Lahjan arvo?

morsku

Saimme lahjaksi 5 henkiseltä perheeltä 15 euron arvoinen lahja. Omasta mielestäni tämä on kovin vaatimaton. Saimme yksinäisiltä pariskunniltakin arvokkaampia. No itse en kehtaisi tuollaisella porukalla tulla näin vaatimattoman lahjan kanssa. Kukin tyylillään.

26

8422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukin tyylillään

      arvostella kenenkään antamia lahjoja tai niiden arvoa...itse voisin pitää häät ja kieltää lahjojen tuonnin kokonaan....

    • en olisi

      tuollaiselle ahneelle lehmälle tuonut yhtään mitään. Onko tullut mieleen, että viisihenkisellä perheellä saattaa olla tärkeämpääkin rahanmenoa kun jonkun vähä-älyisen nartun häälahja?? Saamasi lahjan voit palauttaa, kun tuore aviomiehesi kohta puoliin ymmärtää millaisen akan on mennyt naimaan.

    • jättäny

      köyhät kutsumatta..

    • eksä

      ja sit joku vielä kehtaa sanoa täällä ääneen, ettei se lahjan arvo mitään merkitse...Missä lienevät nyt nämä kirjoittajat?

    • morsku

      Kokeilin minkälaisia vastauksia saan tämmöiseen viestiin. Halusin testata kuinka ilkeitä ihmisiä täällä on. Oikeassa olin. Olen lukenut näitä kirjoituksianne ja olen järkyttynyt. Täällä ei oikeasti keskustella vaan haukutaan toiset lyttyyn.

      Itse olen mennyt naimisiin kauan sitten ja en tiedä todellakaan lahjojeni hintaa. Tärkeintä oli ne ihmiset jotka häissämme oli. Meillä on mennyt kivasti avioliitossamme. En tosin ikinä itse voisi 5 henkisenä perheenä viedä noin edullista lahjaa. Etikettien mukaan häälahjan pitäisi kattaa oma ruokailu. Kokeilin kirjoittaa tänne jotain aivan absurdia ja itse olisin uskonut saavani tällä kirjoituksella järkevämpää keskustelua aikaan.

      Kaikki ihmiset jotkä tänne kirjoitatte. Kannatta miettiä onko se edes järkevää, kun täällä on vaan vastaamassa katkeroituneita ihmisiä. Hyvää kesää kaikille myös teillekin joilla ei ole muuta tekemistä kun haukkua täällä muita ihmisiä.

      • tuleva morsian

        erittäin oikeassa! Täällä joku saa kicksejä siitä että anonyymisti voi teilata toisen. Mitä ilkeämmin sen parempi. Köyhää on joidenkin elämä.


      • Neppu

        No kyllähän se (jos tämä nyt olisi ollut totta) alkuperäinenkin kirjoittaja (eli sinä) jonka viestiin vastattiin moitti vieraitaan. Vaikka laittoikin "kukin tyylillään". Mutta jos ajattelisi todella niin, miksi sitten vaivautuisi kirjoittamaan tänne asiasta... Ihmisten nimittely nyt sen sijaan ei kyllä ole koskaan fiksua. Kuten joku vastaaja teki.

        Ehkä kaikki vieraat ei ole lukenut käytösoppaita ja tiedä etikettejä. Tai tajua paljonko se ruoka (ja häät) on maksanut. Tai on luonteeltaan kovin nuukia. Antakaamme heille anteeksi. Mutta yritetään kaikkin ajatella muitakin.


      • morsku
        Neppu kirjoitti:

        No kyllähän se (jos tämä nyt olisi ollut totta) alkuperäinenkin kirjoittaja (eli sinä) jonka viestiin vastattiin moitti vieraitaan. Vaikka laittoikin "kukin tyylillään". Mutta jos ajattelisi todella niin, miksi sitten vaivautuisi kirjoittamaan tänne asiasta... Ihmisten nimittely nyt sen sijaan ei kyllä ole koskaan fiksua. Kuten joku vastaaja teki.

        Ehkä kaikki vieraat ei ole lukenut käytösoppaita ja tiedä etikettejä. Tai tajua paljonko se ruoka (ja häät) on maksanut. Tai on luonteeltaan kovin nuukia. Antakaamme heille anteeksi. Mutta yritetään kaikkin ajatella muitakin.

        Olen tosiaankin ihmetellyt juuri tämän lahja palstan törkeyksiä ja halusin kokeilla millaisia vastauksia tällä kirjoituksella saa aikaan. Ihan vaan aikani kuluksi kirjoittelin kun täällä töissä on vähän töitä tällä hetkellä...
        Onneksi kohta alkaa loma!


