LATVIA MATKUSTUSTIEDOTE

justeri

28.4.2005


Latvia: matkustustiedote
Latvia on yleensä turvallinen maa matkustajalle, yleinen varovaisuus silti tarpeen.
Suomen suurlähetystö
Riika

EU-maan kansalainen ei tarvitse viisumia ja saa oleskella Latviassa 90 päivää puolen vuoden aikana ilman oleskelulupaa. Mikäli oleskelu jatkuu pidempään, oleskelulupaa on haettava Latvian ulkomaalaisvirastosta (Office of Citizenship and Migration Affairs).

Lisätietoja: Latvian suurlähetystö Helsinki
Armfeltintie 10
00150 Helsinki
puh. 09-47647244
sähköposti: [email protected]

Viron kautta matkustaville tiedoksi: Viron maahantulomääräysten mukaan 7-vuotiaalla ja sitä vanhemmalla lapsella tulee olla henkilökohtainen passi tai henkilötodistus.

Turvallisuustilanne

Vaikka Latvia on yleensä turvallinen maa matkustajalle, normaalia varovaisuutta on kuitenkin syytä noudattaa. Turvallisuuteen on syytä kiinnittää huomiota varsinkin öiseen aikaan, jolloin tulisi välttää esimerkiksi syrjäisiä kaupunki- tai puistoalueita. Taskuvarkaita liikkuu erityisesti Riian vanhassa kaupungissa, toreilla, linja-autoasemalla sekä muissa turistikohteissa. On myös esiintynyt tapauksia, joissa rahat ja arvoesineet ovat kadonneet hotellihuoneesta. Silloin tällöin on yökerhoissa tai diskoissa turisteille annettu tyrmäystippoja.

Autovarkaudet ovat tavallisia. Tästä syystä autot on hyvä varustaa ajonestolaitteilla, hälyttimellä ja rattilukolla sekä pysäköidä vartioiduille pysäköintialueille. On myös syytä tarkastaa ennen matkalle lähtöä, että Suomesta otettu varkausvakuutus kattaa Baltian-maat.


Yleiset hätänumerot Latviassa:
Yleinen hätänumero lanka- ja matkapuhelimella 112
palokunta 01
Poliisi 02
Ambulanssi 03

Liikenne

Liikenne on Latviassa huomattavasti kurittomampaa kuin Suomessa. Erityisesti jalankulkijoiden on huomioitava, että latvialaiset autoilijat eivät kunnioita jalankulkijoiden oikeuksia kuten Suomessa.

Riian paikallisliikenteessä voi matkustaa raitiovaunuilla, johdinautoilla ja tavallisilla linja-autoilla. Paikallisliikenteessä tarvittavia lippuja saa ostaa vain rahastajilta. Takseja on Riiassa paljon ja hinnat ovat kohtuulliset. Ennen lähtöä kannattaa tarkistaa, että mittari on käytössä. Virallisissa takseissa on keltaiset rekisterikilvet. Muiden taksien käyttö ei ole suositeltavaa. Eri kaupunkien välillä on kattavat linja-autoyhteydet ja matkustaminen on kohtuuhintaista.

Suomalainen liikennevakuutus on voimassa Latviassa. EU-jäsenyyden myötä suomalaisen vakuutuksen ulkomailla todistavaa "Green Card":ia ei enää välttämättä tarvita. "Green Card" kannattaa kuitenkin edelleen hankkia, sillä se selventää tilannetta onnettomuus- ja ongelmatapauksissa. Samalla on syytä tarkistaa vakuutuksen korvausehdot omasta vakuutusyhtiöstä ennen matkalle lähtöä, sillä suomalaisen liikennevakuutuksen ehtoja voidaan soveltaa paikallisten lakien mukaisesti. Liikennevahingosta on aina välittömästi ilmoitettava paikalliselle poliisille, jonka saapumista onnettomuuspaikalle tulee odottaa. On huomattava ettei esimerkiksi autoa saa siirtää vahinkopaikalta ennen poliisin tuloa.

Vuokratulla autolla matkustettaessa tulee esittää autovuokraamon maastavientilupa. Muulla kuin omalla autolla matkustettaessa tulee olla omistajan valtakirja, joka valtuuttaa viemään auton maasta. Samoin yrityksen nimiin rekisteröityyn autoon täytyy olla valtakirja yritykseltä. Latviassa autoa vuokratessa kannattaa olla erityisen tarkka vakuutusasioissa, sillä autovuokraamoiden kasko-vakuutuksissa on yleensä matalat korvaussummat.

