Kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat on valittu

Anonyymi-ap

36

478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joo tuo pronominit on tuttu muista en ole kuullutkaan

https://www.youtube.com/watch?v=he2EcOQ9WvE

mikä idea on panna joku laulajatäti valitsemaan tai siis täysin tyhmäpäistä
      puuhaa jakaa tässtä lähtökohdasta palkintoja edes myynnin edistämiseksi
      joulumyynniissä

• Anonyymi

Olen samaa mieltä. Pitäisi olla ehdottomasti joko raati tai ainakin kirjallisuuden alan ammattilainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Pitäisi olla ehdottomasti joko raati tai ainakin kirjallisuuden alan ammattilainen.

Kumma, kun ei sanojen ammattilainen, suomenkielen maisteri, kelpaa!

• Anonyymi

Kiitos linkeistä ! Monika Fagerholm on itselleni tunnetuin, mutta vain
      yhden hänen kirjansa olen lukenut kauan sitten eikä siitä ole täsmällisiä
      muistikuvia.

Mitä mieltä olette kaunokirjallisuuden Finlandia-valitsijasta 2025:
      Maija Vilkkumaa, laulunkirjoittaja

• Anonyymi

Maijan laulujen sanoja kannattaa kuunnella. Oivallinen sanankäyttäjä; ilmeisesti lukee paljon.

• Anonyymi

Maijan laulujen sanoja kannattaa kuunnella. Oivallinen sanankäyttäjä; ilmeisesti lukee paljon.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Kummallista, mitä "uutisia" laitetaan viihdeuutisiin..

• Anonyymi

Rottien pyhimys on tuossa vielä kesken.

• Anonyymi

Hänen kirjansa ovat suosittuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hänen kirjansa ovat suosittuja.

Minäkin tykkään, eivät liian konstikkaita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kummallista, mitä "uutisia" laitetaan viihdeuutisiin..

Itselleni aivan tuntematon henkilö.

• Finlandia-ehdokkaista olen lukenut vain Monika Fagerholmin kirjoja, hän onkin jo konkari alallaan. Kaikki ehdolla olevat ovat jo nyt varmasti hyvin varattuja kirjastoista, ja ainakin voittaja saa hyvin nostetta joulumyyntiin.

Valinnan suorittajan pätevyyttä tai sopivuutta on arvosteltu ennenkin, vuonna -23 se oli tanssitaiteen edustaja Jorma Uotinen , laulajista myös Hector on saanut tämän kunniatehtävän. Molemmat ovat kyllä ansioituneita sanoittajia, ilmeisesti myös innokkaita lukijoita, onkin iso urakka lukea muutamassa viikossa kuusi kirjaa.

Tähän viimeiseen valintaan kiinnitetään eniten huomiota ja arvostellaan, menikö nappiin vai pieleen. Kuitenkin nuo ehdokkaat ovat läpikäyneet ammattimaiset raadit ja seulat, mikä tahansa kirja voisi ansaita palkinnon.
      Finlandia-palkinnon saajan kussakin kategoriassa päättää kuuden ehdokkaan joukosta Suomen Kirjasäätiön vuosittain kutsuma valitsija.
      Ehdokasteokset nimeää Kirjasäätiön kutsuma valintalautakunta, joka käy läpi puolen vuoden aikana kaikki kustantajien lähettämät kirjat.

• Anonyymi

Ei hyvältä näytä!
      Maria Petterssonin kirja: Leipää ja ruusuja - pitäisi olla mukana, ehdottomasti.

• Anonyymi

Moni hyvä kirja jää pois. Kilpailu ei ole reilu.

• Anonyymi

Hyviä kirjoja voi lukea vsikkeivatmitään palkintoja voita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyviä kirjoja voi lukea vsikkeivatmitään palkintoja voita.

Älä ! ihan totta ?

• Anonyymi

Ilmeisesti suositaan ihan uusia kirjailijoita, en ole noista kuullutkaan. Tuon Fagerholmin kirjasta tdhty elokuva on ainut mikä on tuttu.
        Mukavia viihdekirjoja ei huolita mukaan, kirjan pitää olla ” vaikea” jotta pääsisi mukaab.

• Anonyymi

Anneli Kanto olisi hyvä ehdokas. Olen lukenut häneltä paljon, tosi monipuolinen kirjailija

• Anonyymi

Hänellä on uskollinen lukijakuntansa. En ole sattumalta itse lukenut.
        Ovatko kirjat jatkoromaaneja ? Ovatko ne sukutarinoita vai itsenäisiä
        kertomuksia ? Hänhän kirjoittaa Pohjanmaalta vai muistanko ihan väärin ?

• Anonyymi kirjoitti:

Hänellä on uskollinen lukijakuntansa. En ole sattumalta itse lukenut.
        Ovatko kirjat jatkoromaaneja ? Ovatko ne sukutarinoita vai itsenäisiä
        kertomuksia ? Hänhän kirjoittaa Pohjanmaalta vai muistanko ihan väärin ?

Anneli Kanto on tamperelainen. Hänellä on erittäin laaja ja monipuolinen tuotanto. Itse olen lukenut vain Rottien pyhimyksen ja Punaorvot, molemmat todella hyviä.

• Anonyymi

Minua kiinnostaa Riko Saatsin "Yön istujat".
      Näin kirjaa kuvaillaan:
      "Muodoltaan hallittu, puhutteleva romaani kertoo karjalaisen evakkoperheen kokemuksista. Yhden vuorokauden tapahtumien kautta teos kuvaa syrjintää ja vieraaseen kulttuuriin sopeutumisen vaikeutta tavalla, joka saa pohtimaan pakolaisten asemaa myös nykyajassa. Kirjailijan täsmällinen ilmaisu ja kertomuksen karjalankieliset jaksot tukevat romaanin tärkeää teemaa, äidinkielen merkitystä yksilön ja yhteisön identiteetille."

• Tämän haluaisin myös lukea.

• Minua kiinnostaa ehdokkaista eniten Hanna Weseliuksen kirja Pronominit. Weseliusta pidetään sanataiturina, kielen uuttaluovana mestarina. Olen kirjaston jonossa, menee ensi vuoden puolelle, ennenkuin tulee minun vuoroni saada kirja luettavaksi. Teosta luonnehditaan näin :

"Kirjallisen taiturin upea teos aivan tavallisesta viimeisestä matkasta, maailmanlopusta ja huolenpidosta.
      Pronominit on romaani siitä, miten pysyvyys loppui, poikkeustilat vakiintuivat ja tulevaisuus tempautui ulottumattomiin. Mikä on minä ja mihin sinua tarvitaan matkalla kohti tuntematonta? Mitä kohti kurkottaa, mitä me tarkoittaa?
      Matkustajakone nousee ilmaan ja lähtee kohti toista mannerta.
      Selviää, että lähtö on ollut kaoottinen ja ruuma on pakattu huolimattomasti. Osa matkustajapaikoista on peitetty pressuilla, catering on unohtunut ja tarjoilukärryn valikoima on outo. Ainoa näytettävä elokuva on James Cameronin Titanic. Matkustajia palvelee vain yksi uupumaton stuertti.
      Pappi, showpainija, taiteilija, opettaja ja vaikuttaja pohtivat palavan maan pinnalle jääneitä läheisiään, tekemisiään ja tekemättä jättämisiään."

Mieleeni tuli ruotsalaisen Nobel-kirjailija Harry Martinsonin runoteos Aniara, jossa maapallon ydintuhoa pakenevia ihmisiä lennätetään Marsiin ja Venukseen, mutta yhdellä matkalla avaruusalus alus erkaantuu reitiltään ja syöksyy kohti ikuista tyhjyyttä. Aniarassa on myös mielenkiintoinen kohta, jossa eräs matkustaja muistelee Karjalaa.

”Yli kaiken kauniin väikkeen väikkyy kaunis Karjalani,
      vedenväike puitten takaa, suven valostuva aalto,
      katso, kesäkuinen ilta tuskin hämärtyä ehtii
      kun puuhuilunkirkas kukkuu autereisen savun yllä
      houkuttaa ja armas Aino terhenhuntu hartioillaan
      nousten yli vedenpinnan kuulee käen kultarinnan
      kuiskivassa Karjalassa.”

• Anonyymi

Eipä ole tuttuja nimiä kuin tuo Fagerholm, vaikka onhan nuo jo moniakin kirjoja julkaisseet. Saan yleensä Finlandia
      voittajan joululahjaksi, enkä aina tykkää. Tuokin Pajtimin Lehmä kirja oli kammottava, jätin kesken.

• Pajtimin lehmä on maannut yöpöydälläni viime joulusta saakka, en ole pystynyt sitä avaamaan. Mutta kyllä luen sen nyt joulun tienoilla.
        Odottelen seuraavaa palkittua, toivon Riko Saatsin "Yönistujia" aiheeltaan kiinnostaa, vaikka sen lukeneet sanovat että vaikealukuinen kun puolet kirjoitettu karjalan kielellä.

• Anonyymi

Eikös tämä maahanmuuttaja saanut kaksi Finlandiaa? Vähän liikaa!

• Anonyymi

Ansioista hän ne sai.

• Joku kysyi minulta olinko jo lukenut tämän Riko Saatsin "Yönistujat", joka yksi ehdokkaista. (En löydä enää viestiä).
      Aion, mutta odottelen ensin jos hän saa Finlandian, koska saamme lukupiiristä yleensä voittjakirjan joululahjaksi. Muussa tapauksessa kirjastonhoitajamme tilaa sen kirjastoon ja ellei tilaa, niin sitten ostan, joko äänikirjana tai paperisena itselleni joululahjaksi.

• Anonyymi

Minä tilasin eilen kaukolainauksella kirjastoautosta kolme sinun kirjaasi. Tulevat kahdenviikon kuluttua, joten Jouluksi ehdin ne lukea. Sitten tulee, jos tulee arvostelut.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä tilasin eilen kaukolainauksella kirjastoautosta kolme sinun kirjaasi. Tulevat kahdenviikon kuluttua, joten Jouluksi ehdin ne lukea. Sitten tulee, jos tulee arvostelut.

Odotan jännityksellä!
        Varmaan ehdit lukea ne jouluun mennessä, ne eivät ole kovin pitkiä mikään. Antoisia lukuhetkiä (kuten tavan mukaan sanotaan).

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Odotan jännityksellä!
        Varmaan ehdit lukea ne jouluun mennessä, ne eivät ole kovin pitkiä mikään. Antoisia lukuhetkiä (kuten tavan mukaan sanotaan).

Lähinnä kiinnostuinkin siitä, että lapseni oli Boliviassa vuoden silloin kun sinä Kolumbiassa ja kuulin paljonkin sikäläisestä elämäntavasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Lähinnä kiinnostuinkin siitä, että lapseni oli Boliviassa vuoden silloin kun sinä Kolumbiassa ja kuulin paljonkin sikäläisestä elämäntavasta.

Varmasti löydät yhtäläisyyksiä poikasi kertomuksista ja kirjojeni tarinoista. Ensimmäinenhän on elämänkertaa, siinä ei ole sepitettyä kuinj otkut nimet on muutettu .
        Boliviassa on alkuperäiskansojen kulttuuri vahvempi kuin Kolumbiassa, jossa on enemmän taas afrikkalais-kolumbialaista väestöä ja valkoihoisia.

• Anonyymi
      UUSI

Nainen valitsee ja ehdokkaana nainen, jonka kirja kertoo kapinoivista naisista, niin peli on selvä ja kaikki ovat voittajaan tyytyväisiä.

• Anonyymi
      UUSI

Tuo lähes kaikille tuttu Fagerholm siis voitti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, näen sinua hetken

ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      24
      4302
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      225
      3759
    3. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      13
      3233
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      24
      2839
    5. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      49
      2741
    6. Riikka Purra on ihana, jämpti

Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      108
      2708
    7. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      2536
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      41
      2387
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      2336
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      61
      1811
    Aihe