Sain kaverilta latausjohdon josta auton pää rikki. Korvasin sen shuko liittimellä, sais sähköä pölyimurille parkkipaikalla. Jonkun syyn takia ei tullut virtaa. Pitää vielä tutkia Onko johto muualta rikki.
Sähköauto töpselistä sähköä imurilla.
22
462
Vastaukset
- Anonyymi
Näin ne ranet touhuaa, tietämättä mistään mitään .
- Anonyymi
Mikä on suukon liitiin
- Anonyymi
Osaavat näillä tärkeillä kyselyillään kuitenkin palstan aktivoida...
- Anonyymi
⚽🔥🎳🔌📞☎️📱🔦🪠🧸🧺🩳🥾👢
Usein tällä kysyttyä
Sähköpätevyydet ja työalueet
Sähköturvallisuuslaissa on määritelty seuraavat sähköpätevyydet:
sähköpätevyys 1, eli S1: kaikki sähkötyöt
sähköpätevyys 2, eli S2: enintään 1000 V sähkötyöt
sähköpätevyys 3, eli S3: sähkölaitekorjaus.
Aiemmat, ennen vuoden 1996 lakimuutosta myönnetyt pätevyystodistukset A, B, C, D ovat edelleen voimassa annetussa laajuudessaan.
Sähköpätevyystodistuksen myöntämisen edellytykset
Pätevyystodistukset myöntää Henkilö- ja yritysarviointi SETI OyLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä.
Jotta voit saada pätevyystodistuksen, edellytyksenä on:
soveltuva sähköalan koulutus
soveltuva sähköalan työkokemus
suoritettu sähköturvallisuustutkinto.
Sähköpätevyysluokkien pätevyystodistusten saamisen minimivaatimukset hyväksytysti suoritetun sähköturvallisuustutkinnon lisäksi ovat:
Sähköpätevyys 2, eli S2: soveltuva perustutkinto, esim. sähköasentaja, ja sen jälkeen hankittu kolmen vuoden työkokemus sähkölaitteistojen rakentamiseen ja töiden johtamiseen perehdyttävistä töistä.
Sähköpätevyys 3, eli S3: koulutus voidaan korvata soveltuvalla työkokemuksella.
Sähköpätevyys 1, eli S1: vähintään teknikon tai insinöörin koulutus ja riittävän laaja-alainen kahden vuoden työkokemus
Rajoitettu sähköpätevyys 1: yliasentajan erikoisammattitutkinto ja vähintään kuuden vuoden työkokemus.
Lue vaatimuksista tarkemmin SETI:n sivulta.Linkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä
Sähköpätevyys 3 -luokan työalue
Luokan S3 pätevyystodistus on työalueeltaan laitekorjauspätevyys, eikä oikeuta tekemään rakennusten laajoja sähköasennuksia.
Mitä sähkötöitä luokan S3 urakoitsija saa tehdä?
Enintään 1000V:n sähkölaitteiden irrottaminen paikoiltaan, niiden uudelleen kiinnittäminen ja rikkoontuneiden sähkölaitteiden ja -kalusteiden vaihtaminen uusiin ovat S3-urakoitsijan työalueeseen kuuluvia töitä. S3-urakoitsija saa asentaa yksittäisen ryhmäjohdon keskukselta tai asennusrasialta korjattavaa tai uutena asennettavaa laitetta, esim. ilmalämpöpumppu, tai laitekokonaisuutta, esim. nosto-ovi, varten muuttamatta keskuksen rakennetta.
Sähkötyöt, joissa joudutaan asentamaan useita sähkölaitteita ja kaapeleita asennuskokonaisuudeksi, eivät kuulu S3-urakoitsijalle sallittuihin töihin.
Oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita muutamassa poikkeustapauksessa:
maallikkotyöt
eräät muut erityistapaukset tietyin edellytyksin (Sähköturvallisuuslaki 1135/2016, 56 §):
sähköauton voimajärjestelmän sähkötyöt: töiden tekijän on oltava riittävästi perehtynyt kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin
maakaapelointiurakoissa kaapelin asentaminen ja peittäminen kaapeliojaan sähköurakoitsijan valvonnassa: työn tekijällä on oltava vähintään kahden vuoden kokemus kyseisestä työstä ja riittävät alan perustaidot
vähäinen, kertaluonteinen sähkötyö, jos tekijällä on työhön oikeuttava pätevyystodistus, esimerkiksi yksittäisen pistorasian tai valaisinpisteen asennus
tilapäisen sähkölaitteiston rakentaminen opetustarkoituksessa koulun laboratoriotiloissa, kun työtä ohjaa ja valvoo sähköalan ammattihenkilö
sähköalan ammattihenkilön omaan tai lähisukulaisensa asuntoon tekemät sähkötyöt, eli niin sanotut kelpoisuustodistuksella tehtävät työt. Kelpoisuustodistuksen myöntää SETI Oy ja työlle on teetettävä varmennustarkastus.
Sähköalan ammattihenkilö
Sähköalan ammattihenkilön katsotaan olevan riittävän ammattitaitoinen valvomaan ja tekemään itsenäisesti koulutustaan ja työkokemustaan vastaavaa sähkö- ja käyttötyötä. Sähköalan ammattihenkilö on henkilö, joka on opastettu sähkötöihin ja lisäksi jokin seuraavista koulutus- ja työkokemusvaatimuksista täyttyy:
suorittanut soveltuvan tekniikan alan korkeakoulututkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
suorittanut soveltuvan sähköalan insinöörin tai teknikon tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
suorittanut soveltuvan ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä
suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä
hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.
Jos kyse on samankaltaisiin sähkölaitteisiin tai laitekokonaisuuksiin kohdistuvasta sähkö- tai käyttötyöstä, esimerkiksi elektroniikkalaitteiden huolto- ja korjaustyöt, voidaan edellä luetelluista poiketen soveltaa lievempiä koulutus- ja työkokemusvaatimuksia. Tällöin riittävän ammattitaitoiseksi tekemään kyseisiä töitä itsenäisesti katsotaan henkilö, jolla on kahden vuoden työkokemus kyseisestä sähkötyöstä ja riittävät alan perustaidot. Jos henkilöllä on soveltuva sähköalan koulutus, on hänellä oltava sen lisäksi vuoden työkokemus kyseisistä sähkötöistä.
Usein kysyttyä
- Anonyymi
Sun pitää kytkee saiko nollaan ja vaiheen väliin.
Lisäksi siinä on sellainen nasta joka kytkee ja. Latauksen päälle
Kannata tutkii joku manuaali ,,miten se on jo .,tapauksessa
Asiantuntija - Anonyymi
Siihen pitää vielä rakennella kättelykytkentä joka matkii sähköautoa, ja kytkee lataus pistorasian releen päälle jotta sähkö kytkeytyisi.
- Anonyymi
Mittasin kaapelin,se oli ehjä. Seinässä olevaan rasiaan ei tullut sähköä. Tarkemmin tutkittua niin vaihe puuttui liittimestä. Lisäsin lyhyen johdon pätkän. Nyt pelittää.
- Anonyymi
Millaisen arvon sait maadoitukseen jatkuvuudelle
Kait mittasit suojamaadoituksen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millaisen arvon sait maadoitukseen jatkuvuudelle
Kait mittasit suojamaadoituksenIlmeisesti hyvä jatkuvuus kun pölynimuri toimii normaalisti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millaisen arvon sait maadoitukseen jatkuvuudelle
Kait mittasit suojamaadoituksenPölynimuri kaksoiseristetty, ei tarvitse suojamaata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti hyvä jatkuvuus kun pölynimuri toimii normaalisti.
Pölynimuri?
Tässähän puhuttiin sähköimurista, jolla imetään sähköä sähköauton töpselistä.
vrt. imetään letkulla bensat pysäköityjen autojen tankeista
- Anonyymi
Parantelin kytkentää. Lisäsin kytkimen latausasema kylkeen. Toisessa asennossa toimii normaalisti sähköauton latauksessa ja toisessa asennossa kytkee puuttuvan vaiheen liittimeen. Ei tarvinnut tehdä monimutkaista autosimulaattoria johdon päähän.
- Anonyymi
Toivottavasti kukaan ei polta autoaan kun se kytkimesi on väärässä asennossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei polta autoaan kun se kytkimesi on väärässä asennossa.
Testattu, kytkimen asento ei polta autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testattu, kytkimen asento ei polta autoa.
Akku vain palaa kun olet ohittanut kontaktorin.
- Anonyymi
Niin sinun imuri on suoja eristetty, mutta jos mummosimlaitaa siihen sähköpiuhaan vaikka lämmittimen tai sähkögillin joka vaatii suoja maadoitukseen .
Niin eiköhän tiedät kun olet ukköskursin inssi oppilas - Anonyymi
Pistorasia pitää olla suoja maadoittettu
Otatko vastuun kytjennästäsi
Suomen laki
Sähkö turvallisuus laki
Asiantuntija- Anonyymi
Pistorasia on mutta pölynimuri ei. Ei ongelmia.
- Anonyymi
Tämä taitaa olla trollausta, mutta kommentoidaan nyt kuitenkin kaikille, jotka harkitsevat vastaavia "virityksiä":
Tehtäessä tehdastekoiseen sähkölaitteeseen muutoksia valmistajan vastuu laitteen määräysten mukaisuudesta ja turvallisuudesta loppuu ja siirtyy muutoksen tekijälle! Normaalit vakuutukset eivät enää laitteen mahdollisesti aiheuttamia vahinkoja korvaa, vaan korvaukset peritään muutoksen tekijältä!
InsinööriX- AnonyymiUUSI
Teoriassa noin... ja käytännössäkin, jos muutokset ovat senlaatuisia, että turvallisuus vaarantuu.
Vaan tässäpä yksi idea:
Markkinoilla myydään sähköauton latauslaitetta, jossa on seuraavat toiminnot (pakollisten lisäksi)
1. lataustehon asetus. Tämä on kuitenkin tarkoitettu tehtäväksi tasan kerran, eli asennuksen yhteydessä ja on toteutettu DIP -kytkimillä (eli laitteessa on oma sisäinen digitaalinen ohjaus).
2. Vuorottelukytkentä mallia tyhmä. Eli tuolla vuorottelukytkennällä EI saa tehoa pienemmäksi, vaan sillä voi ainoastaan tilapäisesti estää auton latauksen kokonaan, esim. silloin, kun sähkökiuas on päällä.
Tässä mahdollinen modausehdotus:
Modaussuunnitelma:
1. Koska autolatauslaitteen oma piirilevy saattaa olla (ja todennäköisesti onkin) suunniteltu niin, että se on verkkojännitteen kanssa tekemisissä, niin kaikki omat kytkennät tuon piirilevyn välillä pitää tehdä niin, että siinä on optoerotus, eli signaali liikkuu valon muodossa, ei sähkön. Tämä ohje estää sekä sähköiskun että oikein tehtynä laitevaurion riskin.
2. Iisäkytkentä tarvitsee sähköä - kannattaa ensin selvittää, saisiko lisäosalle sähköt alkuperäiseltä piirilevyltä - jos ei, niin tulee olla eristettyä mallia oleva teholähde lisäosalle.
Ja mitäkö tuo lisäosa sitten tekisi?
3. Lisäosa saa optoerotettuna tiedon muualta rakennuksesta, paljonko on senhetkinen maksimilatausteho - huom: moni autolaturi on tehty niin, että se ottaa aina saman tehon kultakin 3:sta vaiheesta, eli lataustehon rajoitus joudutaan tekemään sen vaiheen mukaan, jossa tehoa on niukimmin tarjolla.
4. Lisäosa voisi toimia näin:
* Tauottaa latauksen hetkeksi hyödyntäen jo alkuperäisessä laturissa olevaa "Lataus tauolle" -toimintoa
* Katkaisee sähkönsyötön laturille kokonaan
* Simuloi DIP -kytkimiä asettaen uuden maksimilataustehon
* Aloittaa uudelleen sähkönsyötön laturille
* Lataus pois tauolta, jolloin lataus jatkuu. HUOM: koska alkuperäisen laturin DIP -kytkimiä EI OLE tarkoitus näpelöidä muulloin kun asennuksen yhteydessä ilman sähköjä, niin siksi DIP -kytkimien simuloidun vääntelyn tulee tapahtua kun laturi on virrattomana.
Tuo tauotus hyödyttää sekä siten, että kontaktori jolla katkotaan virtaa latauslaitteelle, kestää kauemmin kun päälle-/poiskytkentää EI tehdä virran kulkiessa vaan tauotustoiminnolla saadaan ensin latausvirta nollaksi ennen kuin laturilta katkaistaan virta.
Vastaavasti, tauotus edelleen aktivoituna kun virta laturille palautetaan -> latausvirta pysyy nollana kunnes taukotila passivoidaan -> lataus jatkuu.
Vaatii siis:
1) kontaktorin katkomaan latauslaitteen syöttövirtaa
2) elektroniikkaa ohjaamaan laturin "tauotus" -toimintoa
3) elektroniikkaa simuloimaan alkuperäisiä DIP -kytkimiä.
JOS kaikki DIP -kytkimet jätetään OFF -asentoon (0), niin silloin alkuperäisiä DIP -kytkimiä ei tarvitsisi edes poistaa, vaan niiden rinnalle elektronisesti ohjattu vaihtoehto.
Jos mittaa huolellisesti, että mihin mikäkin DIP -kytkin on verrannollinen (vertailujännitetaso) niin ehkä voi toteuttaa transistoreillakin - laiskoille mittaajille jää vaihtoehdoksi rele (jos ei viitsi tai osaa mitata vertailujännitetasoja oikein).
Lisäbonuksena voi kokeilla, miten laturi toimii, jos sille syöttää vain 1 tai 2 kaikkien 3 vaiheen sijasta. Lataako aliteholla vai kieltäytyykö lataamasta ollenkaan.
Jos on todella heikkolaatuinen laturi, niin voi toki hajotakin 1 tai 2 vaiheen käytöstä 3 vaiheen sijasta, mutta JOS noin on, niin lyhytikäiseksi jää muutenkin - koska ainahan voi tulla häiriötilanne, jossa on osittainen vain 1 tai 2 vaihetta koskeva sähkökatko, mutta niin että vähintään 1 (tai jopa 2) vaihetta toimii edelleen.
Miten muuten on: onko sähköauton latauslaitteissa suojauskytkentä mahdollista nollavikaa vastaan (jos nollajohto on jostain poikki, niin silloin kukin vaihejännite voi olla mitä tahansa 0V ja 400V väliltä) ? Eli meneekö latauslaite tuosta rikki, vai osaako joko toimia aliteholla tai sitten katkaiseeko turvatoimenpiteenä latauksen ja näyttää vikakoodia tai vikamerkkivaloa ?
- Anonyymi
Trollipelle
- AnonyymiUUSI
Aliexpressistä saa adabterin muutamalla kympillä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El966526MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!
Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny535594Orpon hallitus paskoi kaikki hommat
ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.694374NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun834264Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja844015Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?
Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.811381- 781207
- 3281175
Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana
Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?35958Upeeta! Rauha tulee pian!
Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is304891