Hei!
Mun synnytyksestä on 2kk ja jälkitarkastuksessa todettiin että on lievä laskeuma. Itse olin paniikissa kun näin peilistä että emättimestä näkyi virtsaputken ulkoaukko. Vitsakin pääsee karkaamaan. Gynekologi sanoi että lantiopohjan lihasten harjoittamisella asia korjaantuu.. Itse luin netistä että kaikista gynekologisista leikkauksista joka viides on laskeumien korjausleikkaus. Eikö lantiopohjan harjoitukset auta?
Onko täällä muita kelle tuli laskeuma?
Miten olette selvinneet siitä?
Onko se haitannut seksielämää? Itse en uskalla harrastaa seksiä.
Kiitos vastauksista!
lantiopohjan laskeuma
9
3524
Vastaukset
- aika
oman kaupungin/ kunnan terveyskeskuksen fysioterapeutille heti miten ja kysy kenellä heistä on eniten kokemusta lantionpohjan lihasten harjoitusten ohjaamisesta. Jumppa auttaa päivittäin tehtynä. Olisi lääkärinkin pitänyt jo tuo osata kertoa. Älä jätä asiaa hoitamatta, olet vielä kovin nuori kärsimään "mummojen" vaivoista.
Ei leikkausta ennen kuin jumpat ja biofeedback-hoidot on kokeiltu (yleensä oman alueen keskussairaalassa on nämä hoitolaitteet mutta myös yksityisiltä fysikaalisilta hoitolaitoksilta voi löytyä-tarvitsee kyllä lääkärin lähetteen). Olen itse fysioterapeutti ja 3 lapsen äiti, joten tiedän kyllä ko. asiasta.
En nyt ole muutamaan päivään koneen äärellä, mutta laita vastausta saitko apua omasta terveyskeskuksesta.- äiti84
Kiitos vastauksesta! Luin sun viestin sen verran myöhään että soitto fysioterapeutille jää maanantaiksi. Kun olet alan ihmisiä niin voitko kertoa mitä fysioterapeutti tekee? Kun menen ekan kerran niin tutkitaanko minua vai? Antaako hän vain ohjeen vai pitääkö mun käydä siellä useinkin? Ja paljonko hoito maksaa? Olen aika ujo ihminen, ei ole niin helppoa mennä kun ei tiedä mitä tulee...
Kiitos vielä kerran! - ainakin
äiti84 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Luin sun viestin sen verran myöhään että soitto fysioterapeutille jää maanantaiksi. Kun olet alan ihmisiä niin voitko kertoa mitä fysioterapeutti tekee? Kun menen ekan kerran niin tutkitaanko minua vai? Antaako hän vain ohjeen vai pitääkö mun käydä siellä useinkin? Ja paljonko hoito maksaa? Olen aika ujo ihminen, ei ole niin helppoa mennä kun ei tiedä mitä tulee...
Kiitos vielä kerran!itse kyselen ensin asiakkaan vaivan, onko virtsankarkailua ja millaisissa tilanteissa (aivastus, yskiminen, kävely, juoksu, nostaminen jne.). Sitten kyselen, tietääkö missä lantionpohjan lihakset on ja näytän kuvasta tai muovista tehdystä lantionmallista ja kerron kuinka lihakset toimivat. Annan ohjeet kirjallisena ja ne käydään vielä yhdessä läpi. Riippuu asiakkaasta, otanko moneen kertaan ohjaukseen. Usein riittää kun käy ohjauksessa ja sitten kontrolli parin viikon päähän ja taas vaikka parin viikon päähän. Jos tunnollisesti ja oikein tekee harjoitukset niin apua kyllä rupee jo olemaan. Jotkut hommaa myös harjoittelukuulia Instrumentariumista tai Apteekista (pyöreitä, ei pitkulaisen muotoisia). Jos ei nämä omat jumpat auta niin sit lääkärille ja sieltä lähetettä keskussairaalaan jossa on laitteet millä harjoitellaan.
Olen terveyskeskuksessa töissä ja meillä tälläinen ohjaus menee kuntoneuvolaksi eikä maksa mitään. Mutta jossain terveyskeskuksissa tiedän että peritään maksua 6 €/ kerta. Vaatteita ei tarvitse heittää tälläisessä ohjauksessa vaan sitten jos "joutuu" niihin jykevämpiin hoitoihin missä asetetaan anturi emättimeen ja sitä kautta hoidetaan.
Mutta älä ole lainkaan nolona tai ujostele asiaa, jumppari on nähnyt paljon eri asteisia inkontinenssi(=virtsankarkailu)vaivoja ja on vaitiolovelvollinen asioistasi. On parempi hoitaa ajoissa kun kärsiä. Siinähän jo seksielämäkin kärsii tälläisten vaivojen kanssa. Minusta on hyvä, että nykyään ollaan hieman rohkeampia hakemaan apua näihin vaivoihin.
Ja muuten, myös neuvolasta jo odotusaikaan saatu kirjanen (muistaakseni nimeltään "meille tulee vauva" tai muuta vastaavaa) on hyödyllinen. Siinäkin oli jotain ohjeita lantionpohjan jumppaan.
Eikun soitto jumpparille ja asiat siitä kyllä korjaantuu. Ilmoittele kuin käy.
Terveisin se sama 3 lapsen jumppariäiti. - äiti84
ainakin kirjoitti:
itse kyselen ensin asiakkaan vaivan, onko virtsankarkailua ja millaisissa tilanteissa (aivastus, yskiminen, kävely, juoksu, nostaminen jne.). Sitten kyselen, tietääkö missä lantionpohjan lihakset on ja näytän kuvasta tai muovista tehdystä lantionmallista ja kerron kuinka lihakset toimivat. Annan ohjeet kirjallisena ja ne käydään vielä yhdessä läpi. Riippuu asiakkaasta, otanko moneen kertaan ohjaukseen. Usein riittää kun käy ohjauksessa ja sitten kontrolli parin viikon päähän ja taas vaikka parin viikon päähän. Jos tunnollisesti ja oikein tekee harjoitukset niin apua kyllä rupee jo olemaan. Jotkut hommaa myös harjoittelukuulia Instrumentariumista tai Apteekista (pyöreitä, ei pitkulaisen muotoisia). Jos ei nämä omat jumpat auta niin sit lääkärille ja sieltä lähetettä keskussairaalaan jossa on laitteet millä harjoitellaan.
Olen terveyskeskuksessa töissä ja meillä tälläinen ohjaus menee kuntoneuvolaksi eikä maksa mitään. Mutta jossain terveyskeskuksissa tiedän että peritään maksua 6 €/ kerta. Vaatteita ei tarvitse heittää tälläisessä ohjauksessa vaan sitten jos "joutuu" niihin jykevämpiin hoitoihin missä asetetaan anturi emättimeen ja sitä kautta hoidetaan.
Mutta älä ole lainkaan nolona tai ujostele asiaa, jumppari on nähnyt paljon eri asteisia inkontinenssi(=virtsankarkailu)vaivoja ja on vaitiolovelvollinen asioistasi. On parempi hoitaa ajoissa kun kärsiä. Siinähän jo seksielämäkin kärsii tälläisten vaivojen kanssa. Minusta on hyvä, että nykyään ollaan hieman rohkeampia hakemaan apua näihin vaivoihin.
Ja muuten, myös neuvolasta jo odotusaikaan saatu kirjanen (muistaakseni nimeltään "meille tulee vauva" tai muuta vastaavaa) on hyödyllinen. Siinäkin oli jotain ohjeita lantionpohjan jumppaan.
Eikun soitto jumpparille ja asiat siitä kyllä korjaantuu. Ilmoittele kuin käy.
Terveisin se sama 3 lapsen jumppariäiti.Moi taas!
Kiitän viestistä! Elikkä soitin tänään sinne fysioterapeutille ja he sanoivat että pitäisi olla lääkäriltä lähete. Auttaako itsenäinen jumppaa miten
hyvin, esim jos ostan emätinkuulat?
Olin kyllä niin tyhmä kun en jaksanut tehdä niitä harjoituksia raskauden aikana.. voi voi..
Osaatko sanoa onko seksi edes mahdollista tän mun vaivan kanssa? Haluan tulla taas raskaaksi vai täytyykö odottaa kun olen täysin parantunut?
Kiitos sinulle! - erilaista
äiti84 kirjoitti:
Moi taas!
Kiitän viestistä! Elikkä soitin tänään sinne fysioterapeutille ja he sanoivat että pitäisi olla lääkäriltä lähete. Auttaako itsenäinen jumppaa miten
hyvin, esim jos ostan emätinkuulat?
