Kirjoitetaanko äitille vai äidille, satulle vai sadulle.
Äitille/Äidille
26
13993
Vastaukset
- Topias
Hyvään yleiskieleen kuuluu ilman muuta kirjoittaa äiti:äidille, satu:sadulle. Mainitsemasi "äitille" -muoto taitaa olla itämurteinen ilmiö...ettei vaan olisi ihan savoa?...
:o)
--- dille/tille
Kysyin siksi, kun olen nähnyt molempia käytettävän. Itse olen kirjoittanut tuolla äiti, äidille muodossa ja rupesin miettimään onko se väärin. Kiitos vastauksesta.
- eivät taivu
dille/tille kirjoitti:
Kysyin siksi, kun olen nähnyt molempia käytettävän. Itse olen kirjoittanut tuolla äiti, äidille muodossa ja rupesin miettimään onko se väärin. Kiitos vastauksesta.
Äiti - äidille on ihan ok, mutta jostain muistelen, ettei erisnimiä taivutella:
Satu - Satulle - Takametsien Mies
eivät taivu kirjoitti:
Satu - SatulleMistäs tällainen tieto on peräisin?!
Mistä lähtien koulussa on opetettu, että erisnimet eivät muka taipuisi? Kyllä varmasti vielä tänä päivänä kuuluu taivuttaa Satu - Sadulle eikä *Satulle!
Voi mihin oletkaan menossa kaunis äidinkielemme!... - Yasuni
Takametsien Mies kirjoitti:
Mistäs tällainen tieto on peräisin?!
Mistä lähtien koulussa on opetettu, että erisnimet eivät muka taipuisi? Kyllä varmasti vielä tänä päivänä kuuluu taivuttaa Satu - Sadulle eikä *Satulle!
Voi mihin oletkaan menossa kaunis äidinkielemme!...Olisi kai suhteellisen outoa, jos kaikki erisnimet taipuisivat säännönmukaisesti: marjut:marjuen (Marjutin), kirsi:kirren (Kirsin). Eli mitään varsinaista nyrkkisääntöä ei ole, vaan periaatteena on, että nimi ei osallistu astevaihteluun, jos taipunut muoto kuulostaa korvaan oudolta.
Pitää myös muistaa, että säännönmukaisesti esimerkiksi Kauko taipuisi *kauon, Onni *onnen ja Sirpa *sirvan. Ja niin edelleen. - Uomo
eivät taivu kirjoitti:
Satu - SatulleTarkoitat varmaan: ETUnimet eivät osallistu ASTEVAIHTELUUN. Kyllähän myös Satulle on taivutusmuoto; sehän on allatiivissa. Ei sekään, että etunimet eivät osallistu astevaihteluun (eivätkä muihinkaan äännevaihteluihin) tosin ole mikään poikkeukseton sääntö, esim. pitkät k:t, p:t ja t:t mukautuvat astevaihteluun normaalisti (Mikko-Mikon, Riitta-Riitan).
- Yasuni
Uomo kirjoitti:
Tarkoitat varmaan: ETUnimet eivät osallistu ASTEVAIHTELUUN. Kyllähän myös Satulle on taivutusmuoto; sehän on allatiivissa. Ei sekään, että etunimet eivät osallistu astevaihteluun (eivätkä muihinkaan äännevaihteluihin) tosin ole mikään poikkeukseton sääntö, esim. pitkät k:t, p:t ja t:t mukautuvat astevaihteluun normaalisti (Mikko-Mikon, Riitta-Riitan).
Tuolla säännönmukaisella taipumisella tarkoitin juuri astevaihteluun osallistumista, kuten myöhemmin viestissäni sanon. Ja jos jaksoit lukea vieläkin pidemmälle, niin totesin kyllä, että nyrkkisääntöä ei ole, vaan osa nimistä osallistuu, osa ei. Taipuvathan jotkin yleisnimen kaltaiset erisnimetkin säännönmukaisesti: Otto:Oton, Säde:Säteen. Jotkin astevaihtelulliset muodot eivät vain vie nimen asua liian kauas nominatiivimuodosta tai sanat ovat frekvenssiltään yleisempiä ja sen vuoksi säännönmukaiset muodot kuulostavat korvaan oikealta.
Jos sen sijaan otsikkoon viittasit, niin se oli elliptinen vastaus Takametsien miehen viestiin ja siksi monitulkintainen, jos et lukenut koko ketjua. - Yasuni
Yasuni kirjoitti:
Tuolla säännönmukaisella taipumisella tarkoitin juuri astevaihteluun osallistumista, kuten myöhemmin viestissäni sanon. Ja jos jaksoit lukea vieläkin pidemmälle, niin totesin kyllä, että nyrkkisääntöä ei ole, vaan osa nimistä osallistuu, osa ei. Taipuvathan jotkin yleisnimen kaltaiset erisnimetkin säännönmukaisesti: Otto:Oton, Säde:Säteen. Jotkin astevaihtelulliset muodot eivät vain vie nimen asua liian kauas nominatiivimuodosta tai sanat ovat frekvenssiltään yleisempiä ja sen vuoksi säännönmukaiset muodot kuulostavat korvaan oikealta.
Jos sen sijaan otsikkoon viittasit, niin se oli elliptinen vastaus Takametsien miehen viestiin ja siksi monitulkintainen, jos et lukenut koko ketjua.Uomo taisikin viitata aiempaan viestiin - sen siitä saa kun ei käytä sisennettyä esitystapaa..
- Anonyymi
Takametsien Mies kirjoitti:
Mistäs tällainen tieto on peräisin?!
Voi mihin oletkaan menossa kaunis äidinkielemme!...Nimi taivutetaan niinkuin ihminen itse haluaa. Minun nimeen ei kuulu d-kirjain. Kuitenkin toiset sukulaiset sen nimeensä laittaa.
- Uomo
Äidille on ainoa oikea muoto. Kun on kysymys yleisnimestä satu, niin pitää taivuttaa sadulle. Etunimeä Satu voidaan taivuttaa joko Sadulle tai Satulle, mutta taivutusta Sadulle on tässäkin pidettävä parempana.
- Kadille
Ikivanha keskustelu, mutta upitaanpa tätä..
Mitäpä jos nimi on Kati? Kadille?
Pitäisi saada onnittelukorttiin oikeinkirjoitettuna.. - hra X
Kadille kirjoitti:
Pitäisi saada onnittelukorttiin oikeinkirjoitettuna.."Kadille" kuulostaa oudolta, mutta on verkossa vallalla. Ei siis ole suuri munaus käyttää sitä. Paras kai olisi kirjoittaa niin kuin päivänsankari toivoo.
- Anonyymi
Kadille kirjoitti:
Pitäisi saada onnittelukorttiin oikeinkirjoitettuna..Tosi myöhässä tää mut kyl mä sanoisin "Katille" Kadille kuulostaa niin väärältä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosi myöhässä tää mut kyl mä sanoisin "Katille" Kadille kuulostaa niin väärältä
Jos taivutetaan "Katille" etunimi on tietysti sitten Katti, ja eikös vaan Matikainen.
- Luulisin
Juankoskelais-tamperelaisen Pauli Matti Juhani Leskisen (1950–2006) äiti Eini Annikki Kuikka ainakin oli pojalleen Äeti.
- hra X
.
- pop-poppoo
"Pauli Matti Juhani Leskisen" virallinen nimi oli myöhempinä aikoina Juhani Juice Leskinen.
- 1+19
Aika moni Satu-niminen tuttuni taivuttaa oman nimensä Satulle. Tunnen myös yhden, joka haluaa nimensä muodossa Sadulle. Eiköhän sen voi taivuttaa kummallakin tavalla ja kunnioittaa kyseisen ihmisen toivetta. Tuntemattoman Satun taivuttaisin juurikin tässä muodossa.
Mitä tulee taas tuohon äiti-taivutukseen, niin mielenkiintoinen huomio google-hakutuloksissa:
äitille 355000, äidille 251000,
äitiltä 83900 äidiltä 68500,
äitillä 43400, äidillä 82500,
äitistä 23200, äidistä 58700,
äitissä 4590, äidissä 19200,
äitin 93900, äidin 938000.
Varsin yleisesti siis käytetään t/d- muotoa, t-muoto vähäisin tuossa viimeisessä. Monesti käy sillälailla, että varsin yleisesti puhekielessä olevat muodot hyväksytään viralliseksi kieleksi. Yksi hyvä esimerkki on sanan ruoka taivutus. Aiemmin hyväksyttiin vain taivutusmuoto ruoan, mutta nykyään kelpaa myös muoto ruuan, koska se on vakiintunut kieleen. - meilläpäin
Minä sanon "äitille" ja olen länsilaidalta kotoisin.
Sanon myös "Sadulle". - Oikea tapa
äidille. Satu nimenä Satulle ja tarinana sadulle.
Äitille kuulostaa enemmän hellittelyltä, eikä sitäkään mikään estä käyttämästä puhekielessä.- Sadulle ja sadulle
Satu taivutetaan nimenä samalla tavalla kuin yleiskielen sanana - siis Sadulle ja sadulle.
- Asiaa pohtinut
Itse käytän molempia: äiTin ja äiDin. T:n jätän taivutukseen puhekielessä, kun puhun omasta äidistäni (sanoisin siis: "kun puhun äitistä"). Vähän kuin äiti olisi erisnimi. D-taivutusta käytän puhuessani jonkun muun äidistä tai äideistä yleensä. Niillä sanoilla on mulle eri merkitykset, ja taivutan niitä siksi eri lailla.
- Sadulle ja sadulle
Vaikka Äiti olisi erisnimi, se pitäisi taivuttaa "ÄiDin". Jos haluat taivuttaa omaa äitiäsi murteellisesti, se on toki sinun asiasi.
- fdgfgrvbfb
Sadulle ja sadulle kirjoitti:
Vaikka Äiti olisi erisnimi, se pitäisi taivuttaa "ÄiDin". Jos haluat taivuttaa omaa äitiäsi murteellisesti, se on toki sinun asiasi.
Jos haluat taivuttaa omaa äitiäsi vielä jollain muulla tavalla, se voi toki olla myös poliisiasia.
- Anonyymi
fdgfgrvbfb kirjoitti:
Jos haluat taivuttaa omaa äitiäsi vielä jollain muulla tavalla, se voi toki olla myös poliisiasia.
Jos vanhaa äitiä taivuttelee tangoon niin että nikamat ruksahtelevat, voi toki tulla sanomista.
- Anonyymi
Nykyajan äiree tanssii tankoa notkein lantein ja taivuttelee itse itsensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003234662- 162236
- 1942089
- 1071476
- 791375
- 74982
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57967IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2919Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119834Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59756