Takseihin otettaisiin käyttöön erillinen värillinen rekisterikilpi

Anonyymi-ap

Turvalliset taksit takaisin Suomeen – taksialan korjaussarja etenee keväällä
Politiikka
28.11.2025 |15:05

Liikenne- ja viestintäministeriö viimeistelee hallituksen esitystä taksisääntelyn muuttamisesta. Seuraavaksi esitys etenee lainsäädännön arviointineuvoston käsittelyyn, käännökseen ja laintarkastukseen. Tavoitteena on antaa hallituksen esitys eduskunnalle keväällä 2026.

Jo hallitusohjelmassa linjattiin taksialan luottamusta lisäävän lainsäädäntöhankkeen toteuttamisesta tällä vaalikaudella. Nyt taksisääntelyn uudistus ottaa merkittävän harppauksen eteenpäin, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo tyytyväisenä.

– Taksilain korjaussarjasarja etenee ministeriömme pohjaehdotuksen mukaisesti.

– Hienoa, että pääsimme tästä yhteisymmärrykseen! Olen erittäin tyytyväinen koko taksialan puolesta. Palautamme alan luottamuksen, harmaa talous pistetään kuriin ja Suomi saa turvalliset taksit takaisin, ministeri Ranne iloitsee.

Hallituksen esitys etenee päälinjoiltaan lausuntokierroksen mukaisena. Taksamittari tulisi pakolliseksi kaikissa takseissa, jotta kyydeistä saadaan kerättyä valvontaan tarvittavat tiedot.
Valvontaa ja tunnistettavuutta helpotetaan

Taksien valvontaa ja tunnistettavuutta helpotettaisiin monin tavoin. Takseihin otettaisiin käyttöön erillinen värillinen rekisterikilpi. Taksina käytettävä ajoneuvo tulisi rekisteröidä taksiliikenneluvanhaltijan omistukseen tai hallintaan ja liittää rekisterissä taksiliikennelupaan. Luvanhaltijan tiedot asetettaisiin julkisesti saataville rekisteritunnuksen perusteella, jotta myös kuluttajat voisivat tarkastaa taksiliikenneluvan voimassaolon sähköisesti.

Taksiliikenneluvan ja ajoluvan saamisen ehtoja tiukennettaisiin ja koulutusta sekä kokeiden valvontaa tehostettaisiin. Uusille kuljettajille asetettaisiin 21 tunnin koulutus. Jo alalla toimiville tulisi pakollinen 700 tunnin täydennyskoulutus ajoluvan uusimisen yhteydessä. Täydennyskoulutusvaatimus olisi voimassa määräaikaisesti.

SUOMEN UUTISET

8

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

yhdessä boltti sillat

• Anonyymi

katoppa iltalehtiä-kansanedustaja Kilpi ja taksit

• Anonyymi

Olen lahjakas ihminen osaan kirjoittaa biisejä sekä koskettavia runoja.Kukaan ei tajua tätä.Lääkärit pilannut minun elämän pakko lääkityksellä.Minut on ajettu lääkeillä itsemurha partaalle tätä ei myönnetä.Enään ei ole kunnon elämää jäljellä.Minun ystävä hyvä myös ompelemaan tek itselleen kansallispuvun.Tiedättekö kuinka kurjalle tuntuu ja minua kiusataan netissä.Lapsuus helvetti äitiä ja isää ei ikä ole ollut.Miettikää miltä tuntuu yliherkkä ihmisestä.Kaikki muistaa netistä minut tämän kirjoittajan.VOISIKO JOKU AUTTAA!!!

• Anonyymi00007

Heheheh jos auton omistaja tai kuski on yön timo, musta rekkari pohja ja vaikka keltaset kirjaimet ja numerot niih naisoletetut tietää varoa

• Anonyymi00008

ahaa

• Anonyymi00009

Miten tuota enää millään korjaa? Meno on kuin villissä lännessä. Hyvin moni kuski ei osaa edes liikennesääntöjä ja niitä rikkoessa syyttävät heti agressiivisesti toista osapuolta. Poliisillekin inttävät vastaan, kun tulevat paikalle. Sama ongelma bussikuskeissa.

• Anonyymi00010

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      73
      883
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      738
    3. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      36
      613
    4. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      47
      603
    5. 36
      597
    6. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      30
      591
    7. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      40
      585
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      557
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      550
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      36