      • morsku
        tuleva morsian kirjoitti:

        erittäin oikeassa! Täällä joku saa kicksejä siitä että anonyymisti voi teilata toisen. Mitä ilkeämmin sen parempi. Köyhää on joidenkin elämä.

        olen vaan tässä miettinyt kirjoittaako tänne näitä katkeroituneita hayukkumaviestejään
        a) eronneet
        b) vanhat pojat
        c) avioliitossa katkeroituneet
        d) vai jotkut muut kaikista mahdollisista ryhmistä???


      • outoa tämäkin
        morsku kirjoitti:

        olen vaan tässä miettinyt kirjoittaako tänne näitä katkeroituneita hayukkumaviestejään
        a) eronneet
        b) vanhat pojat
        c) avioliitossa katkeroituneet
        d) vai jotkut muut kaikista mahdollisista ryhmistä???

        Toisaalta voisi myös miettiä, mikä saa ihmisen aloittamaan tällaisen viestiketjun. Tai kirjoittamaan tuollaista tosissaan. Kumpikaan ei kuulosta ihan terveeltä, ei sen fiksummalta kuin nuo haukkumisetkaan. Ja mitään näistä vaihtoehdoista en kannata.


      • äimän käkenä täysin

        on kattaa vieraan ruokamenot,niin voiko vieras sitten ilmoittaa, että empäs kyllä tuollaista paskaa syö, että taidampa viedä lahjani takaisin. Sillä harvoin häissä on oikeasti hyvää ruokaa, vaikken mikään nirso olekkaan. On joko jotain perinnemoskaa tai sitten niin överiksi vedettyä juhlasafkaa, ettei sitä ruuaksi voi enää sanoa...."hanhenmaksapalleroita".

        Voiko hääparilta tiedustella etukäteen, että mitäs ruokaa teidän juhlissa tarjotaan,olisi nääs hyvä tietää etukäteen voiko tarjottavaa syödä, että osaa sitten viedä oikean arvoisen lahjan....

        Empä ole ennen moisesta etiketistä kuullut. Monissa häissä olen käynyt ja kaikkiin olen lahjan vienyt, mutta vain siksi, että tykkään ilahduttaa ystäviäni. Joillekkin on ostettu lahjalistalta ja joillekkin on värkätty persoonallinen lahja itse. Jokaiselle morsiusparille ollaan pyritty tekemään/ostamaan juuri heidän näköinen lahja. Tarkoituksena ilahduttaa ja onnitella paria...ei kustantaa ruokia.

        Olisiko helpompi alkaa kerätä pääsylippumaksuja häihin, niin välttyisi sitten niin vieraat kuin juhlakalutkin tältä jälki- tai etukäteen märehtimiseltä. Kaiken tarkoitus on kuitenkin loppujen lopuksi käsittääkseni se, että herra ja rouva ovat kirkon silmissä oikeanlaisessa parisuhteessa. ??????????????????


    • Neppu

      No taisi ottaa kovasti päähän kun kerrot sen täällä.

      Joo mutta... on aika vaatimatonta.

      • morsku

        Tätä siis ei ole oikeasti tapahtunut. Tämä erityisesti tämä lahjat palsta vaan houkutteli kirjoittamaan näin. Syys selviää yläpuolelta.


      • -suuttunut-
        morsku kirjoitti:

        Tätä siis ei ole oikeasti tapahtunut. Tämä erityisesti tämä lahjat palsta vaan houkutteli kirjoittamaan näin. Syys selviää yläpuolelta.

        Miten edes kehtaatte?!
        Ja haloo 15e ei todellakaan ole 15 markkaa.
        Jollekin voi olla 90 mk suuri raha, jollekin ei merkkaa mitään.
        Mitäs sitten vaikka heitä oli 5, sehän on heidän asiansa miten kimpparahat jaettiin porukan kesken ja kuka antoi mitäkin.
        Ei kukaan tosissaan jätä kutsumatta läheisiään, jos he ovat köyhiä.
        Enkä minä edes haluaisi kutsua sellaisten ihmisten häihin, jotka näin ajattelevat on sitten rahaa tai ei...
        Ja johan tuolla toisessa keskustelussa todettiin, että itsekkäitä ovat ihmiset... Katsovat kuka antoi mitäkin ja kuinka paljon, sitten jälkikäteen kiukutellaan ja kitistään.
        Ottakaa häihinne vaan todistajat ja jättäkää vieraat kokonaan pois, jos he ja heidän lahjansa on niin vaikea sulattaa!


