Mitä filmiä käytätte ?

ajattiojrik

Heipå dei !

Mitä filmiä yleensä käytettä ja mitä kuvaatte?
Itse en ole löytänyt vielä ns. "sopivaa", vaan seilaan eri filmien ja herkkyyksien välillä.

Kohta alkaisi kesälomareissu Suomessa ja mukaan lähtisi kaksi manuaalirunkoa ja muutema eri lasi niihin. Ruutuja tulee räpsittyä arviolta n. 100-200.

Suositelkaa muutemaa, niin testaan kuinka ne sopivat Suomen kesän yleiskuvaukseen!

Hyvää kesää!

9

1390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.K.

      Kesällä Kodak ja talvella Agfa. Enimmäkseen kuvaan liikkuvaa kuvaa joten filmin on oltava herkkää, eli yleensä 400:sta. Kyllä sitä silti tulee kokeiltua erilaisia filmejä. Nyt kehityksessä on Kodak Professional 100 diafilmi. Saas nähdä miten kuvat onnistu (huomenna olisi valmis). Kokeilemalla se "oikea" löytyy... :)

      • hate

        Kuin myös Kodak sekä Agfa filmiä käytän mutta ei aliarvioida edullista Pirkka filmiäkään. Ainakin minulla on ihan hyviä kokemuksia ko. filmistä, entä muilla? Mikähän valmistaja tätä tekee?


    • ?????????

      Fujia käytän, jos käytän.

      Paras ja yhtenäisin sarja herkkyyksillä 100-800 ASA. Ei kodakin rakeisuutta, ja muutenkin hyvä.

      Mutta, kuvien kehityspaikka ratkaisee ainakin yhtä paljon kuin filmi, se kannattaa valita huolella.

      Fuji Superia 400 on hyvä yleisfilmi, Fuji Reala 100 on harrastelijan hienostelufilmi, ja tilannekuvaukseen heikommassa valossa Press 800.Näillä pärjäilee...

    • qwerty

      Itse käytän DIA-filminä Agfa Agfachrome RSX II Professional filmiä ja värinegana Agfa Optima Prestige Professional filmiä. Olen ollut näihin filmeihin erittäin tyytyväinen.

    • ajaavuk

      Tekisi mieli kokeilla mustavalkofilmiäkin (C-41), mutta niistä en tiedä juuri mitään.

      Ilmeisesti mukaan lähtee muutema rulla hidasta filmiä länsisuomen rannikon kuvaukseen sekä muutema perinteinen 100-400:n. Pitääpä astella filmikauppaan :)

      Säilytättekö filmiä jääkaapissa vai pakastimessa?
      Hyvää kesää :)

      • qwerty

        Itse säilytän vanhoja filmejä pakastimessa, eli niitä, joissa on mennyt parasta ennen jo umpeen. Muita filmejä säilytän jääkaapissa, samoin menettelen kuvattujen filmien kanssa ennen niiden viemistä kehitettäväksi.

        Filmikauppana suosin paikallisia liikkeitä tai Telefotoa.
        http://cat.teho.net/software/telefoto/shop/index0.phtml
        http://www.telefoto.fi

        Vinkki: Vanhoja, mutta yhä käyttökelpoisia filmejä saa fotoliikkeistä toisinaan jopa ilmaiseksi, kannattaa hyödyntää. Niitä uskaltaa ostaa, varsinkin, jos niitä on fotoliikkeessä säilytetty jääkaapissa.


    • Hate

      Agfan Ultra ISO 100 hyvä filmi kirkkaille päiville.

      • ajattiojrik

        Tällaisia tuli kuitenkin yhteensä kymmenkunta rullaa ostettua

        * Fuji Superia X-tra 800
        * Fuji Superia X-tra 400
        * Kodad Professional T400CN

        Vielä olisi hakusessa joku 50-100 herkkyyksinen.
        Eiköhän näillä pärjää huonommissakin valoissa kuvaan lähinnä ihmisiä ja eläimiä :)


      • ?????????
        ajattiojrik kirjoitti:

        Tällaisia tuli kuitenkin yhteensä kymmenkunta rullaa ostettua

        * Fuji Superia X-tra 800
        * Fuji Superia X-tra 400
        * Kodad Professional T400CN

        Vielä olisi hakusessa joku 50-100 herkkyyksinen.
        Eiköhän näillä pärjää huonommissakin valoissa kuvaan lähinnä ihmisiä ja eläimiä :)

        Siinä olis sulle hyvä vilimi.Hien rae ja kivat värit kunhan löytää sopivan kuvantekijän.
        _________________________________________________

        Niin, mulle käy vain nää, ei sovi välttämättä jokaisen tarpeeseen ja joka valmistusprosesseihin:
        Fuji NPS 160
        Fuji NPH 400
        Kodak Portra NC 160
        Kodak Portra NC 400

        Nämä 120-rullafilminä muotokuvaukseen

        Fuji Press 800 keikkakuvaukseen kinona.

        Mustavalofilminä oon käyttäny Kodakin Tmax 100:sta ja Ilfordin Delta 100:sta normaalitavoilla ja Kodak Portra BW:stä skannerinruokaa, digijuttuna. Muatavalkoisetkin kaikki 120:nä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe