Mitä filmiä käytätte ?

ajattiojrik

Heipå dei !

Mitä filmiä yleensä käytettä ja mitä kuvaatte?
Itse en ole löytänyt vielä ns. "sopivaa", vaan seilaan eri filmien ja herkkyyksien välillä.

Kohta alkaisi kesälomareissu Suomessa ja mukaan lähtisi kaksi manuaalirunkoa ja muutema eri lasi niihin. Ruutuja tulee räpsittyä arviolta n. 100-200.

Suositelkaa muutemaa, niin testaan kuinka ne sopivat Suomen kesän yleiskuvaukseen!

Hyvää kesää!

9

1461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.K.

Kesällä Kodak ja talvella Agfa. Enimmäkseen kuvaan liikkuvaa kuvaa joten filmin on oltava herkkää, eli yleensä 400:sta. Kyllä sitä silti tulee kokeiltua erilaisia filmejä. Nyt kehityksessä on Kodak Professional 100 diafilmi. Saas nähdä miten kuvat onnistu (huomenna olisi valmis). Kokeilemalla se "oikea" löytyy... :)

• hate

Kuin myös Kodak sekä Agfa filmiä käytän mutta ei aliarvioida edullista Pirkka filmiäkään. Ainakin minulla on ihan hyviä kokemuksia ko. filmistä, entä muilla? Mikähän valmistaja tätä tekee?

• ?????????

Fujia käytän, jos käytän.

Paras ja yhtenäisin sarja herkkyyksillä 100-800 ASA. Ei kodakin rakeisuutta, ja muutenkin hyvä.

Mutta, kuvien kehityspaikka ratkaisee ainakin yhtä paljon kuin filmi, se kannattaa valita huolella.

Fuji Superia 400 on hyvä yleisfilmi, Fuji Reala 100 on harrastelijan hienostelufilmi, ja tilannekuvaukseen heikommassa valossa Press 800.Näillä pärjäilee...

• qwerty

Itse käytän DIA-filminä Agfa Agfachrome RSX II Professional filmiä ja värinegana Agfa Optima Prestige Professional filmiä. Olen ollut näihin filmeihin erittäin tyytyväinen.

• ajaavuk

Tekisi mieli kokeilla mustavalkofilmiäkin (C-41), mutta niistä en tiedä juuri mitään.

Ilmeisesti mukaan lähtee muutema rulla hidasta filmiä länsisuomen rannikon kuvaukseen sekä muutema perinteinen 100-400:n. Pitääpä astella filmikauppaan :)

Säilytättekö filmiä jääkaapissa vai pakastimessa?
      Hyvää kesää :)

• qwerty

Itse säilytän vanhoja filmejä pakastimessa, eli niitä, joissa on mennyt parasta ennen jo umpeen. Muita filmejä säilytän jääkaapissa, samoin menettelen kuvattujen filmien kanssa ennen niiden viemistä kehitettäväksi.

Filmikauppana suosin paikallisia liikkeitä tai Telefotoa.
        http://cat.teho.net/software/telefoto/shop/index0.phtml
        http://www.telefoto.fi

Vinkki: Vanhoja, mutta yhä käyttökelpoisia filmejä saa fotoliikkeistä toisinaan jopa ilmaiseksi, kannattaa hyödyntää. Niitä uskaltaa ostaa, varsinkin, jos niitä on fotoliikkeessä säilytetty jääkaapissa.

• Hate

Agfan Ultra ISO 100 hyvä filmi kirkkaille päiville.

• ajattiojrik

Tällaisia tuli kuitenkin yhteensä kymmenkunta rullaa ostettua

* Fuji Superia X-tra 800
        * Fuji Superia X-tra 400
        * Kodad Professional T400CN

Vielä olisi hakusessa joku 50-100 herkkyyksinen.
        Eiköhän näillä pärjää huonommissakin valoissa kuvaan lähinnä ihmisiä ja eläimiä :)

• ?????????
        ajattiojrik kirjoitti:

Tällaisia tuli kuitenkin yhteensä kymmenkunta rullaa ostettua

* Fuji Superia X-tra 800
        * Fuji Superia X-tra 400
        * Kodad Professional T400CN

Vielä olisi hakusessa joku 50-100 herkkyyksinen.
        Eiköhän näillä pärjää huonommissakin valoissa kuvaan lähinnä ihmisiä ja eläimiä :)

Siinä olis sulle hyvä vilimi.Hien rae ja kivat värit kunhan löytää sopivan kuvantekijän.

Niin, mulle käy vain nää, ei sovi välttämättä jokaisen tarpeeseen ja joka valmistusprosesseihin:
        Fuji NPS 160
        Fuji NPH 400
        Kodak Portra NC 160
        Kodak Portra NC 400

Nämä 120-rullafilminä muotokuvaukseen

Fuji Press 800 keikkakuvaukseen kinona.

Mustavalofilminä oon käyttäny Kodakin Tmax 100:sta ja Ilfordin Delta 100:sta normaalitavoilla ja Kodak Portra BW:stä skannerinruokaa, digijuttuna. Muatavalkoisetkin kaikki 120:nä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1483
    2. 209
      1438
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      970
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      959
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      50
      737
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      725
    7. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      4
      673
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      53
      672
    9. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      656
    10. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      34
      650
    Aihe