Kajaanin Kittilä: Kainuun ELY myönsi itse YVA-menettelyvirheen – viranomaisen oma tunnustus vastaa Kittilän tapausta
Ahvenvaaran tuulivoimahankkeen YVA-menettelyssä tapahtui 25.11.2025 asia, jota ei ole nähty Kainuussa aiemmin:
ELY-keskus myönsi virallisessa vastineessaan, että se rikkoi YVA-lain pakollisen 23 § määräajan eikä tiedottanut viivästymisestä, vaikka laki niin nimenomaisesti vaatii.
Lisäksi ELY ilmoitti, ettei se anna valituskelpoista päätöstä asiassa – vaikka hallintomenettelyssä juuri valituskelpoinen päätös on se, joka mahdollistaa muutoksenhaun ja oikeussuojan (PL 21 §).
Asiakirjan ovat hyväksyneet ELY:n omat viranhaltijatasot:
– esittelijä: viraston YVA-asiantuntija
– ratkaisu: ympäristövastuu-yksikön päällikkö
– valmisteluun osallistunut lakimies
Nämä roolit käyvät ilmi viraston omasta sähköisestä asianhallintajärjestelmästä ja asiakirjan hyväksymismerkinnöistä.
Miksi tämä on merkittävä?
Siksi, että tämä menettelyvirhe vastaa Kittilän tapauksen viranomaisvirheitä, joista KHO ja tuomioistuimet ovat todenneet:
“Pelkkä tietoisuus menettelyvirheen vaarasta – ja sen jättämisestä korjaamatta – osoittaa virkavelvollisuuden rikkomisen tahallisuutta.”
(Kittilä-prejudikaatti)
Kun ELY itse tunnustaa menettelyvirheen kirjallisesti, seuraukset ovat väistämättömät: YVA-menettely menettää oikeusvaikutuksensa
-Rakennuslupaa ei voida myöntää virheellisellä YVA:lla
-Täytäntöönpanokielto on käytännössä varma
-Menettely siirtyy virkavastuun piiriin, jos virhettä ei korjata lain edellyttämällä tavalla
Kajaanissa on nyt syntynyt tilanne, jossa viranomainen on itse todennut menettelynsä lainvastaisuuden. Tämä on Kittilän toisinto – tällä kertaa Kainuun ELY:ssä.
Kajaanin Kittilä-keissi: ELY tunnusti itse menettelyvirheen YVA:ssa
Anonyymi-ap
5
67
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Van haitannooko tuo mittään
- AnonyymiUUSI
Jo oli aikakin saada ely- venkulat vastuuseen.
- AnonyymiUUSI
Asia on korjattavissa ja ilmeisesti jo korjattu.
- AnonyymiUUSI
Ei ole korjattavissa. Velvoite lain rikkomista ei korjata sillä, että Pesonen kirjoittaa "tuli inhimillinen erehdys".
Ainoa laillinen korjaus on aloittaa YVA alusta uudestaan. Ellei näin > minä vien Pesosen ja Helinin ja älyämättämön lakinaisen virkarikosvastuuseen.- AnonyymiUUSI
Annahan olla höperehtimättä. Saatat joutua maksumieheksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki1153107Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from972503Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä532358Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276872289Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen71996Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue211561- 831307
Taas alkoi soidinmenot.
Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis81300- 691117
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘1191084