Joulusatu olis kiva

Anonyymi-ap

Nyt on vaan porkkanalaatikon vöäntöä ja piparin paistoa, joulu on myös satumaista aikaa.

6

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sadut on alle kolmevuotiaille.

    • Muistui mieleen kun aikoinaan olisinko ollu oppikoulussa vai peräti lukiossa kirjoitin aineen annetuista aiheista valiten. Opettaja oli kirjoittanut aineen loppuun että "satujen aika alkaa olla ohi" :D.

    • Koulun kuusijuhlat olivat iso tapaus, niihin harjoiteltiin ohjelmaa pitkin syksyä. Oli tärkeää, että kaikki esiintyivät, jos ei muuten niin näytelmässä tonttuna tai enkelikuorossa . Seimikuvaelma oli usein vakio-ohjelma, kerran sain olla Maria ja enkelinä monastikin. Liikunnalliset tonttu-ja keijuleikit olivat ehdotonta joulun sisältöä. Oppikoulussa äidinkielen opettaja ohjasi Topeliuksen näytelmiä, tähtiroolini oli Lintu sinisen prinsessa Florinna.

      Meidän lapset leikkivät mielellään käsi- ja sorminukeilla, laittoivat nuo hellyttävät puput ja nallet joskus välittämään toiveita vanhemmille. He keksivät pikku näytelmiä omin päin ja minäkin innostuin niitä ideoimaan, kursseilla tekemään jopa vaativampia liikuteltavia niskatappinukkeja ja lavasteita. Jouluksi valmisteltiin pieni esiintyminen mummolassa ja kotona vieraille. Vanhoja satuja muokattiin tai keksittiin itse. Yksi on jäänyt mieleen. Siinä ketunpoikanen lähti hakemaan emolleen jouluyllätystä, makeita pihlajanmarjoja, Matkalla oli vastuksia, korppi tuli apuun, varastettiin juustoakin, lopussa metsässä vietettiin kuusen juurella monen eläimen voimin juhlaa.

      Lastenlastenkin kanssa jatkettiin perinnettä muutamana vuonna, heitä vaan oli vaikeampi saada harjoituksiin yhdellä kertaa.

      Vietimme joulua miehen lapsuuskodissa, minun vanhemmilleni lapset tekivät joulukasetin. Lauloivat, esittivät kuunnelmantapaisen kuulokuvan tehosteäänineen , pienen soittoesityksen jne.

    • Tämä kirjoittamani runo kertoo joulupukkileikistä, niin lapsuuden kodissani kuin poikieni mummolassa.

      Joulupukin vierailu

      Äiti pirtissä joulua puuhastaa
      kuusen kynttilät tunnelmaa antaa
      lumen valkean saanut on pihamaa
      lyhde tähkinä herkkuja kantaa.

      Isä porstuaan menee, vilkaisee ulos
      oisko kartanolla joulupukki jo tulos
      hän avuksi riensi, oven kiini veti
      eikä palannut kuten lupasi heti.

      Koputus hiljentää riehuvat lapset
      paikoilleen pienet jähmettyy
      oven raosta erottuu valkoiset hapset
      punalakkinen pirttiin ilmestyy.

      Äiti sylissään pitää pienintä lastaan
      kysyy:  "Näkyikö isää hän  pihalle riensi
      ulos kiirehti auttamaan pukkia vastaan
      hätäinen aina vaikka tulevan tiesi".

      Pukki lahjat antaa, kiire on jatkaa
      vilkutus vielä ja ukko käy matkaan
      minne katosi isä, voi sitä parkaa
      arkako lie kun aina noin karkaa.

      Isä pirttiin ryntää on hikinen aivan
      "En löytänyt ukkoa kohtuuton työ
      juoksin ja etsin näin hirmuisen vaivan",
      kuu hymyilee taivaalla, on jouluyö.

      Mandi

    • Anonyymi

      Joulusatuja on joululauluissakin, aina niistä löytyy se lapsuusaika, se tunnelma.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe