Kaikki, jotka sanoo, että ajoittaminen on turhaa ja mahdotonta. Kolmatta kertaa aion myydä Suomi-rahastoa nyt. Kaksi aiempaa osunut hyvin huippujen tuntumaan. Viime viikolla myin 2%. Joo voi naurattaa, koska menetin eilisen nousun. Eilen myin jo 5% lopuista.
Jos lasku alkaa tästä, niin tää saa riittää ja olen tyytyväinen, mutta jos nousu jatkuu vielä marraskuussakin, niin muutaman prosentin olen vielä valmis myymään.
Ja pidän rahoja käteisenä kunnes tulee odottamani kunnon korjausliike ja jos se ei tule, niin vähitellen palautan rahoja pörssiin, mutta muualle kuin Helsinkiin, koska tästä hetkestä Helsingin tuotto-odotukset eivät todellakaan näytä hääveiltä verrattuna muualle. Sanoisin noin 5-6% osinkoineen vuodessa seuraavat 10 vuotta.
Mutta jo marraskuun pudotus (jos se tulee) nostaa prosentit taas normaalitasolle.
Mutta siis. Jo se, että myyt paljon nousseita (indeksi)rahastoja ja siirrät niitä maihin/indekseihin, jotka eivät ole pärjänneet, teet pitkässä juoksussa ylituottoa.
Mutta mikä kuitenkin tärkeintä. Tee tätä vain noin 10 prosentilla positiosta! Eli tässä haetaan hyvää mieltä ja pientä ylituottoa, ei äkkirikastumisia.
Ajoittamisesta
6
87
Vastaukset
- Anonyymi
No et varmasti ole ainoa, joka keventää Suomi-painoa näinä aikoina. Viimeiset 6kk +40%.
Hiukan huvittaa, kun pohjilla moni hoki, että ei Suomeen voi sijoittaa, kun Venäjä-riski jne. Minä nauroin itsekseni, että juurihan se realisoitui ja sijoitin kaksin käsin. Toivottavasti moni muukin. - Anonyymi
"Kaksi aiempaa osunut hyvin huippujen tuntumaan. "
Tuossa onkin ongelmasi. Olitko taitava vai osuiko vaan onnenkaupalla kohdilleen?
Jälkimmäinen on todennäköisempää, ettei kannata välttämättä innostua että osaa tämän homman. Joku voi toki osatakin.- Anonyymi
En tarkoittanut ihan huipulle osumista. Enkä muutenkaan tykkää ajatella tähtääväni huippuun tai pohjaan vaan piirrän sellaisen ympyrän aina, kun ollaan mielestäni huipun tai pohjan tuntumassa. Ja sitten joko vähän myyn tai ostan kaksin käsin. Keväällä sattui osumaan ihan pohjaan.
Eli, kun Trump sai paniikin päälle, niin aloin ostamaan... käteiskassaa olin hiukan tammikuussa kasvattanut, mutta en leuhki myyneeni paljoa. En toki koskaan myy paljoa. No sitten tuli nopeahko romahdus, niin päätin taas ostaa kaksin käsin. Aiemminkin olen tehnyt notkahduksissa sitä, mutta eihän ne pohjille ole osuneet, mutta ei niin ole tarkoituskaan. Nyt sattui osumaan.
Mutta niistä ympyröistä. Esimerkiksi nyt olen piirtänyt Helsingin indeksiin ja SP500 sellaisen ympyrän, joka alkaa suunnilleen tästä hetkestä. Sehän ei nyt näytä lopullista totuutta, mutta jälkeen päin, kun katsoo, niin se osuu (melkein) aina huipun tuntumaan. Ja vähintään voi ajatella näin, että jos myyn nyt, niin ei varmasti ole historian huonoin hetki myydä. Ja keväällä (tai muutenkin niissä pohjaympyröissä) ajattelen, että nyt ei varmasti ole historian huonoin hetki ostaa.
Tällä tavalla ei saada kivitaloja, mutta tehdään koko ajan sellaista pientä ylituottoa indeksiin nähden. Tiedän ettei se kunnon sijoittajalle riitä vaan hän haluaa osakepoiminnalla 12-14% tuottoa. Mulle riittää noin 9-10...tai mikä se ikinä onkaan...kunhan on vähän verrokki-indeksiä korkeampi.
Tiivistys:
Siis koko ajan pidetään vähintään 90% varoista aktiivisena markkinoilla ja lopuilla kymppiprossalla pelataan, että sisällä vai ulkona. Tämän osuuden pienuus juuri tekeekin sen, että en pääse kunnon ylituottoon, mutta oma psyyke tykkää, kun indeksikäppyröissä pärjää.
Tällä hetkellä olen 94% sisällä vaikka mun puheista saisi kuvan, että ajoitan nyt huippua tähän. Niin teen. Mun "ajoitussalkku" on se 10% ja siitä olen jo aika reilusti odottamassa laskumarkkinaa.
- Anonyymi
Kannattaa tehdä kuten kiinteistörahastojen omistajat. Ostat huipulla ja myyt pohjalla. Rahaa ei ole edelleenkään, mutta kyräily saa jatkua.
- Anonyymi
Osakepoiminnalla ja kikkailulla tyypillinen tuotto on - merkkinen tai häviää vertailuindeksille. Ei tuo sinun kaikkailusikaan kovin järkevältä kuulosta. Haluat ilmeisesti vakaata tuottoa, mutta pikkurahalla kikkailet ja kestät sen kulut? Se on ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää, mutta mitään ylituottoja sillä ei tehdä, että myy pari prosenttia rahasto-omistuksistaan jos Elon Musk ilmoittaa vetävänsä käteen.
Jos sulla ois homma hanskassa ja usko omaan tekemiseen, niin toiminta olisi toisenlaista.- Anonyymi
"Osakepoiminnalla ja kikkailulla tyypillinen tuotto on - merkkinen tai häviää vertailuindeksille."
Osakepoiminnalla ei tyypillinen tuotto ole miinusmerkkinen.
Vertailuindeksille voi toki hävitä, mutta mikä on esim Suomessa hyvä vertailuindeksi? Meillä on ns Nokia-indeksi. Kun nokialla menee huonosti, ja et omista nokiaa, voitat indeksin. Kun nokian hinta nousee ja et omista nokiaa, häviät indeksille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja13014310Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va295934SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1545495Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua3014349HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.394097"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste1013664Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant63592Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan223548Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan632645Huomenta naiselle
Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.931428