Suomalainen palkkasoturi alas!
Jesse Mathias Mononen, syntynyt 9. maaliskuuta 1981 Vaasasta, Suomesta
Oikeuden toinen puoli
Marraskuussa 2004 23-vuotias Mononen puukotti taksinkuljettajaa Suvilahdessa, Vaasassa, joka kuoli vammoihinsa kolme päivää myöhemmin. Hänet yhdistettiin samana päivänä Maksamaan pankkiryöstöön. Hänet tuomittiin 11 vuodeksi vankeuteen.
Jesus Fernando Mononen (hänen oikea nimensä) oli äitinsä puolelta argentiinalaista syntyperää. Hän muutti nimensä Jesse Mathias Monoseksi rikoksen jälkeen, ehkä välttääkseen tunnistamisen.
Perinteisten ukrainalaisten vaatteiden käytön ja väliaikaisen oleskeluluvan perusteella hän oli asunut Ukrainassa jonkin aikaa.
Hänen elämänsä päättyi 13. elokuuta 2025, kun Venäjän joukot hyökkäsivät hänen juoksuhautaansa (video) Kamianskessa, Zaporozhjen alueella, ja eliminoivat kaikki sisällä olleet, mukaan lukien Vaasan tappajan.
Dokumentteja analysoimalla, radiopuhelimia, puhelimia ja kuulustelemalla samaan yksikköön kuuluvaa vankia, tuli ilmi, että he olivat GUR:n erikoisyksikön “Revanche” sotilaita, ja että yksi heistä oli suomalainen kansalainen.
Alla venäläinen taistelukertomus tapauksesta käännöskoneella käännettynä.
---->
Kesä rintamalla on aina aktiivista aikaa, kun äitiluonto antaa mahdollisuuden työntää tulista vaunua eteenpäin. Samoin meidän tiedustelijoille tämä kesä ei luvannut rauhaa, kuten edellisetkin vuodet maassa 404... kuuma kesä 22 Hersonin lähellä, vastahyökkäys viholliselta Zaporizhzhian alueella kesällä 23 – ei ollut aikaa tylsistyä.
Tälläkin kertaa oli hyökkäystaistelujen huippukausi. Uusi tehtävä näytti ensi silmäyksellä tavalliselta tiedustelijoille – siirtyä alueelle, suorittaa tiedustelu metsän keskellä vihollisen läsnäolon varalta, perustaa kaksi tarkkailupistettä (TP) ja tehdä tiedustelua havainnoimalla ja kuuntelemalla, koska ylemmän johdon oletuksen mukaan vihollisryhmät kulkevat tämän metsäalueen kautta hyökkäävien joukkojemme kylkeen.
Voitettuaan vaikean reitin muutaman päivän aikana, ryhmä saapui tehtäväalueelle. Raportin jälkeen komentopaikalle, reitin tarkennuksen ja yhteistyön Mavik-kopterin kanssa, ryhmä jakautui pareihin ja aloitti etsinnän. Liikkumalla metsässä ja ollen yhteydessä kopterin miehistöön, tiedustelijat lähestyivät hiljalleen tarkkailupisteiden paikkaa. Yhtäkkiä ensimmäisen parin johtaja raportoi radiolla: "Näen bunkkerin ja yhden p*nd*rin" ja muutaman sekunnin kuluttua "tuhosin hänet, muut ovat bunkkerissa ilmeisesti". Ryhmä levittäytyi nopeasti ja piiritti bunkkerin puolikaaren muotoon, komentaja huusi: "Antautukaa p*nd*rit, saatte elää", vastauksena tuli tuli tuliaseista ja kranaatin heitto. Toinen kopterin miehistö kahdella VOG-kranaatilla suuntautui nopeasti savuun ja teki kaksi pudotusta bunkkerin alueelle... lyhyt hiljaisuus ja ryhmän komentaja antoi käskyn yhdelle parille edetä bunkkerille. Lähestyessään bunkkeria sieltä hyppäsi esiin vielä yksi vihollinen, ensimmäinen parista ampui häneen puoli lipasta, toinen heitti kranaatin, joka onnekkaasti osui suoraan bunkkerin sisäänkäyntiin. Räjähdys ja taas hiljaisuus, komentaja antoi käskyn toiselle parille: "kierrämme toiselta puolelta, liikkeelle". Kaksi paria lähestyi bunkkeria luottavaisesti, heittivät sinne useita kranaatteja ja ampuivat koko sisätilan läpi ja menivät sisään... muutaman minuutin kuluttua ryhmän komentajan raportti kuului komentopaikalle: "bunkkeri puhdistettu, kaksi kaatunut bunkkerin sisäänkäynnillä ja viisi sisällä, ammusvarasto räjähti ilmeisesti kranaattien jälkeen, heidät paahdettiin kunnolla".
Asiakirjojen, radiopuhelimien, puhelimien analyysin ja vangin kuulustelun jälkeen tästä yksiköstä selvisi, että he olivat "Revanš"-erikoisyksikön sotilaita GUR:sta (pääesikunnan tiedustelulaitos), ja yksi heistä oli Suomen kansalainen... no, uusi yritys ottaa kosto epäonnistui, tehkää johtopäätökset, hokemat!
Onnittelemme yhdessä sankareitamme ansaituista palkinnoista! Kunnia VDV:n tiedustelulle!
Suomalainen kaatui taas Ukrainassa
Anonyymi-ap
8
282
Vastaukset
- Anonyymi
Ei kuulu kankaanpään palstalle
- Anonyymi
Ime jormaas
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ime jormaas
Ime mutsias
- Anonyymi
Äitis yritti raapia suo tavarastaan polkupyörän pinnalla. Ottiko kipeää?
- Anonyymi
Hajotkaa aamukaste. Runkku
- Anonyymi
No nyt kiireellä torille itkemään typerystä
- Anonyymi
SEHÄN ON VAARANA KUN SOTAAN PITÄÄ LÄHTEE
- Anonyymi
Oli verkossa muuten videokuvaa putsatusta bunkkerista(raatoineen) sekä kuva herran suomalaisesta ajokortista ja Ukrainan myöntämästä väliaikaisesta asumisluvasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 352126
- 841283
- 561248
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...321162- 601129
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä39854Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.121739- 26674
Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan55555Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi19537