On niin raivokas ja aggressiivinen olo koko ajan. En ole tekemässä kenellekään mitään, mutta miksi näin? On minulla diagnoosikin psykoosisairaudesta. Voiko tämä johtaa psykoosiin?
Joudunko hoitoon...
48
207
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Ärtyneisyyden rooli
Ärtyneisyys on epäspesifinen oire, jota voi esiintyä monissa muissakin mielenterveyden häiriöissä tai elämäntilanteissa, eikä se välttämättä tarkoita psykoosin alkamista. Se on kuitenkin yleinen varhaisvaiheen merkki, johon tulisi kiinnittää huomiota, etenkin jos se on uutta, voimakasta tai esiintyy yhdessä muiden oireiden kanssa.
Muut tyypilliset varhaisoireet
Ärtyneisyyden lisäksi psykoosin puhkeamista voivat ennustaa tai edeltää muutkin oireet, kuten:
Ahdistuneisuus ja masentuneisuus
Unettomuus tai muut uniongelmat
Levottomuus
Vetäytyminen ihmissuhteista ja sosiaalinen eristäytyminen
Toimintakyvyn aleneminen (esim. työssä tai opinnoissa)
Epäilykset tai tunne siitä, että ympäristö tai oma itse on muuttunut (lievät psykoottiset oireet)
Lyhytkestoiset, ohimenevät aistihairahdukset
Varsinaiset psykoottiset oireet
Kun psykoosi puhkeaa, oireet muuttuvat tyypillisesti selkeämmiksi ja niihin kuuluvat:
Aistiharhat (yleisimmin kuuloharhat)
Harhaluulot (vääriä, järjenvastaisia uskomuksia, joista ei jousta)
Hajanainen ajattelu ja puhe
Korostuneen outo käytös- Anonyymi00002UUSI
Olen ahdistunut ja masentunut. Minulla on uniongelmia. Olen levoton ja vetäydyn ihmissuhteista. Olenko sairastumasta...?
- Anonyymi00003UUSI
Anonyymi00002 kirjoitti:
Olen ahdistunut ja masentunut. Minulla on uniongelmia. Olen levoton ja vetäydyn ihmissuhteista. Olenko sairastumasta...?
Jos olet masentunut niin sinähän olet jo sairastunut
- Anonyymi00004UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
Jos olet masentunut niin sinähän olet jo sairastunut
En lue sitä sairastumiseksi. Se ei ole lääkärin diagnoosi vaan oma tunne.
- Anonyymi00005UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Lisäksi olen tosi ärtynyt.
- Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
paljon sun pitää vielä masentua että sä saisit lääkärissä masennus diagnoosin
- Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Lisäksi olen tosi ärtynyt.
jos et ole sairastunut niin mitä sä vielä haluat että sulla voi diagnosoida sairauden
- Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
jos et ole sairastunut niin mitä sä vielä haluat että sulla voi diagnosoida sairauden
Mä mitään diagnoosia halua! Nuo on psykoosin ensioireita ja pelkään sairastuvani psykoosiin, koska minulla on skitsofrenia. Olet kyllä yksinkertainen tapaus!
- Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Mä mitään diagnoosia halua! Nuo on psykoosin ensioireita ja pelkään sairastuvani psykoosiin, koska minulla on skitsofrenia. Olet kyllä yksinkertainen tapaus!
ahdistus ,masennus ja uniongelmat on psykoosin ensioireita, Tämä on hyvä tietää
- Anonyymi00012UUSI
ei masennusta tartte pelätä. eli sinulle on tulossa psykoosi koska olet masentunut ja sinulla on uniongelmia
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
ei masennusta tartte pelätä. eli sinulle on tulossa psykoosi koska olet masentunut ja sinulla on uniongelmia
Ei sitä voi tietää... helvetti soikoon.
- Anonyymi00015UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
niin ei voida tietää. Joko sulle tulee tai sitten ei tule
- Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
sinä siis raivoat mutta samalla sua masentaa
- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
niin ei voida tietää. Joko sulle tulee tai sitten ei tule
Niin ja se tulee ennemmin tai sitten myöhemmin...
- Anonyymi00013UUSI
pitäiskö sun soittaa psykiatrian päivystykseen ja kysyä sieltä
- Anonyymi00018UUSI
Ei ole mitään psykiatrian päivystystä. On vain sairaalan päivystys ja omahoitaja.
- Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ei ole mitään psykiatrian päivystystä. On vain sairaalan päivystys ja omahoitaja.
no soita päivystykseen sitten
- Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00019 kirjoitti:
no soita päivystykseen sitten
En mä nyt yöllä ainakaan ala soittaa, kun ei oo mitään akuuttia hätää.
- Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
En mä nyt yöllä ainakaan ala soittaa, kun ei oo mitään akuuttia hätää.
no kaikki on sitten hyvin
- Anonyymi00025UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
no kaikki on sitten hyvin
Elämässä on monta muutakin vaihtoehtoa on kyllä ja ei, musta ja valkoinen.
- Anonyymi00027UUSI
Anonyymi00025 kirjoitti:
Elämässä on monta muutakin vaihtoehtoa on kyllä ja ei, musta ja valkoinen.
joo. Mutta jos ei ole akuuttia hätää niin silloin tilanne ei ole niin paha jos ei koe tarvitsenvansa terveydehuollon apua tässä hetkessä
- Anonyymi00028UUSI
Anonyymi00027 kirjoitti:
joo. Mutta jos ei ole akuuttia hätää niin silloin tilanne ei ole niin paha jos ei koe tarvitsenvansa terveydehuollon apua tässä hetkessä
Tilanne voi huonontua nopeastikin tai sitten ei... päivässä, viikossa, kuukaudessa tai vaikka vuodessa.
- Anonyymi00029UUSI
Anonyymi00027 kirjoitti:
Psykoosi on kuule sellainen juttu, että kun se tulee päälle, ei koe tarvitsevansa apua keneltäkään. Vähiten terveydenhuollosta . Silloin omaiset vie hoitoon. Siksi nyt pohdin olenko vain muuten vaan vittuuntunut kaikkeen vai onko se merkki vakavammasta.
- Anonyymi00030UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Tilanne voi huonontua nopeastikin tai sitten ei... päivässä, viikossa, kuukaudessa tai vaikka vuodessa.
no silloin hakeudut hoitoon.
- Anonyymi00031UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
no silloin hakeudut hoitoon.
Siinä vaiheessa ei enää itse tajua hakeutua hoitoon. En ymmärrä miksi väittelee sun kanssa melkein kahdelta yöllä päivänselvistä asioista.
- Anonyymi00032UUSI
Anonyymi00029 kirjoitti:
Psykoosi on kuule sellainen juttu, että kun se tulee päälle, ei koe tarvitsevansa apua keneltäkään. Vähiten terveydenhuollosta . Silloin omaiset vie hoitoon. Siksi nyt pohdin olenko vain muuten vaan vittuuntunut kaikkeen vai onko se merkki vakavammasta.
no soita sitten omaisille jos tarttet apua. sanoit äskön ettei ole akuuttia hätää .Niin jos sinä et halua terveydenhuollon arviota niin toki voit miettiä itse tilannetta
- Anonyymi00036UUSI
Anonyymi00031 kirjoitti:
Siinä vaiheessa ei enää itse tajua hakeutua hoitoon. En ymmärrä miksi väittelee sun kanssa melkein kahdelta yöllä päivänselvistä asioista.
mikä se omahoitaja oli josta puhuit aikasemmin . Luulin että sulla on hoitosuhde terveydenhuollossa. Mutta ymmärsin tuon omahoitajan väärin
- Anonyymi00038UUSI
Anonyymi00036 kirjoitti:
mikä se omahoitaja oli josta puhuit aikasemmin . Luulin että sulla on hoitosuhde terveydenhuollossa. Mutta ymmärsin tuon omahoitajan väärin
On omahoitaja. En halua ottaa häneen yhteyttä, koska pelkään osastolle joutumista.
- Anonyymi00039UUSI
Kuka sinut vie? et nähtävästi asu yksin jos joku tietää sinun olevan psykoosissa
- Anonyymi00040UUSI
Kotiinko sut pitäis yksin jättää psykoosissa?
- Anonyymi00042UUSI
Anonyymi00039 kirjoitti:
Kuka sinut vie? et nähtävästi asu yksin jos joku tietää sinun olevan psykoosissa
En asu yksin.
- Anonyymi00043UUSI
Anonyymi00038 kirjoitti:
On omahoitaja. En halua ottaa häneen yhteyttä, koska pelkään osastolle joutumista.
älä sitten ota yhteyttä niin kukaan vie sua osastolle kun kukaan ei tiedä
- Anonyymi00045UUSI
En otakaan. Yritän pärjäillä.
- Anonyymi00045UUSI
Anonyymi00042 kirjoitti:
En asu yksin.
okei. en tiennyt
- Anonyymi00045UUSI
En otakaan yhteyttä mihinkään. Pärjäilen omin avuin.
- Anonyymi00045UUSI
Anonyymi00042 kirjoitti:
En asu yksin.
okei. en tiennyt
- Anonyymi00049UUSI
Anonyymi00043 kirjoitti:
älä sitten ota yhteyttä niin kukaan vie sua osastolle kun kukaan ei tiedä
En otakaan. Pärjäilen kyllä jotenkin.
- Anonyymi00050UUSI
Anonyymi00045 kirjoitti:
En otakaan. Yritän pärjäillä.
Jos et asu yksin niin kyllä sit joku näkee jossain vaiheessa kotona
- Anonyymi00051UUSI
Anonyymi00050 kirjoitti:
Jos et asu yksin niin kyllä sit joku näkee jossain vaiheessa kotona
Näkee varmasti. Yritän nyt vain tehdä kaikkeni ettei sitä tilannetta tule.
- Anonyymi00052UUSI
Anonyymi00051 kirjoitti:
aha. eivät ole näköjään vanhemmat jos heitä pitää vältellä
- Anonyymi00053UUSI
Anonyymi00051 kirjoitti:
Ja ugan sen takia pohdin täälläkin näitä psykoosin alkuoireita, että onkohan vakavaa vai meneekö ohi.
- Anonyymi00054UUSI
Anonyymi00053 kirjoitti:
Ja ugan sen takia pohdin täälläkin näitä psykoosin alkuoireita, että onkohan vakavaa vai meneekö ohi.
Siis ihan...
- Anonyymi00055UUSI
Anonyymi00052 kirjoitti:
aha. eivät ole näköjään vanhemmat jos heitä pitää vältellä
Mitä vältellä? En bälttele läheisiäni vaan välttelen sitä tilannetta että minut pitää viedä hoitoon. Eli teen kaiken mahdollisen että pysyn terveenä.
- Anonyymi00021UUSI
Kannattaa ottaa yhteyttä terv.huoltoon!
- Anonyymi00026UUSI
Ehkä mun täytyy tehdä se.
- Anonyymi00033UUSI
Anonyymi00026 kirjoitti:
Ehkä mun täytyy tehdä se.
eli nyt on akuutti hätä . silloin sinä soitat
- Anonyymi00034UUSI
Lopeta aluksi se syyttömien naisien vainoominen heillä saattaa olla elämää edessä toisinkun sulla
- Anonyymi00035UUSI
Mä en ole vainonnut yhtään ketään, idiootti!
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1044440BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2003657- 2022991
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome722832Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main602737- 831371
- 601246
Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2381082- 60988
MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka
Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t120983