Kansaneläke nousee ensi vuonna

Anonyymi-ap

Nouseeko takuueläke?

21

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Kaikkiin lakisääteisiin eläkkeisiin tehdään indeksikorotukset.

      Itse kerrytettyihin työeläkkeisiin ja myös niihin eläkkeisiin, jotka maksetaan verovaroista eli takuueläkkeeseen ja kansaneläkkeeseen.

      • Anonyymi00014

        AI-yhteenveto
        Vuoden 2026 alusta työeläkkeet nousevat noin 0,88 % työeläkeindeksin mukaisesti, mikä tarkoittaa noin 17–18 euron korotusta 2 000 euron eläkkeeseen. Kansaneläkkeet nousevat myös indeksin mukaan, ja täysi kansaneläke nousee noin 4 eurolla 787,07 euroon kuukaudessa, mutta muihin etuuksiin ei tule korotusta kansaneläkeindeksin jäädytyksen takia.
        Työeläkkeet (Työeläkeindeksi)
        Korotus: Noin 0,88 % (indeksi 3104).
        Vaikutus: 2 000 euron bruttoeläkkeeseen noin 17–18 euron korotus.
        Vaikutus päivämäärä: 1.1.2026 alkaen.
        Kansaneläkkeet ja muut Kelan etuudet
        Kansaneläkeindeksin pisteluku: 1939.
        Täysi kansaneläke: Nousee noin 4 €/kk (783,41 € -> 787,07 €).
        Muut etuudet: Kansaneläkeindeksin jäädytyksen vuoksi muihin etuuksiin (kuten toimeentulotuki, elatustuki) ei tule korotusta.
        Uudet eläkkeet (Palkkakerroin)
        Jos jäät eläkkeelle 1.1.2026, eläkkeesi laskennassa käytettävä palkkakerroin nousee noin 2,33 % (kerroin 1,712).
        Jos jäät eläkkeelle vuoden 2025 lopussa (esim. 1.12.2025), maksussa oleva eläkkeesi nousee 1.1.2026 alkaen työeläkeindeksin (0,88 %) mukaisesti.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        AI-yhteenveto
        Vuoden 2026 alusta työeläkkeet nousevat noin 0,88 % työeläkeindeksin mukaisesti, mikä tarkoittaa noin 17–18 euron korotusta 2 000 euron eläkkeeseen. Kansaneläkkeet nousevat myös indeksin mukaan, ja täysi kansaneläke nousee noin 4 eurolla 787,07 euroon kuukaudessa, mutta muihin etuuksiin ei tule korotusta kansaneläkeindeksin jäädytyksen takia.
        Työeläkkeet (Työeläkeindeksi)
        Korotus: Noin 0,88 % (indeksi 3104).
        Vaikutus: 2 000 euron bruttoeläkkeeseen noin 17–18 euron korotus.
        Vaikutus päivämäärä: 1.1.2026 alkaen.
        Kansaneläkkeet ja muut Kelan etuudet
        Kansaneläkeindeksin pisteluku: 1939.
        Täysi kansaneläke: Nousee noin 4 €/kk (783,41 € -> 787,07 €).
        Muut etuudet: Kansaneläkeindeksin jäädytyksen vuoksi muihin etuuksiin (kuten toimeentulotuki, elatustuki) ei tule korotusta.
        Uudet eläkkeet (Palkkakerroin)
        Jos jäät eläkkeelle 1.1.2026, eläkkeesi laskennassa käytettävä palkkakerroin nousee noin 2,33 % (kerroin 1,712).
        Jos jäät eläkkeelle vuoden 2025 lopussa (esim. 1.12.2025), maksussa oleva eläkkeesi nousee 1.1.2026 alkaen työeläkeindeksin (0,88 %) mukaisesti.

        Turhaa byrokratiaa joka syö noi rahat.


    • Anonyymi00002

      Tukipummit syö työeläkkeet.

      • Vai tukipummit tein ulkomailla töitä sillon en tiennyt Suomen veropolitiikkaa. Nyt eläke on käteen suurpiirtein 783,41 euroa kuukaudessa .SUOMEN VALTIO VEI VEROTUKSELLA ULKOMAAN TULON


      • Pirppa kirjoitti:

        Vai tukipummit tein ulkomailla töitä sillon en tiennyt Suomen veropolitiikkaa. Nyt eläke on käteen suurpiirtein 783,41 euroa kuukaudessa .SUOMEN VALTIO VEI VEROTUKSELLA ULKOMAAN TULON

        ORPO JA PURRA PORVARIT OVAT SYNTYPERÄISII RYSSII


      • Anonyymi00008
        Pirppa kirjoitti:

        Vai tukipummit tein ulkomailla töitä sillon en tiennyt Suomen veropolitiikkaa. Nyt eläke on käteen suurpiirtein 783,41 euroa kuukaudessa .SUOMEN VALTIO VEI VEROTUKSELLA ULKOMAAN TULON

        Tässä tapauksessa saat kansaneläkettä yli 500 e/kk pienen työeläkkeesi lisäksi.


