Sähköauto töpselistä sähköä imurilla.

Anonyymi-ap

Sain kaverilta latausjohdon josta auton pää rikki. Korvasin sen shuko liittimellä, sais sähköä pölyimurille parkkipaikalla. Jonkun syyn takia ei tullut virtaa. Pitää vielä tutkia Onko johto muualta rikki.

22

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näin ne ranet touhuaa, tietämättä mistään mitään .

      • Anonyymi

        Mikä on suukon liitiin


    • Anonyymi

      Osaavat näillä tärkeillä kyselyillään kuitenkin palstan aktivoida...

      • Anonyymi

        ⚽🔥🎳🔌📞☎️📱🔦🪠🧸🧺🩳🥾👢
        Usein tällä kysyttyä
        Sähköpätevyydet ja työalueet
        Sähköturvallisuuslaissa on määritelty seuraavat sähköpätevyydet:

        sähköpätevyys 1, eli S1: kaikki sähkötyöt
        sähköpätevyys 2, eli S2: enintään 1000 V sähkötyöt
        sähköpätevyys 3, eli S3: sähkölaitekorjaus.
        Aiemmat, ennen vuoden 1996 lakimuutosta myönnetyt pätevyystodistukset A, B, C, D ovat edelleen voimassa annetussa laajuudessaan.


        Sähköpätevyystodistuksen myöntämisen edellytykset

        Pätevyystodistukset myöntää Henkilö- ja yritysarviointi SETI OyLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä.

        Jotta voit saada pätevyystodistuksen, edellytyksenä on:

        soveltuva sähköalan koulutus
        soveltuva sähköalan työkokemus
        suoritettu sähköturvallisuustutkinto.
        Sähköpätevyysluokkien pätevyystodistusten saamisen minimivaatimukset hyväksytysti suoritetun sähköturvallisuustutkinnon lisäksi ovat:

        Sähköpätevyys 2, eli S2: soveltuva perustutkinto, esim. sähköasentaja, ja sen jälkeen hankittu kolmen vuoden työkokemus sähkölaitteistojen rakentamiseen ja töiden johtamiseen perehdyttävistä töistä.
        Sähköpätevyys 3, eli S3: koulutus voidaan korvata soveltuvalla työkokemuksella.
        Sähköpätevyys 1, eli S1: vähintään teknikon tai insinöörin koulutus ja riittävän laaja-alainen kahden vuoden työkokemus
        Rajoitettu sähköpätevyys 1: yliasentajan erikoisammattitutkinto ja vähintään kuuden vuoden työkokemus.
        Lue vaatimuksista tarkemmin SETI:n sivulta.Linkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä

        Sähköpätevyys 3 -luokan työalue
        Luokan S3 pätevyystodistus on työalueeltaan laitekorjauspätevyys, eikä oikeuta tekemään rakennusten laajoja sähköasennuksia.

        Mitä sähkötöitä luokan S3 urakoitsija saa tehdä?

        Enintään 1000V:n sähkölaitteiden irrottaminen paikoiltaan, niiden uudelleen kiinnittäminen ja rikkoontuneiden sähkölaitteiden ja -kalusteiden vaihtaminen uusiin ovat S3-urakoitsijan työalueeseen kuuluvia töitä. S3-urakoitsija saa asentaa yksittäisen ryhmäjohdon keskukselta tai asennusrasialta korjattavaa tai uutena asennettavaa laitetta, esim. ilmalämpöpumppu, tai laitekokonaisuutta, esim. nosto-ovi, varten muuttamatta keskuksen rakennetta.

        Sähkötyöt, joissa joudutaan asentamaan useita sähkölaitteita ja kaapeleita asennuskokonaisuudeksi, eivät kuulu S3-urakoitsijalle sallittuihin töihin.


        Oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita muutamassa poikkeustapauksessa:
        maallikkotyöt
        eräät muut erityistapaukset tietyin edellytyksin (Sähköturvallisuuslaki 1135/2016, 56 §):
        sähköauton voimajärjestelmän sähkötyöt: töiden tekijän on oltava riittävästi perehtynyt kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin
        maakaapelointiurakoissa kaapelin asentaminen ja peittäminen kaapeliojaan sähköurakoitsijan valvonnassa: työn tekijällä on oltava vähintään kahden vuoden kokemus kyseisestä työstä ja riittävät alan perustaidot
        vähäinen, kertaluonteinen sähkötyö, jos tekijällä on työhön oikeuttava pätevyystodistus, esimerkiksi yksittäisen pistorasian tai valaisinpisteen asennus
        tilapäisen sähkölaitteiston rakentaminen opetustarkoituksessa koulun laboratoriotiloissa, kun työtä ohjaa ja valvoo sähköalan ammattihenkilö
        sähköalan ammattihenkilön omaan tai lähisukulaisensa asuntoon tekemät sähkötyöt, eli niin sanotut kelpoisuustodistuksella tehtävät työt. Kelpoisuustodistuksen myöntää SETI Oy ja työlle on teetettävä varmennustarkastus.
        Sähköalan ammattihenkilö
        Sähköalan ammattihenkilön katsotaan olevan riittävän ammattitaitoinen valvomaan ja tekemään itsenäisesti koulutustaan ja työkokemustaan vastaavaa sähkö- ja käyttötyötä. Sähköalan ammattihenkilö on henkilö, joka on opastettu sähkötöihin ja lisäksi jokin seuraavista koulutus- ja työkokemusvaatimuksista täyttyy:

        suorittanut soveltuvan tekniikan alan korkeakoulututkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
        suorittanut soveltuvan sähköalan insinöörin tai teknikon tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
        suorittanut soveltuvan ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä
        suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä
        hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.
        Jos kyse on samankaltaisiin sähkölaitteisiin tai laitekokonaisuuksiin kohdistuvasta sähkö- tai käyttötyöstä, esimerkiksi elektroniikkalaitteiden huolto- ja korjaustyöt, voidaan edellä luetelluista poiketen soveltaa lievempiä koulutus- ja työkokemusvaatimuksia. Tällöin riittävän ammattitaitoiseksi tekemään kyseisiä töitä itsenäisesti katsotaan henkilö, jolla on kahden vuoden työkokemus kyseisestä sähkötyöstä ja riittävät alan perustaidot. Jos henkilöllä on soveltuva sähköalan koulutus, on hänellä oltava sen lisäksi vuoden työkokemus kyseisistä sähkötöistä.

        Usein kysyttyä


    • Anonyymi

      Sun pitää kytkee saiko nollaan ja vaiheen väliin.
      Lisäksi siinä on sellainen nasta joka kytkee ja. Latauksen päälle

      Kannata tutkii joku manuaali ,,miten se on jo .,tapauksessa

      Asiantuntija

    • Anonyymi

      Siihen pitää vielä rakennella kättelykytkentä joka matkii sähköautoa, ja kytkee lataus pistorasian releen päälle jotta sähkö kytkeytyisi.

    • Anonyymi

      Mittasin kaapelin,se oli ehjä. Seinässä olevaan rasiaan ei tullut sähköä. Tarkemmin tutkittua niin vaihe puuttui liittimestä. Lisäsin lyhyen johdon pätkän. Nyt pelittää.

      • Anonyymi

        Millaisen arvon sait maadoitukseen jatkuvuudelle

        Kait mittasit suojamaadoituksen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisen arvon sait maadoitukseen jatkuvuudelle

        Kait mittasit suojamaadoituksen

        Ilmeisesti hyvä jatkuvuus kun pölynimuri toimii normaalisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisen arvon sait maadoitukseen jatkuvuudelle

        Kait mittasit suojamaadoituksen

        Pölynimuri kaksoiseristetty, ei tarvitse suojamaata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti hyvä jatkuvuus kun pölynimuri toimii normaalisti.

        Pölynimuri?

        Tässähän puhuttiin sähköimurista, jolla imetään sähköä sähköauton töpselistä.

        vrt. imetään letkulla bensat pysäköityjen autojen tankeista


    • Anonyymi

      Parantelin kytkentää. Lisäsin kytkimen latausasema kylkeen. Toisessa asennossa toimii normaalisti sähköauton latauksessa ja toisessa asennossa kytkee puuttuvan vaiheen liittimeen. Ei tarvinnut tehdä monimutkaista autosimulaattoria johdon päähän.

      • Anonyymi

        Toivottavasti kukaan ei polta autoaan kun se kytkimesi on väärässä asennossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti kukaan ei polta autoaan kun se kytkimesi on väärässä asennossa.

        Testattu, kytkimen asento ei polta autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Testattu, kytkimen asento ei polta autoa.

        Akku vain palaa kun olet ohittanut kontaktorin.


    • Anonyymi

      Niin sinun imuri on suoja eristetty, mutta jos mummosimlaitaa siihen sähköpiuhaan vaikka lämmittimen tai sähkögillin joka vaatii suoja maadoitukseen .

      Niin eiköhän tiedät kun olet ukköskursin inssi oppilas

    • Anonyymi

      Pistorasia pitää olla suoja maadoittettu
      Otatko vastuun kytjennästäsi

      Suomen laki
      Sähkö turvallisuus laki

      Asiantuntija

      • Anonyymi

        Pistorasia on mutta pölynimuri ei. Ei ongelmia.


    • Anonyymi

      Tämä taitaa olla trollausta, mutta kommentoidaan nyt kuitenkin kaikille, jotka harkitsevat vastaavia "virityksiä":

      Tehtäessä tehdastekoiseen sähkölaitteeseen muutoksia valmistajan vastuu laitteen määräysten mukaisuudesta ja turvallisuudesta loppuu ja siirtyy muutoksen tekijälle! Normaalit vakuutukset eivät enää laitteen mahdollisesti aiheuttamia vahinkoja korvaa, vaan korvaukset peritään muutoksen tekijältä!

      InsinööriX

      • Anonyymi
        UUSI

        Teoriassa noin... ja käytännössäkin, jos muutokset ovat senlaatuisia, että turvallisuus vaarantuu.

        Vaan tässäpä yksi idea:

        Markkinoilla myydään sähköauton latauslaitetta, jossa on seuraavat toiminnot (pakollisten lisäksi)

        1. lataustehon asetus. Tämä on kuitenkin tarkoitettu tehtäväksi tasan kerran, eli asennuksen yhteydessä ja on toteutettu DIP -kytkimillä (eli laitteessa on oma sisäinen digitaalinen ohjaus).

        2. Vuorottelukytkentä mallia tyhmä. Eli tuolla vuorottelukytkennällä EI saa tehoa pienemmäksi, vaan sillä voi ainoastaan tilapäisesti estää auton latauksen kokonaan, esim. silloin, kun sähkökiuas on päällä.

        Tässä mahdollinen modausehdotus:

        Modaussuunnitelma:

        1. Koska autolatauslaitteen oma piirilevy saattaa olla (ja todennäköisesti onkin) suunniteltu niin, että se on verkkojännitteen kanssa tekemisissä, niin kaikki omat kytkennät tuon piirilevyn välillä pitää tehdä niin, että siinä on optoerotus, eli signaali liikkuu valon muodossa, ei sähkön. Tämä ohje estää sekä sähköiskun että oikein tehtynä laitevaurion riskin.

        2. Iisäkytkentä tarvitsee sähköä - kannattaa ensin selvittää, saisiko lisäosalle sähköt alkuperäiseltä piirilevyltä - jos ei, niin tulee olla eristettyä mallia oleva teholähde lisäosalle.

        Ja mitäkö tuo lisäosa sitten tekisi?

        3. Lisäosa saa optoerotettuna tiedon muualta rakennuksesta, paljonko on senhetkinen maksimilatausteho - huom: moni autolaturi on tehty niin, että se ottaa aina saman tehon kultakin 3:sta vaiheesta, eli lataustehon rajoitus joudutaan tekemään sen vaiheen mukaan, jossa tehoa on niukimmin tarjolla.

        4. Lisäosa voisi toimia näin:

        * Tauottaa latauksen hetkeksi hyödyntäen jo alkuperäisessä laturissa olevaa "Lataus tauolle" -toimintoa

        * Katkaisee sähkönsyötön laturille kokonaan

        * Simuloi DIP -kytkimiä asettaen uuden maksimilataustehon

        * Aloittaa uudelleen sähkönsyötön laturille

        * Lataus pois tauolta, jolloin lataus jatkuu. HUOM: koska alkuperäisen laturin DIP -kytkimiä EI OLE tarkoitus näpelöidä muulloin kun asennuksen yhteydessä ilman sähköjä, niin siksi DIP -kytkimien simuloidun vääntelyn tulee tapahtua kun laturi on virrattomana.

        Tuo tauotus hyödyttää sekä siten, että kontaktori jolla katkotaan virtaa latauslaitteelle, kestää kauemmin kun päälle-/poiskytkentää EI tehdä virran kulkiessa vaan tauotustoiminnolla saadaan ensin latausvirta nollaksi ennen kuin laturilta katkaistaan virta.
        Vastaavasti, tauotus edelleen aktivoituna kun virta laturille palautetaan -> latausvirta pysyy nollana kunnes taukotila passivoidaan -> lataus jatkuu.

        Vaatii siis:

        1) kontaktorin katkomaan latauslaitteen syöttövirtaa

        2) elektroniikkaa ohjaamaan laturin "tauotus" -toimintoa

        3) elektroniikkaa simuloimaan alkuperäisiä DIP -kytkimiä.

        JOS kaikki DIP -kytkimet jätetään OFF -asentoon (0), niin silloin alkuperäisiä DIP -kytkimiä ei tarvitsisi edes poistaa, vaan niiden rinnalle elektronisesti ohjattu vaihtoehto.
        Jos mittaa huolellisesti, että mihin mikäkin DIP -kytkin on verrannollinen (vertailujännitetaso) niin ehkä voi toteuttaa transistoreillakin - laiskoille mittaajille jää vaihtoehdoksi rele (jos ei viitsi tai osaa mitata vertailujännitetasoja oikein).

        Lisäbonuksena voi kokeilla, miten laturi toimii, jos sille syöttää vain 1 tai 2 kaikkien 3 vaiheen sijasta. Lataako aliteholla vai kieltäytyykö lataamasta ollenkaan.

        Jos on todella heikkolaatuinen laturi, niin voi toki hajotakin 1 tai 2 vaiheen käytöstä 3 vaiheen sijasta, mutta JOS noin on, niin lyhytikäiseksi jää muutenkin - koska ainahan voi tulla häiriötilanne, jossa on osittainen vain 1 tai 2 vaihetta koskeva sähkökatko, mutta niin että vähintään 1 (tai jopa 2) vaihetta toimii edelleen.

        Miten muuten on: onko sähköauton latauslaitteissa suojauskytkentä mahdollista nollavikaa vastaan (jos nollajohto on jostain poikki, niin silloin kukin vaihejännite voi olla mitä tahansa 0V ja 400V väliltä) ? Eli meneekö latauslaite tuosta rikki, vai osaako joko toimia aliteholla tai sitten katkaiseeko turvatoimenpiteenä latauksen ja näyttää vikakoodia tai vikamerkkivaloa ?


    • Anonyymi

      Trollipelle

    • Anonyymi
      UUSI

      Aliexpressistä saa adabterin muutamalla kympillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      96
      6526
    2. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      53
      5594
    3. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      69
      4374
    4. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      83
      4264
    5. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      84
      4015
    6. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

      Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      81
      1381
    7. Anteeksi kaikesta...

      Olin tosi hölmö...
      Ikävä
      78
      1207
    8. Tylsille treffeille

      Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      328
      1175
    9. Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana

      Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?
      Ikävä
      35
      958
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

      Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      304
      891
    Aihe