Miksi retket sikahintaisia?

Mamaiaan menossa

Matkanjärjestäjien järkkäämät retket tuntuu ihan älyttömän kalliilta. Maassahan on muuten suht edullista. Mistähän retkien hinnat oikein koostuu? Kokemuksia? Oliko nää valmisretket hintansa väärtejä? Itse yleensä reissataan paikallisilla kulkuvälineillä ja ollaan todettu se paljon edullisemmaksi vaihtoehdoksi monissa eri paikoissa. Retkistä kiinnostaa erityisesti Tonavan jokiristeily ja Bukarest/Branin linna. Olisko näihin kohteisiin helppo mennä ominpäin?

Mitä eri harrastusmahdollisuuksia Mamaiassa on? Onko tietoa esim. kalastusretkistä tai ratsastuksesta? Muistakin aktiviteeteista ottaisin mielelläni tietoja vastaan.

Kiitti jo etukäteen, jos joku jaksaa vastailla! :)

6

1244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dracula itse

      Ai mitä harrastusmahdollisuuksia itse Mamaiassa on? No, auringonotto, meressä uinti, altaassa uinti, vesipuistossa rypeminen, rantabulevardin kävely päästä päähän, rantabulevardin juokseminen päästä päähän, nelipyöräkärryajelu rantabulevardilla, trampoliinikarsinassa pomppiminen (jos on vielä ehjä), ravintoloissa syönti, ravintoloissa juonti, valokuvaus (jos on kamera) ja lukeminen (jos on lehti tai kirja). Siinähän ne sen paikan aktiviteetit suurin piirtein olivatkin. Ja näistäkin vain osa sillä edellytyksellä, että on aurinkoista... ;) Hyvää matkaa!

      PS. Retkissä näppinsä on pelissä paikallisella ja kotimaisella matkatoimistolla, jotka molemmat osaavat ottaa omansa ja vähän extraa. Retkiltä pitää jäädä rahaa käteen, vaikka lähtijöitä olisi minimimäärä. Olethan huomannut, että retki ei halpene/kallistu tippaakaan, oli lähtijöitä mikä määrä hyvänsä...

      • retkeilijät

        Maan hintataso ei taida juurikaan vaikuttaa matkatoimiston veloittamiin hintoihin.
        Jossain maassa pitää kai repiä paremmat voitot, että toisessa kalliimmassa maassa voi pitää hinnat sellaisina että saadaan myös siellä rahat turisteilta.
        Kokonaisuus kai ratkaisee. Tuskin yksittäisen maan (alhainen)hintaso. Yksi maa on vain osa matkatoimiston budjetista.

        Samaa mieltä olen, että retket maksavat Romaniassa ja myös Bulgariassa paljon, kun vertaa millä hinnalla omatoimisesti kulkisit.

        Jos onnistuu löytämään luotettavaksi katsomansa taksikuskin, kannattaa lähteä kimpassa (2-4 henkilöä)retkelle taksilla oman aikataulun ja ainakin jonkinlaisen reittisuunnitelman puitteissa. Niistä voi keskustella kuskin kanssa.
        Monesti heillä on valmiita ehdotuksia, joista voi valita tai rakennella mieleisensä.
        Hinta pitää sopia etukäteen, maksaa jälkikäteen ja pitää sopia myös lähtö- ja ainakin summittainen paluuaika tunnin-parin tarkkuudella.
        Ei tule sitten epäselvää eikä suuria lisäveloituksia.
        Eikä tule kalliimmaksi ainakaan kuin matkatoimiston retki (jos et suostu ylihintapyyntöihin) ja taksiretkellä on aina ollut paljon antoisampaa ja hauskempaa, voi pysähtyä milloin ja missä huvittaa, esimerkiksi syömään ja huurteiselle, ja tehdä vaikka reittimuutoksen aikataulun puitteissa.

        Kuski kannattaa luonnollisesti valita sieltä kielitaitoisemmasta ja lupsakkaammasta päästä, ja tehdä kokeeksi vaikka ensin parin tunnin pikku reissu, lähikaupunkiin tai vastaavaa.

