Lääkärit pitävät potilaita tyhminä

Anonyymi-ap

Tuli mieleen edellinen reissu kun olin OYS:n kirurgin vastaanotolla. Kyseessä oli leikkaava korvalääkäri. Sairastuin seitsemän vuotta sitten kilpirauhassyöpään (papillarinen). Menin leikkavan korvalääkärin vastaanotolle. Korvalääkäri alkoi delittämään: kilpirauhanen on kaulalla oleva...ja painaa...Muuta ei kirurgi kertonutkaan. Siis kyllä tiedän nuorehkona työssäkäyvänä ihmisenä mikä on kilpirauhanen. Ei kait syöpään sairastuneelle tarvitse näin yksinkertaista asiaa kertoa. Jos potilas ei ole aikaisemmin tiennyt mikä on kilpirauhanen, niin viimeistään sairastumisen alettua hän on ottanut selvää ennen kirurgin tappamista missä on kilpirauhanen. Itse syövästä ja jatkotoimenpiteistä hän ei kertonut mitään eikä vaihtoehdoista poistetaanko koko kilpirauhanen vaan vain syöpäkasvain. Ja mitä nämä vaihtoehdot tarkoittavat. Minkä päätin että koko kilpirauhanen poistetaan. Olen nyt ollut "tautivapaa" seitsemän vuotta. Siis periaatteessa terve. Muutenkin kunnon tietoa ja tukea en ole saanut. Nyt mieheni on sairastunut melanoomaan ja hänellä on tulossa käynti kirurgin eli leikkavan korvalääkärin vastaanotolle. Melanooma on päälaella. Menen mieheni kanssa vastaanotolle korvapoliklinikalle OYS:Iin. En odota mitään konkreettista tietoa kirurgin suhteen. Hän varmaan pitää meitä tyhminä ja näin ollen meidän mielestämme lausuu sammakoita suustaan. Olen kuitenkin päättänyt olla rauhallinen. Kyllä pitääkin kirurgilla olla huonot kommunikaatiotaidot ja lisäksi hän on ymmärrystä vailla mitä tietoa syöpäpotilas tarvitsee. En odota paljonkaan tältä käynniltä.

1

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
        Maailman menoa
        281
        2926
      2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
        Maailman menoa
        57
        2326
      3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
        Uskonnot ja uskomukset
        348
        2007
      4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
        Maailman menoa
        115
        1733
      5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
        Maailman menoa
        123
        1694
      6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
        Ikävä
        212
        1375
      7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
        Ikävä
        66
        1317
      8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
        Ikävä
        68
        1253
      9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
        Ikävä
        58
        1242
      10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
        Ikävä
        77
        1191
      Aihe