Kehitysvammaisten ihmisten työllistyminen palkkatyöhön on yhä harvinaista.
Osalle heistä sopii hyvin täsmätyö, jossa työnkuva on räätälöity juuri heitä varten.
Kehitysvammaisia työllistävien yritysten tukena ovat hyvinvointialueiden työhönvalmentajat.
Kehitysvammaisten ihmisten työllistyminen palkkatyöhön on yhä harvinaista.
10
157
Vastaukset
- Anonyymi
Kallista lystiä tuokin pelleily.
- Anonyymi
Kehitysvammaiset saavat kansaneläkkeen, erilaisia tukia ja on yhteiskunnan kustantamia toimintakeskuksia, joissa voivat käydä askartelemassa. Hyvin harvat heistä kykenevät sellaiseen palkkatyöhön, josta olisi oikeasti hyötyä.
- Anonyymi
Se on tuokin asia vähän kehitysvammasta ja sen asteesta kiinni.
- Anonyymi
n. 10 v. sitten heitä oli Honkalampi-säätiöllä, mutta sitten ottivat heidän tilalle tehokkaampaa ja erittäin halpaa työväkeä.
- Anonyymi
Onhan se kuitenkin hyvä ajankulu heillekin ja tuo muutenkin vaihtelevuutta elämään.
- Anonyymi
Veronmaksajat maksavat tuon ajankulun. Jos ihminen ei osaa lukea eikä tunne kelloa, niin nykymaailmassa työmahdollisuudet ovat vähäiset. Ennen vanhaan kehitysvammaisetkin pystyivät lapioimaan lunta ja kantamaan hellapuita ja vettä, mutta sellaisia töitä ei ole enää. Hyvä vain, että pääsevät nykyään eläkkeelle heti lapsilisän loppumisen jälkeen. Kukaan ei voi valita itse, millaiseksi syntyy, mutta nämä kehitysvammaisten työllistämiskoordinaattorien hommat ovat turhia.
- Anonyymi
Minun mielestäni mm. kaupoissa hyllyjen järjestäjinä / täyttäjinä tai esimerkiksi varastoissa toimivat, ko. luokitellut, ovat yhteiskunnassa hyödyllisempiä kuin eräät muut normaaliksi katsotut ryhmät! Se on tietystikin vain ja ainoastaan minun mielipiteeni millä ei ole pienintäkään vaikutusta edes tällä foorumilla, mutta vielä vähemmän suuremmassa mittakaavassa.
- Anonyymi
"Kehitysvammaisten työllistämiskoordinaattorien hommat ovat turhia."
Ne nauttii aivan turhaan oikeaa palkkaa, joten jonninjoutavia ne on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun mielestäni mm. kaupoissa hyllyjen järjestäjinä / täyttäjinä tai esimerkiksi varastoissa toimivat, ko. luokitellut, ovat yhteiskunnassa hyödyllisempiä kuin eräät muut normaaliksi katsotut ryhmät! Se on tietystikin vain ja ainoastaan minun mielipiteeni millä ei ole pienintäkään vaikutusta edes tällä foorumilla, mutta vielä vähemmän suuremmassa mittakaavassa.
Riippuu vammasta onko hyötyä vai ei. Jos kaupassa työntekijän aikaa menee liikaa ohjaus, valvonta tai korjata virheitä, sillon parempi että työpajoihin keskitetään. Siellä kuitenkin ohjaajat valvoo ja opastaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu vammasta onko hyötyä vai ei. Jos kaupassa työntekijän aikaa menee liikaa ohjaus, valvonta tai korjata virheitä, sillon parempi että työpajoihin keskitetään. Siellä kuitenkin ohjaajat valvoo ja opastaa.
En ole huomannut työntekijöiden joutuvan ohjaamaan näitä lievästi kehitysvammaisia yksilöitä, mitkä muuten ovat varmasti kunnon kansalaisia, toisin kuin monet muut.
Tämäkin on vain minun mielipiteeni ilman asiaan liittyviä todisteita ja sinällään täysin hyödytön.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 685205
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai594637Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1244587Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san3381917- 861549
- 921504
- 2491430
- 3271111
- 200971
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.51913