        Bulgariassa eräs kuski on aikoinaan kuskannut meitä mukavasti ympäri maata ja jopa sukulaisissaan, olemme nähneet ja kuulleet hänen kertomuksiaan maasta tavallisen ihmisen tasolla ja kannalta. Matkatoimiston retki ei koskaan avaa sellaisia "näkymiä". Olemme majoittaneet tämän kuskimme ja pitäneet ruokapuolesta huolta matkojemme varrella palkkion lisäksi, kaikki on mennyt loistavasti ja matkatoimistoa edullisemmin.
        Kuskimme on nyt "työnsä tehnyt" sikäli, että opimme hänen avullaan tuntemaan maata ja ihmisten sielua
        reissataksemme yksinkin.
        Ehkä meillä on ollut harvinaisen hyvä tuuri ?


    • Bran

      Constantasta käsittääkseni pääsee junalla niin Bukarestiin, Brasoviin sekä Tulceaan, eli samoihin paikkoihin johon matkatoimistot tekevät retkiä. Brasovista Branin eli Draculan linnalle on jonkin verran matkaa, mutta luulisi että kaupungista löytyy opasteita millä bussilla paikanpäälle pääsee jos kiinnostaa ko. paikka. Itse olin AM:n Romanian kiertomatkalla ja hinta/laatu suhde yllätti erittäin positiivisesti.Reitti kulki Bukarest, Sibiu, Brasov, Tulcea kautta ja nähtäävää oli hurjan paljon ja matkalla sai aimo pläjäyksen tietoa maan historiasta sekä nykypäivän menosta. Mielestäni pelkästään Mamaiassa käynti ei anna kuvaa ko. maasta, kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa muihin kaupunkeihin.Transilvanian pienet keskiaikaiset kaupungit ovat todella viehättäviä. Harvassa paikassa puhutaan englantia, saksalla pärjää paremmin. Taskuvarkaita kannattaa varoa.Hintataso on edullisempi kuin rantakohteissa. Matkatoimistojen retkillä on mukana suomalainen sekä paikallisopas ja ehkä en itse lähtisi eka kertaa Romanian sisämaahan ominpäin, mutta nyt kyllä kun paikoista on ensi tuntuma matkanjärjestäjän opastamana.

      • no jaa

        Ainakin Tjäreborg vie retkelle Tonavan suistolle, jossa retken hinta sisältää lounaan luostarin ravintolassa ja jokiajelun suistolla. Ko. joella ei näyttänyt kovin monta paattia olevan, eikä tietoa pääseekö sinne kuin ryhmänä (on kuitenkin osa suojelualuetta).

        Maassa pääsääntöisesti kait on halpaa, mutta Constantan ja Mamaian hintataso on selkeästi lähempänä suomalaista, joten palvelutkin maksaa enemmän. Ei bensakaan siellä mitään ilmaista ole. Retkillä on yleensä sekä suomalainen että paikallinen opas ja bussikuski, joten kyllä ne kaikki palkkansa tarvitsee.


      • tässä maailmassa

        ole kuvitellutkaan, että Mamaia = Romania
        tai Kultahietikko = Bulgaria jne !?

        turistipaikka missään maassa ei todellakaan anna juuri häivähdystäkään itse maasta.


    • skanditon

      Totta on, etta ne tuntuvat kalliilta, mutta kun
      itse kavin Bukarestissa, oli bussissa (ilmastoi-
      dussa laatubussissa) englantia taitava romania-
      lainen opas, seka matkan jarjestajan oma. Aamu-
      aikaiseen lahdettiin liikkeelle respasta tilattu
      aamiainen mukana, joka syotiin ensimmaisella tau-
      kopaikalla, jossa kahvi oli puolet halvempaa kuin
      Mamaiassa.

      Bukarestissa kaytiin katsomassa tilavuudeltaan
      Maailman kolmanneksi suurinta rakennusta, "Ceau-
      sescun linnaa", kansojen palatsia.

      Muiden suurempien nahtavyyksien jalkeen, menimme
      syomaan: alkuruoka, paaruoka ja jalkiruoka.
      Paluumatkalla pysahdyimme aamun taukopaikassa,
      jossa myoskin: alkuruoka, paaruoka ja jalkiruoka.

      Musta meri on vahakalainen, joten ainoat paikat
      lienevat suistoalueilla.

      Ratsastusta en nahnyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe