Miksi sinä olet Temuttaja?

Anonyymi-ap

Mikä siinä Temuttamisessa on niin kivaa?Joudun häpeissäni tunnustamaan, että oma veljeni ostelee jatkuvasti Temusta kaikenlaista: Fleece-takeista vale-Crocseihin ja työkaluihin. Kaikkea mahdollista Kiina-roskaa. Juuri niitä parin euron nyyttejä joka viikko, joita Suomen Tulli on tulvillaan. Hän sanoo jokaisen, joka ei shoppaile Temusta olevan täysääliö.

Itse katson vinoon Temusta ostelua mm. siitä syystä, että Temu väitetysti kiertää verojen maksua. Asiakkaalta veloitetaan ostohetkellä arvonlisävero, mutta minne Temu sen tilittää ja tilittääkö koko summaa? Luotettavien selvitysten mukaan tässä on epäselvyyksiä. Epäselvyyksiä on myös tuoteturvallisuudessa. Temu jättää maksamatta jätehuoltomaksut, on YLE kertonut uutisessaan tänä vuonna.

Miksi kaikesta epäselvyydestä huolimatta tälläkin palstalla on niin paljon Temuttajia? Onko se vaan hienoa ostaa halvalla ja pukeutua Kiinassa tehtyihin vaatteisiin? Toki ymmärrän, että kaikilla ei ole varaa esim. Euroopassa tehtyihin vaatteisiin, koska nämä ovat niin paljon kiinalaisia kalliimpia, mutta onko järkeä tukea kiinalaista verkkokauppaa, kun voi ostaa Suomesta.

14

303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Katsopa joskus missä tuote on valmistettu kun shoppailet hieman jossain H&M puodissa tai vastaavassa. On Sri Lankaa, Turkkia, kiinaa ja vastaavaa.Halvalla tehtyä ja varmaan joissain maissa vielä lapsityövoimalla.

Sri Lankalainen firma varmaan tosiaan tilittää jätemaksut meille? Joo ei maksa.

Temuvainossa on kyse siitä että kyllä, sieltäKIN tulee jätettä, mutta myös hyvää tavaraa joka on SAMAA kuin jossain normalissa täällä, mutta vaan halvenpaa joten Suomen kauppiaat itkevät asian takia.

Olen itse ostanut useita laadukkaita tuotteita jotka on edelleen käytössä ja nimenomaan temusta.On sieltä tullut huonojakin, mutta kun katsoo mitä tilaa voi suurelta osin välttää ne.

Useat Suomikaupat tilaavat itse kiinasta roskaa ja myyvät kalliimmalla.Kauppa pois välistä ja loppukäyttäjä hyötyy.Sitähän ei saisi tehdä koska ahneus joten siksi vikistään asiasta.

• Anonyymi

Olen myös mieshenkilö, ja tilaan joskus sieltä vaatteita, vaikka niitä joutuukin palauttelemaan. En tilaisi jos täällä olisi jotain ostettavaa, vaan kun ei ole. Porissa miesten vaatteet on samat kuin 60 luvulla oli. Ei mitään ostettavaa. Kamalia värejä , ei ole kokoja, aikuisen miehen housutkin on kuin pillilahkeiset nuorisohousut. Ei ole reilua villapaitaa, vain lakananohuita neuleita joilla ei ole talveen asiaa, kollegepuserot on kaikki jotain kuvitettuja ja hupullisia, takit on sata vuotta vanhaa mallia ja väritystä, mutta hinta on järkyttävä. Kauluspaitoja on mutta nekin on tehty hartiattomille miehille, malli on pillifarkkusarjaa. Ei mitään ostettavaa todellakaan. Porissa ei ole ilmeisesti yhtään mieshenkilön ylläpitämää vaateliikettä, koska miehille ei ole tarjolla mitään hyvän näköistä istuvaa vaatetta. Ulkomailta tulee ostettua kesävaatteet, talvivaatteita tilaillaan ja palautellaan sitten Temusta.
      Miehille ei ole vaateliikettä vaikka tarve olisi suuri. Kaikki pukineliikkeet ovat sekä miehille että naisille, ja tottakai 90 % myymälätilasta on sitten naistenvaatteille. Miehille ei ole valikoimaa tarpeeksi, ei malleja, ei kokoja, ei värejä.

• Anonyymi

Temusta ei voi tilata kahdella eurolla, vaan se vähimmäisraja on 25 euroa. Syy miksi tilaan loistavasta Temusta on se, että Suomessa on suppeat valikoimat ja kalliit hinnat laatuun nähden. Suomalaisissa verkkokaupoissa on usein olematon tuoteselostus ja kuvat epäselviä. Temussa taas täydelliset tuotekuvaukset kuvineen ja videoineen. Suomessa myydään paljon "ei oota." Usein ajanhaaskausta etsiä täältä mitään kiinnostavaa. Ostakaa ihmeessä "suomalaisia" Turkissa tehtyjä pussilakanoita 90 eurolla, jotka näyttävät pesun jälkeen värinsä menettäneiltä lattiräteiltä ja kehitysmaissa tehtyjä ylihintaisia Muumimukeja.
      Iltalehdessä on paljon valeuutisia Temusta. Tuotteet tullataan Kiinan päässä ja myös täällä päässä. Kun tilauksen jälkeen klikkaa "seuraa lähetystä," niin huomaat kuinka monen prosessin läpi tilausprosessi käy. Euron paketti, jossa oli pikkarit ja kuollut lepakko oli ilmeisesti Jukka Kurttilan keksimä valeuutinen, koska tilausraja on 25 euroa eikä sieltä lähetetä mitään orgaanista. Temun pussit on valkoisia eikä mustia eikä myöskään oransseja, missä lukee "Temu," kuten uusimmassa Iltalehden valeuutisessa. Aloittaja on ilmeisesti beigejä säkkivaatteita myyvä yrittäjä. Intianpuuvillaa ylihintaan ja päälle heikot sosiaaliset taidot ja omituinen mökötys. Ei paljon houkuttele. Temun syytä kaikki, kun kauppa ei käy. Täällä ei vaan osata.

• Anonyymi

Minä tilan Temusta erään putkityökalun. Maksoi 27 euroa ja kuljetus ilmainen.
      Vastaava Suomessa maksaa noin 150 euroa. On laadukas työkalu.
      Minä tilaan jatkossakin Temusta.

• Anonyymi

Nyt saa viinatkin tilata ulkomailta kotiovelle edullisemmin kuin Alkosta hakien. Kannabiskasvien alkujakin voi tilata. Suomessa ei tehdä enää mitään oikein.

• Anonyymi

Joutsenlipun takanakin lukee made in Korea, Adidas on made in China, Tnturi made in Poland, Luhta on made in kolmas maailma. Ainoastaan Suomen ulkomaanvelka ja tarkkailuluokalle joutuminen on made in Finland. Täällä ei osata eikä viitsitä tehdä enää mitään kunnolla.

• Anonyymi

Suomen suurin market on tänä päivänä Temu.

• Anonyymi

Olen Temuttaja (kuulostaa aivan aa-kerhon esittäytymiseltä -luulisin, en tiedä, en ole käynyt).
      Syy siihen että temutan, on yksinkertainen:
      Jos tarvitsen jotain, toisinaan sen löytää Temusta, ja 3-10 kertaa halvemmalla kuin kivijalkamyymälästä. Ja miksen siis ostaisi? Säästän rahaa, ja paketti tuodaan lähelle postin, matkahuollon tai vastaavan noutopisteeseen. Ainoa mitä en saa, on pahvilaatikko roskiin heitettäväksi.
      Entäpä moraaliset syyt: Jätteen määrä -tuli jo sanottua.
      Lentorahdin päästöt: Mietin sitä sitten kun lentokoneet nousevat ilmaan vasta Temupaketti ruumassa, en niin kauan, kuin ne koneet leentävät reittiään vaikka tyhjänä.
      Kotimainen työllisyys: SIIS MIKÄ? ei ole kotimaista työllisyyttä ostaa kivijalkaliikkeestä tuotetta, jonka rikas kapitalisti tilaa "Temusta" myydäkseen sen pahvipakettiin pakattuna moninkertaisella hinnalla ("Temusta" =samasta tehtaasta kuin Temun paketit saavat alkunsa).
      Rehdin kilpailun tukeminen: Temuttaminen on juuri sitä. EU:n pyrkimys estää Temuttaminen vääristää ja estää vapaata kilpailua. Miksei kansalainen saisi kilpailuttaa markkinoita siinä missä kapitalistin?

Temuttamisen riskit: jos et osaa lukea ja ajatella lukemaasi, voit tilata väärän tai turhan tuotteen, toisaalta, jos et osaa lukea ja ajatella, ihan yhtä hyvin paikallinen myyjäkin voi k***a sinua silmään....

• Anonyymi

Yksi ja sama temuttaja temuttaa vaan.

• Anonyymi

Tuntuu siltä, että aika moni porilainen Temuttaa. Se on aikamme ilmiö. Kukaan tuskin osaa sanoa, kauanko innostus jatkuu. Firmalla, jolla ei ole ainuttakaan kivijalkamyymälää on hieman erilainen kulurakenne kuin yrityksellä, jolla on myymäläverkosto ja siellä hyväpalkkaiset työntekijät, joilla on Suomen vuosilomalain mukaiset palkalliset vuosilomat.

Veikkaan, että niissä firmoissa Kiinassa, jotka valmistavat orjatyövoimalla Temun myymiä tuotteita, ei työntekijöillä ole viiden viikon palkallista vuosilomaa, työajat lienevät hivenen pidemmät kuin Suomessa ja palkkataso lienee "vähän" alhaisempi kuin esim. Stockmannin myyjillä, joilla on varaa lähteä jouluna vaikkapa Thaimaanmatkalle.

Siksi Temusta tilattu 10 euron college-paita on halvempi kuin Stockmannilta ostettu EU-alueella valmistettu college. Laatua ei voi samana päivänä verrata keskenään. Katsoin mielenkiinnosta päälläni olevan paidan lapusta, missä tämä on valmistettu: Designed in Sweden, crafted in Turkey. Ruotsalaiset ovat siis suunnitelleet, turkkilaiset valmistaneet ja Stockmann myynyt.

Käsittääkseni Stockmann maksaa alvit myymistään tuotteista ja hoitaa muutkin lain vaatimat velvoitteet. En tiedä pitäisikö minun tuntea itseni nyt tyhmäksi, kun olen tuhlannut rahaa Euroopassa suunniteltuun ja valmistettuun tuotteeseen, enkä tukenut kiinalaista orjatyötä vai onko siellä mahdollisesti lapsityövoimaakin tehtailla. Mene ja tiedä.

Melkoisen villiä ja epäeettistä on touhu Kiinassa. Toki myös muissa halpatyövoiman maissa. Se selittää halvat hinnat. En ihan mielelläni tue orja- tai lapsityövoiman käyttöä enkä muutenkaan epämääräistä liiketoimintaa muutoin kuin silloin, kun vaihtoehtoja ei ole. Monet tuotteet nyt vaan tehdään Kiinassa eikä kuluttajalla ole mitään eettisempää vaihtoehtoa tarjolla. Silloin ostetaan kiinalaista.

Olen Kiinassa saanut tutustua tehdastyöläisten asuntolaan, joissa heitä pidettiin vankeina. Ihmettelin ikkunoissa olleita kaltereita. Ne ovat kuulemma siksi, etteivät tehtaan työntekijät karkaa yön pimeinä tunteina asunnoistaan. Totesin vaan, että uskomatonta. Maailma on hullu paikka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuntuu siltä, että aika moni porilainen Temuttaa. Se on aikamme ilmiö. Kukaan tuskin osaa sanoa, kauanko innostus jatkuu. Firmalla, jolla ei ole ainuttakaan kivijalkamyymälää on hieman erilainen kulurakenne kuin yrityksellä, jolla on myymäläverkosto ja siellä hyväpalkkaiset työntekijät, joilla on Suomen vuosilomalain mukaiset palkalliset vuosilomat.

Veikkaan, että niissä firmoissa Kiinassa, jotka valmistavat orjatyövoimalla Temun myymiä tuotteita, ei työntekijöillä ole viiden viikon palkallista vuosilomaa, työajat lienevät hivenen pidemmät kuin Suomessa ja palkkataso lienee "vähän" alhaisempi kuin esim. Stockmannin myyjillä, joilla on varaa lähteä jouluna vaikkapa Thaimaanmatkalle.

Siksi Temusta tilattu 10 euron college-paita on halvempi kuin Stockmannilta ostettu EU-alueella valmistettu college. Laatua ei voi samana päivänä verrata keskenään. Katsoin mielenkiinnosta päälläni olevan paidan lapusta, missä tämä on valmistettu: Designed in Sweden, crafted in Turkey. Ruotsalaiset ovat siis suunnitelleet, turkkilaiset valmistaneet ja Stockmann myynyt.

Käsittääkseni Stockmann maksaa alvit myymistään tuotteista ja hoitaa muutkin lain vaatimat velvoitteet. En tiedä pitäisikö minun tuntea itseni nyt tyhmäksi, kun olen tuhlannut rahaa Euroopassa suunniteltuun ja valmistettuun tuotteeseen, enkä tukenut kiinalaista orjatyötä vai onko siellä mahdollisesti lapsityövoimaakin tehtailla. Mene ja tiedä.

Melkoisen villiä ja epäeettistä on touhu Kiinassa. Toki myös muissa halpatyövoiman maissa. Se selittää halvat hinnat. En ihan mielelläni tue orja- tai lapsityövoiman käyttöä enkä muutenkaan epämääräistä liiketoimintaa muutoin kuin silloin, kun vaihtoehtoja ei ole. Monet tuotteet nyt vaan tehdään Kiinassa eikä kuluttajalla ole mitään eettisempää vaihtoehtoa tarjolla. Silloin ostetaan kiinalaista.

Olen Kiinassa saanut tutustua tehdastyöläisten asuntolaan, joissa heitä pidettiin vankeina. Ihmettelin ikkunoissa olleita kaltereita. Ne ovat kuulemma siksi, etteivät tehtaan työntekijät karkaa yön pimeinä tunteina asunnoistaan. Totesin vaan, että uskomatonta. Maailma on hullu paikka.

Valhettelet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nauroin niin että kahvit valui suupielistä kun katsoin miten rikkaita kermaperscheitä huijataan.

-Pingpongissa tai jossain pitkällä valmistettu halpislaukku
        -Tuodaan maahan, mutta vetoketju vaihdetaan.
        -Laukku muuttuu vetskarin vaihdolla kotimaassa valmistetuksi huippulaukuksi
        -hinta nousee 20Eur laukusta 2000Eur laukuksi ja ihmiset oikeasti OSTAA

Ja siksi Temu.Paskan saa halvemmallakin.

• Anonyymi00015

Samaa paskaa myudään muualla mutta se ei ole mitään

• Anonyymi00016

Olen tilannut noin 6 kertaa Temusta vaatteita. 2 kertaa palauttanut, 3 vaatetta antanut pettyneenä pois ison kokoeron ja huonon laadun vuoksi. Yhden olen jättänyt. Hieno ryhdikäs kollegepaita, mutta yhden pesun jälkeen kaula-aukko sekä hihansuun resorit olivat venyneet yhtä suuriksi kuin reikä mistä paitaan kiivetään sisälle 🤣. Ei se kallis ollut mutta ei sillä paidallakaan mitään tee. Jotain pikkutilpehööriä olen jättänyt, mekaanista työkalua ja vastaavaa, ne ovat kyllä olleet asiallisia. Villamatto tilattiin, oli hieno kuvastossa. Tuli yhtä pienessä pussissa kuin kevyt kesämakuupussi. Kun avattiin, niin Tokmannin torkkupeitto oli paksumpi kuin tämä "matto".
      Huimaa kusetusta, ei jaksa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      118
      6346
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      381
      6167
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      69
      6030
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      344
      3972
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      145
      2375
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2355
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      120
      1411
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      12
      1251
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      187
      1098
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      59
      897
    Aihe