Jos olet esim. välillä 60-70 vuotta, oletko sitä mieltä että on sopivaa alkaa "nimitellä" itseäsi jollain ikääntymistä kuvaavalla sanalla? Onko ylipäätään tarve luokitella tai lokeroida ihmisiä jonkun ominaisuuden, kuten iän, sosiaalisen aseman, etnisen alkuperän tms. perusteella?
Seniori, ikäihminen, vanhus, ikäloppu...
62
588
Vastaukset
- Anonyymi
Vanhus virallisesti, pää ajatusmaailman kera tosin on jälkeen jäänyt. Sitten mennään välillä peilin eteen ja säikähdetään näkymää ja sitten ollaan taas hetken aikaa virallisesti vanhus, mutta se ajatusmaailma tekee taas tepposet. Tätä rataa.
- Anonyymi
Peilikuvakin on usein armeliaampi kuin passikuva. Kävin hiljattain passikuvassa, ja kuvan nähtyäni järkytyin. Kuka pahuksen äijänkääkkä on passikuvassani, en kai minä itse sentään ihan tuolta näytä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peilikuvakin on usein armeliaampi kuin passikuva. Kävin hiljattain passikuvassa, ja kuvan nähtyäni järkytyin. Kuka pahuksen äijänkääkkä on passikuvassani, en kai minä itse sentään ihan tuolta näytä?
Jonkun iso peili meni säpäleiksi,kun katsoi omaa isoa persettään hahahaaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin kävin mutta oli kova flunssa ja poskiontelotulehdus päällä.en ole menossa missikisohin sentään
- Anonyymi
Riippuu tilanteesta.
Kurttunaama ikäri.
Raihnas vanhus.
Sota-aikana syntynyt.
Kokemusta kerännyt ukko.
Yms.- Anonyymi
Juu, osoittaa tervettä itsetuntoa kun voi itse pilailla itsestään asialla joka voi monelle olla arkakin juttu.
Sen sijaan jonkun toisen noin sanomana mentäisiin jo hyvin huonon käytöksen puolelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, osoittaa tervettä itsetuntoa kun voi itse pilailla itsestään asialla joka voi monelle olla arkakin juttu.
Sen sijaan jonkun toisen noin sanomana mentäisiin jo hyvin huonon käytöksen puolelle.Kurttunaama ikäri. Varatessani puhelimitsen ammatillista feminapalvelua annan tuon tuntomerkin. Ilman ennakkovaroitusta naman näkeminen on joskus aiheuttanut hämminkiä.
Painoni on vuosien saatossa laskenut 91kg:sta nykyiseen 76 kiloon.
Raihnas vanhuus tutuille. Siinä on hiukan itsekehua. Esimerkiksi vedellessäni kulmariipuntaleukoja kuntosalilla, ja jonkun kommentoitua sitä (aina positiivisessa mielessä) niin solutan tuon itsekehusanonnan johonkin väliin.
Kun nuorempien kanssa keskustelu liikkuu heille vierailla aika-alueilla kuten 50-luvun olosuhteissa, niin käytän joskus tuota ilmaisemaan tietäväni omakohtaisesti jotain suppeasta, köyhän työläisperheen näkökulmasta.
Kokemuksen kerääminen liitty tuohon, mutta varsinkin omiin, todellisen köyhyyden aikoihin häivyttyäni omilleni heti 2-kymppisen jälkeen.
Mm. 4:n vuorokauden täydellinen vesidieetti koska ei ollut killinkiäkään ja olin vierassa ympäristössä. Tarjosin verta luovutukseen koska Ruotsissa kiinteä palvelu maksoi siitä 28Sek jolla olisin syönyt viiden päivän paistetut silakat työmaakuppilassa ja voinut ostaa kaupasta ranskanleivän ja margariinirasian.
Ei kelvannut koska minulla oli liikkuvan palvelun kortti.
Vaihtelevista asioista erilaisia kokemuksia. Suuntaan ja toiseen.
En tyrkytä, enkä aloita mitään mutta asiayhteyden osuessa avaan kitani.
Juu. Kyllä! Narsisitista käytöstä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen sijaan jonkun toisen noin sanomana mentäisiin jo hyvin huonon käytöksen puolelle.Samaa mieltä 👍.
Mutta ottaa se joskus korvaan, kun nelikymppinen 'vitsailee' itsestään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mieltä 👍.