      • morsku
        -suuttunut- kirjoitti:

        Miten edes kehtaatte?!
        Ja haloo 15e ei todellakaan ole 15 markkaa.
        Jollekin voi olla 90 mk suuri raha, jollekin ei merkkaa mitään.
        Mitäs sitten vaikka heitä oli 5, sehän on heidän asiansa miten kimpparahat jaettiin porukan kesken ja kuka antoi mitäkin.
        Ei kukaan tosissaan jätä kutsumatta läheisiään, jos he ovat köyhiä.
        Enkä minä edes haluaisi kutsua sellaisten ihmisten häihin, jotka näin ajattelevat on sitten rahaa tai ei...
        Ja johan tuolla toisessa keskustelussa todettiin, että itsekkäitä ovat ihmiset... Katsovat kuka antoi mitäkin ja kuinka paljon, sitten jälkikäteen kiukutellaan ja kitistään.
        Ottakaa häihinne vaan todistajat ja jättäkää vieraat kokonaan pois, jos he ja heidän lahjansa on niin vaikea sulattaa!

        Tämä oli satua koko juttu. Koita lukea mitä laitoin yläöpuolelta. Mutta nyt lopetan tämän kirjoittelun. Pitää töitäkin tehdä tosiaan kun olen 5 henkisen perheen äiti.


      • älykkö
        morsku kirjoitti:

        Tämä oli satua koko juttu. Koita lukea mitä laitoin yläöpuolelta. Mutta nyt lopetan tämän kirjoittelun. Pitää töitäkin tehdä tosiaan kun olen 5 henkisen perheen äiti.

        Siis se pihi olit sinä itse joka et raskinut enempää lahjoittaa.........olipa hyvä vitsi muka satuna tänne kirjoitella.


      • morsku
        älykkö kirjoitti:

        Siis se pihi olit sinä itse joka et raskinut enempää lahjoittaa.........olipa hyvä vitsi muka satuna tänne kirjoitella.

        Joillekin lukeminen voi olla vaikeaa. Itse en nimenomaan kehtaisi antaa noin vaatimatonta lahjaa


      • .............
        morsku kirjoitti:

        Joillekin lukeminen voi olla vaikeaa. Itse en nimenomaan kehtaisi antaa noin vaatimatonta lahjaa

        sillä en kehtais mennä edes yksin mihinkään juhlaan =) noh jokku on niin tyhmän-nuukia vaan, muuta syytä en keksi. Eriasia on, jos todella on ihan köyhä.


      • kattaminen
        ............. kirjoitti:

        sillä en kehtais mennä edes yksin mihinkään juhlaan =) noh jokku on niin tyhmän-nuukia vaan, muuta syytä en keksi. Eriasia on, jos todella on ihan köyhä.

        Etiketin mukaan ei tarvitse vieraan kattaa kuluja, mutta tokiu tilaisuuden luonne pitää huomioida (oma tilanne myös). Jos joku pitää ravintolahäät, niin ei silti voi odottaa vierailta 50€ per nuppi. 20€ per nuppi koko perheeltä, alle kouluikäisiltä 10€ on asiallinen lahja tuttavalle.
        Rakkaille sukulaisille ja hyville ystäville laitetaan enempi. Meillä esim. sisarusten ja läheisten serkkujen häihin tai sisarusten lasten ylppäreihin tai rippijuhliin on viety ns. vanha tonni, eli 150-180€ (kaksi aikuista).


      • rakentavaa keskustelua
        morsku kirjoitti:

        Tätä siis ei ole oikeasti tapahtunut. Tämä erityisesti tämä lahjat palsta vaan houkutteli kirjoittamaan näin. Syys selviää yläpuolelta.

        Sillä ei ole mitään väliä ettei tapahtunut. "oikeasta" viestistäsi kuultaa kuitenkin asenteesi läpi. Et ole joutunut ikinä ilmeisesti elämään puutteessa kun sanot ettet kehtaisi noin edullisen lahjan kanssa mennä häihin. Minä en kehtaisi olla sinun kanssasi missään tekemisissä... Ja tämä ei ole lyttäämistä, tämä on vain minun keskusteleva mielipiteeni. Sinä taidat olla niitä jotka ovat syntyneet kultalusikka suussa, eivätkä vanhempasi tai sukulaisesi ole koskaan kärsineet minkäänlaista hätää. Mietipä että Suomessakin on monenlaisia, ahkeria ihmisiä joilla ei ole varaa irrottaa viisihenkisen perheen arjesta kovinkaan paljon rahaa. Lahja on kuitenkin vietävä, koska on kutsuttu eikä haluaisi olla menemättä ystävän häihin (häiden merkityshän on, että saadaan juhlistaa hääparin onnea yhdessä heidän kanssaan, tuona tärkeänä päivänä?)... Tarkoitatko siis sitä että jos ystäväpiiriisi kuuluu niin köyhiä ihmisiä, olisi parempi sanoa olevansa vaikka sairaana ja kieltäytyä tulemasta fiineihin juhliisi, koska sinun mielestäsi olisi yleisesti paheksuttavaa ja häpeällistä tulla 100 mk arvoisen lahjan kanssa häihin? Rahan arvo on todella laskenut eurojen tultua, tai sitten ihmisistä vain on tullut ahneempia.


    • Kirahvi

      Moi vaan morsku ja muutkin aiheesta kiinnostuneet!

      Eksyin tähän viestiketjuun etsiessäni vastausta omaan kysymykseeni. Tulossa ovat serkkuni häät ja tahtoisin tietää, mikä olisi sopiva lahjan arvo.

      Morsiamen äiti sanoi, että esim. kahvikuppi- ja lautaspari eräästä tietystä sarjasta olisi sopiva lahja. Katsoin kaupassa tuonkaltaisen lahjan arvoa, ja se olisi noin 25 €. Mielestäni se on aika vaatimaton hinta lahjalle, kun kuitenkin noin suuri juhla on tulossa (symbolisesti ja konkreettisesti - häävieraita morsiamen äidin puolelta on tulossa varmaan 50!). Vaihtoehtona olisi tietysti raha, mutta veisin mieluummin oikean lahjapaketin persoonattoman kirjekuoren sijaan.

      Olen opiskelijatyttönen (rahaa ei siis ole liikaa) ja menen häihin poikaystäväni seurassa. Mielestämme noin 50 € olisi kuitenkin lahjan vähimmäisarvo. Morskun kanssa olen samaa mieltä, että hänelle annettu lahja oli liian halpa (ellei perhe todellakin ole niin köyhä, että enempään ei yksinkertaisesti ollut varaa). Voisiko joku asiasta jotain tietävä vihjata etikettisääntöjä lahjan suhteen? Kiitos!

      • vaan hakoteilla

        Itsekin haen vinkkejä lahjasummaan, kun olen epävarma summan suuruudesta, joka häälahjana pitäisi antaa. Porukka keräämässä lahjarahaa, joka saatta päätyä jopa rahana annettavaksi. Paljonko mielestänne pitäisi summan olla?
        (vastaanotto, ruoka ja ohjelmaa)

        Lahjalistalta löytyy parille tarpeellista,
        mutta hyvät ystävät voivat keksiä muitakin mukavia ja tärkeitä lahjoja, jotka ovat myös parille mieluisia.
        Kuoressa annettu raha kun on niin konkreettista.

        Eikö parin toiveissa ole kuitenkin päästä aloittamaan liittonsa ystävien ja sukulaisten kanssa ja vasta myöhemmin ihailla mitä kaikkea sitä onkaan lahjaksi saatu?


    • hele

      käsittäkseni on nykyisin myös muita rahankeräys juttuja jonka mielestäni myös voi laskea lahjarahaksi.
      Nytkin oli eräissä häissä lahjaksi saatu metallinen "rahapuu" johon seremoniamestari ystävällisesti neuvoi miten voi kiinnittä rahaa,neulalla ja langalla,eli seteleitä.Joku kyllä rohkeni tehdä aloituksen ja laittoi alustalle kolikoita.
      Sitten on kaikki morsiammen ryöstöön liittyvät seremoniat mihin liittyy monesti vieraiden lahjarahoitukset.
      Joissain häissä on kilpailuja joihin käytetään rahaa yms.
      Eli aika paljon tulee muutakin kautta kuin häälahjana vartonaisesti....

      • morsian05

        Meillä ei ollut rahankeruuta. Ei oltais kehdattu semmoista ottaakaan? Tuntuu aika ihmeelliseltä tuommoinen. En ole koskaan ollut häissä joissa kerjättäisiin hääjuhlassa rahaa.


    • Hävettää sun puolestas

      Onneksi en ole ystäväsi. Miten kehtaat elää itsesi kanssa!!?? Rahako vain on tärkeää, ja lahjan arvo??? Ajattelepas että 5 henkisellä perheellä voi olla tiukkaa rahan kanssa, varsinkin jos 3-4 henkilöä perheestä ovat pieniä lapsia?? Silloin 15 euroa voi olla pois pienen lapsen uusista housuista, tai asuntolainasta? Olisit kiitollinen että he onnistuivat irrottamaan tuonkin verran. Et ilmeisesti ole ikinä joutunut miettimään lapsen kanssa kaupassa, otatko keskihintaista shamppoota itsellesi, vai vaippapaketin vauvallesi? Joudut lopulta jättämään jopa halvan shampoon kauppaan ja pesemään laimentamaan todella vanhan pesuaineen pohjia, että saisit lapsellesi ruokaa. Sä et oo mitään muuta kuin materialistinen paska!!!

      • Jooeitätäpr

        Taidatte olla kaikki vähän draaman perään kun vaan jahkaatte samaa paskaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe