YEL-kusetus jatkuu myös 2026

Anonyymi-ap

Katselin eläkevakuutusyhtö ELOn sivulta YEL-maksuja ja uudistuksia.

Vuoden 2026 YEL-työtulorajat ovat:

alaraja 9 423,09 €/vuosi (tämän alle jäävistä tuloista ei tarvitse maksaa YELiä)

mahdollisuus työttömyysturvaan, jos tulot
15 481,00 €/vuosi

”Jos työtulosi jää vuositasolla alle työttömyysturvassa määritellyn alarajan
15 481 euroa (2026), et voi liittyä työttömyyskassan jäseneksi etkä ole oikeutettu Kelan peruspäivärahaan. Yrittäjän työssäoloehtoa ei kerry ajalta, jolloin YEL-työtulo jää alle määritellyn rajan.”

Eli tämä tarkoittaa, että on täysin tyhjän päällä, jos ei ole tuloja 15 481€/vuosi. MUTTA JOUTUU MAKSAMAAN SILTI YELiä TÄYSIMÄÄRÄISESTI!!!

ESIMERKKI:
Tulot kuukaudessa 1290 € (15 480/vuosi)
YEL 24,4% = 253,03 € /kk.

Työntekijältä vastaava eläkemaksu on
7,3% = 87,77€. JA KYLLÄ, YRITTÄJÄ = TYÖNANTAJA MAKSAA LOPPUOSAN, MITÄ TYÖNTEKIJÄ EI MAKSA.

Huikea ero: 253,02 - 87,77€ = 165,25€. Vuodessa yrittäjä maksaa työntekijään verrattuna 1983 € enemmän eläkemaksuja.

Tuolle vajaalle kahdelle tonnille olisi kyllä monellekin käyttöä.

Vastaavasti työntekijä voi ansaita 3466,03 euroa, ennen kuin hänen eläkemaksunsa ovat 253,02 €/kk. Siis voi tienata 2176,03 EUROA ENEMMÄN kuukaudessa kuin yrittäjä, ennen kuin joutuu maksamaan yhtä ison eläkemaksun kuin yrittäjä maksaa jo tuosta 1290 eurosta.

Siksi kaikki pienyrittäjiin kohdistuvat ylisuuret maksut eivät todellakaan kannusta elättämään itse itseään. Moni makaa mieluummin sohvalla ja haisee kuin alkaisi yrittäjäksi. Toki moni on luonteeltaankin niin laiska, ettei halua tehdä lainkaan töitä.

Edelleen ELOn sivulla lukee:

”Työtulo on siis arviosi työpanoksestasi yrityksessä ja sen tulisi vastata sellaista palkkaa, jota voidaan pitää kohtuullisena korvauksena vastaavasta työstä.”

ELI KEKSITÄÄN JOKU SUMMA, MITÄ JOKU TOINEN HYVÄPALKKAINEN TIENAA JA PAKOTETAAN YRITTÄJÄ MAKSAMAAN TÄSTÄ MIELIKUVITUSPALKASTA YELiä.

Mutta hei, otetaan vielä muutama kymmenentuhatta pakolaista lisää elätettäväksi, niin saadaan Suomi nousuun. 💪🏽

6

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kelan peruspäivärahaan on oikeus jos olet työttömäksi ilmoittautunut, Olet työkykyinen ja valmis vastaanottamaan työtä.

• Anonyymi00003

Kyllä sieltä sanottiin näin, että saat toki ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, mutta päätökset ovat aina olleet sellaiset, että ”yrittäjä työllistyy omalla työllään”.

Ei siis tipu edes soviteltua päivärahaa tämän henkilön mukaan. Toisin kuin osa-aikaiselle työntekijälle.

En ole vielä saanut virallista päätöstä. Työssäoloehto on täyttynyt kyllä.

• Anonyymi00002

Palkansaajienko pitäisi maksaa sun eläke?

• Anonyymi00004

Ei, palkansaaja saisi luvan maksaa omat eläkemaksunsa ja minä maksan omani, kuten tähänkin asti.

Ei yrittäjän velvollisuudeksi kuulu laittaa työntekijöiden eläkkeiden maksamiset. Jokaisen tulee maksaa itse omat eläkkeensä. Mutta näin se nykyään on, että yrittäjä maksaa myös työntekijän eläkemaksuista suurimman osan.

Mikä sinulle on tästä vaikea ymmärtää? Kaikki?

• Anonyymi00005

• Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Ei, palkansaaja saisi luvan maksaa omat eläkemaksunsa ja minä maksan omani, kuten tähänkin asti.

Ei yrittäjän velvollisuudeksi kuulu laittaa työntekijöiden eläkkeiden maksamiset. Jokaisen tulee maksaa itse omat eläkkeensä. Mutta näin se nykyään on, että yrittäjä maksaa myös työntekijän eläkemaksuista suurimman osan.

Mikä sinulle on tästä vaikea ymmärtää? Kaikki?

"Ei, palkansaaja saisi luvan maksaa omat eläkemaksunsa ja minä maksan omani, kuten tähänkin asti."

Tämä olisi erittäin järkevä ja kohtuullinen toimenpide.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      89
      3712
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      40
      3055
    3. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      2917
    4. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2694
    5. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2675
    6. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2382
    7. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2087
    8. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      57
      1967
    9. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1836
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1768
    Aihe