Jos kurssin kirjallisuuden voi suorittaa joko tentillä tai eseellä/esseillä, niin kumman yleensä valitset ja miksi?
Tentti vs. essee
14
3517
Vastaukset
- ...
Valitsen esseen. Esseen työstäminen pistää ajattelemaan huomattavasti enemmän kuin pelkkä tenttiin lukeminen ja on myös pitkäjänteisempää. Esseen teossa oppii yleensä lisäksi akateemisen kirjoittamisen perusasioita ja laajamittaista tiedonhakua. Esseitä kirjoittaessa oppii myös omasta ajattelustaan ja itsestään akateemisena kirjoittajana mielestäni enemmän kuin tenttivastauksia rustaamalla.
- me_
Suoritin aina tenttimällä. Syy on hyvin yksinkertainen: Opiskeluelämässä on paljon muutakin mielenkiintoista ja tuntuu ettei aikaa jää siihen olennaiseen eli opiskeluun. Esseelle ei yleensä anneta mitään dead-linea, joten helposti tulee ajateltua, että aloitan sitten "huomenna". Tenttiin taas on pakko ilmoittautua, jolloin on samalla asetettu dead-line. Joskus tulee siihen mennessä luettua huonommin, joskus paremmin, mutta läpi on yleensä mennyt.
- kirjallisuuden
koska homma hoituu yleensä nopeammin kuin kirjoittamalla essee, siinä on juuri tuo yhden vastaajan mainitsema "aloitan sitten huomenna" meininki uhkana.
- vähän siitä sun tästä
Riippuu tosiaan vähän kurssin luonteesta. Erityisesti, jos kyseessä on mielenkiintoinen ja itselle hyödyllinen kurssi, valitsen esseen. Siinä oppii asioita paremmin.
Jos taas tuntuu, että perus oppiminen riittää, valitsen tentin ja sillä selvä. - ......
Monta kertaa olen jopa kysynyt, että saanko suorittaa oppaassa mainitun kirjatentin esseenä, ja yleensä aina olen saanut. Jotenkin opin esseen teosta niin paljon enemmän jo siksikin, että silloin ei takaraivossa tao se tentti, ja että "pitää muistaa, pitää muistaa". Esseetä tehdessä saa yleensä keskittyä yhteen kirjaan kerrallaan, ja opin huomattavasti enemmän. Opiskelen tosin alaa, jolla kirjatenttejä ei ole ollenkaan, eli sitten nämä "paniikin" paikat ovat tulleet sivuaineideni kautta, enkä ole niin paljoa saanut kokemusta ja sen kautta rutiinia siihen kirjatentteihin lukemiseen. Kuulemma sellainenkin rutiini nimittäin tulee, kun vuosi toisensa jälkeen tentteihin lukee ja niitä tekee.
- ei enää onneksi
Kysyin taannoin eräältä tentaattorilta eräässä yliopistosta eräältä laitokselta essee-vaihtoehtoa tentin sijasta. Tässä vastauksia (mukaeltu) joita sain, eli aika nuivaa suhtautumista esseisiin.
"Esseellä ei päästä kattavuuteen, mikään esseeaihe (paitsi "xxxxx") ei kata koko kurssia."
"Esseen kirjoittamisella voi valmistautua kuulusteluun. Jos asiat on
opittu esseen kirjoituksessa, tentti on vain muutaman tunnin kertaus."
"Kurssikirjassa on asiat puristettu napakasti 400 sivuun."
-eli esseen pitäisi olla vähintään 400 sivuinen.
"Kurssin suorittaminen onnistuu tekemällä pakolliset XXX-tehtävät ja osallistumalla yleiseen
kuulusteluun."
Arvata saattaa, olinko yhteistyössä ao. tentaattorin kanssa pakollisia kurssejani suorittaessa. Oli vain laitoksen johtaja.- joku ystävällinen
hieman valaista minulle millaisista asioista essee koostuu? En tiedä siitä yhtään mitään, apuuva! Tähän menessä olen luullut, että yliopistossa suoritetaan kaikki opinnot tentteinä... Lukiossa en ole varsinaisesti tehty esseitä kuin äidinkielen tunnilla ja se taitaakin olla aivan eri asia:D. Eli mikä ihmeen essee? Esimerkkejä?! Täysin ummikko olen tässä asiassa (ja että tällainen mahdollisuus on).
- myös
joku ystävällinen kirjoitti:
hieman valaista minulle millaisista asioista essee koostuu? En tiedä siitä yhtään mitään, apuuva! Tähän menessä olen luullut, että yliopistossa suoritetaan kaikki opinnot tentteinä... Lukiossa en ole varsinaisesti tehty esseitä kuin äidinkielen tunnilla ja se taitaakin olla aivan eri asia:D. Eli mikä ihmeen essee? Esimerkkejä?! Täysin ummikko olen tässä asiassa (ja että tällainen mahdollisuus on).
mukavaa jos te kokeneemmat kertoisitte mitä opiskelette ja missä koette tentin/esseen hyödylliseksi?
-Ninni- - Karvinen
http://www.soc.utu.fi/polhist/ohjaus_ohjeet/essee-ohjeet.htm
http://www.avoin.jyu.fi/suomi/essee.htm
http://www.uta.fi/laitokset/hoito/wwwoppimateriaali/luku4a.html - kiitoksia:)
Karvinen kirjoitti:
http://www.soc.utu.fi/polhist/ohjaus_ohjeet/essee-ohjeet.htm
http://www.avoin.jyu.fi/suomi/essee.htm
http://www.uta.fi/laitokset/hoito/wwwoppimateriaali/luku4a.htmlSainpa hyvin tietoa, kiitoksia Karvinen! Nyt haluaisin udella vielä teiltä kokenneimmilta, että millaisia vaikeuksia koitti ensimmäisen esseenne kanssa? Vai oliko niitä?
Näin lukiosta päästyäni tuo kieltämättä hieman hirvittää (vaatimustaso) ainakin näin aluksi. Vielä, kun en ole kielellisesti mitenkään erityisen lahjakas (äidinkieli B)... Tosin Avoimeen Yliopistoon olen suorittamssa perusopintoja, mutta kuitenkin... Kaikki vinkit ym. ovat tervetulleita. Anteeksi, kun poikkesin alkuperäisen kyselijän aiheesta/kysymyksestä, mutta en viitsi aloittaa uutta keskustelua tästä aiheesta.
-Ninni- - ...
Yleensä yliopistollisessa esseessä (näin hum.tieteissä) käsitellään jotakin rajattua teemaa tai aihetta lähdekirjallisuuden avulla. Esseen on näin myös tarkoitus yhdistellä asioita lähdemateriaalista sekä pohtia/kyseenalaista lähteissä esitettyjä asioita. Yleensä esseen pituus vaihtelee 5-15 liuskan välillä riippuen hieman kyseessä olevan kurssin laajuudesta ja tasosta (perus, aine, syventävät opinnot). Kannattaa huomata että esseen tarkoitus ei ole toistaa lähdemateriaalia, vaan päätarkoitus on osoittaa kirjoittajan omia näkemyksiä suhteessa esseen teemaan ja lähteisiin.
- minnakas
Itse suoritan aina esseellä, koska se on minulle helpompi tapa ja saan siten parempia numeroita. Opin myös asiat paremmin esseitä kirjoittamalla. Tenttiin opettelen vaan asiat ulkoa ja unohdan heti tentin jälkeen. Esseessä asioita täytyy miettiä enemmän, jolloin siis oppiikin paremmin. Ja yleensä esseetä saa kirjoittaa pidemmän aikaa ja sen voi myös jättää vähäksi aikaa kesken eikä se haittaa. Tenttiin pitää lukea tiiviisti viikko tai kaksi: jos aloitaa liian aikaisin, ehtii jo unohtaa osan asioista. Siksi tenttiin luku onkin stressaavampaa.
- gaasdhad20
Mieluummin kirjoitan useamman esseen tai vastaavan kirjoitelman kurssin aikana kuin että koko kurssin arvosana ja ennen kaikkea läpipääsy roikkuu yhden tentin varassa..
- tenttiessee
Hei.
Teen pientä tutkimusharjoitusta Kasvatustieteen aineopintoihin liittyen. Tarvitsisin muutaman haastateltavan koskien opiskelumenetelmiä. Opiskeletko tällä hetkellä yliopistossa ja haluaisit vastata pariin kysymykseen sähköpostitse? Otathan yhteyttä [email protected] joulukuun loppuun mennessä. Kiitos jo etukäteen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot203365Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe112788- 282424
- 421837
- 511669
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola101428- 411401
- 81355
- 521273
Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta
Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule2621115