vinyylitapetin poisto

repijä

Vinyylitapettien pintaosat on nyt revitty seinästä. Jäljelle jäi vinyylitapetin ohut taustapaperi. Aluksi ajattelin repiä tuon taustapaperinkin irti seinästä tapetinpoistoainetta ja teräslastaa apunani käyttäen.

Ekaa palstaa repiessäni kyllästyin homman hankaluuteen, sillä paperi irtoaa vain pienen pieninä palasina ja samalla mukaan irtoaa betoniseinän pinnalta vaaleaa, pehmeää tasoitetta, joten lopputulos ei olisi suuren vaivankaan jälkeen yhtään tasaisempi.

Päätin siis että vedän sittenkin uudet tapetit suoraan vanhan aluspaperin päälle. Aluspaperi on muuten ihan siististi kiinni seinässä, mutta osassa saumoista on lievää repsotusta. Ajattelin vetää liisteriä noihin repsotuskohtiin ennen uuden tapetin asennusta, jotta tarraisivat vähän paremmin seinään.

Onko muilla kokemusta edellä kuvatun kaltaisesta operaatiosta? Onko koko homma tuhoon tuomitto jo ennalta?

5

9300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapetoija

      Heippa !
      Itse olen tapetoinut muutaman kerran, ja viime kesänä sain tehtäväkseni tapetoida makuuhuoneeni jossa oli vinyylitapetti, mutta itselläni ei ole betonia takana vaan gyprokki.
      Mulle kävi ihan samoin kun sulle, että päälly kuori lähti ekana ja sitten toisella kastelulla vasta se pohjakerros.
      Sitä pohjakerrosta sai kastella aikas lailla ja piti antaa vaikuttaa viitisen minuuttia, niin sitten lähti isoina paloina, muuten se oli yhtä nyppimistä.
      Mulla olisi ainakin sellainen mielikuva, että jos nyt rupeet tapetoimaan sitä seinää, jossa on vanhan vinyyli pohja ja kun levität liimaa siihen päälle ja laitat sen uuden tapetin tilalle, niin se tipahtaa pois uusi tapetti vanhan vinyylin pohja.

      • maalari

        Kun pesette tapetteja mois,laittakaa veden sekaan hieman liisteriä,silloin seinä ei kuivu liian nopeasti ja tapetti hautuu ja lähtee,kuin kuppa töölöstä.


    • neiti maalari

      Mulle neuvottiin jotta vinyylikerros pois, paperipohjan (joka hyvin kiinni kipsilevyssä) päälle pohjamaali ja siihen sitten mitä haluaa. kuulostaa järkevältä mun mielestä ja niin meinaan itse tehdä. jos haluat joskus sen tapetin irti, lähtee paremmin jos on maalikerros välissä.

    • Teloittaja4

      Minä irrotin vinyylitapetin hiomalla kahvakivellä (kaytetään pääasiassa kuivan betonipinnnan hiontaa) päälipinnan murusiksi ja sitten liuotin paperipinnan vedellä käyttäen maalaustelaa.

    • asjaa tuntien

      Jos palstautuva vinyylitapetti on liimattu kunnolla seinään, se pohja toimii hyvänä alustana uudella tapetoinnille. Kannattaa kokeilla, irtautuuko pohjapaperi seinästä luisterivedellä liottamalla. Jos pysyy, voit uuden tapetin levittää ihan huoleti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe