Jos olet esim. välillä 60-70 vuotta, oletko sitä mieltä että on sopivaa alkaa "nimitellä" itseäsi jollain ikääntymistä kuvaavalla sanalla? Onko ylipäätään tarve luokitella tai lokeroida ihmisiä jonkun ominaisuuden, kuten iän, sosiaalisen aseman, etnisen alkuperän tms. perusteella?
Seniori, ikäihminen, vanhus, ikäloppu...
10
81
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Vanhus virallisesti, pää ajatusmaailman kera tosin on jälkeen jäänyt. Sitten mennään välillä peilin eteen ja säikähdetään näkymää ja sitten ollaan taas hetken aikaa virallisesti vanhus, mutta se ajatusmaailma tekee taas tepposet. Tätä rataa.
- AnonyymiUUSI
Peilikuvakin on usein armeliaampi kuin passikuva. Kävin hiljattain passikuvassa, ja kuvan nähtyäni järkytyin. Kuka pahuksen äijänkääkkä on passikuvassani, en kai minä itse sentään ihan tuolta näytä?
- AnonyymiUUSI
Riippuu tilanteesta.
Kurttunaama ikäri.
Raihnas vanhus.
Sota-aikana syntynyt.
Kokemusta kerännyt ukko.
Yms.- AnonyymiUUSI
Juu, osoittaa tervettä itsetuntoa kun voi itse pilailla itsestään asialla joka voi monelle olla arkakin juttu.
Sen sijaan jonkun toisen noin sanomana mentäisiin jo hyvin huonon käytöksen puolelle.
- AnonyymiUUSI
Lapseni sanoivat teini-iässä, rupeamme kutsumaan sinua mutsiksi. Totesin että ihan sama, sanokaa vaikka vanhaksi saappaaksi, mutta minä olen teidän äiti. Jatkoivat sitten sanomista äidiksi.
Itse sanon jonkun asian yhteydessä, että ´ja nyt kun olen vanha´, ja toiset "pöhköt" korjaavat. Mitä se niille kuuluu miksi itseni miellän, se on kokonaan minun asiani.
Ikäihmisiksi sanon kun puhun yleisesti, vanhuksiksi yli 80siä, mutta mitään tarkkaa rajaa ei ole.- AnonyymiUUSI
Poikani oli pienenä kiinostunut Egyptin kulttuurista yms ja nimesi minut jo varhain "käveleväksi muumioksi".
- AnonyymiUUSI
Jotenkin vaan tuntuu siltä, että nuoremmat ovat raihnaisempia ja kuolevat pois.
- AnonyymiUUSI
Selvää on, että nykyään elämä on ainakin fyysisesti kevyempää. Ennen tehtiin enemmän fyysistä työtä, liikuttiin enemmän jalkaisin tai polkupyörällä. Oltiin siis fyysisesti keskimäärin paremmassa kunnossa. Nykyään luontainen likkunnan tarve täyttyy - jos täyttyy lähinnä liikuntaharrastuksien avulla.
Ruokakin saattoi ennen olla tervellisempää, vaikka tästä voi olla montaa mieltä.
Toisaalta sitten lääketiede on huomattavasti kehittynyt ja siksi elinikä on pidentynyt koko ajan ainakin tilastollisesti.
- AnonyymiUUSI
Minä pidän tyttö-nimityksestä.
Moni pashantärkeä pitää sitä halventavana nimityksenä, minä en.- AnonyymiUUSI
Ei se ole välttämättä pashantärkeyttä, vaan sen tiedostamista että tytöttely on monen mielestä aikamoista sovinistista ja sukupuolta vähättelevää käytöstä. Riippuu tietysti minkä ikäisistä henkilöistä on kyse.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 213800
Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu303433Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka533204Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1222869Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod212618Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1162340MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142145Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu01950Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S281747IL- KELA:n pääjohtaja, lääke- ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtonen sekavassa tilassa Brysselissä!
"Iltalehden tietojen mukaan Lehtosen käytös Brysselin lentokentällä on herättänyt huomiota, ja hänen olemuksensa on tulk1381433