Iän myötä ystävät vähentyneet
https://yle.fi/a/74-20197310
Oletko vailla ystäviä
30
263
Vastaukset
- Anonyymi
Niinhän nuo on , mutta viihdyn yksinkin. Ainoa mitä joskus kaipaisin on reissukaveri, mutta kun en matkustele esim Espanjaan vaan pysyttelen täällä kotimaassa niin ketään ei kiinnosta. Nytkin on keväälle kylpylään varattu kolmen vuorokauden seniorilomanen ja yksin. Tutuissa ei ketään joka lähtisi kaveriksi liikkuvalle mummolle ....
- Anonyymi
Hienoa, että viihdyt yksinkin. Kylpylät on hiukan kalliita, niihin voi olla vaikea
saada kaveria mukaan. Eläkeläiset ei juuri etelänmatkoja tee. Kuumuus etelässä
on liikaa sydämelle. Se on itse asiassa vaarallista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa, että viihdyt yksinkin. Kylpylät on hiukan kalliita, niihin voi olla vaikea
saada kaveria mukaan. Eläkeläiset ei juuri etelänmatkoja tee. Kuumuus etelässä
on liikaa sydämelle. Se on itse asiassa vaarallista.Minusta tuo tarjous ei ollut kallis, alle 200€ / nenä puolihoidolla jos olisin kämppiksen saanut, nyt maksan siitä hiukan yli 300 kun yksin menen + tietysti junamatkat etelä -karjalaan kun julkisilla joudun kulkemaan. Maksu tosin vasta perillä, mutta epäilenpä että ketään ei kiinnosta lähteä mukaan nytkään.
- Anonyymi
Olen myös huono matkustelemaan. Koti paras paikka.
- Anonyymi
"Suomalaisella on keskimäärin 11 ystävää, kertoo Väestöliiton kyselytutkimus.
Läheisiä ystäviä suomalaisilla on tutkimuksen mukaan keskimäärin neljä.
Kyselyn vastaajista noin viidennes oli tavannut ystävän työpaikalla ja hieman
harvempi koulussa. Yhteisten ystävien ja tuttavien kautta oli ystävän tavannut
15 prosenttia vastaajista.
Miehistä noin neljä prosenttia ja naisista vajaat kaksi prosenttia kertoivat, ettei heillä ole yhtään ystävää tai kaveria."
Siis joillakin on 11 ystävää !!! WOW !!!
Huhhuh. Olen todella yksinäinen. Ei ole yhtään ystävää elossa eikä lähisukulaista. - Anonyymi
En oikein tiedä mitä ystävä tarkoittaa. Miten se eroaa sellaisesta tuttavasta, jonka kanssa menee johonkin tilaisuuteen tai kahville tai jää lörpöttelemän tavatessa tai phelimessa tunnin verran. Heitä on jäänyt joistakin vanhoista ja nykyisistä harrastuksista. Mutta ei heidän kanssaan mitään syvällisiä juttele, jostakin sellaisesta mikä koskettaa kumpaakin ja muuten sitten yleistä Putinista ja Trumpista vaikka. Ei ole yhtään sellaista jolle kertoisin kaiken mielen päällä olevan, tuskin heitä kiinnostaisikaan. Eli yhdelle yhdet asiat ja toiselle toiset. Niin hekin tekevät. Eli vastaan on ja ei mutta ketään ei puutu enkä ole yksinäinen.
- Anonyymi
Ystävä on sellainen, jonka tuntee ja kokee ystäväkseen. Ei siinä mitään määritelmiä tarvita, jonka mukaan pitäisi ystävyyssuhteet pitäisi ylläpitää
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ystävä on sellainen, jonka tuntee ja kokee ystäväkseen. Ei siinä mitään määritelmiä tarvita, jonka mukaan pitäisi ystävyyssuhteet pitäisi ylläpitää
Ystävä on sellainen jolle kerrotaan henkilökohtaisia asioita joita ei muille kerrota. Ne taas joiden kanssa käydään vaikka konsertissa, kahvilla yms ja lätistään yleisistä asioista on kavereita. Ne joiden kanssa vain nähdessä lätistään yleisiä asioita, mutta ei käydä edes kahvilla on tuttavia, Näin minä asian koen.
Naama tuttuja vaikka kuinka, muutama ystävä joiden kanssa ollaan puhelin yhteydessä vielä, harvoin naamat vastakkain. Läheisiä tytär ja muutama sisar, kyllä ystävä piiri on on huvennu totaaliesi, se ymmärtää kun päivä on rajalliset, uusia ei ilmaannu.
Nykyään kun ihminen elää tarpeeksi vanhaksi sukulaissuhteet eivät enään kovin läheisiä sisarusten kuoltua, on hautajaissaatto väki haudalla kutistunut kovin pieneksi.- Anonyymi
Naiset puhuvat sydänystävistä, joille voi uskoutua, vaikka vieraissa käynnistä.
Miehet puhuvat enempi kavereista, joka voi olla koulu-, työ-, tai harrastuskaveri.
Jutunjuuret vaihtelevat kaverien kesken, harvemmin mistään uskoudutaan tai puidaan avioliiton nykytilaa.
Ero voidaan kuitata lauseella; laitettiin kantapäät vastakkain. - Anonyymi
Enpä usko tuohon tutkimukseen , tulokset saadaan miksi vain halutaan kun valitaan vastaajat , koittavat vaan antaa liian positiivista kuvaa taas kerran kansan hyvinvoinnista , itselläkkän ei ole ketään ystävää johon luottaa , hyvänpäivän tuttuja kyllä useitakin , mutta luottoystävät ovat hävinneet elämän vastoinkäynneissä .
- Anonyymi
11 ystävää, en usko. Kuka mitäkin ystävällä ymmärtää. Tähän ikään ehtineenä miehenä voin todeta, että vaikka kaveripiiri olisi isompikin, niin vaikea on löytää edes yhtä luotettavaa ystävää. On kaksi ihmistä, jotka pystyn luokittelemaan ystäväksi ja molemmat ovat naisia, toinen edesmenneen vaimoni sisko ja toinen rakastettuni.
Oikea ystävyys kestää. Esim. kumppanillani on lapsuusajoilta asti ystävä, jonka kanssa viettää yhden päivän kesässä. Kummankin elämässä on ollut ilot ja surut ja ne on jaettu ja ystävyys näyttäisi jatkuvan ikuisuuteen. Hänellä oli toinen, myöhemmällä aikuisiällä tullut, vuosia kestänyt läheinen ystävyys ihmisen kanssa, jolla myös oli vastaavia pettymyksiä mm. ihmissuhteissa. Mutta kun hän tapasi minut ja oli (sanomansa mukaan) ensi kertaa elämässä aidosti onnellisessa parisuhteessa, niin sepä ei sopinutkaan tälle "ystävälle" ja ystävyys loppui. Kateus tuli väliin, kun toisella alkoi mennä hyvin.
No, ihmiset tietty ymmärtää sanan ystävä eri tavoilla. Itse käytän sanaa ystävä hyvin harkiten. - Anonyymi
Aloitus saattaa perustua hesarin tutkimukseen. Sen kysely tehtiin siten, että viimeinen ryhmä oli 70-79, ja siihen loppui. Sittenkö tutkijat luulevat ystävän tarpeen loppuvan. Ompa noloja tutkijoita. Onneksi minulla oli vielä viime kesänä 80nen ja 88 v. ystävä ja nyt on 83 v. joten callupeista viis.
- Anonyymi
Miehillä ei ole ystäviä, ainakaan miehissä, on vain kavereita, no niitä kymmenkunta voi olla.
Jos kriteerinä on, että soitellaan silloin tällöin, niin naisten osalta ei ole yhtään. Ja hyvä niin, naisista ei enää tässä issä ole kuin vaivaa ja rahanmenoa. - Anonyymi
alottajalle :
Se on luonnon laki,
nuorena terveenä ihminen jaksaa mennä tulla ja ystäviä työkavereita on pilvin pimein,
mutta elämä kuluu pikkuhiljaa kaikki katoaa
joko kuoleman kautta tai toiselle pakkakunnalle työn oerässä muutamisen takia,
lopulta ihminen vanhuksena on aivan yksin jos ja kun puolisoki on muttattanu ikuisuuteen,
niis se on luonnon laki,
siihen sopeutukaa ,
olen jo itse sopeutunu ,
kaikki ovat menneet,
olen yksi lähtö ruudussa,
äkki-lähtöä odottelen,
kuhan kohdalle sattuu otan kiitollisena sen vastaan,
" sinä ihminen
yksin keskellä kaiken,
yksin syntynyt olet
yksin kuoleva olet, "
jotensakki sinnepäin joku viisaampi on joskus kirjoittanu ennen mua,
kirjoitelaan silti kukanenki kuulumisia
kuinka voitte,
onko kaverit vielä elossa.
hyää joulun odotusta kaikille !- Anonyymi
Kiitos sinullekin hyvää joulunodotusta !
- Anonyymi
Ns, tuttuja on ,mutta ystäviä en kaipaa. Koskaan minulla ei ole ollut oikeata ystävää, se johtuu siitä etten ole sellaisia kaivannut. Elämä on kaikin puolin mukavaa muutenkin.
- Anonyymi
Muutama hyvä kaveri sekä pari naistuttua voin laskea olevan jäljellä, joita ei kuolo ole korjannut.
Sisaren lapsista osa lähettää joulukortin, kasvokkain ei nähty vuosiin.- Anonyymi
Tuttavia on jäljellä, ja uusiakin on tullut, kunhan on itse avoin.
Joulukortteja ei ole koskaan ollut tapana lähettää,tänä vuonna lähetän, ainakin yhden.
- Anonyymi
Väheneehän kaikki, kunnes loppuu.
- AnonyymiUUSI
Näin on, kun lapsivihamielinen hallitus on saanut syntyvyydenkin laskemaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Näin on, kun lapsivihamielinen hallitus on saanut syntyvyydenkin laskemaan.
Suomalaisten väheneminen ei ole tämän hallituksen syytä, tätä kehitystä on ollut vuosikymmenet jo.
- Anonyymi
Muutama hyvä ystävä on, tuntuu sopivalta.
- Anonyymi
"Suomalaisella on keskimäärin 11 ystävää, kertoo Väestöliiton kyselytutkimus. Läheisiä ystäviä suomalaisilla on tutkimuksen mukaan keskimäärin neljä. Kyselyn vastaajista noin viidennes oli tavannut ystävän työpaikalla ja hieman harvempi koulussa. Yhteisten ystävien ja tuttavien kautta oli ystävän tavannut 15 prosenttia vastaajista.
Miehistä noin neljä prosenttia ja naisista vajaat kaksi prosenttia kertoivat, ettei heillä ole yhtään ystävää tai kaveria. Väestöliiton perhebarometrikyselyn keruun toteutti toukokuussa Norstat. Kyselyyn vastasi reilut 5 000 ihmistä."
Kyselyyn on vastannut enimmäkseen "aktiiviväki".
Jos olisi yksikin ystävä elossa olisin onnellinen.- Anonyymi
Väillä haluaa, mut yleensä on ihan mukavaa olla yksinkin.
- AnonyymiUUSI
11 ystävää on ruhtinaallisen paljon, mutta se koskee nuorempia polvia.
Ikäihmisillä tuskin on jäljellä montakaan ystävää.- AnonyymiUUSI
Joo, kavereita ja tuttavia on suurin osa.
- AnonyymiUUSI
Meillä on sellainen ystäväporukka, joka on ollut kasassa kymmeniä vuosia. Aina hieman eri kokoonpanolla ja kunkin tilanne huomioiden, kokoonnutaan. Viimeksi Itsenäisyyspäivänä ja seuraavan kerran Uudenvuoden aattona
- AnonyymiUUSI
Pubissa sai paljon ystäviä, jos oli valmis tarjoomaan illan.
- AnonyymiUUSI
En ole ystävää hakenut pubista, mutta aina oli juttuseuraa, mikä oli mukavaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20v on otettu kiinni
Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.1257719Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa
Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d26784942Kuka on menehtynyt?
https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras243224- 531367
Nainen, ota nyt rauhallisesti
Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä1381337Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e1021299Savonlinnan murhapolttaja romani
Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.1651206- 201106
Ajattelen sinua kiitollisuudella
Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi55993Sinulle tiedoksi
Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si27883