vinyylitapetin poisto

repijä

Vinyylitapettien pintaosat on nyt revitty seinästä. Jäljelle jäi vinyylitapetin ohut taustapaperi. Aluksi ajattelin repiä tuon taustapaperinkin irti seinästä tapetinpoistoainetta ja teräslastaa apunani käyttäen.

Ekaa palstaa repiessäni kyllästyin homman hankaluuteen, sillä paperi irtoaa vain pienen pieninä palasina ja samalla mukaan irtoaa betoniseinän pinnalta vaaleaa, pehmeää tasoitetta, joten lopputulos ei olisi suuren vaivankaan jälkeen yhtään tasaisempi.

Päätin siis että vedän sittenkin uudet tapetit suoraan vanhan aluspaperin päälle. Aluspaperi on muuten ihan siististi kiinni seinässä, mutta osassa saumoista on lievää repsotusta. Ajattelin vetää liisteriä noihin repsotuskohtiin ennen uuden tapetin asennusta, jotta tarraisivat vähän paremmin seinään.

Onko muilla kokemusta edellä kuvatun kaltaisesta operaatiosta? Onko koko homma tuhoon tuomitto jo ennalta?

5

10220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapetoija

Heippa !
      Itse olen tapetoinut muutaman kerran, ja viime kesänä sain tehtäväkseni tapetoida makuuhuoneeni jossa oli vinyylitapetti, mutta itselläni ei ole betonia takana vaan gyprokki.
      Mulle kävi ihan samoin kun sulle, että päälly kuori lähti ekana ja sitten toisella kastelulla vasta se pohjakerros.
      Sitä pohjakerrosta sai kastella aikas lailla ja piti antaa vaikuttaa viitisen minuuttia, niin sitten lähti isoina paloina, muuten se oli yhtä nyppimistä.
      Mulla olisi ainakin sellainen mielikuva, että jos nyt rupeet tapetoimaan sitä seinää, jossa on vanhan vinyyli pohja ja kun levität liimaa siihen päälle ja laitat sen uuden tapetin tilalle, niin se tipahtaa pois uusi tapetti vanhan vinyylin pohja.

• maalari

Kun pesette tapetteja mois,laittakaa veden sekaan hieman liisteriä,silloin seinä ei kuivu liian nopeasti ja tapetti hautuu ja lähtee,kuin kuppa töölöstä.

• neiti maalari

Mulle neuvottiin jotta vinyylikerros pois, paperipohjan (joka hyvin kiinni kipsilevyssä) päälle pohjamaali ja siihen sitten mitä haluaa. kuulostaa järkevältä mun mielestä ja niin meinaan itse tehdä. jos haluat joskus sen tapetin irti, lähtee paremmin jos on maalikerros välissä.

• Teloittaja4

Minä irrotin vinyylitapetin hiomalla kahvakivellä (kaytetään pääasiassa kuivan betonipinnnan hiontaa) päälipinnan murusiksi ja sitten liuotin paperipinnan vedellä käyttäen maalaustelaa.

• asjaa tuntien

Jos palstautuva vinyylitapetti on liimattu kunnolla seinään, se pohja toimii hyvänä alustana uudella tapetoinnille. Kannattaa kokeilla, irtautuuko pohjapaperi seinästä luisterivedellä liottamalla. Jos pysyy, voit uuden tapetin levittää ihan huoleti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      85
      2197
    2. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1770
    3. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      71
      1532
    4. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      76
      1306
    5. Pitsaa selliiä

Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      26
      1184
    6. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      48
      1173
    7. Mitä hellittelynimiä

Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      77
      1171
    8. Mitä meille oikein

Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      59
      1071
    9. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      38
      994
    10. Olet vain kiltimpi

Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37
      943
    Aihe