Asun kenkälaatikon näköisten betonikuutioitten keskuudessa "omassa" betonilokerossani. Ympärillä useita betonikuutioita, yksi kauppa, yhdellö sivulla rautatie ja muualla läheisyydessä valtateitä.
Joka päivä ja usein yölläkin joku dieselmoottorillinen työkone jyrrää. Yöllä enimmäkseen lumitöissä ja kaupan kuljetuksissa. Aamusta alkaa jäteautoralli, usein jo kuudelta. Joka päivä jäteautoja käy keskimäärin 3 kpl keräten eri sortin jätteitä. Talvella talojen välistä tekee lumitöitä peräkkäin ainakin 3 eri firmaa, kaikki koettaen kolata sitä lunta, mitä on ehkä satanut tai ei. Sitten tulee hiekoittajat.
Kesällä leikellään nurmikoita suuriäänisillä koneilla ja ajoittain puhallellaan suuriäänisellä lehtipuhaltimella jotakin maasta. Kaikki asukkaitten autoliikenteen lisäksi, joka on hiljaisinta näistä edellämainituista.
Varsinkin nelisylinteristen dieselmoottoreitten melu on pahinta, koska niitten melu kivasti resonoi asuinhuoneitten mittojen kanssa. Ja kuulosuojaimet eivät ole oikein mukavia päivällä, yöllä olen jo oppinut nukkumaan ne päässä.
Onko se aivan mahdotonta suunnitella ja rakentaa toimiva äänenvaimennin näille työkoneille? Siinä saattaisi olla hyvä idea jollekin konepajalle, JOS joku osaisi suunnitella kyseisiä laitteita ja JOS joku uskaltaisi alkaa valmistamaan niitä. Tarve on huutava!
Muinoin 1960 -luvulla tuotiin maahan Gilera -merkkisiä moottoripyöriä. Itse pyörä oli hyvän näköinen ja todella hiljainen, mutta muuten täysi paska kuten kaikki muutkin Italian teollisuustuotteet. MIKÄ oli sen onnistuneen äänenvaimentimen salaisuus? Onko jostakin saatavissa edes sen sisuskalujen kuvia? Tai vaikka jossakin vanha Gileran vaimennin, jonka (halvalla) ostaisin ja siitä opin imuroisin?
Itse olen aikanani autopuolen kouluja käynyt, mutta en niin paljon, että äänenvaimentimien tekniikkaa olisin saanut oppia. JOKU varmasti osaa vastata tähänkin!
Silloin 1960 -luvulla kerran talvella oli urheilukentällä jäärata-ajot. Timo Mäkisen Mini surrasi hiljaa ja oli ylivoimainen muihin autoihin verraten, jotka hirveällä metelillä luulivat tulevan tulosta. Siviileille oli myynnissä yleismallin Effector nimisiä äänenvaimentimia, mitkä oli susia.
Tietoa siis ON, mutta MIKSI sitä ei oteta käyttöön eikä edes oppiaineeksi saati oppikirjoihin?
Hyvä vaimennin
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Etkö opääse eroon laatikostasi muualle ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀764263BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1923493- 1952825
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome672727Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main412632- 571166
- 761047
Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2381002MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka
Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t107876- 55870