Kuntoutuminen lonkkaleikkauksesta, tarvitsen tietoa.

Anonyymi-ap

Leikkauksessa laitettu kokotekonivel, sementitön. Alkuun lähti hyvin kuntoutumaan. Kenkä, housut jalkaan. Kävelykin lähti muutoin sujumaan vähitellen, paitsi ylämäet, ja kantamukset kanssa portaat ylöspäin eivät suju odotetusti vieläkään kunnolla. Kyykkyyn en oikein pääse, ja lattiatasolla tavaroiden poiminta, ym puhisittaa edelleen.
Käynyt jo n 20 krt kuntosalilla, saatuani ohjeita, mitä minun kuuluisi ja miten tehdä siellä. Eli ei vielä painoja, vaan se liike, ja tauotetaan siellä jumppaillessa.
Alan olla lähinnä turhautunut. Sukka olisi hyvä saada joskus jalkaan ilman apuvälinettä. Olisiko kellään antaa hyviä neuvoja?

12

321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mitä muut lonkkaleikatut olette neuvoksi keksineet, jos vähän yli 2 kk leikkauksesta se sukka ei vaan vieläkään mee normaalisti jalkaan? Ja ylämäkikävely on hankalaa. Sekä raput ylöspäin.
      Tämä sairastelu tämän homman kanssa on jo ottanut aikaa.

• Anonyymi00002

Laku ei sisällä kuminaa, setsuurissa voi olla.

• Anonyymi00003

Tämä ei auta minua. Kohta jo 3 kk leikkauksesta. Sukka on jo alkanut mennä jalkaan. Kävelykin vähän nopeutunut.
        Olen ahkerasti kuntosalilla kuntouttanut. Ja hidasta on.. toipuminen. Vieläkin ne ylämäet, ja raput ylöspäin taakan kanssa tuottavat vaikeuksia.
        Toiset palaa töihin jo, viikon kahden kuluttua...

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Tämä ei auta minua. Kohta jo 3 kk leikkauksesta. Sukka on jo alkanut mennä jalkaan. Kävelykin vähän nopeutunut.
        Olen ahkerasti kuntosalilla kuntouttanut. Ja hidasta on.. toipuminen. Vieläkin ne ylämäet, ja raput ylöspäin taakan kanssa tuottavat vaikeuksia.
        Toiset palaa töihin jo, viikon kahden kuluttua...

Ikä vaikuttaa tosi paljon

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Ikä vaikuttaa tosi paljon

No eipä tuokaan minua auta. Tosiaan, 5-6 x vko käynyt kuntosalilla liikkuvuutta, reisi, jne harjoittamassa.
        Ja lisäksi teen aakelkyykkyjä, kun se jo onnistuu, mutta tämä ' junnaaminen' jatkuu, eikä ole vieläkään reidessä voimaa kunnolla. Lisäksi vain 90 asteen kyykky, ei siis kunnollinen.
        Töissä tarvitsen kaikki ne liikkeet joilla käydään välillä myös alhaalla lattianrajassa.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

No eipä tuokaan minua auta. Tosiaan, 5-6 x vko käynyt kuntosalilla liikkuvuutta, reisi, jne harjoittamassa.
        Ja lisäksi teen aakelkyykkyjä, kun se jo onnistuu, mutta tämä ' junnaaminen' jatkuu, eikä ole vieläkään reidessä voimaa kunnolla. Lisäksi vain 90 asteen kyykky, ei siis kunnollinen.
        Töissä tarvitsen kaikki ne liikkeet joilla käydään välillä myös alhaalla lattianrajassa.

Onkohan noita kuntosalikertoja liian paljon viikossa? Lihas tarvii huilipäiviäkin välillä. Ehkä kolme kertaa viikossa voisi olla parempi. Vai onko joku ammattilainen ohjeistanut tuon 5-6 kertaa viikossa?

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Onkohan noita kuntosalikertoja liian paljon viikossa? Lihas tarvii huilipäiviäkin välillä. Ehkä kolme kertaa viikossa voisi olla parempi. Vai onko joku ammattilainen ohjeistanut tuon 5-6 kertaa viikossa?

Minun pitää päästä työkuntoon. Sairaus vaikutti tuohon reiteen. Siitä lähtien lihasta, se suorastaan oheni. Ja loputkin muukin kunto meni, saikulla ennen leikkausta plus leikkauksen jälkeisinä viikkoina.
        Mitä siinä silloin pyrkii tekemään? Saamaan kadonneet lihakset takaisin ja voimaa.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Minun pitää päästä työkuntoon. Sairaus vaikutti tuohon reiteen. Siitä lähtien lihasta, se suorastaan oheni. Ja loputkin muukin kunto meni, saikulla ennen leikkausta plus leikkauksen jälkeisinä viikkoina.
        Mitä siinä silloin pyrkii tekemään? Saamaan kadonneet lihakset takaisin ja voimaa.

teet vähän liian usein. Mun mummilla ohje oli 3x viikossa, toki kyseessä oli leukkauksen aikaan melkein 70v henkilö. Mummi tosin toipu jo 1kk jälkeen aikalailla kuntoon

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

teet vähän liian usein. Mun mummilla ohje oli 3x viikossa, toki kyseessä oli leukkauksen aikaan melkein 70v henkilö. Mummi tosin toipu jo 1kk jälkeen aikalailla kuntoon

Jaa. Minä olen toipunut hitaasti. Se hitain vaihe on ollut saada leikatun puolen reisi kuntoon. Se ei enää oikein toinut vajaa puolitoista kk ennen leikkausta. Sen puolen jalan askel oli siinä 2-3 cm pitkä, ja ulkokierto oli jo häviämässä, sisäkiertoa ei ollut ollut pitempään aikaan. Töissä puolisen vuotta vedin kaiteesta tukea ottaen portaikoita..
        Ja luokassa 3 oli nivelrikko leikatessa.
        Töissä pitää olla jo nopeuttakin. Ei riitä että olen kivuton. Sekä kaikki liikeradat pitää toimia, myös lattianrajaan on päästävä äkkiä välillä ja sieltä ylös.
        Nyt jo aika lähellä tuo piste. Kun vielä pystyy yli 10 kg painon kanssa nopeasti liikkumaan portaita ylös, homma on jo pitkälti paketissa.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Jaa. Minä olen toipunut hitaasti. Se hitain vaihe on ollut saada leikatun puolen reisi kuntoon. Se ei enää oikein toinut vajaa puolitoista kk ennen leikkausta. Sen puolen jalan askel oli siinä 2-3 cm pitkä, ja ulkokierto oli jo häviämässä, sisäkiertoa ei ollut ollut pitempään aikaan. Töissä puolisen vuotta vedin kaiteesta tukea ottaen portaikoita..
        Ja luokassa 3 oli nivelrikko leikatessa.
        Töissä pitää olla jo nopeuttakin. Ei riitä että olen kivuton. Sekä kaikki liikeradat pitää toimia, myös lattianrajaan on päästävä äkkiä välillä ja sieltä ylös.
        Nyt jo aika lähellä tuo piste. Kun vielä pystyy yli 10 kg painon kanssa nopeasti liikkumaan portaita ylös, homma on jo pitkälti paketissa.

Kannattaisi varmaan kuitenkin keskustella fyssarin tai liikunnanohjaajan kanssa noista kuntosalikerroista, onko niitä liian paljon lihasten/lihaskunnon kasvamisen kannalta?

• Anonyymi00011

No nyt joulunseutuna harvennan joka toiseen pv. Mutta jää vain vähän aikaa sen jälkeen työkuntoon pääsyyn, että on pakko painaa.

• Anonyymi00012

Harvemmin käyntejä. Ei ole yhtään auttanut siihen, että salilla meen täysin tilttiin. Tavallaan noin tunti, lopetettava kesken siihen, vaikka tavoite ois että lisätä kuormitusta. Mutta ei vaan pysty.
      Töitä aloittelin krvenneltynä tällä viikolla. Nyt jos milloin pitäs saada fysiikka kestämään jo kuormitusta tunteja samaan putkeen.
      Tultuani taas salilta... väsynyt olo. Tässä on vapaa ennen loppuviikkoa, ja kävin eilen vähin kuntosalilla pikkuvuoron jälkeen. Tänä aamuna kyllä sain ohjelman tehtyä ja poistullessa sitten ihan sipissä. Enkä edes tehnyt lisätyilläkin painoilla vieläkään. Toiset vetää laitteilla hirveitä kilometriä rautaa. Minulla on vähät painot, ettei johdu liioista painoista. Toistoja teen kullakin laitteella semmoiset 12-14x3, ja kierrän vaihdellen kerta kerralta jonkun ohjelman laitteen 2 kertaa.
      Mikä tekee sen täyden simahtamiswn tuossa? Aiemmin leikkauksen jälkeen aina ruumiinlämpö laski alas. Nyt ei sitä ole onneksi ollut useampaan viikkoon.
      Olen käynyt kuntosalilla leikkauksen jälkeen vähintään 36 kertaa Nyt. Lähempänä 30 kertaa lopetin laskemisen.
      Eikö kunnon pitäisi nousta? Että jaksaisi. Se tulee aina äkkiä se sippi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen

ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?
      Maailman menoa
      172
      4980
    2. Kenen joukoissa Suomi seisoo maailmalla, jos SDP voittaa seuraavat vaalit?

SDP on ainoa pohjoismainen sosialidemokraattinen puolue, joka edelleen kuuluu Sosialistiseen internationaaliin. Sitä ka
      Maailman menoa
      62
      1585
    3. Kukka kuoli ja kukka tappo Kokkolassa?

Ouluntiellä tapettu nainen torstaina kukka tappo?
      Kokkola
      14
      1583
    4. Jos mies oikeasti haluaa sinut

Hän ei ota riskiä että menettäisi sinut. Ei pienintäkään. Mies ei jätä vastaamatta viesteihin eikä pidä sinua epätietois
      Ikävä
      121
      1441
    5. Helena Puolakka laukoo suorat sanat Vappu Pimiän MasterChef -pestistä

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Kokenut keittiömestari ja ravintoloitsija Helena Puolakka laukoo suorat s
      Tv-sarjat
      9
      1233
    6. Ketä ehdotatte seuraavaksi kuntanne johtohahmoksi

Ei ole teitä riitaisia kehityksen jarruja helppo yrittää kohti valoa ohjata. Siinä on teille pähkinä purtavaksi.
      Lappajärvi
      93
      1046
    7. Voiko ryyppäämisellä tienata elantonsa?

Lassi Kuhlman on rappiostriimaaja. Hän kuvaa omaa päihteiden käyttöään pitkissä somestriimeissä. Katsojat voivat lahjoit
      Maailman menoa
      46
      1010
    8. Persuille 1,8 prosenttiyksikköä laskua. Keskusta meni ohi ja Vasl hengittää niskassa

Erityisesti työväestö on hylkäämässä persut. https://yle.fi/a/74-20208249
      Maailman menoa
      297
      932
    9. Vasemmistoliitto menossa perussuomalaisten ohi!

Keskustapuolue meni jo...
      Maailman menoa
      178
      889
    10. Hinduille tiedoksi

USA Pressa sanoi '' kansakuntaa ei voi johtaa ilman Raamattua''. Tämä löytyy sitaateista. Raamatusta tulee kaikki julmu
      Hindulaisuus
      279
      757
    Aihe