Työttömien solvaamisesta

Anonyymi-ap

Olen nyt ollut kaksi vuotta työttömänä ja vastaan on tullut vaikka mitä. Yleensä vittuilua ja vähättelyä. No, tämä on teille vittuilijat, besserwisserit ja muuten vain kusipäät:

"Kyllä työtä saa jos oikeasti haluaa."

No, kerronpa sarjan pikku faktoja: Valmistuin ja sen jälkeen ei puhettakaan työllistymisestä. 2½ olen hakenut ihan kaikkia paikkoja joihin ei vaadita koulusta hankittua erityisosaamista tai joka vastaa omaa koulusta hankittua osaamistani. Olen siis hakenut kaikkea mahdollista ajatuksenani, että pääasiana on vain päästä töihin. Kuluvana vuonna yli kaksisataa hakemusta eri puolille Suomea (toki paikkoja on ollut enemmän auki, mutta terveyskeskuslääkäriksi pääsee ilman papereita vain erittäin hyvät kusettajat).

"Ota jotain hanttiduunia"

Haluatteko kuulla noista hanttiduuneista? Hanttiduuneja ei ole. Siivoojatkin käyvät nykyään parin vuoden koulutuksen. Raksaduunaritkin otetaan mieluiten niistä, joilla jotain raksakokemusta jo on. Ja kyllä, olen hakenut myös siivoojan paikkoja. Ehkä suomalaisuuteni rajoittaa paikan saantia. Jos jotain hanttiduunia enää on, niin se on puhelinmyynti. Puhelinmyynti sinänsä on jo eettisesti väärin, kun puhelinmyyjät vainoavat ihmisiä ja puhelinmyyntifirmat kyykyttävät puhelinmyyjiä. Ala sopii vain niille, joilla ei omatunto pahemmin kolkuttele. Minulla ei ole sydäntä soittaa ihmisille kaupatakseni jotain, mitä he eivät tarvitse.

"Olisit käynyt koulua."

Niin, olisi pitänyt vain peruskoulun jälkeen mennä amikseen. Lukemalla ei saa mitään muuta kuin virkamies- tai kortistopaikan. Tai olisi IT-alan sijaan pitänyt lukea sossutantaksi, heillä varmaan riittää vientiä.

"Olisit jäänyt kouluun.."

Noudatin tätä keinoa ja vetelehdin koulussa ylimääräisen vuoden pitkittääkseni valmistumista. No, paljonpa hyötyä. Lama ehti paheta sillä välin.

”Et osaa tarpeeksi.”

En tietenkään osaa. Koulussa ei kaikkea opi, työssä ei voi oppia kun ei työtä ole. Voinhan opetella eri softien käyttämistä, mutta kotona leikkiminen on pitkälle eri asia kuin oikean työn suunnittelu ja toteutus.

"Mene uudelleen kouluun."

Mihin? Aikuisopistoon tarvitsee olla alalla jo työssä melkein kaikille kursseille tai jotain pohjaa. Ammattikouluun "olet jo aika iäkäs" 30-vuotiaana. Ammattikorkeaan en mene vaikka maksettaisiin. Yliopistossa kiinnostaisi vain kaksi alaa, joista kummallekaan ei ole rahkeita. Sitäpaitsi olen käyttänyt kaikki korkeakoulun tukikuukaudet.

"Olet hakenut väärin."

Paskanmarjat. Hakemukseni on suorastaan loistava. Olen sitä luetuttanut oman alani ja vähän sivualojenkin rekrytoijilla ja ovat sanoneet että hyvä hakemus, joka jää mieleen. Heiltä sain aluksi vinkkejä muutoksiin ja teinkin ne. Haastatteluista olen jälkikäteen kysellyt ja vastaus on yleensä, että löytyi joku, jolla oli työkokemusta tehtävästä tai että oli pakko ottaa joku jo talon sisällä oleva. Monesti työpaikka on mennyt (kuulopuheen perusteella) jollekin tutuntutulle, jos pienempi firma.

"Et vakuuta haastattelussa."

Ilmeisesti juuri niin on, koska haastattelut yleensä menen tekemään ihan omana itseäni, en viitsi valehdella enkä liioitella. Yleensä vaikuttavat tyytyväisiltä, mutta duuni menee jollekin toiselle. Yleensä miehelle. No, itsepä alani valitsin.

"Pitää mennä rohkeasti kysymään yrityksestä."

Millä vuosikymmenellä elät? Nykyään ei edes pääse kenenkään puheille sopimatta etukäteen ja rekrytointiprosessin ulkopuolella ei paljoa "tapaamisia" irtoa.

"Rekisteröidy jokaiselle rekrysivustolle."

Been there, done that. Hyötyä? Nolla. Ei edes haastattelukutsuja. Lomaketta ei voi mokata, kun kysytään vain henkilötiedot, koulutus ja työkokemus. Koulusta on ja työkokemustakin..

"Tee lapset nyt kun on aikaa."

Milläs elätän ne? Sossulla? Hah.

"Tee jotain pikkuhommia, kerää vaikka pulloja.."

Oletko oikeasti kokeillut kerätä pulloja? Tässä kaupungissa on kolme vakikerääjää, jotka suunnilleen käyvät kurkkuun kiinni, jos niiden alueelle erehdyt. Lisäksi on noita importattuja kerääjiä, jotka käyvät varastamassa jo kertaalleen palautetut pullot. Menisin perkele vieköön vaikka katujen varsille keräämään roskia, jos siitä palkkaa saisin. Roskakuskiksi ei pääse ilman kuorma-auton ajokorttia.

"Eikö tuttavilta liikenisi kotitöitä..?"

Siis hetkonen. Ehdotat, että menisin ystäviltäni pyytämään rahaa jotain imurointia vastaan? Ei sellaista tehdä ystäville. Ensinnäkin he joutuisivat kovaan paikkaan jos heillä ei olisi rahaa itselläänkään mutta haluavat jeesata kaveria. Ystäville minä käyn ihan kahvipullapalkasta imuroimassa, jos eivät itse pysty tai ehdi.

"Pyydä sukulaisia auttamaan"

Minulla ei ole ketään. Äitini on kuollut ja isäni kiistää minun olemassaoloni.

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Työnhaku on täyspäiväistä työtä, kun työpaikkoja ei ole.

• Anonyymi

Yli 70 vuotias työtön....kuulostaa heti alkuun uskottavalta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20v on otettu kiinni

Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      112
      7022
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      640
      4763
    3. Kuka on menehtynyt?

https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      24
      3104
    4. Nainen, ota nyt rauhallisesti

Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      138
      1317
    5. 50
      1275
    6. Savonlinnan murhapolttaja romani

Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      116
      1018
    7. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      57
      997
    8. Ajattelen sinua kiitollisuudella

Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      50
      929
    9. Mitä olisitte sanonut hänelle?

Onko teille jäänyt mieleen joku tietty ihminen ja tilanne, joka polttelee yhä – se asia, jota ette uskaltaneet sanoa ään
      Ikävä
      50
      854
    10. Sinulle tiedoksi

Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si
      Ikävä
      27
      843
    Aihe