Mutta ottaa se joskus korvaan, kun nelikymppinen 'vitsailee' itsestään.Lauantaina 82v.
- Anonyymi
Lapseni sanoivat teini-iässä, rupeamme kutsumaan sinua mutsiksi. Totesin että ihan sama, sanokaa vaikka vanhaksi saappaaksi, mutta minä olen teidän äiti. Jatkoivat sitten sanomista äidiksi.
Itse sanon jonkun asian yhteydessä, että ´ja nyt kun olen vanha´, ja toiset "pöhköt" korjaavat. Mitä se niille kuuluu miksi itseni miellän, se on kokonaan minun asiani.
Ikäihmisiksi sanon kun puhun yleisesti, vanhuksiksi yli 80siä, mutta mitään tarkkaa rajaa ei ole.- Anonyymi
Poikani oli pienenä kiinostunut Egyptin kulttuurista yms ja nimesi minut jo varhain "käveleväksi muumioksi".
- Anonyymi
Lapsemme olivat peruskoulun ala-asteikäisiä kun olimme pari yötä Langenloisissa, lähellä Wieniä. Alkuillasta menimme katsomaan saako lähellä majapaikkaa olevasta gasthausista vielä ruokaa.
Meno oli ylimmillään ja pöydistä näki, että ruokaa sai. Kysyin isännältä meininkiä ja ruokailumahdollisuutta. Menossa oli vappurekvisiitan purkamisen kuukausitalkoot.
Kysyin voisinko hakea kameran ja ottaa kemuista kuvia. Ukko sanoi, että toki.
Hae kamera ja MUTI ja kinderit pöytään ja syömään.
Tuosta lähtien vaimoni on vieläkin muti yli 50 vuotiaiden lastemme sanastossa. Juuttui kerralla.
Jk. Kun palasin kameran kanssa katsoin hämmästyneenä mutin ja lasten pöytää.
Pöydässä oli useampaa leipälaatua, sian grillattuja kylkisiivuja, kuorittuja kananmunia ja lastemme juomiset paljastuivat limpaksi ja mutin valkoviiniksi.
Leikkelelihasiivut paljastuivat herkullisiksi kylmäsavustetun kinkun siivuiksi.
Kysyin järkyttyneenä miten se on mahdollista koska vaimoni ei kielitaitoisena ole tilannut mitään. Ukko sanoi kyse olevan talkoista , eli ei maksa mitään. Kun hämmästelin niin ukko viittasi muutamaan kymmeneen "rotevahkoon" heppuun sanoen, että luuletko noiden olevan vähäruokaisia. Minulle tuotiin paikallisen valkoviinin lisäksi snapseja.
Ihmettelin makua ja ukko vei minut ulos nurkan taakse. Ryhdyimme virtsaamaan ojaan. Ukko sanoi noiden olevan snapsien alkuperänä. Minun silmiini koiranputken näköisiä sarjakukkaisia.
Eivät lieneet myrkyllisiä. Olivat kai mausteina?
Toisella reisulla ne keräsivät pihlajanmarjoja nostolava-autolla. Varmistin vielä käyttötarkoituksen.
Esitteli vielä kotitekoisen kylmäsavustuskalustonsa.
Jostakin syystä, liikkuessamme siellä päin, yövyimme aina ainakin kerran kyseisessä kylässä.
Kotimajoituksen isäntä oli kaveria. Heidän poikansa oli ollut Kyproksella suomalasosaton naapurina.
Seiraavalla kerralla vein liikelahjaksi saamani puukon tuppineen ja 6 snapsilasia niille tehdyssä, liukukannella varustetussa puukasetissa.
MUTI käynnisti kivat muistelot. Muuttaessamme pienempään asuntoon, halusi tyttäremme noilla reisuilla ottamani diat itselleen. Olin hyvilläni hänen kiinnostuksestaan.
- Anonyymi
Jotenkin vaan tuntuu siltä, että nuoremmat ovat raihnaisempia ja kuolevat pois.
- Anonyymi
Selvää on, että nykyään elämä on ainakin fyysisesti kevyempää. Ennen tehtiin enemmän fyysistä työtä, liikuttiin enemmän jalkaisin tai polkupyörällä. Oltiin siis fyysisesti keskimäärin paremmassa kunnossa. Nykyään luontainen likkunnan tarve täyttyy - jos täyttyy lähinnä liikuntaharrastuksien avulla.
Ruokakin saattoi ennen olla tervellisempää, vaikka tästä voi olla montaa mieltä.
Toisaalta sitten lääketiede on huomattavasti kehittynyt ja siksi elinikä on pidentynyt koko ajan ainakin tilastollisesti.
- Anonyymi
Minä pidän tyttö-nimityksestä.
Moni pashantärkeä pitää sitä halventavana nimityksenä, minä en.- Anonyymi
Ei se ole välttämättä pashantärkeyttä, vaan sen tiedostamista että tytöttely on monen mielestä aikamoista sovinistista ja sukupuolta vähättelevää käytöstä. Riippuu tietysti minkä ikäisistä henkilöistä on kyse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole välttämättä pashantärkeyttä, vaan sen tiedostamista että tytöttely on monen mielestä aikamoista sovinistista ja sukupuolta vähättelevää käytöstä. Riippuu tietysti minkä ikäisistä henkilöistä on kyse.
Mulle sopii minkä ikäisenä vaan. Tykkään kun sanotaan mitäs tytöt. Käytän myös papparaisista, kuulkaas pojat.
Nuorena kun olin fiksu, aikaani seuraava ja tarmokas virkamies, suorastaan ****tti kun työpaikan miehet sanoivat,mitäs tyttö on mieltä tai eivät edes kysyneet mielipidettäni. Eikä tilanne parannut kun olin pitkätukkainen blondi joka oli herkka punastumaan. Kohta opin että parasta on ensin perehtyä asioihin, sanoa kysymättä mielipiteensä eikä aikaakaan kun lakkasin punastelemasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulle sopii minkä ikäisenä vaan. Tykkään kun sanotaan mitäs tytöt. Käytän myös papparaisista, kuulkaas pojat.
Nuorena kun olin fiksu, aikaani seuraava ja tarmokas virkamies, suorastaan ****tti kun työpaikan miehet sanoivat,mitäs tyttö on mieltä tai eivät edes kysyneet mielipidettäni. Eikä tilanne parannut kun olin pitkätukkainen blondi joka oli herkka punastumaan. Kohta opin että parasta on ensin perehtyä asioihin, sanoa kysymättä mielipiteensä eikä aikaakaan kun lakkasin punastelemasta.Joo, se on varmaan just niin että kun tulee tiettyyn ikään, voi alkaa suhtautua ihan huumorilla tällaissiin tytöttelyihin ja setättelyihin. Tietty siinä pitää olla samalla aaltopituudella että asian ymmärtää hyväntahtoisena huulenheittona.
- Anonyymi
Sopivassa tilanteessa täydennän. Esimerkiksi kun pirteä ikänainen kysyy missä hänen ikäkaverinsa kokoilevat, saatan sanoa, että tytönhupakoiden konferenssi on kerrosta ylempänä. Hiisikin toimii ja portaissa on kaiteet.
Kukaan ei ole näkyvästi loukkaantunut. Johtuukohan siitä, että olen kasvoiltani ainakin heidän ikäisen näköinen. Minusta lähinnä tytöttely huvittavaa. Ja ihan sama
Vaikka millä ikääntymistä kuvaavalla sanalla nimitellään. Olen mikä olen ja sillä sipuli.
Toisaalta esimerkiksi en koe olevani seniori kun senioriedut alkavat 65 vuotiaana. Silti tietenkin otan senioripassin kun sen kerran ikäni puolesta saan :).
- Anonyymi
En koe olevani vielä vanhus; en näytä vanhukselta, olen terve ja hyväkuntoinen ja mieli on virkeä.
Kai olen jonkun sortin seniori sitten.
Mi - Anonyymi
Joku joskus ihmettelee jos töppään jotenkin tms niin minä aina tokaisen että kun on jo kuudenkympin ja kuoleman välissä voi sattua mitä vaan.
- Anonyymi
Ei niinkään se nimittely, vaan sen takana oleva suhtautuminen henkilöön joka ei näytä enää ihan nuorelta. Eli onhan se häiritsevää, jopa loukkaavaa jos täysissä henkisissä voimissaan olevaa kohdellaan jonkinlaisen vanhus stereotypian mukaan.
