Sunnuntai on viikon paras päivä

Anonyymi-ap

On mielessä, että sunnuntai pitää pyhittää ja että on lepopäivä.

Muistan kun lapsuudessa ennen aamuhartautta piti olla rauhallisesti.
Aamuhartaus tuli radiosta.

Oli myös kinkerit siihen aikaan. Koko kylän väki kokoontui johonkin taloon ja pappi ja lukkari tulivat. Oli se harrasta. Laulettiin virsiä.

Koulussa oli joka aamu aamuhartaus. Kaikki luokat kokoontuivat voimistelusaliin jonossa. Myös koulun radiosta kuului aamuhartaus.

Koulussa mentiin kaikki kirkkoon.
Vielä nykyäänkin pidetään joissakin kaupungeissa koulun aloittaville kirkossa palvelus.

Ei ole enää niin.
Olen siitä iloinen, että omat lapseni ja lapsenlapset käyvät kirkossa.
Itse en pääse huonoilla jaloilla enää niin usein, mutta kuuntelen radiosta.

34

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Niin on! Punttisalin alapuolen liikkeet ovat kiinni joten sunnuntaisin voi treenata nostolavalla normitangolla koska siitä syntyy väistämättä kolahtelua joka johtuu runkoäänenä varsinkin alakertaan.

• Anonyymi00002

?
        Et ehkä ymmärtänyt pointtia.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

?
        Et ehkä ymmärtänyt pointtia.

Kyllä ymmärsin! Kommentoin asiaa omalta kannaltani.
        Et ehkä ymmärrä pointtiani?

• Anonyymi00003

Minusta se on aina ollut hieman pitkästyttävä.

• Anonyymi00005

Meikulla on lepopäivä milloin haluan.

• Anonyymi00006

Ei tässä mitään töitäkään tehdä ja harva on uskovainen,
      joka alkaisi "pyhittää" lepopäiviä.

Yhteiskunta pyörii 24/7. Kolmasosa kansalaisista tekee töitä
      viikonloppuisin. Ei heillä ole aikaa peukaloita pyöritellä
      sunnuntaisin.

Voiko kukaan 70+ olla ihan menneisyyteen jämähtänyt ?

• Anonyymi00007

Harmi, että monella on tällainen suhtautuminen pyhäpäivään.

Ei voi mitään.
      Itse pyhitän lepopäivän.

• Anonyymi00008

• Anonyymi00009

Katkera vihaaja ei pyhitä mitään, palsta vaan täyteen hallitusvihaa oli arki tai pyhä, joulu tai juhannus....

• Anonyymi00010

Eikös ole hyvä, että joku muistuttaa?
        Ja että vaikka yhtenä päivänä viikossa voisi jättää pois katkerat jutut.

Nyt on tulossa joulunpyhät, niin olisi hyvä jo asettautua joulurauhaan.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Eikös ole hyvä, että joku muistuttaa?
        Ja että vaikka yhtenä päivänä viikossa voisi jättää pois katkerat jutut.

Nyt on tulossa joulunpyhät, niin olisi hyvä jo asettautua joulurauhaan.

Valitettavaa, että ei edes 70 + vuotiaiden joukossa harrasteta pyhäpäivien viettoja, vaan että ollaan maallistuttu pahoin.

No, se päivä on lähellä, jolloin nämä asiat puidaan tarkemmin.

Hyvä, ett joku muistuttaa.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Valitettavaa, että ei edes 70 vuotiaiden joukossa harrasteta pyhäpäivien viettoja, vaan että ollaan maallistuttu pahoin.

No, se päivä on lähellä, jolloin nämä asiat puidaan tarkemmin.

Hyvä, ett joku muistuttaa.

Ei löydy harrasta mieltä hallitusvihaajilta, pelkkää kyynistä loanheittoa ja ilkeää räksytystä. Aamen!

• Anonyymi00013

Voiko jumala olla niin epäoikeudenmukainen, että kohtelee ihmisiä eriarvoisesti ilman heidän omaa syytään?
      Työntekijät pelastuslaitoksissa, järjestyksen ja rajojen valvonnassa, yhteiskunnan jatkuvan toiminnan kannalta välttämättömissä tehtävissä, terveydenhuollossa, prosessiteollisuudessa, merenkulussa jne. jne. lienevät syntisiä ateisteja turvatessaan sunnuntait pyhittäjien turvallisen ja miellyttävän elämän?
      Ei mitään selityksiä vaan vastaus KYLLÄ vai EI!

• Anonyymi00014

En ole mitenkään uskovainen, en nykyään kuulu edes kirkkoon, mutta minulle on jäänyt lapsuudesta "perinnöksi" tuo pyhäpäivän kunnioittaminen ja teen sen ihan enempää miettimättä. En käy sunnuntaisin/pyhäisin kaupassa, en siivoa, en pese pyykkiä siitäkään syystä että koneen ääni kuuluu muihin asuntoihin, varsinkin lingotessa. Olin pitkään vastaan kauppojen sunnuntai aukioloa, mutta ymmärrän kyllä että sillekin on tarpeensa, nykyaika on nykyaikaa ja se siitä. Nuoremmat tarvitsevat nyt ja heti, ei ole aikaa odotella arkipäivään, vaikka voisi odottaa. Eri asia sitten tietenkin on vuorotyötä tekevät, vaikka olihan niitä samalla tavalla ennenkin ja pärjäsivät vaikka ei kauppaan päässyt 24/7 kuten nyt. Mutta jokainen voi valita tapansa elää ja olla, kunhan ei toisia häiritse.

• Anonyymi00015

Tuossa aukiolojutussa olen kanssasi samaa mieltä. Nykyään on jääkaapit ja pakastimet joten ei ole kohtuutonta olettaa, että ruokavastaava suunnittelee perjantaina mitä tullevana viikonloppuna tarvitsee ja menee listan kanssa kauppaan hyvissä ajoin lauantaina.

• Anonyymi00016

Unohdin tänään tykkänään polttaa kolmatta adventtikynttilää. Siksipä nyt tuossa palaa sen ajan kun olen tässä koneella. Olipa harras Kauneimmat joululaulut, ihan uusia lauluja vihkossa.

• Anonyymi00017

Anonyymi00013 hurskastelee ihan turhaan ja etsii syytä itse prinsiippiajatukselle.
        Tietysti pelastuslaitokset ja lääkärit ynnä muut tekevät tehtävänsä. Vastaavanlaisen esimerkin otti jo Jeesus aikoinaan, kun fariseukset muistuttivat.

Onkin kyse, että tavan tallaaja, kuten Anonyymi00013 kumoaa käskyn. Ei ennen kaupat olleet pyhänä aukin, ja pärjättiin hyvin. Eikä tarvii riidellä asiasta enempää.

On ihan hyvä "perintö", että pitää sunnuntain "pyhänä", olipa sitten uskovainen tai ei.
        Itse kunnioitan 10 käskyä, vaikka syntinen olenkin. Ne 10 käskyä ovat pelastaneet minut monesta harmista ja ne ovat viisaita käskyjä olleet elämäni tiellä. En varasta, en valehtele ym, joten lainkoura ei ole tavoittanut kertaakaan. En himoitse toisen omaa, en oo kade.
        Miten hyvä ja rentouttavaa, kun yhtenä päivänä viikossa voi levätä vain ja ihan "käskyn" mukaan. Kun sitten aikanaan menee Pietarin portille, niin voi ainakin vedota yhteen "hyväntekoon".

Hyvä ottaa esille muitakin asioita, kuin pelkästään jauhaa politiikkaa täällä.

Uskon, että moni 70+ kunnioittaa lepopäivää, mutta nyky "valveutuneena" ateistina ei uskalla tunnustaa, vaan menee yleisen "muodin" mukaan.

• Anonyymi00018

Missä maailmassa jotkut 70 vuotta täyttäneet elää ?
      Että ollaan "maallistuttu" ?
      Eläkää niinkuin haluatte, mutta älkää viitsikö tyrkyttää vanhakantaisia
      ajatuksianne Raamatusta.

Joillekin joulu ei merkitse mitään. Ei ole merkinnyt ennen eikä nyt.
      Ehkä erilaisia ruokia. Siinä kaikki.

Olin lähes koko ikäni 3-vuorotöissä ja otti päähän silloin,
      kun kaupat oli viikonloppuna kiinni tai lauantaisin sentään
      13 asti auki. Jääkaapit oli pieniä. Meidänkään keittiöön ei olisi mahtunut mikään jenkkikaappi.

Miten ihmeen lepopäiviä eläkeläinen viettää, kun jokainen päivä on lepopäivä
      jos niin haluaa ?

Kaikella kunnioituksella.