Latvian lakien mukaan maan alueella liikkuvissa ajoneuvoissa tulee olla varusteina ensiapulaukku ja vaahtosammutin. Matkapuhelimeen puhuminen ajon aikana on kiellettyä, mutta "hands free" -laitteiden käyttö on sallittu. Autoissa on oltava 1.11. - 15.3. välisenä aikana talvirenkaat (joko nasta- tai kitkarenkaat). Talvirenkailla saa ajaa 1.5. asti. Nastarenkaiden käytöstä pitää auton takaosassa olla merkkitarra.

Yleiset nopeusrajoitukset maassa ovat 50 km/h taajamissa ja 90 km/h maanteillä. Nopeusrajoituksia valvotaan melko tehokkaasti. Promilleraja on 0,5 (jos ajokortti on ollut alle kaksi vuotta, raja on 0,3).

Hinauspalvelua on saatavissa 24 h/vrk numerosta 8 000 000 tai kännykällä soitettaessa numerosta 188.

Terveydenhoito

Latviassa (kuten muuallakin EU:ssa) on voimassa 1.6.2004 lähtien eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka turvin EU-kansalainen saa sairaanhoitoa maan yleisen sairaanhoidon piiriin kuuluvissa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa. Eurooppalainen sairaanhoitokortti on maksuton ja se myönnetään hakemuksesta Kelan toimistosta. Sen saavat kaikki Suomen sosiaaliturvan piiriin kuuluvat henkilöt, jotka suunnittelevat lomamatkaa, opiskelua, työkomennusta tai työnhakua EU- tai ETA-alueella. Järjestelmä ei kata sellaista sairaanhoitoa, joka ei kuulu kyseisen maan yleisen korvausjärjestelmän piiriin tai Pohjoismaiden ulkopuolelta Suomeen tapahtuvaa sairaankuljetusta. Lisätietoa järjestelmästä saa Kelan esitteestä "jos sairastut ulkomailla".

Ennen matkalle lähtöä on syytä tarkistaa rokotukset. Suunniteltaessa pidempää oleskelua Latviassa, olisi suositeltavaa ottaa myös punkki- ja hepatiitti A -rokote.

Apteekkeja on runsaasti ja niiden valikoima on pääsääntöisesti hyvä. Lääkkeiden hintataso on Suomea alhaisempi. Henkilökohtaiset lääkkeet kannattaa kuitenkin ottaa mukaan jo Suomesta.

Latvialaiset sairaalat ovat melko vanhoja ja varustetasoltaan huonohkoja. Hoitohenkilökunta puhuu useimmiten vain latviaa ja/tai venäjää. Riiassa englanninkielentaitoisia lääkäreitä on saatavissa yksityisiltä Ars- ja diplomaattiklinikalta.

Lääketieteen seura ARS
Skolas iela 5
LV-1010 RIGA
371 720 1006, päivystyspuhelin 24 tuntia/vrk (371) 720 1003

Medical Centre of Diplomatic Service
Elisabetes iela 57
LV-1050 RIGA
371 722 9942

Hyvä tietää

Juomavesi täyttää eurooppalaiset standardit, mutta vanhojen putkistojen takia sitä ei suositella juotavaksi keittämättä. Pullotettua vettä on saatavilla kaikista ruokakaupoista ja kioskeista.

Maan virallinen kieli on latvia. Toinen yleisesti puhuttu kieli on venäjä. Myös englannilla ja saksalla pärjää.

Pankkien lisäksi lukuisat yksityiset rahanvaihtopisteet vaihtavat käteisenä useimpia läntisiä valuuttoja. Pankit ovat auki arkisin klo 9-17. Muiden rahanvaihtopisteiden aukioloajat ovat joustavat. Luottokortilla saa rahaa nostettua vain automaateista ja pankeista. Yleisimmät luottokortit käyvät pääsääntöisesti maksuvälineenä kaupoissa ja ravintoloissa.

Matkapuhelinverkko on kattava. Puhelujen hinnat Latviasta Suomeen soitettuina ovat huomattavasti kalliimmat kuin päinvastoin. Puhelinkioskit toimivat puhelinkorteilla, joita saa kioskeista.

Riian karttoja ja muuta turisti-informaatiota on saatavilla Riian kaupungin matkatoimistossa (Riga Tourist Board) osoitteessa Ratslaukums 6 (Raatihuoneen tori). Suomessa informaatiota saa Latvian matkailutoimistosta Helsingissä osoitteessa Maariankatu 8 B, 00170 Helsinki, puh. 09-278 4774.






Lisätietoja
Yhteystiedot: Suomen suurlähetystö, Riika

13

2106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käynnyt

      On persläpi.

      • Expat

        Edellinen viesti kertonee kaiken tarpeellisen kirjoittajansa alhaisesta sivistystasosta...


      • Latvia? Ei kiitos!
        Expat kirjoitti:

        Edellinen viesti kertonee kaiken tarpeellisen kirjoittajansa alhaisesta sivistystasosta...

        En ole viestin kirjoittaja mihin vastasit mutta miten ihmeessä voit ajatella niin että jos joku pitää Latviaa huonona paikkana niin on sivistymätön?
        Olen käynyt Latviassa (kaksi kertaa) ja täytyy sanoa että se tosiaan on paikka minne en enää lomalla mene.

        Haluan että minne menenkin lomalla on paikka missä halutaan että menen sinne lomailemaan. Lavia ei halua minua ja rahojani, joten suuntaan paikkaan minne minut halutaan. Voisin luetella tässä pitkän listan miksi ei enää Latviaa, mutta jokainen varmaan osaa itse kuvitella millainen on paikka jonne turisteja ei haluta.


      • Obsever
        Latvia? Ei kiitos! kirjoitti:

        En ole viestin kirjoittaja mihin vastasit mutta miten ihmeessä voit ajatella niin että jos joku pitää Latviaa huonona paikkana niin on sivistymätön?
        Olen käynyt Latviassa (kaksi kertaa) ja täytyy sanoa että se tosiaan on paikka minne en enää lomalla mene.

        Haluan että minne menenkin lomalla on paikka missä halutaan että menen sinne lomailemaan. Lavia ei halua minua ja rahojani, joten suuntaan paikkaan minne minut halutaan. Voisin luetella tässä pitkän listan miksi ei enää Latviaa, mutta jokainen varmaan osaa itse kuvitella millainen on paikka jonne turisteja ei haluta.

        etsi joku sopivampi paikka jonne voit mennä leveilemään rahoillasi,,,, ehkä mongolia sopisi ?


      • Ei enää Latviaa
        Obsever kirjoitti:

        etsi joku sopivampi paikka jonne voit mennä leveilemään rahoillasi,,,, ehkä mongolia sopisi ?

        Siinäpä aito Latvialainen kommentti valittavalle turistille. Latvialainen on tietysti aina oikeassa ja turistit aina väärässä.
        Luultavasti olet oikein palvelualalla kun kuulostaa niin tutulta.


      • Latvialainen
        Ei enää Latviaa kirjoitti:

        Siinäpä aito Latvialainen kommentti valittavalle turistille. Latvialainen on tietysti aina oikeassa ja turistit aina väärässä.
        Luultavasti olet oikein palvelualalla kun kuulostaa niin tutulta.

        ööööööööö


      • Expat
        Latvia? Ei kiitos! kirjoitti:

        En ole viestin kirjoittaja mihin vastasit mutta miten ihmeessä voit ajatella niin että jos joku pitää Latviaa huonona paikkana niin on sivistymätön?
        Olen käynyt Latviassa (kaksi kertaa) ja täytyy sanoa että se tosiaan on paikka minne en enää lomalla mene.

        Haluan että minne menenkin lomalla on paikka missä halutaan että menen sinne lomailemaan. Lavia ei halua minua ja rahojani, joten suuntaan paikkaan minne minut halutaan. Voisin luetella tässä pitkän listan miksi ei enää Latviaa, mutta jokainen varmaan osaa itse kuvitella millainen on paikka jonne turisteja ei haluta.

        Onko mielestäsi sivistynyttä sanoa, että joku paikka on persläpi? Vai mahtaisiko sivistynyt ja hyvinkäyttäytyvä ihminen valita jonkin muun sanan kuvaamaan tuntemuksiaan?

        Sinulla on oma käsityksesi Latviasta ja latvialaisista, minulla omani. Asioista olisi kuitenkin hyvä keskustella sivistyneesti, vai mitä? Asun Latviassa seitsemättä vuotta ja haluaisin kovasti nähdä sen pitkän listasi, koska en osaa kuvitella Latviaa paikkana, minne turisteja ei haluta.


      • Seppo.
        Expat kirjoitti:

        Onko mielestäsi sivistynyttä sanoa, että joku paikka on persläpi? Vai mahtaisiko sivistynyt ja hyvinkäyttäytyvä ihminen valita jonkin muun sanan kuvaamaan tuntemuksiaan?

        Sinulla on oma käsityksesi Latviasta ja latvialaisista, minulla omani. Asioista olisi kuitenkin hyvä keskustella sivistyneesti, vai mitä? Asun Latviassa seitsemättä vuotta ja haluaisin kovasti nähdä sen pitkän listasi, koska en osaa kuvitella Latviaa paikkana, minne turisteja ei haluta.

        Mikäs mielipidediktaattori sinä oikein luulet olevasi? Kai ihmisillä on oikeus sanoa mielipiteensä ilman että sinä leimaat tyhmäksi? Sinä voit uskotella muille asuvasi paratiisissa, mutta tiedän siellä käyneenä että totuus on toinen.


      • Expat
        Seppo. kirjoitti:

        Mikäs mielipidediktaattori sinä oikein luulet olevasi? Kai ihmisillä on oikeus sanoa mielipiteensä ilman että sinä leimaat tyhmäksi? Sinä voit uskotella muille asuvasi paratiisissa, mutta tiedän siellä käyneenä että totuus on toinen.

        Mitä kohtaa edellisestä viestistäni et ymmärtänyt? Kerro, niin yritän selittää sen sinulle hieman paremmin ja, jos tarvetta ilmenee, h i t a a m m i n.

        En ole kenenkään mielipidettä kyseenalaistanut, jokaisella kun on oikeus omaansa. Kyseenalaistin ainoastaan tavan, millä mielipiteensä tuo julki. Ymmärsitkö nyt oi Seppo?


      • Seppo.
        Expat kirjoitti:

        Mitä kohtaa edellisestä viestistäni et ymmärtänyt? Kerro, niin yritän selittää sen sinulle hieman paremmin ja, jos tarvetta ilmenee, h i t a a m m i n.

        En ole kenenkään mielipidettä kyseenalaistanut, jokaisella kun on oikeus omaansa. Kyseenalaistin ainoastaan tavan, millä mielipiteensä tuo julki. Ymmärsitkö nyt oi Seppo?

        Vai et ole kyseen alaistanut?
        "Edellinen viesti kertonee kaiken tarpeellisen kirjoittajansa alhaisesta sivistystasosta..."

        Mitäs se tuo sitten on jos ei kyseenalaistamista?
        Just tuon tyylisiä itsekeskeisiä euroopanomistajia on Latvia pullolaan; minä minä minä minä olen aina oikeessa!
        Sori nyt vaan Expat mutta Latvia ei tosiaankaan ole mikään turistin paratiisi, vaan keskivertoa PALJON huonompi kohde matkailijalle.

        Ikävä että ei voi elää muiden mielipiteiden kanssa.


      • Örkki
        Seppo. kirjoitti:

        Vai et ole kyseen alaistanut?
        "Edellinen viesti kertonee kaiken tarpeellisen kirjoittajansa alhaisesta sivistystasosta..."

        Mitäs se tuo sitten on jos ei kyseenalaistamista?
        Just tuon tyylisiä itsekeskeisiä euroopanomistajia on Latvia pullolaan; minä minä minä minä olen aina oikeessa!
        Sori nyt vaan Expat mutta Latvia ei tosiaankaan ole mikään turistin paratiisi, vaan keskivertoa PALJON huonompi kohde matkailijalle.

        Ikävä että ei voi elää muiden mielipiteiden kanssa.

        Kyllä se vaan niin on että Seppo sun on parasta pysyä täällä suomalaisessa veroparatiisissa jossa
        kaikki on niin HALPAA ja HYVÄÄ ja jossa voimme ylenkatsoa muita pikkuvaltioita ja vähän suurempia lenkkimakkaran takaa,,,,

        sorry vaan seppo, mutta latviassa osattiin jo lukea kun suomessa asuttiin vielä savutorpassa ja syötiin nauriita....


    • Käynnyt

      "Yleiset nopeusrajoitukset maassa ovat 50 km/h taajamissa ja 90 km/h maanteillä. Nopeusrajoituksia valvotaan melko tehokkaasti."

      On huomattu,7 tutkaa matkalla kun ajelin 3 viikoa sitten alaspäin,onneksi tuo oli tiedossa.

      Liettuassa oli enään vaan 2 tutkaa mut onhan se muutenkin paljon parempi maa.

      • lätti

        Nimittäin kaahaileville persläville jotka
        "tutustuvat" maahan ajamalla Via Baltican läpi
        tutkat sopivat oikein hyvin...


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4185
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      124
      1640
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1436
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1412
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1274
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      48
      1160
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1096
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      61
      1050
    Aihe