Esimerkiksi otan itseni, olen seitsämää kymppiä lähestyvä informaatioteknologian ja tietotekniikan ammattilainen. Joskus asioidessani vaikkapa tietotekiikka liikkeessä, en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Siellähän otaksutaan että tämänikäinen ei edes tiedä mikä tietokone saati kännykkä on. Tavallaan hupaisia hetkiä kun voi vähän "päteä" nuorille myyjille, jotka kuvittelevat olevansa alan ylimpiä asiantuntijoita. Suuri osa heistä kuitenkin aika vaatimattomalla osaamisella. - Anonyymi
Suhtautuminen vanhentumiseen ei sille voi mitään, ei voi laistaa monisairauksia jotka tuli odottamatta. Nyky terveydenhoito pitää ihmisen toiminta kunnossa hyvinkin pitkään.
- Anonyymi
Tottakai ihmiset vanhenee aivan eri tahtia. Tietyt sairaudet tekee ihmisestä raihnaisen ennenaikaisesti. Tietysti on myös kaksi eri asiaa miten suhtautuu itse omaan vanhenemiseensa ja miten ympäristö suhtautuu vanhenevaan henkilöön.
Ääriesimerkkinä esimerkiksi se, että monen parikymppisen käsityksen mukaan yli viiskymppinen on jo elämänsä elänyt vanhus. Niukin naukin enää elossa. - Anonyymi
Niin, kunhan ensin pääsee edes terveyskeskukseen vastaaotolle. Nyky terveydenhoito on ajettu sellaiseksi että köyhiä ei hoideta kun ei ole yksityiselle varaa maksaa. Terveyskeskukseen soitat aikaa varataksesi niin ensimmäisenä äyskäistään että aikoja ei ole. Päivystykseenkään ei pääse ennenkuin soittaa johonkin hiton oirearvioon, ellet sitten joudu peräti lanssia soittamaan ja silläkään ei ole varmaa pääsyä hoitoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kunhan ensin pääsee edes terveyskeskukseen vastaaotolle. Nyky terveydenhoito on ajettu sellaiseksi että köyhiä ei hoideta kun ei ole yksityiselle varaa maksaa. Terveyskeskukseen soitat aikaa varataksesi niin ensimmäisenä äyskäistään että aikoja ei ole. Päivystykseenkään ei pääse ennenkuin soittaa johonkin hiton oirearvioon, ellet sitten joudu peräti lanssia soittamaan ja silläkään ei ole varmaa pääsyä hoitoon.
Tämä "oirearvio" on kyllä ihan hyvä systeemi. Eli kun soittaa päivystykseen, puhelimessa usein sairaanhoitaja kyselee ja varmistaa että on todellinen tarve pikaiseen lääkärille pääsyyn.
Lisäksi kun terkkariin menee, joutuukin usein sairaanhoitajan pakeille. Vain oikeasti vakavat asiat hoitaa lääkäri. Tämä kaikki on niukkojen resurssien kannalta järkevää toimintaa, jolla pyritään juuri siihen että lääkärin ei tarvitse käyttää aikaansa muihin kuin flunssaa vakavampiin tapauksiin.
Lisäksi omaolo.fissä voi helposti tehdä oirearvion, ei tarvitse jonotella puhelimessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai ihmiset vanhenee aivan eri tahtia. Tietyt sairaudet tekee ihmisestä raihnaisen ennenaikaisesti. Tietysti on myös kaksi eri asiaa miten suhtautuu itse omaan vanhenemiseensa ja miten ympäristö suhtautuu vanhenevaan henkilöön.
Ääriesimerkkinä esimerkiksi se, että monen parikymppisen käsityksen mukaan yli viiskymppinen on jo elämänsä elänyt vanhus. Niukin naukin enää elossa.Onneksi en tunne noita tuollaisia parikymppisiä vaikka paljon heidän ikäisiään tunnenkin.
Mutta joo, omat käsitykset muodostuvat lähipiirin ja tuttavien kommentteista ja palautteista; sinulla se on ollut tuollaista - Anonyymi00050
Anonyymi kirjoitti:
Ääriesimerkkinä esimerkiksi se, että monen parikymppisen käsityksen mukaan yli viiskymppinen on jo elämänsä elänyt vanhus. Niukin naukin enää elossa.Kuvitella. Moni viisikymppinen elää silti elämänsä parasta aikaa. Tietämättä, että häntä pidetään melkein kuolleena.
- Anonyymi
Ei karsinoita, kiitos. Ei siis myöskään ikäkarsinoita, prkl.
- Anonyymi
jos olet kumara ja kävelet hiljaa, olet vanhus.
Nimittelyä enemmän minua huolestuttaa karsinoidaanko saamasi palvelut ikäsi perusteella.
- Anonyymi
Eipä ole juolahtanut iän perusteella karsinta mieleen, kun on koko elämänsä tullut karsituksi liian terveen ulkomuodon takia. Ts. lääkäri päättää naamasta yms. habituksesta, ettei tuota mikään vaivaa. Aivan turha yrittää kertoa, mikä on kipeä.
Viimeksi noin kävi muutama vuosi sitten. En vissiin osannut kuitenkaan tarpeeksi valittaa eikä lääkäri pannut polven kanssa röntgeniin. Kotona vasta suivaannuin kunnolla ja menin 'lankaa pitkin' esittämään asian hoitajalle. Hän antoi puhelinajan lääkärille, joka laittoi kuvaan ja jonkun ajan päästä vastaus oli: graavi nivelrikko. Anonyymi kirjoitti:
Eipä ole juolahtanut iän perusteella karsinta mieleen, kun on koko elämänsä tullut karsituksi liian terveen ulkomuodon takia. Ts. lääkäri päättää naamasta yms. habituksesta, ettei tuota mikään vaivaa. Aivan turha yrittää kertoa, mikä on kipeä.
Viimeksi noin kävi muutama vuosi sitten. En vissiin osannut kuitenkaan tarpeeksi valittaa eikä lääkäri pannut polven kanssa röntgeniin. Kotona vasta suivaannuin kunnolla ja menin 'lankaa pitkin' esittämään asian hoitajalle. Hän antoi puhelinajan lääkärille, joka laittoi kuvaan ja jonkun ajan päästä vastaus oli: graavi nivelrikko.Ai naaman perusteella on katsottu polven tila :).
- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Ai naaman perusteella on katsottu polven tila :).
Kuule juurikin niin, vaikket uskokaan. Ei ole montaa viikkoa, kun mein muori sanoi samalla lailla. Ehdotin, että hän kutsuisi vanhuspalvelusta henkilön kartoittamaan tilannettaan ja mahdollisen avun tarvetta.
Muori tokaisi, että se tulee, katsoo päälle ja sanoo, ettet tarvitse mitään apua, pärjäät hyvin itse. 90-vuotias ja pärjääkin, mutku-mutku ... Tilanne voi olla yhtäkkiä toisenlainen. Anonyymi kirjoitti:
Kuule juurikin niin, vaikket uskokaan. Ei ole montaa viikkoa, kun mein muori sanoi samalla lailla. Ehdotin, että hän kutsuisi vanhuspalvelusta henkilön kartoittamaan tilannettaan ja mahdollisen avun tarvetta.
Muori tokaisi, että se tulee, katsoo päälle ja sanoo, ettet tarvitse mitään apua, pärjäät hyvin itse. 90-vuotias ja pärjääkin, mutku-mutku ... Tilanne voi olla yhtäkkiä toisenlainen.Missähän päin tuollainen palvelutarpeen arviointi mahtaa olla?
- Anonyymi00041
Siili25 kirjoitti:
Missähän päin tuollainen palvelutarpeen arviointi mahtaa olla?
En tiedä, mutta kuvittelisin, että ihan joka paikassa. "Ikääntyneiden neuvonta ja ohjaus" löytyy ainakin Keusoten (Keski-Uudenmaan ...alue) piiristä, johon muori kuuluu. Tätä taidetaan kutsua myös ns. huoli-ilmoitukseksi.
Anonyymi00041 kirjoitti:
En tiedä, mutta kuvittelisin, että ihan joka paikassa. "Ikääntyneiden neuvonta ja ohjaus" löytyy ainakin Keusoten (Keski-Uudenmaan ...alue) piiristä, johon muori kuuluu. Tätä taidetaan kutsua myös ns. huoli-ilmoitukseksi.
Tai olisiko paremminkin kyse palvelutarpeen arvioinnista.
- Anonyymi00042
Siili25 kirjoitti:
Tai olisiko paremminkin kyse palvelutarpeen arvioinnista.
Varmaankin niin. Viranomaisjargonin nimet yms. ovat aivan sama, kunhan asia tulisi hoidetuksi.
- Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
Varmaankin niin. Viranomaisjargonin nimet yms. ovat aivan sama, kunhan asia tulisi hoidetuksi.
Palvelutarpeen arviointi ja huoli- ilmoitus ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.
Palvelutarpeen arvioinnissa tullaan arvioimaan palveluiden tarve. Viranomaiset jargonissaan katsovat mitä palveluita vanhuksen on mahdollista saada. Ja voi olla useinkin että vanhuksen ja viranomaisten näkemykset asiasta poikkeavat toisistaan. Monille tulee yllätyksenä resurssien riittämättömyys.
Huoli-ilmoitus on vähän rankempi yhteys viranomaisiin. Silloin katsotaan onko huoli-ilmoitukseen aihetta. Vähän niin kuin lapsista lastensuojelu ilmoitus.
Siis jos on tarkoitus saada vanhukselle palveluja teettäisin palvelutarpeen arvioinnin ja jos omasta vanhuudesta kyse menisin siihen mukaan. Huoli-ilmoitus han sekin on paikallaan esimerkiksi silloin jos huomaa vaikka naapurin vanhuksen olevan huomion tarpeessa eikä yöllä ole omaisia. Anonyymi00043 kirjoitti:
Palvelutarpeen arvioinnissa tullaan arvioimaan palveluiden tarve. Viranomaiset jargonissaan katsovat mitä palveluita vanhuksen on mahdollista saada. Ja voi olla useinkin että vanhuksen ja viranomaisten näkemykset asiasta poikkeavat toisistaan. Monille tulee yllätyksenä resurssien riittämättömyys.
Huoli-ilmoitus on vähän rankempi yhteys viranomaisiin. Silloin katsotaan onko huoli-ilmoitukseen aihetta. Vähän niin kuin lapsista lastensuojelu ilmoitus.
Siis jos on tarkoitus saada vanhukselle palveluja teettäisin palvelutarpeen arvioinnin ja jos omasta vanhuudesta kyse menisin siihen mukaan. Huoli-ilmoitus han sekin on paikallaan esimerkiksi silloin jos huomaa vaikka naapurin vanhuksen olevan huomion tarpeessa eikä yöllä ole omaisia.Tuo oli siis minun tekstin. En ymmärrä miksi ei nikkini näy sinisenä vaikka olen kirjautunut.
- Anonyymi00044
Siili25 kirjoitti:
Tuo oli siis minun tekstin. En ymmärrä miksi ei nikkini näy sinisenä vaikka olen kirjautunut.
Palstalla on ollut (taas) jonkinmoisia teknisiä vaikeuksia, mikäli olen havainnut. Itekkin olen periaatteessa kirjautunut, mutta klikkaan yleensä itseni anonyymiksi kohdasta käytä nimimerkkiä anonyymi. Saitti toimii kirjautuneena sujuvasti vaikka kirjoittaa VPN päällä.
En viitsi juuri kirjoittaa nimmari näkyen, koska se tietyllä tavalla "profiloi" kirjoittajan.
Terv
Aloittaja Siili25 kirjoitti:
Tuo oli siis minun tekstin. En ymmärrä miksi ei nikkini näy sinisenä vaikka olen kirjautunut.
Korjaan: siis jos omasta vanhuksesta kyse ..
Anonyymi00044 kirjoitti:
Palstalla on ollut (taas) jonkinmoisia teknisiä vaikeuksia, mikäli olen havainnut. Itekkin olen periaatteessa kirjautunut, mutta klikkaan yleensä itseni anonyymiksi kohdasta käytä nimimerkkiä anonyymi. Saitti toimii kirjautuneena sujuvasti vaikka kirjoittaa VPN päällä.
En viitsi juuri kirjoittaa nimmari näkyen, koska se tietyllä tavalla "profiloi" kirjoittajan.
Terv
AloittajaAi jaa?
Mitä haittaa profiloinnista voi olla jos kirjoittaa asiallisesti omana itsenään? Vai tarkoitatko että mielipiteittesi mukaan sinua aletaan maalittomaan vain niiden tiettyjen kommenttien perusteella vaikka kirjoittaisit mistä aiheesta tahansa?- Anonyymi00045
Siili25 kirjoitti:
Ai jaa?
Mitä haittaa profiloinnista voi olla jos kirjoittaa asiallisesti omana itsenään? Vai tarkoitatko että mielipiteittesi mukaan sinua aletaan maalittomaan vain niiden tiettyjen kommenttien perusteella vaikka kirjoittaisit mistä aiheesta tahansa?No sanotaan nyt näin, että minulla on jopa tuhansien kirjoitusten kokemus täällä eri keskusteluosioilla. Tällä 60+ palstalla olen uusi tulokas.
Olen kirjoittanut parilla kolmella eri nimmarilla aikojen kuluessa. Joskus nuorempana aika provokatiivisestikin.
Aika nopeastihan sitä tullaan "tutuksi" nimmarin kautta, voi olla että jotkut erottaa kirjoitustyylistäänkin. Tää "tuttuus" voi synnyttää tiettyä ennakkoasennetta, jopa mainitsemaasi "maalittamista" kirjoittajaa kohtaan, eli voi syntyä tilanne missä merkitsevämpää on kuka sanoo kuin mitä sanoo. Itse arvostan kirjoittajia jotka pysyvät asiassa vaikka oltaisiin kuinka erimielisiä.
No, tällä palstalla kirjoittelu lienee asiallisempaa kuin monella muulla palstalla. - Anonyymi00048
Anonyymi00043 kirjoitti:
Siis jos on tarkoitus saada vanhukselle palveluja teettäisin palvelutarpeen arvioinnin ja jos omasta vanhuudesta kyse menisin siihen mukaan. Huoli-ilmoitus han sekin on paikallaan esimerkiksi silloin jos huomaa vaikka naapurin vanhuksen olevan huomion tarpeessa eikä yöllä ole omaisia.Itsekin pidän niitä kahtena eri asiana, mutta läheinen, joka työskentelee kriisiyksikössä, pitää niitä samana. Tai siis sanoo, että työssä he käsittelevät ne samana asiana. Jotta siksi pränttäsin sen siihen ylös.
Anonyymi00048 kirjoitti:
Itsekin pidän niitä kahtena eri asiana, mutta läheinen, joka työskentelee kriisiyksikössä, pitää niitä samana. Tai siis sanoo, että työssä he käsittelevät ne samana asiana. Jotta siksi pränttäsin sen siihen ylös.
Ok. Meidän alueella vanhusten palvelutarpeen arviointia ei käsitellä kriisinå kuin ihan kriisitapauksissa. Lienee eri käytäntöjä eri paikoissa..
- Anonyymi
Taisi olla viestini liian kovaa tekstiä kun välittömästi sensuroitiin.
Sanoin vain, että "karsinoinnin" hienompi nimitys on priorisointi, ja sitä tehdään kyllä kaiken aikaa. Eli eläkeikäinen ei saa kaikkea sitä hoitoa minkä esim lapsi.
En uskalla enempää heittää näin rajua juttua, palstan mode (robo) repii pelihousunsa muuten.- Anonyymi
Siili25 kirjoitti:
Priorisointia on tehty jo kauan.
Hyvä keskusteluaihe voisi myöskin olla se, että onko lääketieteen tehtävä pidentää elinikää?
Ja kuinka isosti elämänsä ehtoopuolella olevaa hoidetaan, eli mitkä ovat ne kriteerit jotka ratkaisee mitä hoidetaan ja mitä ei. Anonyymi kirjoitti:
Hyvä keskusteluaihe voisi myöskin olla se, että onko lääketieteen tehtävä pidentää elinikää?
Ja kuinka isosti elämänsä ehtoopuolella olevaa hoidetaan, eli mitkä ovat ne kriteerit jotka ratkaisee mitä hoidetaan ja mitä ei.Mikä on lääketieteen tehtävä jos ei ihmisen auttaminen lääketieteellisissä brobleemissa?
Tarvitaanko silloin lääketiedettä mihinkään?
Antais ihmisten sairastaa ja sitten kuolla sairauksiinsa ?
Eikö nykyisinkin elämän ehtoopuolella olevien kohdalla lääkäri mieti mistä hoidoista iäkäs ihminen hyötyy ja mitä raskaita hoitoja ylipäätään kestää. Toisaalta riski on että liikaakin jätetään akuuttihoitojen tai tutkimusten ulkopuolelle. Ja toisaalta hoidoista tai hoitamatta jättämisestä pyrittäisiin yhteisymmärrykseen ikäihmisen kanssa. Tai omaisten jos ikäihminen ei itse kykene enää asioista päättämään.
78-vuotias monisairas, ikäloppu ! Mikäli olotila pysyy tässä kunnossa voin saavuttaa ikälopun joskus, niin missä vaiheessa, kiire ei ole.
- Anonyymi00046
Mielestäni ihmisellä on kolme eri ikää. Tää koronologinen ikä joka katsotaan syntymävuoden mukaan.
Sitten on biologinen ikä, eli tiedetään että esim sisäelimet vanhenevat eri tahtiin, kasikymmppisellä voi olla viiskymmppisen sisäelimet tai päinvastoin. Elintavat ja kromosomit vaikuttavat asiaan.
Kolmas eikä suinkaan vähiten tärkeä ikä omasta mielestäni on henkinen ikä. Toiset ovat vireitä ja elävät tätä päivää paljon pitempään kuin toiset. Tottakai monet sairaudet sanelevat tätäkin asiaa. - Anonyymi00047
Anonyymi00046 kirjoitti:
Mielestäni ihmisellä on kolme eri ikää. Tää koronologinen ikä joka katsotaan syntymävuoden mukaan.
Sitten on biologinen ikä, eli tiedetään että esim sisäelimet vanhenevat eri tahtiin, kasikymmppisellä voi olla viiskymmppisen sisäelimet tai päinvastoin. Elintavat ja kromosomit vaikuttavat asiaan.
Kolmas eikä suinkaan vähiten tärkeä ikä omasta mielestäni on henkinen ikä. Toiset ovat vireitä ja elävät tätä päivää paljon pitempään kuin toiset. Tottakai monet sairaudet sanelevat tätäkin asiaa.Asiallinen ja hyvä kommentti, mutta tarkoittanet k r o n o l o g i s t a ikää.
- Anonyymi00049
Anonyymi00047 kirjoitti:
Asiallinen ja hyvä kommentti, mutta tarkoittanet k r o n o l o g i s t a ikää.
Hyvä tarkennus. Kännykällä kirjottaessa kronologinen on liian vaikea sana. Kas kun en näpytellyt vaikka kornilooginen.
- Anonyymi00052
Anonyymi00049 kirjoitti:
Hyvä tarkennus. Kännykällä kirjottaessa kronologinen on liian vaikea sana. Kas kun en näpytellyt vaikka kornilooginen.
Siksipä kirjoittelenkin vanhan tietsikkatoosan näppäimistöllä. Tosi mukavaa kirjoittamista kännyläiseen verrattuna. Kymmenellä sormella.
Anonyymi00052 kirjoitti:
Siksipä kirjoittelenkin vanhan tietsikkatoosan näppäimistöllä. Tosi mukavaa kirjoittamista kännyläiseen verrattuna. Kymmenellä sormella.
Luin ensin että "känniläiseen" verrattuna.. mutta joo, kännykkän näppylät on pienehköjä. Usein käytän tekstin sanelua, Googlen puheentunnistus toimii nykyään hämmästyttävän hyvin. Mutta pientä editointia saneltu teksti aina vaatii.
Tietsikan kiippareja löytyy vino pino, mutta välttelen tietsikan avaamista vapaa-aikana, saan niistä yliannostuksen töissäni.- Anonyymi00053
MrWise kirjoitti:
Luin ensin että "känniläiseen" verrattuna.. mutta joo, kännykkän näppylät on pienehköjä. Usein käytän tekstin sanelua, Googlen puheentunnistus toimii nykyään hämmästyttävän hyvin. Mutta pientä editointia saneltu teksti aina vaatii.
Tietsikan kiippareja löytyy vino pino, mutta välttelen tietsikan avaamista vapaa-aikana, saan niistä yliannostuksen töissäni.Niitä sattuu; lukihäiriöitä. Joskus täytyy ihan tavata, että selkenee. Heh.
- Anonyymi00055
Anonyymi00046 kirjoitti:
Kolmas eikä suinkaan vähiten tärkeä ikä omasta mielestäni on henkinen ikä. Toiset ovat vireitä ja elävät tätä päivää paljon pitempään kuin toiset. Tottakai monet sairaudet sanelevat tätäkin asiaa.Fysiikka pelaa. Oikeasti! Pää ei kestä mukana.
Leuanvadot sujuvat hyvin mutta kasaantuvat, samanaikaisesti hoidettavat asiat ahdistavat saamattamuuden asteelle. - Anonyymi00056
Anonyymi00049 kirjoitti:
Ornitologia on vielä käsittelemättä.
- Anonyymi00051
Kuka itseään nimittelisi ?
- Anonyymi00054
Arkkukamaa, on hersyvin ja hauskin nimitys minkä olen kuullut.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi675927Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan3495749Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä934731Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.
Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y122235Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!
Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva182048Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu521952Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?
Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont431870Martina vuokraa yksiötä
Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.2511211Jokaisella tytöllä on supervoimansa
Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan2031114Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!
Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka641061