• Anonyymi00019

Maailma muuttuu ja ihmiset saavat muuttua sen mukana.
      Ei nyt ainakaan pidä yrittää pakottaa muita käymään kaupoissa
      perjantaisin. Käyn silloin kun tarve on. Yleensä päivällä,
      oli mikä päivä hyvänsä, mutta etten ole työssäkäyvien tiellä.

• Anonyymi00020

Mielestäni jokainen saa pyhittää lepopäivänsä, jos niin haluaa. Samoin jokainen saa olla pyhittämättä, jos se on hänen mielestään parempi. Uskonnonvapaus on myös vapaus olla uskomatta ja vapaus olla noudattamatta vanhoja uskonnollisia perinteitä.

Kymenen käskyn viimeisestä muistan 1933/-38 Raamatun version:
      "Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
      Vaimo ja palvelijat luettiin miehen omaisuudeksi kuten aasi tai härkä.
      Tällaistako ajattelutapaa meidän pitäisi arvostaa ja kunnioittaa Herran vuonna 2025? Vaikka uudessa käännöksessä asia ilmaistaan toisin, niin Raamattu on äärikonservatiivinen patriarkaalisen maailman kuvaus, joka sopii hyvin huonosti nykypäivään.

Tämän kirjoitan miehenä ja entisenä seurakunnan aktiivina.

• Anonyymi00024

Kun kymmenestä käskystä on puhe, vilkaisepa 5.Mooseksen kirja, luku 4:10 alkaen, että kuka sellaiset kymmen käskyä on antanut ja mistä.

Todellisuudessa uskonto onkin hilpeä tarina, jonka Jumalakin onkin tulivuori Raamatun mukaan, ja 10 käskyä on kirjoitettu laavakivitauluihin.

Onhan tuolla Jumalalla ikääkin sellaiset 3500 vuotta, millä Jumalakka papit keksivät kansaa pelotella, saadakseen hyötyä itselleen.

Vuonna 2025 olisi suotavaa älyn jo hieman kehittyneen.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Kun kymmenestä käskystä on puhe, vilkaisepa 5.Mooseksen kirja, luku 4:10 alkaen, että kuka sellaiset kymmen käskyä on antanut ja mistä.

Todellisuudessa uskonto onkin hilpeä tarina, jonka Jumalakin onkin tulivuori Raamatun mukaan, ja 10 käskyä on kirjoitettu laavakivitauluihin.

Onhan tuolla Jumalalla ikääkin sellaiset 3500 vuotta, millä Jumalakka papit keksivät kansaa pelotella, saadakseen hyötyä itselleen.

Vuonna 2025 olisi suotavaa älyn jo hieman kehittyneen.

Ja olenkin iloinen, että 'entinen seurakunnan aktiivi', on huomannut, etteivät palikat oikein enää sovi vuoteen 2025 - löytyy myös wikipediasivu Jahve.

• Anonyymi00021

Viime sottiin aikana annettiin oikein julistus, ettei pyhäpäiviä erotella, vaan painetaan niska limassa.

• Anonyymi00034
        UUSI

Tais olla siellä jossain ihan papit mukana asioissa.

• Anonyymi00022

Eikö meille eläkeläisille yli 70 v jokainen päivä ole joå lepopäivä.? Ainakin minulle. Suorittamiset on suoritettu, ei mitään aikomusta suorittaa vielä vanhuuttakin.

• Anonyymi00023

Ihanaa olla yksin, hiljaisuus ympärillä - laittaa joulu tai olla laittamatta. Syödä niin vähän itsekseen kuin haluaa tai syödä jos tykkää. Olla yöpaita vaikka koko päivä päällä. Nukkua, kun haluaa tai olla nukkumatta, eikä pakko ole mennä mihinkää,n, ei pakko seurustella. Kissa on mutta keinutuoli vielä puuttuu. Mitä muuta sitä ihminen tässä iässsä kaipaa?

• Anonyymi00026
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Ihanaa olla yksin, hiljaisuus ympärillä - laittaa joulu tai olla laittamatta. Syödä niin vähän itsekseen kuin haluaa tai syödä jos tykkää. Olla yöpaita vaikka koko päivä päällä. Nukkua, kun haluaa tai olla nukkumatta, eikä pakko ole mennä mihinkää,n, ei pakko seurustella. Kissa on mutta keinutuoli vielä puuttuu. Mitä muuta sitä ihminen tässä iässsä kaipaa?

Jopa osui arkaan paikkaan!

Huomaa, että 10 käskyä ei kunnioiteta 70+ palstalaisilla.

