Poromies ja mönkijä

Anonyymi-ap

Kuusamossa on puhuttanut viime aikoina poromiesten mönkijällä ajaminen jopa ihmisten pihoilla.

Maastoliikennelaki ja asetus määrittelee porotyössä maastossa ajamisen niin, että sulan maan aikana saa ajaa vain välttämättömät ajot. Jokaisella poromiehellä on oltava kirjallinen todistus mukana, että ajaminen on välttämätöntä. Nythän kaikki poromiesten maastossa liikkuminen sulan maan aikana ajetaan mönkijällä. Taatusti kaikki ajaminen ei ole välttämätöntä. Kävellenkin pääsee liikkumaan niinkuin on tehty ennen mönkijöitä. Se, että mönkijällä liikkuminen on helpompaa ei tee siitä välttämätöntä. Välttämätöntä on lähinnä raskaamman tavaran vieminen maastoon.

17

915

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mielenkiintoista!

• Anonyymi

Luuleeko ne että saavat tehdä mitä sattuu.

• Anonyymi

Varmaan osaa oikeasti luulee kun niin on aina tehty, eikä tunne lakia ja asetuksia. Osa taas ei välitä säädöksistä.

• Anonyymi

Tämänkin asian poromiehet tulkitsevat ihan omalla tavallaan. Se tulkinta ei vain ole lain ja asetuksen tarkoituksen mukainen. Välttämätön tarkoittaa oikeasti vältämätöntä. Mönkijällä liikkuminen on varmasti helpompaa ja mukavampaa, mutta se ei tee siitä välttämätöntä.

• Anonyymi

Perimmäinen kysymys on: Miksi yhden ryhmän annetaan mellastaa miten huvittaa niin monessa eri asiassa ilman, että mikään valvova taho puuttu tekemisiin millään tavalla?

• Anonyymi

Lahjovat käristyksillä.

• Anonyymi

Kenet voi lahjoa tiesuolalla ja peltomyrkyillä kyllästetyllä lihalla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kenet voi lahjoa tiesuolalla ja peltomyrkyillä kyllästetyllä lihalla?

Ööö en tiedä tapausta en asu poronhoitoalueel kirjoittelen vaan täältä keskisuomesta Pihtiputaalata ja olen siinä käsotyksessä että tuo mönkijällä ajelu on täyttä työtä ja herrathan sitä harrastas jos se mukavaa olisi , , , sitäpaitsi ite olen kokeilut ajella sill
        ä työvälineelä en tykänyt , , hartijat jännityksessä samoin selkä , , en jaksa enempää jaaritella mutta toteanpahan vaan jotta raskas laji , , , ei olla mukavuus alueela,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ööö en tiedä tapausta en asu poronhoitoalueel kirjoittelen vaan täältä keskisuomesta Pihtiputaalata ja olen siinä käsotyksessä että tuo mönkijällä ajelu on täyttä työtä ja herrathan sitä harrastas jos se mukavaa olisi , , , sitäpaitsi ite olen kokeilut ajella sill
        ä työvälineelä en tykänyt , , hartijat jännityksessä samoin selkä , , en jaksa enempää jaaritella mutta toteanpahan vaan jotta raskas laji , , , ei olla mukavuus alueela,

On se silti kävelyä kevyempää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mönkijäsafareita harrastetaan paljonkin ja niistä maksetaan. Eli mukavaa on.

• Anonyymi

Kyllä ne kumit puhkeaa hönkijöistä. Jos tulevat rällämään meikäläisen maalle

• Anonyymi

Mikä maastossa liikkuminen porotyössä on välttämätöntä ajaa mönkijällä?

Ei tule muuta mieleen, kuin jonkin raskaamman ja suuremman tavaran vieminen maastoon. Esimerkiksi aidan tekotarpeet. Muuten voi liikkua kävellen ihan niinkuin on tehty ennen mönkijöitä. Miten ihmeessä nyt kaikki liikkuminen maastossa porotyössä on välttämätöntä ajaa mönkijällä?

Laki ja asetus on tässä suhteessa aika selkeä. Sulan maan aikana porotyössä on sallittu välttämätön maastoliikenne. Välttämätön tarkoittaa kyllä minun mielestä asiaa, jota ei voi tehdä muuten. Jos pääset kävellen niin ei todellakaan ole välttämätöntä ajaa mönkijällä.

• Anonyymi

No nyt ei ole enää sulan maan aika ja asia on ajankohtainen taas ensi keväänä.

• Anonyymi

Poroja on jäänyt karsinan ulkopuolelle, on nuo tolloja

• Anonyymi

Kuka nuita saastunutta poronlihaa syöpi?

• Anonyymi00016

Porot saa vitamiinit ja suolan valmiiksi kun ne nuolee asfalttiteiltä kaikki autoilun jäämät. Ei tarvi enää maustaa kun laittaa ruuaksi. Terveellistä-kö?

• Anonyymi00017

Siksihän ne on muka hyvää lihaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      98
      6328
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      355
      5825
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      60
      2813
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      107
      2248
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1938
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      125
      1754
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      19
      1633
    8. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1300
    9. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      73
      1197
    10. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      33
      1098
    Aihe