Kuinka moni alimman eläkeiän ylttänyt on vielä työelämässä ja miksi?
Pelkästään rahan takia, sosiaalisten suhteiden takia, ei voi lopettaa kun nuoremmat ei pärjää ilman minua...vai onko muitakin syitä?
Itse olen pienyrittäjä enkä ole ymmärtänyt/pystynyt maksamaan itselleni riittävää eläkettä. Ja onhan se (työ) keskeinen osa elämänsisältöä. En ole koskaan oikein ymmärtänyt miksi useimmat niin kovasti haluaa päästä eläkkeelle, ilmeisesti kuvitellen että sittenhän se elämä vasta alkaa. Aika moni lienee pettynyt tässä suhteessa. Ymmärrän kyllä oikein hyvin jos työn rasittavuuden tai omien sairauksien takia haluaa mahdollisimman aikaisin eläkkeelle.
Itse siis luultavasti kaadun aikanani työn ääreen "saappaat jalassa".
Työssä vai eläkkeellä?
8
106
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Olen ollut työkaverina muutamalle eri ihmiselle jotka jatkoivat työntekoa kokopäiväisesti kunnes eivät enää sitä voineet tehdä työlain mukaan. Työnantajina suurempi yritys (yhteensä yli 1000 työntekijää ja pienempi yksityisyritys (alle 10 työntekijää)
yli 1000 henkilön yrityksessä teki töitä yli 65 vuotias joka ei kertakaikkiaan pärjännyt pienellä eläkkeellään kiinteiden maksujensa kanssa.
Alle 10 henkilön yrityksessä teki töitä yli 65 vuotias jolla oli alle 50 vuotias vaimo eikä pieniä lapsia. Hänellä ei aika kulunut kotona yksin koska vaimokin oli kokopäivä töissä.
Itse jäin vapaaehtoisesti eläkkeelle heti kun 65vuotta tuli täyteen. Tilalleni otettiin perheellinen nuori mies.- AnonyymiUUSI
Meillä teki kaksi oikein hyväkuntoista töitä isossa yrityksessä 68 v ikään. Heti ennen 70v päiviä alkoivat sairastelemaan ja elivät 4 ja 6 vuotta eläkkeellä.
Ite jäin 57 v ja ollut jo 21,5 vuotta terveenä., kyllä kevytkin työ rasittaa vanhana.
Minä tein aivan kaiken kodin jutut, kun vaimo kävi vielä tössä. Ollaan samanikäisiä.
- AnonyymiUUSI
Olen 66-vuotias ja aina tykännyt työstäni ja ammatistani. Tein puolitoista vuotta töitä eläkkeen ohella ja olen nyt ollut kokonaan eläkkeellä reilun vuoden. Viime viikolla pyydettiin töihin keikkalaiseksi ja myönnyin, en jaksa olla tulevaa talvea ilman mitään mielenkiintoista tekemistä. Ja TOTTA KAI muukin on mielenkiintoita kuin oma työ mutta minulle se vain ei riitä.
- AnonyymiUUSI
Sopiva eläkeikä on ikuinen kiistanaihe.
Yhteiskunnan kannalta nykyiset alimmat eläkeiät ovat liian alhaisia. Yksilötasolla asia on monimutkaisempi.
Omasta mielestäni nykyisinkin mahdollinen osittainen vanhuuseläke systeemi on oikeansuuntainen. Eli että eläkettä aletaan maksaa asteettain 25-50% jo ennen täyttä eläkeikää. Nykyisin tämä järjestelmä sitten alentaa lopullista eläkettä.
Voisko olla systeemi kuitenkin vaikkapa sellainen, että voisi alkaa nostamaan esim 60v. iässä 25% eläkkeestä ja työtuntien määrä vähenisi vastaavasti, samoin siis työnantajan maksama palkka. Työntekijä saisi saman tulon kuin ennenkin osaeläke ja työtulo yhteenlaskien. Tämä systeemi sitten jatkuisi asteettain eläkkeen osuuden kasvaessa ja työtuntien vähentyessä esim 70 ikävuoteen saakka, jolloin sitten saisi täyden ja alentumattoman työeläkkeen. Tämä houkuttelisi työnantajia pitämään ikääntyvä töissä mahdollisimman pitkään.- AnonyymiUUSI
No näitä monimutkaisia systeemejähän keksitään koko ajan lisää. Miksei tuokin menisi, yhtä sekava kuin mikä muukin.
- AnonyymiUUSI
Arvostan henkilöitä joiden "leipätyö" on sisältänyt heitä tyydyttäviä ja heidän kykyjään hyödyntäviä aineksia.
Tyypillisin esimerkki ovat taitelijat joilla, yön luonteen suhteen ei useinkaan ole ikärajaa.
Jota näyttelijöille tarjotaan ikään sopivia rooleja.
Jossakin määrin sama asia koskee pienyrittäjiä. Yhden henkilön, tai muutaman puitteissa.
Pystyy yoteuttamaan itseään vaikka sitä ei arkipakerruksen aikana ole ajatellutkaa.
Yhden henkilön toiminimissä tämä on selvimmin havaittavissa. Kanssaihmiset poikkeuksetta kuvittelevat puuastelun jatkumisen johtuvan ahneudesta tai rahan puutteesta Motiivit ovat muualla.
Itse lopetin pienyritysraadannan palkollisena kun avautui mahdollisuus määräaikaisiin, ammatillisiin haasteisiin. Jaksojen kestot vaihtelivat suuresti mutta kaikissa oli mielenkiintoisia haasteita ja tyydytystä onnistumisista jotka toki toimeksiantaja palkitsi rahallisesti ennakkosopimuksen mukaan-. Niiden parissa jatkoin vakihomman jälkeen 5 vuotta.
En ajatellut eläkevuosia vaan elämisen laatua! - AnonyymiUUSI
Kun täytin 55v<pyysin lopputiliä, sain 57 vuotiaana. Firma muutti osittain toiselle paikkakunnalle, ja tuli tilaisuus.
21v on oltu "eläkkeellä", jos olisin ollut töissä eläkeikään, eläisinkö vielä.
Nyt olen sen kuntonen, että voisi mennä töihin.
Teenkin vapaaehtoistyötä , 7 päivänä viikossa joka päivä 4-5 tuntia, jo 7 vuotta, - AnonyymiUUSI
Täällä on kunnan hommissa 70-v, tekee toimisto töitä. Saa nähdä, jatkaako vielä montako vuotta, täyttää ensi vuonna 71-v.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.745009Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.153398Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j242700Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571747- 471576
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441346- 941342
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2321213Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.711025IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra54912