      • Anonyymi00010
        Pirppa kirjoitti:

        Vai tukipummit tein ulkomailla töitä sillon en tiennyt Suomen veropolitiikkaa. Nyt eläke on käteen suurpiirtein 783,41 euroa kuukaudessa .SUOMEN VALTIO VEI VEROTUKSELLA ULKOMAAN TULON

        Jos olit ulkomailla töissä, niin kait sielläkin oli jokin työeläkejärjestelmä, jonka piiriin kuuluit ja siitä maksoit?
        Eläke sieltä tuskin tulee automaattisesti, joten sitä pitää itse hakea. Oletko muistanut hakea?
        Ja maasta, jossa työskentelin, riippuu se miten verotus sitä huomioi eli onko Suomella sopimuksia ko maan kanssa.


      • Anonyymi00012
        Pirppa kirjoitti:

        Vai tukipummit tein ulkomailla töitä sillon en tiennyt Suomen veropolitiikkaa. Nyt eläke on käteen suurpiirtein 783,41 euroa kuukaudessa .SUOMEN VALTIO VEI VEROTUKSELLA ULKOMAAN TULON

        Hae takuueläkettä se on melkeen tonnin, olisko 986€/ kk.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Hae takuueläkettä se on melkeen tonnin, olisko 986€/ kk.

        Takuueläkehän takaa vain sen, että jokaisen vanhuueläkeikäisen eläke on vähintään tuon takuueläkkeen suuruinen. Ei täyttä takuueläkettä saa muiden eläkkeiden päälle,,vaan takuueläkettä saa vain niin paljon, että henkilölle maksetaan tuon takuueläkkeen maksimimäärän suuruinen eläke yhteensä.


    • Anonyymi00003

      Kyllä, takuueläke nousi vuoden 2025 alussa kansaneläkeindeksin mukaisesti 1,0 %. Tämän seurauksena takuueläkkeen täysi määrä on 986,30 euroa kuukaudassa (aiemmin 976,59 €), ja tämä korotus koskee automaattisesti Kelan maksamia eläkkeitä, ilmoitusta ei tarvitse hakea.
      Keskeiset muutokset vuodelle 2025:
      Takuueläkkeen täysi määrä: 986,30 €/kk.
      Kansaneläkkeen täysi määrä (yksin asuva): 783,41 €/kk.
      Kansaneläkkeen täysi määrä (parisuhteessa elävä): 699,42 €/kk.
      Kaikkiin Kelan eläkkeisiin: 1,0 % indeksikorotus.
      Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
      Jos saat takuueläkettä, sen määrä on vuoden 2025 alusta alkaen korkeampi.
      Kela tarkistaa eläkkeet automaattisesti, eikä sinun tarvitse tehdä mitään.
      Muutos on tehty kansaneläkeindeksin mukaan.

      • Anonyymi00004

        Vuosi 2025 alkaa olla mennyttä,joten se noista korotuksista. Vuosi -26 alusta KELA korotus on
        0,5%.


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Vuosi 2025 alkaa olla mennyttä,joten se noista korotuksista. Vuosi -26 alusta KELA korotus on
        0,5%.

        KELLE ORPOLLE VAI PURRALLE VAI POLIITTISILLE PUOLUEILLE.KOROTUS ENS VUONNA ORPOLLE YLI 1000 € KK ONKS HYVÄ


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        KELLE ORPOLLE VAI PURRALLE VAI POLIITTISILLE PUOLUEILLE.KOROTUS ENS VUONNA ORPOLLE YLI 1000 € KK ONKS HYVÄ

        Se kuolee kohta sydäriin.


    • Anonyymi00006

      KUKA USKOO ENÄÄ SUOMEN POLIITTISEEN VALTIOON.?.!!. HERRAT ELLÄÄ TYHMIEN ÄÄNESTÄJIEN RAHOILLA JOULUNA KINKKUA KALKKUNAA LOHTA JA VENÄLÄISTÄ KAVIAARIA. HURRAA SUOMI

      • Anonyymi00011

        Onkos asiat siellä Pietarissa paremmin?


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Onkos asiat siellä Pietarissa paremmin?

        No on! Täällä ei tarvitse murehtia jostakin kansaneläkkeestä koska sitä ei ole.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        No on! Täällä ei tarvitse murehtia jostakin kansaneläkkeestä koska sitä ei ole.

        Ei tartte kansaneläkettä, työeläke on niin hyvä.


    • Anonyymi00007

      Kyllä! Maksalaatikon saa rusinoilla jakossa!

    • Anonyymi00016

      Minulla työeläke nousee 0.88 % ja ennakonpidätys 0,5 %-yks. Kyllä on varaa juhlia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      39
      2020
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      846
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      834
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      711
    5. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      691
    6. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      600
    7. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      64
      553
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      477
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      469
    10. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      457
    Aihe