Nastarengasfanaatikot ajavat enemmän ojaan kuin kitkarengaskuskit. Syy on hyvin yksinkertainen.

Anonyymi-ap

Nastarenkaita ei ymmärrettävästi haluta pitää alla vielä lokakuussa ja huhtikuussa, koska jo lakikin (keliolosuhteet) sen usein estää ja paljas asvaltti syö nastat pyöreiksi. No sitten ensiliukkaiden tai takatalven yllättäessä ollaa ojan pohjalla, kun rengasliikkeeseen ei saatu vaihtoaikaa ja liikenteeseen piti kuitenkin lähteä. Kesärenkaat alla.

Tässä meidän kohdalla on sellaiset mutkat joissa ajellaan em. tilanteissa ojaan ja autoilijat aina harmittelevat kun ei vielä ollut nastarenkaiden aika tai ne tuli jo vaihdatettua pois alta. Siis kaksi ojaanajopiikkiä: ensiliukkailla ja takatalven iskiessä.

Autoilijoiden olisi hyvä muistaa kitkarenkaista sellainenkin hyvä ominaisuus, että ne voi laittaa alle hyvissä ajoin ennen rengasliikkeiden ruuhkia ja pitää keväällä pidempään alla.

14

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      L O C O !

    • Anonyymi

      Nastarenkaita käyttävät ulosmittaavat turvallisuutta ajamalla riskirajoilla.

      • Anonyymi

        Tässä hyvä esimerkki siitä, että aivoton idiootti valehtelee ja puhuu naurettavan typerää paskaa.


      • Anonyymi

        Ei se heikennä itse nastarenkaan ylivoimaisia liukkaan kelin ominaisuuksia mitenkään. Sehän on kuskin ominaisuus.


    • Anonyymi

      Mummot ja vaarit ovat vaihdattaneet nastarenkaat jo tässä vaiheessa autoihinsa, vaikka heillä ei ole koskaan pakko lähteä liikenteeseen jos liukkaus yllättää.

      • Anonyymi

        "Mummot ja vaarit ovat vaihdattaneet nastarenkaat jo tässä vaiheessa autoihinsa,"

        Näin on, näin isomummuna ja isovaarina olemme oppineet että aikaisin syksyllä nastarenkaat.
        Niissä on jo heikompi pito, näin oppii ajamaan kokonaisuudessa varovammin.
        Ja syksyn sileillä on liukkaampaa, kuin kevään karkeilla.

        Hyvin usein -70 - 90 luvulla vaihdoin kesärenkaat jo helmikuussa.
        Helmikuussa on usein päätiet paljaat ja on valoisaa, harvoin joutui ajamaan pimeässä.
        Syksyllä on pimeää, ei näe liukkautta eikä paljon muutakaan.

        Ehkä seuraavaksi ostan kitkat, jos saan 85v ajokortin. Nämä nykyiset nastat kestävät siihen asti.


    • Anonyymi

      "No sitten ensiliukkaiden tai takatalven yllättäessä ollaa ojan pohjalla, kun rengasliikkeeseen ei saatu vaihtoaikaa ja liikenteeseen piti kuitenkin lähteä."

      Tähän on helppo ratkaisu, vaihtaa auton renkaat itse. Ei rengasliikkeeseen ole pakko mennä.

      • Anonyymi

        Kyllä monille, varsinkin seniori-ikäiselle, nykyaikaisten autojen ja varsinkin sähköautojen renkaat ovat jo liian raskaita itse vaihdettavaksi.
        Sähköautoissa on yleisesti 17-21 tuumaisia 235-255 -leveitä renkaita, joiden nosteleminen on ihan toista kuin 14-15 tuumaisten 195 leveiden. Harvalla on edes riittävää hallinosturia siihen.
        Kaupungissa myös varastotilat ovat rajallisia.

        Siirryin rengashotellin asiakkaaksi, kun eläköityessäni vaihdoin omakotitalosta rivariin ja kaupungin keskustan välittömään läheisyyteen. Nykyisessä autossani on 20 tuumaiset 255 leveät renkaat. Pihalla vaihtaminen ei huvita yhtään, kun rengashotellit on olemassa. Vähän yli satanen vuodessa säilytyksestä ja renkaan vaihdosta on hintansa väärtti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä monille, varsinkin seniori-ikäiselle, nykyaikaisten autojen ja varsinkin sähköautojen renkaat ovat jo liian raskaita itse vaihdettavaksi.
        Sähköautoissa on yleisesti 17-21 tuumaisia 235-255 -leveitä renkaita, joiden nosteleminen on ihan toista kuin 14-15 tuumaisten 195 leveiden. Harvalla on edes riittävää hallinosturia siihen.
        Kaupungissa myös varastotilat ovat rajallisia.

        Siirryin rengashotellin asiakkaaksi, kun eläköityessäni vaihdoin omakotitalosta rivariin ja kaupungin keskustan välittömään läheisyyteen. Nykyisessä autossani on 20 tuumaiset 255 leveät renkaat. Pihalla vaihtaminen ei huvita yhtään, kun rengashotellit on olemassa. Vähän yli satanen vuodessa säilytyksestä ja renkaan vaihdosta on hintansa väärtti.

        "liian raskaita itse vaihdettavaksi."

        Minä en ainakaan ole koskaan "nostellut renkaitani. Ne on tallin lattialla ja siitä pyöritän ne auton viereen.

        Mullla on jotain 1966 itsetehty sellainen rengasnostin.

        On U muotoinen päissä pyörät eteenpäin. Sivuissa kuulalaakeroidut pyörivät telat. Alaosassa 60cm varsi jolla nostaa. Ja varren päässä tukitanko joka laitetaan maata vasten sopivasti vinoon jotta rengas on sopivasti koholla. Sitten voi pyörittää reiät kohdalleen.

        olen kyllä usein vaihtanut ilman tuota.
        Eihän se tarvis nostoa kun laittaa rengasavaimen pyörän alle ja pyörittää ja rengas nousee.
        Muutaman kerran joutuu kokeilemaan avaimen paikkaa.


    • Anonyymi

      Se, että kitkoilla voi ajaa talvirengaskauden ulkopuolellakin, lieneekin se ainoa hyvä ominaisuus, pienemmän melun lisäksi.

    • Anonyymi

      Kitkan vain ei toimi ollenkaan peilijäällä eikä märällä tiellä jossa jäätä. Ja nämä kelit tulee lisääntymään valtavasti juuri ilmastonmuutoksen takia kun tulee päivisin pelkkä vettä ja öisin pakastaa pari astetta niin joka aamu peilijäässä tietä eikä niitä ikinä ehditä hiekottaan tai suolaamaa kuin iltapäivään mennessä.

    • Anonyymi

      Kitkarenkaita puhkotaan paljon enemmän ja sähköautojakin potkitaan paljon enemmän kuin nastarenkailla olevaa polttomoottoriautoa.Kokemusta on.Jalkaterä kipeä.

      • Anonyymi

        "Kitkarenkaita puhkotaan "

        Ai. tälläkin palstalla on tuollaisia autottomia kommentoijia.


    • Anonyymi

      61 vuotta ajettu, juuri 62 talvi alkaa.
      Kolareita 0.
      Ensimmäisen 6 kk ajoni aikana ajoin oven koivun kylkeen ja pian takalokasuojan , en ny muista mihin. Sen jälkeen ei ole kolhittu , vain metsässä ajossa naarmutettu.
      Pykikää samaan.
      59 vuotta ajettu nastoilla, ekat vuodet pelkillä kesäkumeilla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8416
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4738
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4391
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      45
      2615
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      98
      1478
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1296
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1246
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1152
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1150
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1090
    Aihe