Olin kyllä niin tyhmä kun en jaksanut tehdä niitä harjoituksia raskauden aikana.. voi voi..
Osaatko sanoa onko seksi edes mahdollista tän mun vaivan kanssa? Haluan tulla taas raskaaksi vai täytyykö odottaa kun olen täysin parantunut?
Kiitos sinulle!kuin meillä päin nuo hoitolinjat. Saat lähetteen kyllä äitiysneuvolan lääkäriltä ja kysy vaikka asiaa myös lastenneuvolan terveydenhoitajalta. Hänellä voi kans olla vaikka kirjallisia ohjeitakin jumppaan. Mutta kannattaa kattoo netistä hakusanalla lantionpohja ja joitain osoitteita on esim. liberovaipat.fi ja kontinenssifysioterapia.net ja verkkoklinikka.fi.
Jumppa kannattaa aloittaa kyllä heti vaikka tänään tai huomenna. Sitä et tule katumaan. Etsi jumppaohjeet ja aloita vaikka sillä, että kokeilet toimivatko sinun lantionpohjanlihakset niin, että laitat pari sormea emättimeen ja kokeilet puristaa lihaksilla sormiasi. Jos tämä onnistuu niin olet löytänyt oikeat lihakset ja jumppa on hyvä aloittaa kun tiedät sen kohdistuvan oikeaan paikkaan. Niinkään tärkeää ei ole se, että käyt ft:n luona vaan se, että osaat harjoittaa lihaksia oikein. Ja emätinkuulista kyllä moni on saanut hyvän avun harjoitteluun. Aluksi vain keveinkin kuula saattaa olla niin "painava" että se ei kestä sisällä mutta harjoittelu tekee mestarin. Muistaakseni niitä eripainoisia kuulia on 3 tai 4 siinä paketissa.
Jos haluja on niin seksin voi aloittaa ja uskon sen onnistuvankin. Kannattaa kuitenkin jutella miehen kanssa laskeumasta ja sen aiheuttamista vaivoista, silloin kaikki sujuu mukavammin. Uutta raskautta en suosittelisi heti nyt vaan odottelisin vauvakuumeen kanssa muutaman kuukauden ja jumppaisin paikat kuntoon koska vaiva varmasti pahenee jos huonoilla lihaksilla rupeaa taas odottamaan ja synnyttämään.
Jumppa oikein tehtynä antaa tuloksia n. 12 viikon kuluessa niin että itse todella huomaat parannusta tulleen.
Ja kokemuksesta voin sanoa, että kun pitää lantionpohjanlihakset kunnossa niin seksielämä on todella antoisaa niin itselle kuin miehellekin. Mm. orgasmiherkkyys lisääntyy eikä miehen tarvitse valittaa "väljyydestä" vaikka vaimo olisi useammankin lapsen alateitse saattanut maailmaan.
Motivaatiota vaan harjoitteluun sillä "ilolihakset" eivät kyllä muuten vahvistu!
Kirjoitellaan! - äiti84
erilaista kirjoitti:
kuin meillä päin nuo hoitolinjat. Saat lähetteen kyllä äitiysneuvolan lääkäriltä ja kysy vaikka asiaa myös lastenneuvolan terveydenhoitajalta. Hänellä voi kans olla vaikka kirjallisia ohjeitakin jumppaan. Mutta kannattaa kattoo netistä hakusanalla lantionpohja ja joitain osoitteita on esim. liberovaipat.fi ja kontinenssifysioterapia.net ja verkkoklinikka.fi.
Jumppa kannattaa aloittaa kyllä heti vaikka tänään tai huomenna. Sitä et tule katumaan. Etsi jumppaohjeet ja aloita vaikka sillä, että kokeilet toimivatko sinun lantionpohjanlihakset niin, että laitat pari sormea emättimeen ja kokeilet puristaa lihaksilla sormiasi. Jos tämä onnistuu niin olet löytänyt oikeat lihakset ja jumppa on hyvä aloittaa kun tiedät sen kohdistuvan oikeaan paikkaan. Niinkään tärkeää ei ole se, että käyt ft:n luona vaan se, että osaat harjoittaa lihaksia oikein. Ja emätinkuulista kyllä moni on saanut hyvän avun harjoitteluun. Aluksi vain keveinkin kuula saattaa olla niin "painava" että se ei kestä sisällä mutta harjoittelu tekee mestarin. Muistaakseni niitä eripainoisia kuulia on 3 tai 4 siinä paketissa.
Jos haluja on niin seksin voi aloittaa ja uskon sen onnistuvankin. Kannattaa kuitenkin jutella miehen kanssa laskeumasta ja sen aiheuttamista vaivoista, silloin kaikki sujuu mukavammin. Uutta raskautta en suosittelisi heti nyt vaan odottelisin vauvakuumeen kanssa muutaman kuukauden ja jumppaisin paikat kuntoon koska vaiva varmasti pahenee jos huonoilla lihaksilla rupeaa taas odottamaan ja synnyttämään.
Jumppa oikein tehtynä antaa tuloksia n. 12 viikon kuluessa niin että itse todella huomaat parannusta tulleen.
Ja kokemuksesta voin sanoa, että kun pitää lantionpohjanlihakset kunnossa niin seksielämä on todella antoisaa niin itselle kuin miehellekin. Mm. orgasmiherkkyys lisääntyy eikä miehen tarvitse valittaa "väljyydestä" vaikka vaimo olisi useammankin lapsen alateitse saattanut maailmaan.
Motivaatiota vaan harjoitteluun sillä "ilolihakset" eivät kyllä muuten vahvistu!
Kirjoitellaan!Siis nouseeko se virtsaputken ulkoaukko takaisin paikoilleen harjoituksilla 12viikossa? Vähän vaikea uskoa sitä kun on niin alhaalla, mutta kokeilen!
Piti vielä kysyä kun sanoit niistä emätinkuulista että pyöreät ovat parempi kuin pitkulaisen muotoisia? Miksi ne on parempia? Instrumentariumissa sanottiin että pyöreitä ei ole enää myynnissä, niissä oli joku materiaalivika joten ostin ne pitkulaiset..
Vielä yksi kysymys, kun mulla on nyt synnytyksen jälkeen toiset kuukautiset menossa ja tällä kertaa oli niin kova vuoto että halusin jo mennä ensiapuun. Alkoi 8heinäkuuta ja ovat vieläkin, mutta loppuvaiheessa. Muutaman päivän oli niin runsasta kirkasta verta että tunnin välein tai jopa useamminkin piti vaihtaa sidettä. En kuitenkaan lähtenyt mihinkään vaan seurasin tilannetta ja muutaman päivän päästä vuoto helpottui. Niin voiko sellainen verenvuoto tai oliko ne vain runsaat kuukautiset, niin voiko niiden syy olla laskeuma?
Mitä ajattelet, pitäiskö mennä gynekologille tarkistukseen vai pitäiskö ajatella että ne oli vain runsaat kuukautiset?
Kiitos sinulle kovasti ja anteeksi jos häiritsin kysymyksillä!
T:Äiti84 - sanoa
äiti84 kirjoitti:
Siis nouseeko se virtsaputken ulkoaukko takaisin paikoilleen harjoituksilla 12viikossa? Vähän vaikea uskoa sitä kun on niin alhaalla, mutta kokeilen!
Piti vielä kysyä kun sanoit niistä emätinkuulista että pyöreät ovat parempi kuin pitkulaisen muotoisia? Miksi ne on parempia? Instrumentariumissa sanottiin että pyöreitä ei ole enää myynnissä, niissä oli joku materiaalivika joten ostin ne pitkulaiset..
Vielä yksi kysymys, kun mulla on nyt synnytyksen jälkeen toiset kuukautiset menossa ja tällä kertaa oli niin kova vuoto että halusin jo mennä ensiapuun. Alkoi 8heinäkuuta ja ovat vieläkin, mutta loppuvaiheessa. Muutaman päivän oli niin runsasta kirkasta verta että tunnin välein tai jopa useamminkin piti vaihtaa sidettä. En kuitenkaan lähtenyt mihinkään vaan seurasin tilannetta ja muutaman päivän päästä vuoto helpottui. Niin voiko sellainen verenvuoto tai oliko ne vain runsaat kuukautiset, niin voiko niiden syy olla laskeuma?
Mitä ajattelet, pitäiskö mennä gynekologille tarkistukseen vai pitäiskö ajatella että ne oli vain runsaat kuukautiset?