Toinen seikka, että ne jotka kunnioittavat, ajetaan lyttyyn.
        Se on sitä nykyajan rasismia.

Mutta jos kunnioittaa "......", niin ylistystä kyllä tulee.

Varastakaa, valehdelkaa, tehkää huorin kaikessa rauhassa!

Mutta joku ei varasta, ei valhettele, eikä tee huorin - niin kunnioittakaa toki hänen kantsontakantaansa!

Mitäpä tästä riitelemään?

• Anonyymi00027
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Isoäiti pelasi pasianssit vielä aidoilla korteilla, minä isoisoäiti voin senkin tehdä jo älypuhelimella.

Muuta en kaipaa.

Kuten Vesa-Matti Loiri laulaa: - ' Olen haaveista haudannut enemmän, kuin enää muistankaan, mutta yhden mä toivoisin kestävän, niin kauan kuin elää saan - se on unelma rauhasta vanhuuden, ja mietteistä seestyneistä, se on syntynyt surusta sydämen ja pulpunut kyyneleistä."

Sen eteen on antanut elämänsä, ja rauhan on ansainnut.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Isoäiti pelasi pasianssit vielä aidoilla korteilla, minä isoisoäiti voin senkin tehdä jo älypuhelimella.

Muuta en kaipaa.

Kuten Vesa-Matti Loiri laulaa: - ' Olen haaveista haudannut enemmän, kuin enää muistankaan, mutta yhden mä toivoisin kestävän, niin kauan kuin elää saan - se on unelma rauhasta vanhuuden, ja mietteistä seestyneistä, se on syntynyt surusta sydämen ja pulpunut kyyneleistä."

Ja tästä seestyneestä hiljaisuuden rauhasta nyt nautin - lepopäivä on jokainen päivä.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Muuta en kaipaa.

Hyvä että et kaipaa!

Ja mitenkähän tämä tärkeä tieto liittyi nyt itse aiheeseen?
        Tietääkseni Loiri ei ole mikään "pyhimys".

• Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Ja tästä seestyneestä hiljaisuuden rauhasta nyt nautin - lepopäivä on jokainen päivä.

Tätä onnea rikkoo vain tietoisuus siitä - kaikilla ei asiat ole näin hyvin - eläke ei riitä elämiseen, jälkipolvi on hunningolla, elämän hallinta heillä ei ole hanskassa, oma fyysinen tai psyykkinen kunto ei ole balanssissa, tarvitsisi apua, mutta kukaan ei kuule, On musertavaa surua, epätoivoa ja yksinäisyyttä. Olisin narsisti, jos en ymmärtäisi tätä. Kunpa voisin auttaa muita.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Tätä onnea rikkoo vain tietoisuus siitä - kaikilla ei asiat ole näin hyvin - eläke ei riitä elämiseen, jälkipolvi on hunningolla, elämän hallinta heillä ei ole hanskassa, oma fyysinen tai psyykkinen kunto ei ole balanssissa, tarvitsisi apua, mutta kukaan ei kuule, On musertavaa surua, epätoivoa ja yksinäisyyttä. Olisin narsisti, jos en ymmärtäisi tätä. Kunpa voisin auttaa muita.

Niin - olla olemassa vielä, jos joku tarvitsee ...?

• Anonyymi00032
        UUSI
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Niin - olla olemassa vielä, jos joku tarvitsee ...?

Onhan se niinikin, että "jokainen on oman onnensa seppä".

• Anonyymi00033
      UUSI

Minullekin sunnuntai on lepopäivä. Työssä ollessa on ihan inhimillisesti tarpeellista rentoutua yhtenä päivänä viikossa, vaikka ei uskonnollinen olisikaan.

Minulle myös uskonnollinen puoli on selvä asia, elämmehän kristityssä maassa jossa juhlapyhätkin menevät kristillisen perinnön ja kulttuurin mukaan, sitä on turha yrittää kieltää vaikka nykyään yritetäänkin.

Suvaitsevaisuutta, myös kristityt saavat elää näkemyksensä mukaan!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      72
      4118
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      57
      3803
    3. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      52
      2344
    4. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      44
      2151
    5. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      36
      1925
    6. Oliko kiihkeä

ensimmäinen yö?
      Ikävä
      49
      1829
    7. 99
      1616
    8. Kummallista

Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      55
      1593
    9. Miltä meidän

Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      48
      1572
    10. Ikävä Jii.

Toivotko vielä näkemistä?
      Ikävä
      57
      1453
    Aihe