Mitenkä valmistan itse inkiväärisalvaa? Kaupassa maksaa 230 eur/kg.

Anonyymi-ap

Inkivääriä sisältävä salva kuulemma auttaa erilaisiin nivelkipuihin. Hiukan tähän inkiväärijuttuun uskonkin. Kokeilin laittaa inkivääriä sisältävän kaupasta ostetun, liimattavan siteen kipeän ranteen kohdalle, ja se tosiaan tuntui vievän kipua pois.

Jostakin syystä iholle levitettäviä inkiväärivoiteita ei löydy apteekeista, eikä päivittäistavarakauppojen luontaistuotehyllyistä. Ainoa keino saada inkiväärivoidetta on ostaa sitä sekalaisten Kärkkäisten, Luontaistuote-Centereiden yms. verkkokaupoista.

Inkiväärisalvan kg-hinta on noin 230 €/kg, ja pieni 140 ml tuubi maksaa 35 € sekin.

Kyse on kuitenkin lopulta vain hienoksi jauhetuin inkiväärin ja jonkin voideaineen sekoituksesta. Tämmöisen voisi varmaan tehdä itsekin. Halpa käsivoidesalvapurkki Lidlistä ja mausteosastolta pari inkiväärin kappaletta.

Olisin vaan tiedustellut, että onko kukaan jo kokeillut tällaisen tekemistä itse? Melko varmaan viikon parin sisään alan itse kokeilla, kun saan inkiväärin kappaleita käsiini.

10

241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä tein takavuosina itse inkivääristä juomaa.
      Raastoin tuoretta inkivääriä, keitin veteen kattilassa, siivilöin.
      Join kylmänä lasillisen päivässä.

• Anonyymi

En usko että se inkiväri raastetaan siihen voiteen sekaan vaan inkiväristä puristetaan neste joka lisätään voiteen sekaan.

Olen itse aikonut tehdä pihkasalvaa jolla on samanlaiset terveysvaikutukset kuin inkivärisalvalla.
      Valkovaseliinin olenkin jo ostanut mutta pihka on jäänyt keräämättä.
      No onhan sinne metsään nyt matkaa lähes 100m mutta on ollut muuta puuhaa.

• Anonyymi

Nyt ei ole hyvää mielikuvaa millainen tuntuma tai kovuus tuollaisella inkiväärinpalasella on. Pystyisikö sitä nestettä puristamaan vaikka jollakin valkosipulipuristimella tms?

Kokeilua varten varmaan siittäisi muutamatkin tipat inkiväärinestettä, jonka sitten sekoittaisi johonkin perussalvaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt ei ole hyvää mielikuvaa millainen tuntuma tai kovuus tuollaisella inkiväärinpalasella on. Pystyisikö sitä nestettä puristamaan vaikka jollakin valkosipulipuristimella tms?

Kokeilua varten varmaan siittäisi muutamatkin tipat inkiväärinestettä, jonka sitten sekoittaisi johonkin perussalvaan.

Keitä ja survo, sitten liemi voiteeseen.

• Anonyymi

En maininnut voiteesta, kerroin, että keitin raastettua inkivääriä, kun tein siitä juomaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu voihan se tarvia enemmän voimaa kuin valkosipulipuristin.
        Käsittääkseni inkivääristä lähtee ikäänkuin öljyä kun sitä puristetaan.
        Tyrnin simeneistä ieroaa ainakin öljyä.

Jos tuotteita rupeaa keittämään niin öljyt pakkaa karkaaman jos ei rakenna sellaista tislauslaitosta jossa öly saadaan uudelleen talteen.

• Anonyymi00009

Pihkavoidetta kannattaa kyllä tehdä, on paljon parantavia ominaisuuksia.
        Eräs tapaus, jossa varpaisiin tuli haavoja, eikä lääkäri keksinyt mitään keinoja, eivätkä lääkkeet auttaneet, niin pihkasalva auttoi ja haavat paranivat.
        Pihkasalvaan käytetään kuusen pihkaa, mutta myös männyn pihkalla on parantavia ominaisuuksia.
        Entä katajan pihka, siinäkin on varmaan samoja parantavia ominasuuksia, kuten havupuiden pihkassa.

• Anonyymi

Täällä on ohje, kuinka inkivääristä saa puristettua inkivääriöljyä.

● Kuori inkivääri, pilko se pieniksi palasiksi ja raasta se.
      ● Laita raastettu inkivääri kulhoon oliiviöljyn kanssa.
      ● Sekoita, laita uuniin ja jätä sinne kahdeksi tunniksi.
      ● Valmistele astia vuoraamalla se steriloidulla ohuella liinalla.
      ● Kun kaksi tuntia on kulunut, kaada seos liinan päälle ja purista öljy astiaan.
      ● Siirrä öljy sitten lasiseen astiaan, jossa on tiukasti istuva kansi, ja laita se säilöön viileään, kuivaan paikkaan.
      https://askelterveyteen.com/inkivaarioljyn-hyodyt-ja-valmistus-kotona/

Ohjeessa ei mainita uunin lämpötilaa. Olisikohan se jotakin 100 C-asteen paikkeilla kenties?

Tuollaista itse puristettua inkivääriöljyä voi levittää sellaisenaan nivelien kohdalle iholle.

Tämä inkivääri alkoi kiinnostaa nyt sen takia, kun tuntuu että siitä olisi jonkinlaista apua nivelkipuihin. Tuskin sillä mitään pysyvää vaikutusta, mutta muutaman päivänkin kestävä olisi jo hienoa.

• Anonyymi

Järkevintä on syödä se inkivääri päivittäin, kuurina. Hanki luomuinkibäärin juurakkoa.
      Leikkaa joka päivä parin cm pätkä juurakosta, kastele hanan alla hetki. Rapsuttele kuori veitsellä.
      Syö vaikkapa ruuan mausteena hienoksi piennettynä tai syö siivuina esim juustosiivuun käärittynä.

• Anonyymi00011

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      74
      1084
    2. Mikä jäi sanomatta kaivatullesi?

Ja milloin?
      Ikävä
      68
      984
    3. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      938
    4. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      47
      932
    5. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      51
      885
    6. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      694
    7. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      31
      649
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      587
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      580
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      38