Ennen vanhaan

Anonyymi-ap

Oli asiat paljon huonommin kuin nykyään, ei ollut mitään työmarkkinatukeen, ei tainnut olla lapsilisiäkään eikä mitään toimeentulotukeen. Jos ei ollut rahaa niin ei ollut. Syötiin köyhästi, yleensä perunoita ja läski kastiketta ,mikä oli tosi hyvää ,kaikkia puuroja ja peruna keittoja ym. Ei saatu mitään hienoja joululahjoja, jos puolisoista jompikumpi oli sairas niin toinen hoiti,ilman mitään omaishoitajanpalkkaa niinkuin nykyään. Ja silti nykyään koko ajan valitetaan.
Ei tarvii yhtä mittaa käydä ulkomailla,ravintoloissa,laivoilla ym.
Suomalaiset on tottuneet kuluttamaan paljon ja nyt jos ei pääsekään yhtä paljon on kauhee valitus
Kyllä Suomessa on vielä asiat hyvin kun vertaa muihin maihin

53

669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

MIKä sitten onm ennen vanhaan, mutta onhan noita tuki jo ollut kauan. Muistaakseni (en tietty kirjaimellisesti!) lapsilisä vuodesta 1948, toimeentulotuki 80-luvulta asti ja työttömän tuki jostain vuosilta 1967-1970 asti.

Rahana maksettavat tuet kaikkinensa tosin on nykyisin suhteessa paljon suuremmat eli elintaso on parempi nyt, näin ainakin luulen. Jos jolla kulla on omakohtaista kokemusta tuon ajan perustuista niin saa korjata. Lasten osalta en oikein tiedä, laplisä nyt yksinään ei paljon ratkaise, mutta aiemmin vanhemmat sai lapsista verovähennyksiä, joitain palveluja ja vapaa-ajan toimintoja oli paremmin saatavilla myös pienituloisille.

Sillon just syötiin nykymittapuulla köyhästi ja ennen kaikkea lähes kaikki tehtiin itse. Sen olen itsekin huomannu miten valituskynnys on lisääntynyt ja uusavuttomuus lisääntynyt arjen perusasioissa tavalla jota ei voi selittää sairauksilla, vaan netti,, kännykkä, helppo raha, koulutustason lasku ja tästä seuraava heikentynyt kognitio mikä ja mitkä on yhteydessä näihin nykyajan höpöhöpö mielenterveysongelmiin sekä nepsytyylisiin käytösongelmiin. Hyvä yleissivistys ja matemaattinen ajattelu tavallisen aidon sosiaalisuuden kanssa auttaa huomattavasti arjen ongelmien ja ihmissuhteiden hankaluuksien kanssa tai vaikka terveessä ennekoivassa rahankäytössä huomattavasti

lajijasuris

• Anonyymi

Ennen on saanut paljon helpommin työpaikan, jos on kyennyt muuttamaan työn perässä. Nykyään ei ole oikein mitään eteenpäin pääsyn mahdollisuuksia, vaikka mitä tekisit. Kilpailu paikoista on todella kovaa.

• Anonyymi

Hyvä kommentti ,tämä on täysin totta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä kommentti ,tämä on täysin totta

Kyllä vain, ja vissiin paljolti tuolloin töihin siirtyneet, joista osa jo eläkkeellä, huutavat nykyään "menkää työttömät töihin kotoa laiskottelemasta" yms. Onhan heitä niin on aina ollut mutta isossa kuvassa työllistyminen puhumattakaan vakaista pitkistä työsuhteista on muuttunut kumminkin dramaattisesti eikä enää edes hyvä koulutus takaa kunnon työtä maistereillekaan.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä vain, ja vissiin paljolti tuolloin töihin siirtyneet, joista osa jo eläkkeellä, huutavat nykyään "menkää työttömät töihin kotoa laiskottelemasta" yms. Onhan heitä niin on aina ollut mutta isossa kuvassa työllistyminen puhumattakaan vakaista pitkistä työsuhteista on muuttunut kumminkin dramaattisesti eikä enää edes hyvä koulutus takaa kunnon työtä maistereillekaan.

lajijasuris

Itse maisterina olen eri mieltä. Työllisyystilanteeni vain kohenee iän myötä, enkä edes aio jäädä eläkkeelle. Kyllä se on kuulkaa itsestä kiinni, jos ei työn työtä löydy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse maisterina olen eri mieltä. Työllisyystilanteeni vain kohenee iän myötä, enkä edes aio jäädä eläkkeelle. Kyllä se on kuulkaa itsestä kiinni, jos ei työn työtä löydy.

Kyllä se on kuule siitä kiinni, mitä on tullut aikanaan opiskeltua, että onko niitä töitä vai ei. Ja maisteri kun tekee fyysisesti kevyttä ja psyykkisesti vähäpätöistä sisätyötä, niin on parempikin olla jäämättä eläkkeelle. Ja mitäpä perusmaisteri joutoajalla tekisikään kun ei ole kavereita. Nobody likes besserwisser...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin mutta oletko tämän vuosituhannen maistereita vai vanhempaa ikäluokkaa?
        Jos sulla on jo hyvin oman alan kokemusta, se onkin helpompaa, kunhan ala on aikanaan oikein valittu sattumalta tai muuten. Nyt on vaikeempaa saada se oman alan työ heti alkuun mikä olisi todella tärkeää työosaamisen ja kokemuksen takia eikä jotkut hantti- ja pätkähommat auta tässä mielessä mitäänJollain taiteen maisterilla on varmasti vaikee löytää oman alan työtä eikä sellaiseksi kannata kouluttautua kuin harrastusmielessä, jos oma talous on muuten turvattu pitkäksi aikaa.

Muistaaksi 1980 syntyneet on ensimmäinen ikäluokka, jonka koulutustaso on edellistä huonompi ja valitettavasti siitä se on laskenut paljon vuosien mittaan. Tadaa, tämä mätsää niin hyvin yhteen netin yleistymisen ja yhteiskunnan palvelujen helpottumisen kanssa kuin ikinä vain voi!

Tässä aamulla luin IL:ssä tai IS:stä ihan bullshittiä liittyen kouluun ja adhd:n: opettajat joukolla kehottaa syömään lääkkeitä keskittymisvaikeuksiin? En usko! Eiköhän asiat ole pitkälti just kuten Jaakko Salo toteaa. Voi v mitä hallaa tehdään, kun otetaan kotikouluun ym➡️ Miten sitten pärjää elämässä ja työelämässä?! Hälyä siedättään, keskittymistä kehittään ja sosiaalisuuta ylipäänsä!
        Mulla jos kellä on ne aidot ja pahat sosiaaliset ongelmat olleet jo kauan! Joskus minäkin olen ollut käytännössä normisosiaalinen ja tiedän ettei toi vetäytyminen ole missään nimessä hyvä ratkaisu kuin pakkoraossa, kun tilannetta ei voi toisin hoitaa!
        Olen siis kyllä sinun maisterin kanssa perusideasta samaa mieltä

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin mutta oletko tämän vuosituhannen maistereita vai vanhempaa ikäluokkaa?
        Jos sulla on jo hyvin oman alan kokemusta, se onkin helpompaa, kunhan ala on aikanaan oikein valittu sattumalta tai muuten. Nyt on vaikeempaa saada se oman alan työ heti alkuun mikä olisi todella tärkeää työosaamisen ja kokemuksen takia eikä jotkut hantti- ja pätkähommat auta tässä mielessä mitäänJollain taiteen maisterilla on varmasti vaikee löytää oman alan työtä eikä sellaiseksi kannata kouluttautua kuin harrastusmielessä, jos oma talous on muuten turvattu pitkäksi aikaa.

Muistaaksi 1980 syntyneet on ensimmäinen ikäluokka, jonka koulutustaso on edellistä huonompi ja valitettavasti siitä se on laskenut paljon vuosien mittaan. Tadaa, tämä mätsää niin hyvin yhteen netin yleistymisen ja yhteiskunnan palvelujen helpottumisen kanssa kuin ikinä vain voi!

Tässä aamulla luin IL:ssä tai IS:stä ihan bullshittiä liittyen kouluun ja adhd:n: opettajat joukolla kehottaa syömään lääkkeitä keskittymisvaikeuksiin? En usko! Eiköhän asiat ole pitkälti just kuten Jaakko Salo toteaa. Voi v mitä hallaa tehdään, kun otetaan kotikouluun ym➡️ Miten sitten pärjää elämässä ja työelämässä?! Hälyä siedättään, keskittymistä kehittään ja sosiaalisuuta ylipäänsä!
        Mulla jos kellä on ne aidot ja pahat sosiaaliset ongelmat olleet jo kauan! Joskus minäkin olen ollut käytännössä normisosiaalinen ja tiedän ettei toi vetäytyminen ole missään nimessä hyvä ratkaisu kuin pakkoraossa, kun tilannetta ei voi toisin hoitaa!
        Olen siis kyllä sinun maisterin kanssa perusideasta samaa mieltä

lajijasuris

"opettajat joukolla kehottaa"... luulen ihmisten vääristelevän tätä eli oikeasti voi olla kyse esim. siitä, että opettajan mukaan lapsen oireet sopisi adhd:n ja tähän on olemassa lääkitys jotan kannattaa kokeilla. Eikä tuo ole mitään lääkärin leikkimistä. Totta kai opettajille on joku kyky näitä arvioida, kun he näkee heitä valtavasti ja uskoamkseni saavat koulutuksessa jonkin perustietopaketin oppismisvaikeuksien taustasyistä, varsinkin erityisoipet.

"Mulla jos kellä on ne aidot ja pahat"... näin varsinkin kun katsotaan kaikki syyt ja nimenomaan 24/7/365 eikä yksittäisiä hetkiä. MIksi ihmeessä mulle sitten maksetaan eläkettä, kun kerran todistetusti kognitio ja kirjalliset sekä suulliset taidot todistetusti riittää hyvin työelämän tarpeisiin ja kun työtä pystyisi muokkaankin eikä ole aikaan ja paikkaan sidottua...? Ei tietenkään noin, vaan ihmiset vetelee yksioikoisia johtopäätöksiä tietämättä taustoja. Aika pahvipää pitää olla, jos kuvittelee, että ykskaks syrjäytyneenä keksii ja viitsii jotain tehdä paremmin tässä mielessä niinku jotkut kuvittelee. Ei tietenkään näin! Erään syyllisen ongelmiin näin tänään kaupassa (😠😡) ja jos pitää paikkansa kaikki mitä olen kuullut, niin ihmettelen suuresti kuin kehtaa näyttää naamansa täällä ja tulevaisuudessa heidänlaistensa kohdalla myös uskaltaa.

lajijasuris

• Anonyymi

Ennen vanhaan hyvään aikaan kuoltiin nuorena ja myös lapsikuolleisuus oli korkea.

• Anonyymi

Ennen vanhaa työttömät passitettiin siirtotyömaiden parakkeihin käytännössä orjatöihin. Palkka näissä riitti juuri itsensä elättämiseen ja perhe sai tulla toimeen miten parhaiten katsoi. Oi niitä aikoja....

• Anonyymi

Niillä siirtotyömailla oli usein vangit ja työttömät samoissa rangaistustöissä. Muuttoliike kävi Ruotsiin ja maaseutu autioitui. Vanhaan hyvään aikaan...

• Anonyymi

Ollaan keikahdettu pahasti toiseen ääripäähän kun väki enimmät puolet elämästään eläkkeellä viettää. Monilla 90-vuotiailla on jo lapsetkin eläkkeellä. Saa nähdä kauanko tämä järjestelmä koossa pysyy ja kuka kaiken kustantaa?

• Anonyymi

Niinpä. Kuinka kauan esim kelalla on rahaa maksaa turhasta työttömille, ja mitä sit tapahtuu kun raha loppuu. Toisaalta työpaikkojakaan ei oo ja jos tulee yks työpaikka on sata hakijaa. Vaikee tilanne.
      Sen takia moni loimaalainen varmaan tekee pimeetä työtä.
      Mutta siitä ei passaa jäädä kiinni, silloin sulta menee kaikki tuet

• Anonyymi

Ei Kela maksa turhasta työttömille. Kela maksaa vastikkeellista työttömyystukea ja työttömällä on työnhakuvelvoite, jota te -palvelut valvoo. Se, että työpaikat on vähissä, on järjestelmän valuvika.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei Kela maksa turhasta työttömille. Kela maksaa vastikkeellista työttömyystukea ja työttömällä on työnhakuvelvoite, jota te -palvelut valvoo. Se, että työpaikat on vähissä, on järjestelmän valuvika.

Aina jonkun muun vika, eikö, kun samat naamat pyörivät työttöminä oli nousu- tai laskusuhdanne?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aina jonkun muun vika, eikö, kun samat naamat pyörivät työttöminä oli nousu- tai laskusuhdanne?

Neljän hakemuksen lähettäminen kuussa käy kyllä työstä vaikka kopipeistaan kaiken sanasta sanaan jo useamman vuoden.

• Anonyymi

Kela, Maahanmuuttovirasto ja Verottaja maksavat maahanmuuttajille tukea, on töissä tai ei.
      Esim. maahanmuuttaja saa osa-aikatyöstä 1800€/kk. Tähän edellämainitut maksavat niin että lopulta käteen jää n. 4500€/kk.
      Ei kuulu mihinkään liittoon ei tarvitse, kun aikanaan vihervasemmisto järkkäsi heidän asiat "kuntoon"!

• Anonyymi

Pääsääntöisestihän se menee niin, että ne joilla on kykyä ja koulutusta saavat töitä, olivat minkä maan kansalaisia tahansa.

Ne taas, joilla ei juuri ole koulutusta mutta ei kykyäkään, eivät työllisty nyt eivätkä tulevaisuudessa. Tämä ei ole minkään valtion tai valuvian syy vaan ihmisellä ei yksinkertaisesti ole kykyä selviytyä nykyajan työelämässä, joten muuta vaihtoehtoa ei ole kuin olla yhteiskunnan elätti.

Mikä tässä niin vaikeaa, että selitellään milloin milläkin hallituksilla, epäoikeudenmukaisuuksilla, työpaikkojen puutteella, yrittäjien nuivuudella jne. sitä yksinkertaista tosiasiaa, että osalla porukasta on niin puutteelliset taidot, että yksinkertaisinkaan homma ei suju. Suomi on täynnä hanttihommia, joissa ei tarvitse edes osata lukea mutta pitkäaikaistyöttömien letka sen kun kasvaa.

• Anonyymi

Noinhan se menee uimamaisterin logiikalla.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pääseekö tuone sitten hommiin, vaikka homma ei suju? Vaikka on puutteelliset taidot ja lukutaidoton?

Ensimmäinen oppitunti: kysy työnantajalta, älä anonyymipalstalta.

Luulen, että kädettömänä vastaus tulee olemaan: ”Et pääse”.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensimmäinen oppitunti: kysy työnantajalta, älä anonyymipalstalta.

Luulen, että kädettömänä vastaus tulee olemaan: ”Et pääse”.

Kädettömänä, lukutaidottomana, puutteellisilla taidoilla, kun homma ei suju...?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pääseekö tuone sitten hommiin, vaikka homma ei suju? Vaikka on puutteelliset taidot ja lukutaidoton?

Joskus työnanatajat osas paremmin työhaastatteluissa ja niihin mahd. liittyvissä tehtävissä katsoo kuka on työntekijä ja kuka ei. Nyt ei suju tämäkään mutta miksei??? Paljon työnhakua ulkoistettu mutta luulis ammattirejrytoijalla ainakin osaamista olevan?
        Kyllä lusmuhenkiset pystyy ennakolta selvittään.

Mä luin tässä joskus Loimaan "The HR:n" kirjoituksia ja oli kyllä mahtavia syväluotaavia näkemyksiä minkä lisäksi hänen sanotaan olevan innostava ja loistava esiintyjä, sekä myös ikuinen ilopilleri 👍🙏 Että mitähän mieltä mahtaisi olla ko. työnantajien havainnoista? Mä uskon ettei se ihan kokonaan noin ole Sercollakaan vaan yrittäjää liioittelee ja "unohtaa" omat virheensä sekä ennen muuta yleistää yliampuvasti.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joskus työnanatajat osas paremmin työhaastatteluissa ja niihin mahd. liittyvissä tehtävissä katsoo kuka on työntekijä ja kuka ei. Nyt ei suju tämäkään mutta miksei??? Paljon työnhakua ulkoistettu mutta luulis ammattirejrytoijalla ainakin osaamista olevan?

