Joudunko hoitoon...

Anonyymi-ap

On niin raivokas ja aggressiivinen olo koko ajan. En ole tekemässä kenellekään mitään, mutta miksi näin? On minulla diagnoosikin psykoosisairaudesta. Voiko tämä johtaa psykoosiin?

110

975

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ärtyneisyyden rooli
      Ärtyneisyys on epäspesifinen oire, jota voi esiintyä monissa muissakin mielenterveyden häiriöissä tai elämäntilanteissa, eikä se välttämättä tarkoita psykoosin alkamista. Se on kuitenkin yleinen varhaisvaiheen merkki, johon tulisi kiinnittää huomiota, etenkin jos se on uutta, voimakasta tai esiintyy yhdessä muiden oireiden kanssa.
      Muut tyypilliset varhaisoireet
      Ärtyneisyyden lisäksi psykoosin puhkeamista voivat ennustaa tai edeltää muutkin oireet, kuten:
      Ahdistuneisuus ja masentuneisuus
      Unettomuus tai muut uniongelmat
      Levottomuus
      Vetäytyminen ihmissuhteista ja sosiaalinen eristäytyminen
      Toimintakyvyn aleneminen (esim. työssä tai opinnoissa)
      Epäilykset tai tunne siitä, että ympäristö tai oma itse on muuttunut (lievät psykoottiset oireet)
      Lyhytkestoiset, ohimenevät aistihairahdukset
      Varsinaiset psykoottiset oireet
      Kun psykoosi puhkeaa, oireet muuttuvat tyypillisesti selkeämmiksi ja niihin kuuluvat:
      Aistiharhat (yleisimmin kuuloharhat)
      Harhaluulot (vääriä, järjenvastaisia uskomuksia, joista ei jousta)
      Hajanainen ajattelu ja puhe
      Korostuneen outo käytös

• Anonyymi00002

Olen ahdistunut ja masentunut. Minulla on uniongelmia. Olen levoton ja vetäydyn ihmissuhteista. Olenko sairastumasta...?

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Olen ahdistunut ja masentunut. Minulla on uniongelmia. Olen levoton ja vetäydyn ihmissuhteista. Olenko sairastumasta...?

Jos olet masentunut niin sinähän olet jo sairastunut

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Jos olet masentunut niin sinähän olet jo sairastunut

En lue sitä sairastumiseksi. Se ei ole lääkärin diagnoosi vaan oma tunne.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Lisäksi olen tosi ärtynyt.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

paljon sun pitää vielä masentua että sä saisit lääkärissä masennus diagnoosin

• Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Lisäksi olen tosi ärtynyt.

jos et ole sairastunut niin mitä sä vielä haluat että sulla voi diagnosoida sairauden

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

jos et ole sairastunut niin mitä sä vielä haluat että sulla voi diagnosoida sairauden

Mä mitään diagnoosia halua! Nuo on psykoosin ensioireita ja pelkään sairastuvani psykoosiin, koska minulla on skitsofrenia. Olet kyllä yksinkertainen tapaus!

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Mä mitään diagnoosia halua! Nuo on psykoosin ensioireita ja pelkään sairastuvani psykoosiin, koska minulla on skitsofrenia. Olet kyllä yksinkertainen tapaus!

ahdistus ,masennus ja uniongelmat on psykoosin ensioireita, Tämä on hyvä tietää

• Anonyymi00012

ei masennusta tartte pelätä. eli sinulle on tulossa psykoosi koska olet masentunut ja sinulla on uniongelmia

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

ei masennusta tartte pelätä. eli sinulle on tulossa psykoosi koska olet masentunut ja sinulla on uniongelmia

Ei sitä voi tietää... helvetti soikoon.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

niin ei voida tietää. Joko sulle tulee tai sitten ei tule

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

sinä siis raivoat mutta samalla sua masentaa

• Anonyymi00017
        Anonyymi00015 kirjoitti:

niin ei voida tietää. Joko sulle tulee tai sitten ei tule

Niin ja se tulee ennemmin tai sitten myöhemmin...

• Anonyymi00065

Ärtyneisyyttä on muissakin, kuin psyyken sairauksissa. Kuten sydän ja verisuonitaudeissa, diabeteksessa, ja migreenissä.

• Anonyymi00103
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Ahdistuksesta ja masennuksesta kärsivät ihmiset voivat olla vaaraksi muille tai itselleen

• Anonyymi00105
        Anonyymi00103 kirjoitti:

Ahdistuksesta ja masennuksesta kärsivät ihmiset voivat olla vaaraksi muille tai itselleen

Harvemmin kuitenkaan ovat vaaraksi, etenkään muille.

