Olen 19-vuotias nuorimies ja minulla on ollut vatsavaivoja varmaan melkein kymmenen vuotta. Tutkimuksia on tehty eikä mitään vikaa ole löydetty, tuntuu kun lääkärit eivät asiaa oikein tosissaan ottaisi edes.
Olen täällä lukenut näitä juttuja ja minulla on aivan samanlaisia oireita kun muillakin ärtyneen suolen omaavilla. Ruoan jälkeen kova ulostuksen tarve, ei varsinaisia vatsakipuja mutta "inhottava" tunne, ei mitään ripulia mutta vatsa on aina jonkunverran löysä. Joskus minulla on parempia jaksoja, joskus saattaa olla kuukauden tuskainen jakso niin että saa käydä p****lla yhtämittaan. Hyvänä jaksona 2-3krt päivässä, huonona saattaa lähennellä kymmentä.
No nämä vaivat häiritsevät normaalieläämäni välillä melkoisesti, mutta kyllä mä jotenkin pärjäilen. Eikä tämä mulla ole ihan niin paha kuin joillain täällä mitä olen lukenut. Mutta silti askarruttaa se että armeijaan pitäisi mennä tammikuussa. Miten hitossa mä siellä pärjään kun siellä välillä siellä mennään koko päivä paikasta toiseen ilman taukoja. Jos saattuukin sellainen huono ajanjakso esim. alokasaikaan niin miten mä selitän siellä että nyt täytyy päästä vessaan, ja kahdekymmenen minuutin päästä uudelleen.
Mieluusti armeijaan menisin, mutta välillä on sellainen olo että en voi mennä sinne. Onko kellään kokemuksia että voiko ärtynyttä suolistoa sairastava saada vapautuksen tai jotain muuta vastaavaa?
Ärtynyt suoli ja armeija
34
16492
Vastaukset
- tyttö26
Itse syön Idoformeja (maitohappobakteeri). Niitä saa apteekista. Jonkun verran halpottaa. Välillä en syö niitä ollenkaan ja välillä 4 päivässä. Nyt jos rupeat jo syömään niitä, niin luulisi suolen olevan paremmassa kunnossa tammikuussa =)
Tsemppiä, et ole yksin. - skapparin tyttis
Oon 24-v nainen. Mulla on kanssa vaikeaoireinen ärtyvä suoli.Ikävä kyllä mitään parantavaa hoitoa tähän ei tosiaan taida olla. Itselläni maha on huonoimmillaan aamulla. Herään aamulla tosi aikaisin ennen töihin lähtöä, että ehdin tehdä vessaramppaamiset kotona. Ennen töihin lähtöä otan imodiumia ja loppu päivä menee sen turvin itselläni yleensä ihan hyvin. Imodiumiin ei tule tottumusta, mutta toisille se ei sovi, koska saattaa lamauttaa suoliston toimimattomaksi päiviksi. Mun mahaan maitohappobakteereilla ei ole taas ollut mitään parantavaa/helpottavaa vaikutusta.
Et varmasti oo ainut mahavaivoista kärsivä, jolle on kutsu käynyt. Lääkärintarkastushan Intissä on jokatapauksessa ensimmäisinä päivinä. Älä vähättele silloin mahaongelmiasi, että lääkärit saa todellisen kuvan sun tilanteesta. Varmasti on myös merkitystä sillä minne joudut tai pääset,esim. kuskeilla on varmaan aika vähän leirejä esim. jääkäreihin verrattuna. Tai mistäs minä tiedän... :)- Rimpula!
Huhhuh, "ihana" löytää kohtalotoveri, ei siis millän pahalla! Minäkin olen 24v. nainen ja joudun syömään imodiumia aina kun lähden jonnekin. Mites siis sinulla, syötkö sinäkin niitä aina kun lähdet jonnekin? Mua epäilyttää hirvittävästi sen käyttäminen, eihän se ole normaalia syödä jotain lääkettä lähes päivittän. Ja siis oma lääkärini ei nyt ihan hirveästi korostanut sen käytöstä, että onko todellakin täysin "vaaratonta" jne. käyttää niin usein. Syön normaalisti 2 päivässsä, ja jos on jotain iltamenoakin niin saatan syödä kolme, joskus jopa neljäkin.
Olisin hirvittävän onnellinen jos voisit vastata tähän viestiin :) Ja mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa että imodiumiin ei tule tottumusta? Näinkö sitä sitten joutuu elämään koko loppu elämänsä... aika ankea tulevaisuus. Ei noin niinku muuten mitään, mutta kun ei voi KOSKAAN tehdä mitään äkkilähtöjä, ei ikinä. Ja kun en kehtaa kavereille kertoa asiasta niin varmasti ihmettelevät kun aina silloin tällöin joudun kieltäytymään kahvittelusta kun en muka vaan "jaksa". Koska yritän siis mahdollisuuksien mukaa pitää vapaapäiviä noista nappuloista... Onku sulla siis tietoa, että onko sillä millään tavalla terveyden kannalta väliä (mahan, suoliston tai minkä tahansa toiminnan) että syö tuota imodiumia joka päivä?
Olisin todellakin kiitollinen jos sinä, skapparin tyttis, voisit vastata minulle :) Ja tietenkin muidenkin kokemuksia ja tietoja asioista kaipailen!
Onkohan kellään muulla vastaavia ongelmia :( - skapparin tyttis
Rimpula! kirjoitti:
Huhhuh, "ihana" löytää kohtalotoveri, ei siis millän pahalla! Minäkin olen 24v. nainen ja joudun syömään imodiumia aina kun lähden jonnekin. Mites siis sinulla, syötkö sinäkin niitä aina kun lähdet jonnekin? Mua epäilyttää hirvittävästi sen käyttäminen, eihän se ole normaalia syödä jotain lääkettä lähes päivittän. Ja siis oma lääkärini ei nyt ihan hirveästi korostanut sen käytöstä, että onko todellakin täysin "vaaratonta" jne. käyttää niin usein. Syön normaalisti 2 päivässsä, ja jos on jotain iltamenoakin niin saatan syödä kolme, joskus jopa neljäkin.
Olisin hirvittävän onnellinen jos voisit vastata tähän viestiin :) Ja mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa että imodiumiin ei tule tottumusta? Näinkö sitä sitten joutuu elämään koko loppu elämänsä... aika ankea tulevaisuus. Ei noin niinku muuten mitään, mutta kun ei voi KOSKAAN tehdä mitään äkkilähtöjä, ei ikinä. Ja kun en kehtaa kavereille kertoa asiasta niin varmasti ihmettelevät kun aina silloin tällöin joudun kieltäytymään kahvittelusta kun en muka vaan "jaksa". Koska yritän siis mahdollisuuksien mukaa pitää vapaapäiviä noista nappuloista... Onku sulla siis tietoa, että onko sillä millään tavalla terveyden kannalta väliä (mahan, suoliston tai minkä tahansa toiminnan) että syö tuota imodiumia joka päivä?
Olisin todellakin kiitollinen jos sinä, skapparin tyttis, voisit vastata minulle :) Ja tietenkin muidenkin kokemuksia ja tietoja asioista kaipailen!
Onkohan kellään muulla vastaavia ongelmia :(Mä pärjään yleensä yhdellä max kahdella imodiumilla koko päivän. Ton tottumusasian mulle kertoi gastroenterologian ylilääkäri, en siis ole lukenut sitä pakkauksen kyljestä itse. :)
Mullekaan ei "äkkilähdöt" sovi ollenkaan, varmasti alkaa esim. autossa mahassa kiertää. Mun on vaikea uskoa, että omalla kohdallani tämä vaiva johtuu jostain tietyistä ruoka-aineista, koska olen kärsinyt tästä "vasta" kolme vuotta, sitä ennen maha oli rautaa. Ärtyvä suoli puhkesi yhdessä yössä, keskellä tenttiviikkoa(stressi aiheutti??). Alkoholi kylläkään ei sovi mun mahalle ollenkaan. Krapulassa maha on aivan kamala..(taitaa se olla lähes kaikilla silloin huonona..)Rasvaisia ja mausteisia ruokia ruuan ahmimista välttelen kyllä.
Mä tapasin nykyisen poikakaverini silloin kun ärtyvä suoli oli jo vuoden oireillut. Oli siinä alussa selittämistä miksi en halunnut lähteä poikakaverin ystäville yökylään/telttailemaan ym ym. Mä en häpeile vaivaani ystävieni enkä poikaystävän edessä,töissäkin olen kertonut. Ei salailu tilannetta helpota. Parempi vaan kertoa reilusti kuinka homma on. Mun ystävät ja poikakaveri ovat ymmärtäneet mun mahan oikullisuuden hyvin, ei oikeastaan tarvi sanoa kun, että maha on huonona niin kahveja tai shoppailua siirretään. Mulla on se hyvä puoli, että maha rauhoittuu parissa tunnissa vessassa ramppaamisen jälkeen.
Kiitos kaikille avoimesta keskustelusta! on todella kiva löytää kanssaihmisiä, terveet ei koskaan voi täysin ymmärtää tätä. =) - aiheeseen
Rimpula! kirjoitti:
Onkohan kellään muulla vastaavia ongelmia :(Niin en siis todella ole lääkäri enkä osaa sanoa minkä verran imodiumia saa popsiä päivittäin, ettei siitä tule sivuvaikutuksia tai muuten jotain haittaa. Itse selitin lääkärilleni, että joudun ottamaan max kaksi tabua päivässä ja se ei kuulemma ole kuolemaksi pitkässäkään käytössä. :)
- Rimpula!
skapparin tyttis kirjoitti:
Mä pärjään yleensä yhdellä max kahdella imodiumilla koko päivän. Ton tottumusasian mulle kertoi gastroenterologian ylilääkäri, en siis ole lukenut sitä pakkauksen kyljestä itse. :)
Mullekaan ei "äkkilähdöt" sovi ollenkaan, varmasti alkaa esim. autossa mahassa kiertää. Mun on vaikea uskoa, että omalla kohdallani tämä vaiva johtuu jostain tietyistä ruoka-aineista, koska olen kärsinyt tästä "vasta" kolme vuotta, sitä ennen maha oli rautaa. Ärtyvä suoli puhkesi yhdessä yössä, keskellä tenttiviikkoa(stressi aiheutti??). Alkoholi kylläkään ei sovi mun mahalle ollenkaan. Krapulassa maha on aivan kamala..(taitaa se olla lähes kaikilla silloin huonona..)Rasvaisia ja mausteisia ruokia ruuan ahmimista välttelen kyllä.
Mä tapasin nykyisen poikakaverini silloin kun ärtyvä suoli oli jo vuoden oireillut. Oli siinä alussa selittämistä miksi en halunnut lähteä poikakaverin ystäville yökylään/telttailemaan ym ym. Mä en häpeile vaivaani ystävieni enkä poikaystävän edessä,töissäkin olen kertonut. Ei salailu tilannetta helpota. Parempi vaan kertoa reilusti kuinka homma on. Mun ystävät ja poikakaveri ovat ymmärtäneet mun mahan oikullisuuden hyvin, ei oikeastaan tarvi sanoa kun, että maha on huonona niin kahveja tai shoppailua siirretään. Mulla on se hyvä puoli, että maha rauhoittuu parissa tunnissa vessassa ramppaamisen jälkeen.
Kiitos kaikille avoimesta keskustelusta! on todella kiva löytää kanssaihmisiä, terveet ei koskaan voi täysin ymmärtää tätä. =)Kiitos paljon vastauksesta, skapparin tyttis :)
Ole onnellinen, että tarvitset vain yhden imodiumin/pvä. Tosin nyt kun olen alkanut vähän katsella syömisiäni (vältän rasvaa jne.) niin tuntuu että vatsa on melko lailla tukossa koko päivän kun ottaa kaksi imodiumia, eli en sitten tiedä riittäisikö yksi. Mutta tässähän on se ongelma, etten uskalla kokeilla riittääkö se yksi, mitäs jos ei riitäkään ja sitten kun varmasti ressaa sitäkin ihan hirvittävästi, niin sitten ollaankin pulassa. Ehkä jos tulisi jokin sellainen periodi, jonka aikana usktaltautuisi kokeilemaan.
Mun lääkäri oli vähän tyly, sano et luultavasti on tällainen, varmaksi ei voi sanoa (en ole käynyt vielä missään tähystyksessä, en uskalla mennä :( ja sanoi että noita lääkkeitä voi syödä tarvittaessa. Osaatko sinä siis sanoa, että jos tarve vaatii niin niitä voi napsia vaikka joka päivä? Nyt kun olen lukenut paljon netistäkin asioista, niin todella ihmetyttää lääkärin käytös kun ei voinut antaa YHTÄÄN mitään neuvoja esim. ruokavalion suhteen.. en tiedä yhtään mitä pitäis välttää.. mutta kyllä kai tämä tästä.
Minä valitettavasti olen vähän ujohko ihminen, enkä kovinkaan avoin tällaisissa asioissa, joten en pysty tätä kertomaan muutakuin hyvin läheisille ystävilleni :( pitää yrittää jossain vaiheessa kerätä rohkeutta. Toisaalta työyhteisökin on niin suuri, että siihen menisikin aikaa kertoa asiasta.
Tuosta alkoholista, itselläni maha on krapulapäivänä todellakin muutenkin sekaisin enkä todellakaan heikon olon vuoksi muutenkaan lähde mihinkään, niin voin ihan "turvallisesti" juodakin aina joskus ;) Mulla muuten tämä puhkesi vatsataudista... Välillä masentaa, kun tällasiakin sairauksia on jotka rajoittaa elämistä aika lailla. Mutta noh, onneksi tämä ei ainakaan ole mikään vaarallinen sairaus... mutta silti.
Voimia ja jaksamisia, kiitos vastauksesta! Olisi kiva jutella tästä asiasta lisää :) - rimpulalle
Rimpula! kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksesta, skapparin tyttis :)
Ole onnellinen, että tarvitset vain yhden imodiumin/pvä. Tosin nyt kun olen alkanut vähän katsella syömisiäni (vältän rasvaa jne.) niin tuntuu että vatsa on melko lailla tukossa koko päivän kun ottaa kaksi imodiumia, eli en sitten tiedä riittäisikö yksi. Mutta tässähän on se ongelma, etten uskalla kokeilla riittääkö se yksi, mitäs jos ei riitäkään ja sitten kun varmasti ressaa sitäkin ihan hirvittävästi, niin sitten ollaankin pulassa. Ehkä jos tulisi jokin sellainen periodi, jonka aikana usktaltautuisi kokeilemaan.
Mun lääkäri oli vähän tyly, sano et luultavasti on tällainen, varmaksi ei voi sanoa (en ole käynyt vielä missään tähystyksessä, en uskalla mennä :( ja sanoi että noita lääkkeitä voi syödä tarvittaessa. Osaatko sinä siis sanoa, että jos tarve vaatii niin niitä voi napsia vaikka joka päivä? Nyt kun olen lukenut paljon netistäkin asioista, niin todella ihmetyttää lääkärin käytös kun ei voinut antaa YHTÄÄN mitään neuvoja esim. ruokavalion suhteen.. en tiedä yhtään mitä pitäis välttää.. mutta kyllä kai tämä tästä.
Minä valitettavasti olen vähän ujohko ihminen, enkä kovinkaan avoin tällaisissa asioissa, joten en pysty tätä kertomaan muutakuin hyvin läheisille ystävilleni :( pitää yrittää jossain vaiheessa kerätä rohkeutta. Toisaalta työyhteisökin on niin suuri, että siihen menisikin aikaa kertoa asiasta.
Tuosta alkoholista, itselläni maha on krapulapäivänä todellakin muutenkin sekaisin enkä todellakaan heikon olon vuoksi muutenkaan lähde mihinkään, niin voin ihan "turvallisesti" juodakin aina joskus ;) Mulla muuten tämä puhkesi vatsataudista... Välillä masentaa, kun tällasiakin sairauksia on jotka rajoittaa elämistä aika lailla. Mutta noh, onneksi tämä ei ainakaan ole mikään vaarallinen sairaus... mutta silti.
Voimia ja jaksamisia, kiitos vastauksesta! Olisi kiva jutella tästä asiasta lisää :)Mullekaan lääkärit eivät ole osanneet antaa ruokavalioneuvoja, tai ylipäänsä mitään ohjeita.. :( Täytyisi kysyä, mitä he itse tekisivät tässä samassa tilanteessa. Tuskin toteaisivat itselleen, että tälle ei nyt voi mitään, koita pärjäillä..:)
Tuolla alempana joku on kirjoittanut mielialalääkkeiden positiivisesta vaikutuksesta masuun. Vaikka uskon kyllä, että niistä voisi olla itsellenikin apua, tuskin nekään täysin vaarattomia on ja käytön täytyisi olla jatkuvaa ja keskeytymätöntä(vuosia??) Oon lukenut kyllä aiheesta, mutta en taida itse olla valmis psyykelääkkeisiin, mielummin sitten "lamaannutan mahan" imodiumilla yms. :)
Sun täytyy oikeasti kysyä lääkäriltä minkä verran ja mitä lääkkeitä kannattaa syödä. Ehkä se tähystyskin olisi aiheellinen ihan poissulku mielessä. Chrohnin tauti ja colitis ulcerosahan saattavat olla hämäävän samaoireisia. Toisaalta verikokeetkin antaa viitettä onx se tulehduksellista vai toiminnallista(ärtyvä suoli). Aika mutkikasta. :) - tyttö26
rimpulalle kirjoitti:
Mullekaan lääkärit eivät ole osanneet antaa ruokavalioneuvoja, tai ylipäänsä mitään ohjeita.. :( Täytyisi kysyä, mitä he itse tekisivät tässä samassa tilanteessa. Tuskin toteaisivat itselleen, että tälle ei nyt voi mitään, koita pärjäillä..:)
Tuolla alempana joku on kirjoittanut mielialalääkkeiden positiivisesta vaikutuksesta masuun. Vaikka uskon kyllä, että niistä voisi olla itsellenikin apua, tuskin nekään täysin vaarattomia on ja käytön täytyisi olla jatkuvaa ja keskeytymätöntä(vuosia??) Oon lukenut kyllä aiheesta, mutta en taida itse olla valmis psyykelääkkeisiin, mielummin sitten "lamaannutan mahan" imodiumilla yms. :)
Sun täytyy oikeasti kysyä lääkäriltä minkä verran ja mitä lääkkeitä kannattaa syödä. Ehkä se tähystyskin olisi aiheellinen ihan poissulku mielessä. Chrohnin tauti ja colitis ulcerosahan saattavat olla hämäävän samaoireisia. Toisaalta verikokeetkin antaa viitettä onx se tulehduksellista vai toiminnallista(ärtyvä suoli). Aika mutkikasta. :)Vatsani oli TODELLA huonona vuoden, jonka jälkeen aloitin lääkkeet.
Ei elämääni silloin voinut kutsua edes elämäksi. Lähtö ihan minne tahansa sai vatsani sekaisin. Autoonkaan en pysynyt menemään ja isossa ruokakaupassa en edes voinut kuvitella käyväni. En käynyt juuri missään vaivan takia ja olin todella masentunut. Sitä ei kyllä voi ymmärtää kukaan muu kuin saman kokenut.
Kun kaikki mahdollinen oli lääkärissä tutkittu ehdotti lääkärini lääkkeitä, mistä olen erittäin kiitollinen. Nyt olen syönyt Zolofteja 1,5 vuotta. Ne ovat sellaisia joihin ei jää koukkuun eikä niistä minulle ole ainakaan tullut mitään sivuvaikutuksia.
Ennen minäkin elin Imodeumilla. En uskaltanut ottaa kuin tilanteissa joihin oli pakko mennä. Pelkäsin, että Imodeum sotkee suolen toiminnan kokonaan, mikä vaiva olisi sitten koko loppuelämän, vaikka vatsavaivasta pääsisikin. - olkku
Rimpula! kirjoitti:
Onkohan kellään muulla vastaavia ongelmia :(olen syönyt tota imodiumia 2mg;nä jo vuosia ja oli hienoa lukea kirjoituksesi koska se oli kun olisin sen itse kirjoittanut ja minulla on juuri noi sinun kuvaamat tuntemukset!Tsemppiä vaan!!!
- assar muhammed.
rimpulalle kirjoitti:
Mullekaan lääkärit eivät ole osanneet antaa ruokavalioneuvoja, tai ylipäänsä mitään ohjeita.. :( Täytyisi kysyä, mitä he itse tekisivät tässä samassa tilanteessa. Tuskin toteaisivat itselleen, että tälle ei nyt voi mitään, koita pärjäillä..:)
Sun täytyy oikeasti kysyä lääkäriltä minkä verran ja mitä lääkkeitä kannattaa syödä. Ehkä se tähystyskin olisi aiheellinen ihan poissulku mielessä. Chrohnin tauti ja colitis ulcerosahan saattavat olla hämäävän samaoireisia. Toisaalta verikokeetkin antaa viitettä onx se tulehduksellista vai toiminnallista(ärtyvä suoli). Aika mutkikasta. :)Psyykelääkkeillä on yleensä vain huonontavat vaikutukset mahaan, sillä ne sisältävät aineita jotka ärsyttävät mahaa. Toisilla tosin mahavaivat johtuvat psyykkeen ongelmista, jolloin ne saattavat tietysti auttaa, mutta yleensä ne vain pahentavat tilannetta. Tietysti riippuu miten päin suhdanne on tässä asiassa eli vaikuttaako maha enemmän mielialaan vai päinvastoin.
- "ei ota jos ei annakka...
ja tämän kokeilu ei tapa, mutta saattaa! tuoda avun sulle,itte oon saanut tästä apua, suosittelen
(ennen piti pizzakin syödä vessan vieressä)
jätä pois ruokavaliosta joksikin aikaa seuraavat:
kaikenlainen sokeri, katot jokaikisestä jutusta, mitä ostat, onko sokeria, jos on, et osta
valkoiset vehnäjauhot, makaroonit, spagetit, riisi
yllättävää: peruna kaikessa muodossa
hiivapitoiset leivät ja pullat
syötäväksi sulle jää: kaikki "heinät", lihat, kana, kala, juustot, maitotuotteet, marjat ja hedelmät
Tuottaa alussa ongelmia, mutta tuottaahan se ongelmia nytkin se suolenmutka, eikö?
Kun jonkinaikaa olet syönyt näin, kokeile vanhaa systeemiä ja katso, mitä tapahtuu. Voi olla että jopa pystyt käyttämään näitä uudelleen.
Itse olen saanut avun tästä, mutta esim. perunaa en kestä vieläkään, enkä jauhokastikkeita. Pullaa syön joskus, ja sitten mennään huussiin taas.
Kokeile.
Onnea kuitenkin sinne inttiin. - sille...
armeijan lääkärille tosiaan kertoisit ihan kaiken tuosta,sano myös se,että sun on pakko rampata vessassa jatkuvasti.
Eikö tuo tullut esiin kutsuntatarkastuksessa?
Olisko sulla mitenkään mahdollista päästä jollekin gastronpuolen lääkärille yksityispuolelle?
Jos otat mukaan kaiki tutkimustiedot niin näkee mitä on tehty ja saattaa ottaa sut kuule ihan vakavissaan.Noi kunnalliset ovat joskus vähän puupäitä.- jaska
Kiitosta nyt ensinnäkin kaikille vastauksista.
Yksityisellä nimenomaan olen käynyt. Ja kaikki hommat tutkittu vuosien saatossa, siis tähystykset tehty. En tiedä pitäisikö ottaa siellä yksityisellä lääkärillä puheeksi toi armeijahomma.
Jos tämä ei tästä parane niin mahtaako yksityisen lääkärin suositus jostain vapautuksesta olla kuinka painavaa paperia. Toisaalta mielelläni sinne armeijaan menisin, mutta kun tää vatsa on mitä on ni aika vaikeaa se tulisi olemaan. Kyllä kaikenlaisia ruokakuurejakin olen kokeillut, tiedän kyllä mitkä pahentavat asiaa, mutta en ole löytänyt keinoa saada vatsaa todella kuntoon. Ja eihän ärtyneelle suolelle välttämättä mitään voi, se vain on sellainen.
Täytyy vielä todeta että kyllä sitä mietityttää että mitenköhän sitä työelämässä tulee joskus pärjäämään. Ja miten ihmeessä ne muut pärjäävät joilla ongelma voi olla vielä pahempi kuin minulla. - assar muhammed.
jaska kirjoitti:
Kiitosta nyt ensinnäkin kaikille vastauksista.
Yksityisellä nimenomaan olen käynyt. Ja kaikki hommat tutkittu vuosien saatossa, siis tähystykset tehty. En tiedä pitäisikö ottaa siellä yksityisellä lääkärillä puheeksi toi armeijahomma.
Jos tämä ei tästä parane niin mahtaako yksityisen lääkärin suositus jostain vapautuksesta olla kuinka painavaa paperia. Toisaalta mielelläni sinne armeijaan menisin, mutta kun tää vatsa on mitä on ni aika vaikeaa se tulisi olemaan. Kyllä kaikenlaisia ruokakuurejakin olen kokeillut, tiedän kyllä mitkä pahentavat asiaa, mutta en ole löytänyt keinoa saada vatsaa todella kuntoon. Ja eihän ärtyneelle suolelle välttämättä mitään voi, se vain on sellainen.
Täytyy vielä todeta että kyllä sitä mietityttää että mitenköhän sitä työelämässä tulee joskus pärjäämään. Ja miten ihmeessä ne muut pärjäävät joilla ongelma voi olla vielä pahempi kuin minulla.Yksityispuolen lääkärit ovat ihan samassa tilanteessa asian kanssa kuin muutkin lääkärit, eli eivät osaa sanoa asialle mitään. Ainut keino vapautuksen saamiseen taitaa olla psykiatri ja sitä ennen jos ilmoittaudut psykologian vastaanotoille.
Gastronomian erikoislääkäri voi ehkä antaa myös jonkinlaisen lapun, mutta vaikeaa sanoa miten pitävä se on. Tutkimukset maksavat 1000€, josta kela korvaa sen 1/4:n tai vastaavaa. www.mdd.fi. Siitäkin on tietysti vaikeaa sanoa onnistuuko.
Aika vittumaista se on tietysti mennä sinne armeijaan ja siellä kun olet pari viikkoa ollut, joudut lähtemään niiden ongelmien takia takaisin. Voithan tietysti etukäteen ottaa yhteyttä sinne, että on pahoja vatsaongelmia ja sitä kautta pyrkiä selvittämään asiaa.
Lääkäreiden suhtautuminen on sitä vittumaisempaa, jos mitään todennäköistä syytä ei löydy esim. tähystyksessä. Silloin he eivät osaa sanoa asialle yhtään mitään.
Ongelmiin auttavat mm. maitohappobakteerit, joita saat luontaistuotekaupoista sekä apteekista erilaisia, niitä kannattaa popsia. Sen lisäksi kannattaa muuttaa ruokavaliota radikaalisesti. Yleensä ongelmat johtuvat ruokavaliosta, vaikka lääkärit eivät tästä asiasta mainitsekkaan mitään.
- sinkku 23
Et oo todellakaan ainoa ongelmas kanssa... Ite kärsin myös siitä et joudun aamuisin ravaan vessassa välillä tosi moneenkin kertaan, välillä taas riittää kerta. ja jos johonki oon lähös niin vessassa istutaan moneen kertaan..ohan se kauheen noloo ja lisäks oon alkanu syyttään itteäni tästä viasta ja mua hävettää ihan hirveesti. kavereille en kehtaa mennä yöks enkä seurusteleen uskalla alkaa ku pelkään et porukka pitää mua ihan pimeenä ku ravaan vessassa koko ajan ja paska lentää...oon kuitenki huomannu et ravinnolla on merkitystä. pitäs kiinnittää siihen huomioo vaan entistä enemmän, mut sit tuntuu ettei oikein vois syödä yhtään mitään. helpolla ei pääse.
- jos ei ota ei annakkaan
just kerroin millä itte oon saanu avun samaan vikaan. Lista on vaikka kuinka pitkä, mitä voi syödä, ilman, että vatsa oireilee.
Esim jos mieli tekee pizzaa, syön sen kotona, on vessa lähellä.
Jos syön lihiksen, syön sen....
jos syön pullaa, syön.....
Ne on valintakysymyksiä, yleensä en syö noita koska tiedän, mitä tapahtuu.
Ruokavalioni on hyvin kasvispainotteinen, käytän toki lihaa, mutta harvoin.
Lääkäri kyllä kirjoittaa todistuksen ruokavaliosta,sen voi viedä duuniin ja inttiin, kyllä sitä ruokaa saa.
Luulenkin, että näihin tämmöisiin vatsavaivoihin ovat syynä lisäaineet valk.vehnäjauho sokeri rasva yhdistelmästä tehty ruoka, jota ei joittenkin pakki vaan kestä, silloin pitää siirtyä melko käsittelemättömään ruokaan, jättää pois sen, mikä tekee pahaa ja ripulia/ummetusta/pahaa hajua. - -81-
Mäkin olen kärsinyt samasta vaivasta jo neljä vuotta. Kolme vuotta niistä syönyt säännöllisesti imodiumia. Lähes joka päivä niitä oon joutunut ottamaan. Eikä suolistoni niistä ole lamaantunut mitenkään. Seuraavana päivänä jo vatsa on taas löysällä. Koulussa ikävintä oli hiljaisilla tunneilla, kun vatsa sekosi ja alkoi pitämään ääntä.=/ Eli kyllä tää vaiva haittaa paljon normaalia elämää. Myös mulle tehty tähystykset ja juossut yksityisillä lääkäreillä ja terveyskeskuksissa. Tällä hetkellä työttömänä vatsa on hieman rauhallisempi. Olen huomannut että stressi lisää vatsavaivoja itselleni ainakin. Työelämässä jouduin pahimpina päivinä hakemaan sairaslomaa, kun vatsa ei aamulla rauhoittunut millään. Ei tätä vaivaa muut ymmärrä, jolla ei itsellä ole.=/ Mutta tsemppiä muille ärtyvästä suolesta kärsiville!
- .....
-81- kirjoitti:
Mäkin olen kärsinyt samasta vaivasta jo neljä vuotta. Kolme vuotta niistä syönyt säännöllisesti imodiumia. Lähes joka päivä niitä oon joutunut ottamaan. Eikä suolistoni niistä ole lamaantunut mitenkään. Seuraavana päivänä jo vatsa on taas löysällä. Koulussa ikävintä oli hiljaisilla tunneilla, kun vatsa sekosi ja alkoi pitämään ääntä.=/ Eli kyllä tää vaiva haittaa paljon normaalia elämää. Myös mulle tehty tähystykset ja juossut yksityisillä lääkäreillä ja terveyskeskuksissa. Tällä hetkellä työttömänä vatsa on hieman rauhallisempi. Olen huomannut että stressi lisää vatsavaivoja itselleni ainakin. Työelämässä jouduin pahimpina päivinä hakemaan sairaslomaa, kun vatsa ei aamulla rauhoittunut millään. Ei tätä vaivaa muut ymmärrä, jolla ei itsellä ole.=/ Mutta tsemppiä muille ärtyvästä suolesta kärsiville!
Kuinka pitkiä aikoja oot ollut sairaslomalla? itse en ole vielä ärtyneen suoleni takia ollut päivääkään poissa töistä vaikka välillä on ollut tosi hankalaa. Lomalla maha on aina parempi, stressiin liittyvää siis selkeästi. Hassua kylläkin, itse en tiedosta stressaavani töistä tai elämästä, stressi alkoi samalla hetkellä kuin ärtyvä suoli puhkesi. Nimenomaan stressaan mahaani, muuten kaikki olisi hienosti. Ja kukaan joka ei ole tästä vaivasta kärsinyt ei voi sanoa, että lopeta hermoilu, kyllä siinä pinna kiristyy rennommallakin kaverilla kun istut keskellä täyttä luentosalia, seisot kassan jonossa ym ym ja maha rupeaa turpoamaan....
- -81-
..... kirjoitti:
Kuinka pitkiä aikoja oot ollut sairaslomalla? itse en ole vielä ärtyneen suoleni takia ollut päivääkään poissa töistä vaikka välillä on ollut tosi hankalaa. Lomalla maha on aina parempi, stressiin liittyvää siis selkeästi. Hassua kylläkin, itse en tiedosta stressaavani töistä tai elämästä, stressi alkoi samalla hetkellä kuin ärtyvä suoli puhkesi. Nimenomaan stressaan mahaani, muuten kaikki olisi hienosti. Ja kukaan joka ei ole tästä vaivasta kärsinyt ei voi sanoa, että lopeta hermoilu, kyllä siinä pinna kiristyy rennommallakin kaverilla kun istut keskellä täyttä luentosalia, seisot kassan jonossa ym ym ja maha rupeaa turpoamaan....
Yleensä ne antaa terkkarissa vaan sen kolme päivää sairaslomaa ja käskee tuleen uudelleen jos maha ei rauhoitu. Ei ne tunnu ainakaan tällä paikkakunnalla tajuavan, ettei se niin vaan hetkessä rauhoutu. =/ Aamut ne just hirveimpiä on. Joutuu juokseen monta kertaa vessassa. Joskus tuntuu pahimpinä päivinä, ettei ne imodiumitkaan auta. Kyllä päivän mittaan maha yleensä on rauhoittunut. Muutaman kerran on kesken töistä joutunu lähteen. Niillä kerroilla työkaverit on kyllä katsonu hieman kieroon...
Olen myös käyttänyt joskus hätäkeinona, jos imodiumit on päässyt loppumaan, niin lasillinen vettä johon sekoitan ruokalusikallisen perunajauhoja. Kovettaa vatsaa kyllä. Mutta ei pitkäksi aikaa. Kunpa joskus pääsiskin eroon imodiumkierteestä. Hävettää aina apteekista niitä ostaa, kun se pakkauskin on niin nolo suoliston kuvineen... =D
- löytyy
Sama vaiva on ollut itsellä jo pienestä pitäen, kymmenen vuotta sitten kun kävin armeijan niin ajattelin ihan samaa asiaa. Menihän se ekat kaksi viikkoa ihan hyvin, ei kerinnyt paljoa asiaa ajattelemaan, mutta se stressi ja ainainen ruokapöydässä istuminen alkoi näkyä ja kuulua ja tiedät varmaan millä tavoin.
En halua peloitella, mutta helppoa se ei tule olemaan, ei ainakaan itsellä ollut, ei tosin ole vieläkään! - Res.ylik.
Heti silloin, kun alokkaita otetaan sisään, on lääkärin tarkastus. Kerro samoin tein sille lääkärille tuo kirjoittamasi. Jos vaiva on vieläkin päällä, niin INT lähettää sinut tarkempiin tutkimuksiin.
Mutta ennen sitä, aloitahan popsimaan pillereinä maitohappobakteereja.- mul ei enää
Vatsaongelmat voi johtua tietysti monesta asiasta, et en väitä, että tää kaikilla auttais, mutta jos yhtään tuntuu siltä, niin ratkasu voi olla masennuslääke. Kävin itse monet kerrat tutkimuksissa yksityisellä ja mitään vikaa ei suolistosta löytyny. Asia oli mulle kuitenkin monen vuoden ajan tosi iso ongelma, samoja ongelmia mitä tekin ootte kuvaillu. Nyt ongelma on enää vaan satunnainen. Masennuslääke (ne toimii myös ahdistuslääkkeenä) rentouttaa elimistöä, joten siitä kai se sitten johtuu, et se toimi tuohonkin vaivaan. Olin kyllä huomannu, että jännittyneenä vatsakin on huonompana, mutta oli se silloinkin, vaikkei mitään ihmeempää jännittämistä ollut tiedossa. Tuon masennuslääkkeen sain siis kuitenkin ihan masennukseen, et en vatsaan. Mut halusin nyt vaan mainita asiasta, et jos sulle olis apua, kun tiedän miten paljon se voi elämää haitata ja varmaan mikä vaan apu kelpais.
- jaska
Ei tähän vaivaan maitohappobakteerit auta. Kyllä mä oikeastaan olen melkein kaikkea mahdollista kokeillut. Mitään parantavaa en ole löytänyt, ainoastaan tietyt ruoka-aineet jotka pahentavat tilannetta ennestään, esim sokeri ja maitotuotteet. Mitään makeaa en oikeastaan ole syönyt juuri ollenkaan lähivuosina.
En usko että on järkeä enää valtion rahoilla tutkia tätä, kun yksityiset ovat jo kaikki mahdolliset tutkimukset ja tähystykset tehneet. Itsekään en nyt ihan ehdoin tahdoin enää suolten tähystyksiin haluaisi, vaikka eivät ne nyt niin pahoja ole mitä voisi kuvitella.
En ole yksityiselle lääkärille puhunut vielä tästä armeijaongelmasta, olisi ehkä syytä puhua. Mietityttää vaan kun tuntuu että oikein kukaan niistä ei ole ottanut minua kovin tosissaan, johtunee siitä että olen aika itsevarma, todella urheilullinen ja terveen näköinen, kun (ehkä) yleensä tällaisista vatsavaoivoista kärsivät ujostelevat sairauttaan enemmän ja ovat myös laihoja jne.
Ajatteleekohan lääkäri että yritän vain lusmuilla armeijasta vapautuksen??? Kukaan ei muuten vielä oikein vastannut että minkälaisia valtuuksia lääkärillä on suositella B tai C papereita, ja paljonko suositukset painavat päätöksessä? - maitohappobakt.
jaska kirjoitti:
Ei tähän vaivaan maitohappobakteerit auta. Kyllä mä oikeastaan olen melkein kaikkea mahdollista kokeillut. Mitään parantavaa en ole löytänyt, ainoastaan tietyt ruoka-aineet jotka pahentavat tilannetta ennestään, esim sokeri ja maitotuotteet. Mitään makeaa en oikeastaan ole syönyt juuri ollenkaan lähivuosina.
En usko että on järkeä enää valtion rahoilla tutkia tätä, kun yksityiset ovat jo kaikki mahdolliset tutkimukset ja tähystykset tehneet. Itsekään en nyt ihan ehdoin tahdoin enää suolten tähystyksiin haluaisi, vaikka eivät ne nyt niin pahoja ole mitä voisi kuvitella.
En ole yksityiselle lääkärille puhunut vielä tästä armeijaongelmasta, olisi ehkä syytä puhua. Mietityttää vaan kun tuntuu että oikein kukaan niistä ei ole ottanut minua kovin tosissaan, johtunee siitä että olen aika itsevarma, todella urheilullinen ja terveen näköinen, kun (ehkä) yleensä tällaisista vatsavaoivoista kärsivät ujostelevat sairauttaan enemmän ja ovat myös laihoja jne.
Ajatteleekohan lääkäri että yritän vain lusmuilla armeijasta vapautuksen??? Kukaan ei muuten vielä oikein vastannut että minkälaisia valtuuksia lääkärillä on suositella B tai C papereita, ja paljonko suositukset painavat päätöksessä?Mä en kanssa usko hetkeäkään, että maitohappobakteerit on ratkaisu vaikeaoireeseen ärtyvään suoleen. Ja tähystyksiä on myös turha tehdä säännöllisesti, jos tilanne pysyy muuttumattomana. Tottakai verisyys ym. on syy tähystää uudestaan. Itselleni kolonoskopia on tehty kolmesti ja gastroskopia kerran.
Tuskin kukaan lääkäri yksityinen tai intin oma ajattelee, että mahaongelmat on feikkiä ja että lusmuat. Onhan sulla todisteena tähystykset, ei niihin kukaan huvikseen mene.. Intissä taidat saada B-paperit, tuskin sentään vapautusta.. - tyttö26
maitohappobakt. kirjoitti:
Mä en kanssa usko hetkeäkään, että maitohappobakteerit on ratkaisu vaikeaoireeseen ärtyvään suoleen. Ja tähystyksiä on myös turha tehdä säännöllisesti, jos tilanne pysyy muuttumattomana. Tottakai verisyys ym. on syy tähystää uudestaan. Itselleni kolonoskopia on tehty kolmesti ja gastroskopia kerran.
Tuskin kukaan lääkäri yksityinen tai intin oma ajattelee, että mahaongelmat on feikkiä ja että lusmuat. Onhan sulla todisteena tähystykset, ei niihin kukaan huvikseen mene.. Intissä taidat saada B-paperit, tuskin sentään vapautusta..Se taitaa olla ihan ihmisestä kiinni, että kenellä auttaa (jonkun verran) ja kenellä ei. Suosittelen kuitenkin syömään!
Minullakin tutkittu sekä ylä että alapäästä kaikki mahdollinen ja mitään ei löydy. Terapiassakin olen käynyt. Nyt syön Zoloft -merkkisiä masennus-paniikki-mielialalääkkeitä ja oireet ovat melkein hävinneet.
Älä kuitenkaan sorru syömään Imodeumia tai vastaavia, koska pitkä käyttö ei ole hyväksi suolelle. Lääkärini sanoi, että suoli saattaa tottua imodeumille eikä sitten osaa enää toimia itse ollenkaan!
Yhdessä vaiheessa elämäni oli vatsan takia niin rajoittunutta että en edes kauppaan pystynyt lähtemään. Uskoin, että se ei lopu koskaan, mutta nykyään vatsa paljon parempi, kiitos lääkkeitten. Jossakin vaiheessa halusin lopettaa lääkkeiden syönnin koska vatsa oli niin hyvässä kunnossa. Kuukaudessa kaikki vaivat palasivat.
Kyllä ärtyvä suoli välillä vieläkin aiheuttaa ongelmia, mutta se on kuitenkin pientä. - assar muhammed.
jaska kirjoitti:
Ajatteleekohan lääkäri että yritän vain lusmuilla armeijasta vapautuksen??? Kukaan ei muuten vielä oikein vastannut että minkälaisia valtuuksia lääkärillä on suositella B tai C papereita, ja paljonko suositukset painavat päätöksessä?Maitohappobakteerit auttavat tilanteeseen. Kyseessä on yleensä suoliston väärä bakteeritasapaino ja toisilla maitohappobakteerit auttavat erittäin ratkaisevasti tilanteen kohentumiseen.
Tähystykset ovat varsin turhia, sillä niissä tutkitaan vain "perinteiset" taudinaiheuttajat, kuten loiset yms.
Ainoa lisätutkimus joka kannattaa asialle tehdä on tämä antidioksidanttiklinikan suorittama ruoansulatusanalyysitesti www.mdd.fi. Välttämättä sekään ei tuo hirveästi lisävalaistusta asiaan, mutta saattaa tuoda jotakin. Lähinnä testissä pyritään näytteistä tutkimaan mm. bakteeritasot, ruoka-allergiat, loiset ym.
Lääkärit eivät oikeastaan tiedä mistä syystä mahaongelmat johtuvat tai heillä ei ole pitäviä näyttöjä asiasta. Sen takia lääkärit suhtautuvat erittäin huonosti kaikkiin vatsaongelmaisiin. Huvittavaa on tosin se miten esim. pieneenkin psyykkiseen vaivaan puututaan todella herkästi, mutta vatsaongelmiin suhtautuminen on kuin niitä ei olisi. - assar muhammed.
maitohappobakt. kirjoitti:
Mä en kanssa usko hetkeäkään, että maitohappobakteerit on ratkaisu vaikeaoireeseen ärtyvään suoleen. Ja tähystyksiä on myös turha tehdä säännöllisesti, jos tilanne pysyy muuttumattomana. Tottakai verisyys ym. on syy tähystää uudestaan. Itselleni kolonoskopia on tehty kolmesti ja gastroskopia kerran.
Tuskin kukaan lääkäri yksityinen tai intin oma ajattelee, että mahaongelmat on feikkiä ja että lusmuat. Onhan sulla todisteena tähystykset, ei niihin kukaan huvikseen mene.. Intissä taidat saada B-paperit, tuskin sentään vapautusta..Mahaongelmiin ei uskota vaikka jonottaisit joka viikko sinne tähystykseen. Nykylääketiede sanoo että ongelma on tai sitten sitä ei ole ja jos sitä ei ole niin se ei vaikuta sinun tilanteeseen mitenkään.
- abc
niin mitä kaikkea sulta on siis tutkittu, kysyy tässä yksi jolla oli kaikennäköistä epämääräistä vaivaa ja jolla sitten todettiin keliakia ja myös laktoosi-intoleranssi.
- purkki, ja kokeile
Fit Linen Basics Bio plussaa, kalliinpuoleista mut mulle autto löysään mahaan. Varsinki aamut on ollu helpompia. Ennen piti aamuisin ennen töihinlähtöa pöräyttää puolikurat, ja matkalla töihin tuntu ettei kerkiä seuraavaan vessaan "pillille". Tämä jälkimmäinen istunto on käyny harvinaiseksi.
- vaan
Saakos sitä apteekista vai mistä??
- tuolta
vaan kirjoitti:
Saakos sitä apteekista vai mistä??
löytyy http://www.735.fitline.com Siinä kaupataan kolmen purkin settiä, mut mulle riittää se bio plus.
- tyttö21
On se "kiva" tietää että meitä ärtsykkä suolesta kärsiviä ihmisiä on muitakin..mulla periaatteessa se ei vaivaa koko ajan mutta on mielessä kyllä koko ajan. Läheiset ihmiset ei taida tietää edes kuinka paljon se vaivaa mua mutta toisaalta pystyn elämään sen kanssa aika hyvin enkä halua kauheesti näitä ongelmia mainostaa muille. Se taitaa myös olla semmoinen kierre että kun kuulostelee liikaa vatsaa yms. niin sitten sekään ei ole hyväksi, mutta oishan se kiva jos voisi elää niin kuin "normaalit ihmiset" elää, eli syödä aika rennosti mitä haluaa,mennä sinne minne haluaa silloin kun haluaa jne. useesti varmaan näitä asioita ei oteta vakavasti vaikka tämä vaiva onkin tosi yleinen. Mulla myös liittyy siihen kauhea häpeä ja sosiaalista elämää se myös supistaa mukavasti.
- tyttö20
"Läheiset ihmiset ei taida tietää edes kuinka paljon se vaivaa mua mutta toisaalta pystyn elämään sen kanssa aika hyvin enkä halua kauheesti näitä ongelmia mainostaa muille. Se taitaa myös olla semmoinen kierre että kun kuulostelee liikaa vatsaa yms. niin sitten sekään ei ole hyväksi, mutta oishan se kiva jos voisi elää niin kuin "normaalit ihmiset" elää, eli syödä aika rennosti mitä haluaa,mennä sinne minne haluaa silloin kun haluaa"
Yhdyn täysin tähän.Itse en ole tutkimuksissa käynyt mutta tiedän että keliakiaa tai laktoosi-intolerassia minulle ei ole..
Aamuisin maha on monesti kipeä...olen miettinyt voisiko johtua leivän syönnistä..ulostamassa on käytävä ennen kuin voi lähteä minnekään..
sitten jos menee vähänkin vieraampaan paikkaan/ johonkin tenttiin maha alkaa murisemaan ja vinkumaan jännityksestä..eli ilmavaivoja seuraa myös ja nämä ovat aamulla pahimpia.
Toisaalta tämän voisi luokitella stressimahaksi..Jos on pääsykoe/joku muu tiedossa niin maha menee ripulille...sitten se vain kurisee ja vinkuu ja en pysty kokeessa ajattelemaan muuta kuin sitä..onko kellään samaa ongelmaa?
Viimeksi pääsykokeisiin otin yhden imodiumin..se kyllä helpotti..maha ei kurissut eikä mahassa kiertänyt ilma koko päivänä.
Olen kärsinyt tästä n.3 vuotta..inhottavaa kun pitää kaikki menemiset ajatella niin tarkkaan..sit jos syön roskaruokaa tai käytän alkoholia niin siitä se maha vasta paisuukin ja rupeaa oirehtimaan..ei pysty olemaan missään hiljaisessa paikassa kun se mahan mouruaminen on niin kauhean kuuloista..
- assar muhammed.
Ainoa keino saada vapautus on hankkiutua psyykkisesti sairaaksi esim. psykologikäynnit ja saada sitä kautta vapautus jollakin perustein esim. masennus/jotkut muut häiriöt. Maha-tauteihin ei usko erkkikään, saati sitten "lääkärit". Huvittavaa on tosin se, että pienikin psyykkinen vaiva on "helposti tunnistettavissa", mutta toisaalta mahaongelmat eivät ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324451Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252345Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene142337Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su512108- 321667
Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731466Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321451- 661274
- 821231
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?401084