T:Äiti84että onko tuo vuoto ollut kuukautiset vai mitä. Aika pitkät kuukautisiksi. Jos huolestuttaa niin kannattaa hakeutua lääkäriin. Johan tuollaisella vuodolla hempparikin laskee ja pitää rautaa alkaa syömään lisäksi.
Hienoa, että olet ostanut jo kuulat. Muistan, että joskus inkontinenssiasioihin erikoistunut ft olisi maininnut pyöreiden kuulien olevan parempia. Uskoisin, että niillä on helpompi aloittaa harjoittelu kun kestävät paremmin sisällä.
Ja sitäkään en voi luvata, että 12 viikossa virtsaputken ulkoaukko olisi entisellä paikallaan mutta uskon että siinä ajassa on tapahtunut jo huomattavaa edistystä lantionpohjan lihasten kunnossa. Siis pissa ei pääse karkaamaan ja lihakset pitävät paremmin kutinsa muutenkin. Ja yhdistä lihasten harjoittelu myös nostamisiin, yskimisiin jne. Eli kun esim. nostat vauvan lattialta niin jännität lihakset ensin.
Voit toki kysellä jos jokin asia askarruttaa. En voi luvata, että kaikkeen osaan vastata, mutta saahan täältä netistä ainakin keskustelukumppanin asiaan kuin asiaan.
Ja voit välillä ilmoitella kuinka harjoitukset edistyy. Muistat vaan harjoitella joka päivä (viikon aikana yksi lepopäivä on kuitenkin suotavaa)! Moikka! - äiti84
sanoa kirjoitti:
että onko tuo vuoto ollut kuukautiset vai mitä. Aika pitkät kuukautisiksi. Jos huolestuttaa niin kannattaa hakeutua lääkäriin. Johan tuollaisella vuodolla hempparikin laskee ja pitää rautaa alkaa syömään lisäksi.
Hienoa, että olet ostanut jo kuulat. Muistan, että joskus inkontinenssiasioihin erikoistunut ft olisi maininnut pyöreiden kuulien olevan parempia. Uskoisin, että niillä on helpompi aloittaa harjoittelu kun kestävät paremmin sisällä.
Ja sitäkään en voi luvata, että 12 viikossa virtsaputken ulkoaukko olisi entisellä paikallaan mutta uskon että siinä ajassa on tapahtunut jo huomattavaa edistystä lantionpohjan lihasten kunnossa. Siis pissa ei pääse karkaamaan ja lihakset pitävät paremmin kutinsa muutenkin. Ja yhdistä lihasten harjoittelu myös nostamisiin, yskimisiin jne. Eli kun esim. nostat vauvan lattialta niin jännität lihakset ensin.
Voit toki kysellä jos jokin asia askarruttaa. En voi luvata, että kaikkeen osaan vastata, mutta saahan täältä netistä ainakin keskustelukumppanin asiaan kuin asiaan.
Ja voit välillä ilmoitella kuinka harjoitukset edistyy. Muistat vaan harjoitella joka päivä (viikon aikana yksi lepopäivä on kuitenkin suotavaa)! Moikka!kiitos sulle avusta!!!
- Toinen mamma84
äiti84 kirjoitti:
Siis nouseeko se virtsaputken ulkoaukko takaisin paikoilleen harjoituksilla 12viikossa? Vähän vaikea uskoa sitä kun on niin alhaalla, mutta kokeilen!
T:Äiti84Tältä palstalta ei paljon löydy juttua ks. aiheesta, joten päätin nostaa tätä vanhaa keskustelua. Onko muita, joilla virtsaputken suu on laskeutunut? Itse havaitsin tämän synnytyksen jälkeen 8 kk sitten. Olen koittanut jumppailla lantiopohjan lihaksia, enkä ole huomannut mitään edistystä virtsaputken suun sijainnissa. Se on edelleen emättimen suulla/emättimen sisällä. Se lähestyy oikeaa paikkaa vain, kun ponnistan/työnnän kovasti. Kun teen lantiopohjaharjoituksia, virtsaputken suu nousee periaatteessa enemmän emättimen sisään. Onko kellään vastaavaa/tietoa mitä tämä on? Virstsaputken laskeuma? Virtsarakon laskeuma? Molemmat? Jälkitarkastuksessa kaikki oli tk-lääkärin mukaan ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401390Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981345Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891235- 1091095
- 191041
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833