Mä luin tässä joskus Loimaan "The HR:n" kirjoituksia ja oli kyllä mahtavia syväluotaavia näkemyksiä minkä lisäksi hänen sanotaan olevan innostava ja loistava esiintyjä, sekä myös ikuinen ilopilleri 👍🙏 Että mitähän mieltä mahtaisi olla ko. työnantajien havainnoista? Mä uskon ettei se ihan kokonaan noin ole Sercollakaan vaan yrittäjää liioittelee ja "unohtaa" omat virheensä sekä ennen muuta yleistää yliampuvasti.

lajijasuris

Onko tämä lajijasuris ollut missään töissä koskaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysyy uimamaisteri?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lajijasuris

Selasin tuossa aamupäivällä työpaikkailmoituksia, niin ei suoraan löytynyt avoimia paikkoja Serco -yhtiöiden nimissä. Valtava määrä kuitenkin rekrytointifirmojen ilmoituksia, joissa ei ilmene työpaikan nimi tai osoite. On nollatuntisopimusta ja muuta. Eli tämän päiväisen Iltasanomien artikkelin tarkoitus oli heti viikon alkuun toimia työpaikkailmoituksena, mikä on sellaisenaan oikein. Mutta myös tuo suomalaisia työttömiä syyllistävä, kun ei ole laillista pakottaa töihin alle minimipalkan ja muuten alle työehtojen. Eletään porvarihegemonian aikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen useammassaki, joskin pätkiä ja melkein kaikissa pimeesti mutta eihän se nyt tähän mitään kuulu. Enemmän on tullu tehtyä ns. omaan lukuun mutta ei sitäkään nyt ihan hirveesti. Jos kaikki pistää yhteen, ehkä jotain 10 vuotta.
        Asiasta on ollut mediassa useesti ja on melkeinpa itsestään selvää, että jutun ja tuonkaltaiset epärakentavat ulostulot on aika hyödyttömiä. Nyt Serconkin on entistä vaikeempi saada osaavaa työvoimaa. Loppupeleissä kyse on ihmissuhdetaidoista, josta ttyöelämän ongelmatkin paljolti johtuu. Tottakai on osaamisesta myös kyse mutta sen voi selvittää eikä kyvytöntä tartte palkata ja sitten ulista

Mitäs mieltä arvon maisteri (tuskin sinä jolle vastaan?) on muuten siitä, mikä on nuorempien kollegojen osaamistaso, kun tutkintovaatimuksia on kait löysätty mikä taas voi eittämättä näkyä työnsaannin vaikeutena?
        Ainakin Ukrainaan liittyvissä kannanotoissa, aika kevyttä analyysiä tulee jopa tohtoritason ihmisiltä. Vai onko esiintymisjännitystä? Toisilla on selviä vaikeuksia sanallistaa mutta on myös puutteita sisällössä.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lajijasuris

...jos on vähänkä tuoretta koulutusta, arvosanat 4&5 (9&10, jos ne vielä käytössä) kertoo motivaation ja osaamisen olevan korkealla tasolla mitä sitten syvennetään työssä. Jos jo kokemusta, osaamista ja motivaatioo voi kysellä entiseltä työnantajalta. Työntekijän haastatattelu kannattaa miettiä kunnolla, eikä sortua ns. hyvään esiintyjään ja puhujaan, ei ne puheet vaan teot! Pitää olla puheiden ja adjetiivien takeeksi loistavat paperit ja hyvät suositukset edellisiltä työnantajilta tai joltakulta muulta. Näin se menee pintapuolisesti.

On omaakin kokemusta ja kyllä se selväksi kävi ettei ongelma ole motivaatio ja tekeminen vaan terveysseikat. Kaikki kyvykkääyt ei suinkaan saa työtä vaan työhön sinänsä kuulumattomat asiat vaikuttaa myös. Ja se nyt vähintään kannattaisi ymmärtää, että nyt kun olen eläkkeellä, köyhä, syrjäytynyt, mökkihöperöitynyt, erakoitunut niin ettei vedettäisi sen pohjalta kaikkia johtopäätöksiä. Ihan samassa jamassa sitä on sellaisiakin, jotka aiemmin on sentään hyvin pärjänneet, kun mä en ole koskaan hyvin ja ihan jo semmonen kuin hyvä uni, pitää mennä suht pitkälle viime vuosituhannelle aikaan ennen aivovammoja, selkävikaa, hypotalamusvikaa ym.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luehan tämä ja mieti asiaa uudelleen
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011644730.html

Mutta työantajillakin on usein peiliin katsomisen paikka. Teknologialalla ei ole kaikkein surkeimmat tes-palkatkaan ja vahva ammattiliittokin.
        Jopa matalapalkkaisella siivousalalla saa työvoimaa ja yritys kasvaa, kun asiat tehdään oikein, kas tässä yks parhaita lähihistorian esimerkkejä: https://www.kotipuhtaaksi.fi/miten-tavallisesta-siivousyrityksesta-kehittyi-suomen-paras-tyopaikka/

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta työantajillakin on usein peiliin katsomisen paikka. Teknologialalla ei ole kaikkein surkeimmat tes-palkatkaan ja vahva ammattiliittokin.
        Jopa matalapalkkaisella siivousalalla saa työvoimaa ja yritys kasvaa, kun asiat tehdään oikein, kas tässä yks parhaita lähihistorian esimerkkejä: https://www.kotipuhtaaksi.fi/miten-tavallisesta-siivousyrityksesta-kehittyi-suomen-paras-tyopaikka/

lajijasuris

Tässäki on aika kovaa liksaa saava, ottaen huomioon missä töissä (säätiö siis eikä yritys):https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ce63333a-9705-49c0-ad11-d69f77c2fe02 jolta tulee vähän liian usein noita huonosti harkittuja töksähtelyjä mitä telkkarissa nähnyt. Ihmettelen ettei ole ukkoa vaihdettu mutta niinhän ne johtajat saa vaan pestinsä pitää, varsinkin tollasissa voittoa tavoittelemissa organisaatioissa. Joskus kyse voi olla sanallisista ilmaisuvaikeuksista mutta nyt on selkeesti vikaa harkintakyvyssä

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

...jos on vähänkä tuoretta koulutusta, arvosanat 4&5 (9&10, jos ne vielä käytössä) kertoo motivaation ja osaamisen olevan korkealla tasolla mitä sitten syvennetään työssä. Jos jo kokemusta, osaamista ja motivaatioo voi kysellä entiseltä työnantajalta. Työntekijän haastatattelu kannattaa miettiä kunnolla, eikä sortua ns. hyvään esiintyjään ja puhujaan, ei ne puheet vaan teot! Pitää olla puheiden ja adjetiivien takeeksi loistavat paperit ja hyvät suositukset edellisiltä työnantajilta tai joltakulta muulta. Näin se menee pintapuolisesti.

On omaakin kokemusta ja kyllä se selväksi kävi ettei ongelma ole motivaatio ja tekeminen vaan terveysseikat. Kaikki kyvykkääyt ei suinkaan saa työtä vaan työhön sinänsä kuulumattomat asiat vaikuttaa myös. Ja se nyt vähintään kannattaisi ymmärtää, että nyt kun olen eläkkeellä, köyhä, syrjäytynyt, mökkihöperöitynyt, erakoitunut niin ettei vedettäisi sen pohjalta kaikkia johtopäätöksiä. Ihan samassa jamassa sitä on sellaisiakin, jotka aiemmin on sentään hyvin pärjänneet, kun mä en ole koskaan hyvin ja ihan jo semmonen kuin hyvä uni, pitää mennä suht pitkälle viime vuosituhannelle aikaan ennen aivovammoja, selkävikaa, hypotalamusvikaa ym.

lajijasuris

...siis pitää mennä suht pitkälti ajassa taaksepäin, vähän matkaa viime vuosituhannen puolelle....
        Alle 10 vuoden sisään mahtui monta eri negatiivista tapahtumaa + pitkältä ajalta paljon ihmissuhde ongelmia eli alistamista, vtuilua ym.

Itellä siis jostain syystä kyvyt, sisu ja resilienssi riittäisi kevyeen työhön jostain mystisestä syystä kaikessa huolimatta mutta muista syistä ei saa työtä tai yritystä pystyttää ostamallakaan.

lajijasuris

• Anonyymi

Mutta jos uidaan käsipohjaa, niin pysytään pinnalla.

• Anonyymi

Työtön jolla ei ole perhettä voi lähteä pois loimaaltakin jos saa työpaikan koska ei niitä täällä Loimaalla kauan montaa oo. Pemalle voi päästä. Sitten Turun telakalle, täältä kulkee siellä porukkaa voi pyytää kyytiin mukaan ja maksaa oman osuuden

• Anonyymi

Mutta jengillä ei ole minkäänlaisia taitoja, joita yksikään työnantaja pystyisi hyödyntämään. Keskittymistä päiväTVn draamankaareen ei lasketa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta jengillä ei ole minkäänlaisia taitoja, joita yksikään työnantaja pystyisi hyödyntämään. Keskittymistä päiväTVn draamankaareen ei lasketa.

