Hapan vai emäksinen ?!

Aloitteleva

Olen etsinyt vinkkejä siitä miten saisin pionini kukkimaan. Tällä palstalla näyttää olevan tasaisesti mielipiteitä sekä sen puolesta että pioni vaatii happaman maan ja piimää ym. että sen puolesta että pioni kaipaa nimenomaan kalkkia eli emäksistä maata. En ymmärrä nyt ollenkaan miten tämä voi olla mahdollista. Riippuuko se lajikkeesta?

4

5627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielummin
      • JADWIGA

Juuri pionien kodin uusin asiakaslehti painottaa sitä, että pionit eivät tarvtse kalkin lisäystä vaikka sitä Suomessa usein (virheellisesti) suositellaan. Eli hieman hapan kasvualusta paras.

• pionille

Pionit vaativat lämpimän aurinkoisen tuulelta suojaisen paikan. Kasvualusta muokataan 50cm syvyydeltä.
      Läpäisevä kuivahko tai tuore ravinteikas multa. Savenlisäys kasvualustaan on eduksi pionille.
      Istutetaan siten että juuren niska tulee n. 3cm syvyyteen. Liian syvään istutettu pioni ei kuki vaan kasvattaa lehdistöä.
      Liian matalaan istutettuna pionin kasvu kärsii. Annetaan kasvurauha.
      Pioni kukkii sitä runsaammin mitä kauemmin se on samalla kasvupaikalla, kasvurauha jopa 10-15 vuotta.

Vuosittainen kevätlannoitus kompostilla tai niukka typpisellä puutarhalannoitteella..
      Elokuun alussa syyslannoitus sekä "kourallinen" tuhkaa varmistaa talvehtimisen ja runsaan kukinnan.
      Pionit talvehtivat yleensä hyvin, mutta vähälumisilla paikoilla talvisuojaus on tarpeen.
      Heikko kasvu tai kukkimattomuus johtuu usein väärästä istutustavasta tai hoidosta.

Pionit sopivat yksittäiskasveiksi sekä muiden ryhmäperennojen kanssa. Pionin viereen kannattaa istuttaa hillitysti leviäviä,
      ei voimakkaita lajeja. Istutusväli seuraavaan lajiin kyllin pitkä, jotta pionille jää riittävästi kasvutilaa.
      Sopii erityisesti sipulikukkien ja matalien kevätkukkijoiden kanssa.

• kylli

Sain omat( 2) pionini kukkimaan jo toisen vuotena; hoidoksi vain: rikkaruohot kurissa, ei liian syvään istutusta, tuhkaa kourallinen ja sarvilastua ja ja kukkia tuli jopa 24 mielestäni se on aika paljon ja kukinnat olivat todella upeita ( jalopioni) Kärsivällisesti vain odottelemaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      37
      2383
    2. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      56
      1362
    3. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1313
    4. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      37
      1295
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1201
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      914
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      798
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      751
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      23
      606
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      586
    Aihe