Ja kuitenkin pitää hakea töitä, johon ei taidot ja tiedot riitä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja kuitenkin pitää hakea töitä, johon ei taidot ja tiedot riitä!

Koulu ja penkki?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koulu ja penkki?

Höpöhöpö. Mitään koulun penkkejä tarvita. Töitä haetaan nimellisesti, jotta tuet jatkuu. Me mitään töitä haluta.

• Anonyymi

Tämä keskustelu sopii Loimaan alle kuin nenä päähän. Siellä ei työttömyys vaivaa kun sikaloissa on aina töitä. Loimaallahan ei juuri muuta olekaan kuin sikaloita. Jos ei talikko pysy käsissä, niin aina voi opiskella kirjekurssina "lehtoriksi" ja mennä maatalouskouluun opettamaan kuinka talikkoa kuuluu pidellä. Opettajathan ovat tunnetusti niitä, jotka eivät osaa itse mitään, mutta neuvovat mielellään muita kuinka hommat pitäisi tehdä. Tähänkin keskusteluun osallistuu yksi sellainen. Mielipiteistä päätellen opiskelut tuli suoritettua 70-luvulla ja sen jälkeen ei ole pahemmin tullut maailman menoa seurattua.

• Anonyymi

Tulee mieleen tuosta -70 -luvulla opiskelleesta sattumamaisterista yksi arkkitehti, joka kertoi, että yritti nuorena päästä mukaan miesten hommiin rakennuksille. Mutta kun ei siitä tekemisestä mitään tullut ja ei pysynyt porukan mukana, lähti sitten opiskelemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulee mieleen tuosta -70 -luvulla opiskelleesta sattumamaisterista yksi arkkitehti, joka kertoi, että yritti nuorena päästä mukaan miesten hommiin rakennuksille. Mutta kun ei siitä tekemisestä mitään tullut ja ei pysynyt porukan mukana, lähti sitten opiskelemaan.

Ajatustyöläisiä tarvitaan. Miten rakentaa mitään, jos dippainsinöörit ja arkkitehdit eivät ensin olisi suunnitelleet perustan ja itse rakennuksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajatustyöläisiä tarvitaan. Miten rakentaa mitään, jos dippainsinöörit ja arkkitehdit eivät ensin olisi suunnitelleet perustan ja itse rakennuksen.

Niin se on, että työhön kykenemättömät ja jonnin joutavat suunsoittajat opiskelee ja alkaa opettamaan muita. Sählää ja tumpeloi aikansa. Sitten niitä virheitä käytännön työmailla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin se on, että työhön kykenemättömät ja jonnin joutavat suunsoittajat opiskelee ja alkaa opettamaan muita. Sählää ja tumpeloi aikansa. Sitten niitä virheitä käytännön työmailla.

...korjataan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen toiminut lehtorina yliopistolla opettaen sitä, mitä tein vuosikymmenen ammatikseni ennen akatemiaa.

Tällaiset kommentit kertovat siitä, että sinulta ei onnistu opettaminen tai ajatustyö sen paremmin kuin itse tekeminenkään,

• Anonyymi

kun sairastut, tai tulet vanhaksi. ja tarvitset apua, älä vaan yhtään valita tai pyydä apua. jos menet lääkäriin, niin käyt varmaan yksityisellä. maksat itse kaiken. et varmaan hyväksy edes kela korvausta lääkärilaskussa. kieltäydy eläkkeestä. pärjääthän itse.

• Anonyymi

Koulutusmahdollisuuksia on loputtomasti, eikä ole kuin ulkomailla, missä joka opintopennin kaivat omasta taskustasi. Vasta oli uutisissa keski-ikäinen telakkatyöntekijämies, jolta loppui työt ja kouluttautui hoiva-avustajaksi.

Kyllä on omassa itsessä vika, jos työelämästä ei paikkaansa löydä. Liekö sitten niin umpikiero ja läpeensä epämiellyttävä dispositio ihmisellä, että jokaikinen työnantaja karttaa kaukaa.

• Anonyymi

Ihmiset on vaan yksinkertaisesti laiskoja, kun asumisen ja ”palkan” saa tekemättä yhtikäs mitään. Jos rahat loppuu, niin sossun luukulle itkua tihrustamaan kunnes rahaa on taas tilillä. 8 miljardia valtionvelkaa ja pitkäaikaisoloneuvos naureskelee matkalla pankkiin.

• Anonyymi

Silloin oli köyhäintalot ja mutta, aina on ollut jotakin ja jos et ole huomannut niin ajat ja systeemit ovat muuttuneet.

• Anonyymi

yksiomainen sivuraide-kiertotalous,delkaatio.tehy-lehti miksi työnantaja ei palkaa työntekijää suoraan vaan hankii niitä alihankinta,vuokrafirmoita,kuin kirputorilta,kiertäen osaamisen laadun amaatiliitot,sopimukset-palkan.niin meillä kaiki toimivat siihen asti kunes tuli kapula rataisiin eli renki,siitä tuli isätä,alokas,tulee baananivenellä suomeen saa palkka,veroedun sosiaaliturvan.ja menen koulutukseen-kieliopiin eli näillä anonyymeillä on mamme täytetty.pelikenttä kun katsot jalkapalokentälle et tunee,osaa sanoa kenekään nimeä,saati teidä kuten jo kusamooon kapaleen santkin enusti tekoäly suomea-delkointia.

• Anonyymi

Täällä purnataan työttömien tuista samaan aikaan kun ulkomaalaisille maksetaan kaikki, ei ole edes vuokrissa omavastuuta ja löytyy maksusitoumus moneen paikkaan... Vain suomalainen voi olla niin höntti ja kade että suomii oman maalaistaan ja antaa rahansa ulkomaalaisille.

• Anonyymi

Silloin ihmiset otti vastuuta itsestään.

• Anonyymi

Suurin osa ottaa edelleen. Pieni osa pummii itsensä läpi elämän. On siinäkin ihmiskohtalo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurin osa ottaa edelleen. Pieni osa pummii itsensä läpi elämän. On siinäkin ihmiskohtalo.

Ja sitten on myös näitä itseään mediassa esitteleviä kokonaan tai osaksi ns. kultalusikka suussa syntyneitä: https://yle.fi/a/74-20193443

Hieno juttu hälle mutta mikä oikein on jutun pointti, ja Yle olis voinu taustoittaa paremmin eli mm. ennen kaikkea rahoitus kokonaisuudessaan ja onko joku paikallinen "teemumäkelä" vai mikä tausta osaamisella ja yritysidealla vaiko vaan amis. Se on aika harva jolle on realismia lähtee yrittäjyyteen pelkästään amispohjalta, koska mistään et rahaa saa eikä autosta tullu riitä hädin tuskin käsirahaksi mutta mikäs siinä jos mamma&pappa antaa rahat tai vähintään vakuudet/takaukset. Ei amiksessakaan sitten kovin huonoo opetus voi olla.
        Ainahan tällaisia yrittäjiä ja yrityskauppoja ollut ja just ikäänkuin sukupolvenvaihdoksena. Joku uusi idea ostaa yritys ja kassavirta alkaa juosta heti...?
        Pitää myös olla sopiva tyyppi yrittäjäksi ja oikea asenne sekä realisti eikä mikään taivaanrannan maalari, rahoituksen ja osaamisen lisäksi.

Periaatteessa noin minäkin olisin voinut tehdä, eri ala, paljon vanhemapa, tiesin mitä on yrittäjyys, kaikki uudet asiat opetellaan lukemalla jne. mutta mulla sitten taas työhön sinänsä liittymättömät hankalat ongelmat estää kaiken aina heti alkuunsa, osaksi ihan vain terveysrasistisen asenteen vuoksi. Sekin on sitä tavallaan, kun kuulee että miten voi muka mennä sinne ja tänne koska vaan jne mutta kun se on tasan just niin päin, että tuo työ sujuisi paljon helpommin, ja niin paljon tulisi rahaa ettei sitä tarvi miettiä

lajijasuris

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      92
      6350
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      321
      5697
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      58
      3467
    4. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      12
      3325
    5. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      106
      2759
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      12
      1747
    7. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      21
      1730
    8. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      18
      1614
    9. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      188
      1214
    10. Toksinen ja negatiivinen kansa

Samaan muottiin valetut
      Suomussalmi
      92
      1145
    Aihe