• Anonyymi00013

pitäiskö sun soittaa psykiatrian päivystykseen ja kysyä sieltä

• Anonyymi00018

Ei ole mitään psykiatrian päivystystä. On vain sairaalan päivystys ja omahoitaja.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Ei ole mitään psykiatrian päivystystä. On vain sairaalan päivystys ja omahoitaja.

no soita päivystykseen sitten

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

no soita päivystykseen sitten

En mä nyt yöllä ainakaan ala soittaa, kun ei oo mitään akuuttia hätää.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00020 kirjoitti:

En mä nyt yöllä ainakaan ala soittaa, kun ei oo mitään akuuttia hätää.

no kaikki on sitten hyvin

• Anonyymi00025
        Anonyymi00022 kirjoitti:

no kaikki on sitten hyvin

Elämässä on monta muutakin vaihtoehtoa on kyllä ja ei, musta ja valkoinen.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Elämässä on monta muutakin vaihtoehtoa on kyllä ja ei, musta ja valkoinen.

joo. Mutta jos ei ole akuuttia hätää niin silloin tilanne ei ole niin paha jos ei koe tarvitsenvansa terveydehuollon apua tässä hetkessä

• Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

joo. Mutta jos ei ole akuuttia hätää niin silloin tilanne ei ole niin paha jos ei koe tarvitsenvansa terveydehuollon apua tässä hetkessä

Tilanne voi huonontua nopeastikin tai sitten ei... päivässä, viikossa, kuukaudessa tai vaikka vuodessa.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Psykoosi on kuule sellainen juttu, että kun se tulee päälle, ei koe tarvitsevansa apua keneltäkään. Vähiten terveydenhuollosta . Silloin omaiset vie hoitoon. Siksi nyt pohdin olenko vain muuten vaan vittuuntunut kaikkeen vai onko se merkki vakavammasta.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Tilanne voi huonontua nopeastikin tai sitten ei... päivässä, viikossa, kuukaudessa tai vaikka vuodessa.

no silloin hakeudut hoitoon.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

no silloin hakeudut hoitoon.

Siinä vaiheessa ei enää itse tajua hakeutua hoitoon. En ymmärrä miksi väittelee sun kanssa melkein kahdelta yöllä päivänselvistä asioista.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Psykoosi on kuule sellainen juttu, että kun se tulee päälle, ei koe tarvitsevansa apua keneltäkään. Vähiten terveydenhuollosta . Silloin omaiset vie hoitoon. Siksi nyt pohdin olenko vain muuten vaan vittuuntunut kaikkeen vai onko se merkki vakavammasta.

no soita sitten omaisille jos tarttet apua. sanoit äskön ettei ole akuuttia hätää .Niin jos sinä et halua terveydenhuollon arviota niin toki voit miettiä itse tilannetta

• Anonyymi00036
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Siinä vaiheessa ei enää itse tajua hakeutua hoitoon. En ymmärrä miksi väittelee sun kanssa melkein kahdelta yöllä päivänselvistä asioista.

mikä se omahoitaja oli josta puhuit aikasemmin . Luulin että sulla on hoitosuhde terveydenhuollossa. Mutta ymmärsin tuon omahoitajan väärin

• Anonyymi00038
        Anonyymi00036 kirjoitti:

mikä se omahoitaja oli josta puhuit aikasemmin . Luulin että sulla on hoitosuhde terveydenhuollossa. Mutta ymmärsin tuon omahoitajan väärin

On omahoitaja. En halua ottaa häneen yhteyttä, koska pelkään osastolle joutumista.

• Anonyymi00039

Kuka sinut vie? et nähtävästi asu yksin jos joku tietää sinun olevan psykoosissa

• Anonyymi00040

Kotiinko sut pitäis yksin jättää psykoosissa?

• Anonyymi00042
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Kuka sinut vie? et nähtävästi asu yksin jos joku tietää sinun olevan psykoosissa

En asu yksin.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00038 kirjoitti:

On omahoitaja. En halua ottaa häneen yhteyttä, koska pelkään osastolle joutumista.

älä sitten ota yhteyttä niin kukaan vie sua osastolle kun kukaan ei tiedä

• Anonyymi00045

En otakaan. Yritän pärjäillä.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00042 kirjoitti:

En asu yksin.

okei. en tiennyt

• Anonyymi00045

En otakaan yhteyttä mihinkään. Pärjäilen omin avuin.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00042 kirjoitti:

En asu yksin.

okei. en tiennyt

• Anonyymi00049
        Anonyymi00043 kirjoitti:

älä sitten ota yhteyttä niin kukaan vie sua osastolle kun kukaan ei tiedä

En otakaan. Pärjäilen kyllä jotenkin.

• Anonyymi00050
        Anonyymi00045 kirjoitti:

En otakaan. Yritän pärjäillä.

Jos et asu yksin niin kyllä sit joku näkee jossain vaiheessa kotona

• Anonyymi00051
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Jos et asu yksin niin kyllä sit joku näkee jossain vaiheessa kotona

Näkee varmasti. Yritän nyt vain tehdä kaikkeni ettei sitä tilannetta tule.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00051 kirjoitti:

aha. eivät ole näköjään vanhemmat jos heitä pitää vältellä

• Anonyymi00053
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Ja ugan sen takia pohdin täälläkin näitä psykoosin alkuoireita, että onkohan vakavaa vai meneekö ohi.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Ja ugan sen takia pohdin täälläkin näitä psykoosin alkuoireita, että onkohan vakavaa vai meneekö ohi.

Siis ihan...

• Anonyymi00055
        Anonyymi00052 kirjoitti:

aha. eivät ole näköjään vanhemmat jos heitä pitää vältellä

Mitä vältellä? En bälttele läheisiäni vaan välttelen sitä tilannetta että minut pitää viedä hoitoon. Eli teen kaiken mahdollisen että pysyn terveenä.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Mitä vältellä? En bälttele läheisiäni vaan välttelen sitä tilannetta että minut pitää viedä hoitoon. Eli teen kaiken mahdollisen että pysyn terveenä.

Tiistai on aikalailla vika päivä kun normaali-arki

• Anonyymi00111
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Osastolla on leppoisaa

• Anonyymi00112
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Voi esim nostaa lääkeannosta jos psykoosi uhkaa

• Anonyymi00115
        Anonyymi00111 kirjoitti:

Osastolla on leppoisaa

Jos leppoisaa meinaa ettei mitään tekemistä niin joo

• Anonyymi00021

Kannattaa ottaa yhteyttä terv.huoltoon!

• Anonyymi00026

Ehkä mun täytyy tehdä se.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Ehkä mun täytyy tehdä se.

eli nyt on akuutti hätä . silloin sinä soitat

• Anonyymi00034

Lopeta aluksi se syyttömien naisien vainoominen heillä saattaa olla elämää edessä toisinkun sulla

• Anonyymi00035

Mä en ole vainonnut yhtään ketään, idiootti!

• Anonyymi00056

Aikalailla psykoosi joo ja nyt kanttii ottaa yhteyttä. Joululomat meinaas eessä

• Anonyymi00057

Nyt yöunien jälkeen on jo parempi olo. Ehkä tämä tästä.

• Anonyymi00058
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Toivottavasti helpottaa.
        Olisiko johtunut väsymyksestä ? Jos oikeasti tilanne menee pahemmaksi, niin ota yhteyttä siihen sun omahoitajaan vaikka.
        Ja jos pakkopaikka tulee, ei se osastokaan ole pahin vaihtoehto. Siellä olisit sitten ainakin turvassa ja saisit apua. Mutta ehkäpä tilanne tosiaan helpottaa. Uni on aika tärkeä tekijä ihmisen hyvinvoinnissa. Kaikkea hyvää sulle !

• Anonyymi00059
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Toivottavasti. Koska kohta alkaa lomasesonki eikä sillon mikään paikka auki eli apua saa vaikeammin

• Anonyymi00061
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Toivottavasti. Koska kohta alkaa lomasesonki eikä sillon mikään paikka auki eli apua saa vaikeammin

Eikä itsestäsikin olisi kiva viettää joulun aikaa lomamielellä ?
        Jouluna ei ole yhtään kivaa olla ainakaan osastohoidossa.
        Vai ahdistaako erityisesti joulut sinua jostain syystä, kun voit juuri nyt joulun alla huonosti ?
        Yritä keksiä jotain tekemistä, joka tuntuu hyvältä, josta tulisi parempi olla.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Vai ahdistaako erityisesti joulut sinua jostain syystä, kun voit juuri nyt joulun alla huonosti ?

Tuo edellinen kommentoija ei ollut minä. Johtui varmaan väsymyksestä.. tätä on kyllä jatkunut jo jonkin aikaa. En halua viettää joulua osastolla joten en hakeudukaan hoitoon nyt. Katson sitten Joulun jälkeen millainen on olotila.ap.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Tuo edellinen kommentoija ei ollut minä. Johtui varmaan väsymyksestä.. tätä on kyllä jatkunut jo jonkin aikaa. En halua viettää joulua osastolla joten en hakeudukaan hoitoon nyt. Katson sitten Joulun jälkeen millainen on olotila.ap.

Hyvä, jos pystyt itse tiedostamaan omaa olotilaasi. Mutta jos avun tarvetta tulee, älä odota liian pitkään. Ei sekään ole mukavaa, jos tilanne pääsisi liian pahaksi. Avun saaminen ajoissa usein lyhentää hoitoa ajallisesti. Huonon tilanteen hoitaminen kuntoon kestää kauemmin.
        Ehkä tiedät itsekin. Kaikkea hyvää.

• Anonyymi00064
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Hyvä, jos pystyt itse tiedostamaan omaa olotilaasi. Mutta jos avun tarvetta tulee, älä odota liian pitkään. Ei sekään ole mukavaa, jos tilanne pääsisi liian pahaksi. Avun saaminen ajoissa usein lyhentää hoitoa ajallisesti. Huonon tilanteen hoitaminen kuntoon kestää kauemmin.
        Ehkä tiedät itsekin. Kaikkea hyvää.

Seuraan vointia ja haen apua jos tilanne menee pahaksi. Kiitos.

• Anonyymi00066
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Noh, ei siellä osastolla kukaan halua mut tarkotin tolla, että jos joulun aikana tapahtuu jotain on tosi vaikeeta saada apua kun kaikki kiinni/lomamiehitys. Ettei sulle käy niiku mun kaverille et poliisit vie putkaan joulun aikana joka päivä osaston kautta koska sitä ei otettu sisälle

• Anonyymi00067
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Noh, ei siellä osastolla kukaan halua mut tarkotin tolla, että jos joulun aikana tapahtuu jotain on tosi vaikeeta saada apua kun kaikki kiinni/lomamiehitys. Ettei sulle käy niiku mun kaverille et poliisit vie putkaan joulun aikana joka päivä osaston kautta koska sitä ei otettu sisälle

Siis mitä ? Joka päivä ?
        Vietiinkö se useampana päivänä osaston kautta putkaan sen takia, ettei päässyt osastohoitoon ? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Onko se edes mahdollista ? Miten sellaista voi tapahtua ?

• Anonyymi00068
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Siis mitä ? Joka päivä ?
        Vietiinkö se useampana päivänä osaston kautta putkaan sen takia, ettei päässyt osastohoitoon ? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Onko se edes mahdollista ? Miten sellaista voi tapahtua ?

Jos henkilö on päihtynyt niin se psykiatrian osasto ei ole mikään selviämisasema

• Anonyymi00069
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Jos henkilö on päihtynyt niin se psykiatrian osasto ei ole mikään selviämisasema

En aio ryypätä jouluna erityisemmin.ap.

• Anonyymi00070
        Anonyymi00069 kirjoitti:

En aio ryypätä jouluna erityisemmin.ap.

Miksi jouluna pitäis ryypätä ylipäänsä?

• Anonyymi00071
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Siis mitä ? Joka päivä ?

Tositapahtuma viime vuodelta, Helsingissä. Käveli harhoissaan raiteilla->poliisit vei päivystyksen kautta putkaan yöksi ja aamulla kotiin-> sama homma joulupyhien yli kunnes olo tasaantu itestään. Muistaakseni 24-28.12 meni noin. Niillä ei yksinkertaisesti ollut tilaa eikä kaveri ollut tarpeeksi huonossa kunnossa lääkärin mukaan.

Eikä muuten alkoholilla osaa. Oli vaan sairauden pahempi aalto menossa (skitsoaffektiivinen aaltoilee)

• Anonyymi00072
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Ei ollut alkoholilla osaa. Poliisien logiikkaa en tiedä enkä miksi ne niin päätti. Tiedän vaan mitä tapahtu koska mä sen hain sieltä putkasta noina päivinä (oli se aika sekasin mut minkäs teet), Valitettavasti en voinu muutakuin viedä sen omaan kotiinsa ja toivoa parasta.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Siis mitä ? Joka päivä ?

Aikalailla siis kaveri oli niin huonossa kunnossa et se olis tarttenu apua mut ainut oli päivystys mikä tukossa eikä paikalla ollut lääkäri tehnyt sisäänkirjausta, jos ees näki lääkäriä. Sitäkään en tiedä. Joten poliisit vei sen putkaan. Oli varmaan niillekkin koko touhu... Hämmentävää. No se on ollu siellä ennenkin kun päivystyksestä ei oteta sisälle ettei siinä mitään. Sillon onneks ollu arki ja omahoitaja yms tarttunu asiaan myöhemmin.

En voinut kuin viedä sen kotiin koska ainut oli päivystys ja se ei sinne halunnut tietenkään ite mennä. Joten ainut mitä pystyin oli saattaa kotiin (minne se halus) ja toivoa parasta. Loma aikana ei yksinkertaisesti ollut mitään tahoa joka auttais tai voisi auttaa kun pakkokeinoja olis tarttenu. Tosin sillä kyllä petti hoito jossain vaiheessa kun asuu kuitenkin tuetussa asumisessa eikä sielläkään tehty mitään.

• Anonyymi00080
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Totta kai tuon tietää.
        Joku vain selitti, että oli kaveri viety moneen kertaan osaston kautta putkaan, kun ei oltu otettu osastolle.
        Tai sitten se kaveri on ollut kaikkina niinä iltoina kännissä.

• Anonyymi00081
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Miksi jouluna pitäis ryypätä ylipäänsä?

Vaikka olin aikoinaan jopa lähes " rapajuoppo ", olin joulut silti selvinä päin.
        Ei liittynyt edes mihinkään uskonnolliseen, eikä mihinkään, en edes itse ymmärtänyt, mistä se johtui, että tapanani oli olla joulut selvänä.
        Olen siis edelleenkin joulut selvänä, tosin en enää muutenkaan paljon juo.

• Anonyymi00082
        Anonyymi00081 kirjoitti:

Vaikka olin aikoinaan jopa lähes " rapajuoppo ", olin joulut silti selvinä päin.
        Ei liittynyt edes mihinkään uskonnolliseen, eikä mihinkään, en edes itse ymmärtänyt, mistä se johtui, että tapanani oli olla joulut selvänä.
        Olen siis edelleenkin joulut selvänä, tosin en enää muutenkaan paljon juo.

ok. eli kun ei ryyppää erityisesti on sama kuin on raitis. Uusi nimitys raittiudelle

• Anonyymi00088
        Anonyymi00080 kirjoitti:

Totta kai tuon tietää.
        Joku vain selitti, että oli kaveri viety moneen kertaan osaston kautta putkaan, kun ei oltu otettu osastolle.
        Tai sitten se kaveri on ollut kaikkina niinä iltoina kännissä.

Ei ollut kännissä. Ihan selkeesti kun hain niin oli harhoissaan/poissa oleva ja kyseessä on kuitenkin henkilö jolla skitsoaffektiivinen häiriö ja jouluun nyt osu se pahempi aika. Ei poliisit olis sitä putkaan vieny jos se ei olis tehny jotain. Poliisit toki toimi oikein mut päivitystys ei

• Anonyymi00090
        Anonyymi00082 kirjoitti:

ok. eli kun ei ryyppää erityisesti on sama kuin on raitis. Uusi nimitys raittiudelle

En mä raittiudesta maininnut yhtään mitään.
        On eri asia olla raitis, kuin jos on välillä selvin päin.
        Ihminen joka raitistuu, lopettaa juomisen kokonaan.
        Se, että on selvänä, tai on selvinnyt, tarkoittaa, että on välillä selvänä, tai on selvinnyt humalasta. Mutta ei kuitenkaan raitistunut.
        Jos et ymmärrä, yritä lukea rivien välistä....

• Anonyymi00092
        Anonyymi00090 kirjoitti:

Se, että on selvänä, tai on selvinnyt, tarkoittaa, että on välillä selvänä, tai on selvinnyt humalasta. Mutta ei kuitenkaan raitistunut.

no et mutta mulle kun sanotaan ettei jouluna ryyppää erityisesti , tarkoittaa että voi juoda kuitenkin. Koska itse en näe syytä miksi ylipäänsä jouluna pitäis juoda alkholia

• Anonyymi00093
        Anonyymi00090 kirjoitti:

jos juot jouluna alkoholia niin mitä meinasit juoda

• Anonyymi00094
        Anonyymi00092 kirjoitti:

no et mutta mulle kun sanotaan ettei jouluna ryyppää erityisesti , tarkoittaa että voi juoda kuitenkin. Koska itse en näe syytä miksi ylipäänsä jouluna pitäis juoda alkholia

Niin se taitaa tarkoittaa, että jos ei erityisesti juo, niin silti saattaa jotain juoda.
        Jotkut juovat jouluna, jotkut eivät. Jokainen saa ihan itse päättää, mitä tekevät.
        Periaatteessa alkoholiahan ei koskaan PIDÄ juoda ( kukaan ei pakota ), monet vaan juovat, kuka mistäkin syystä.

• Anonyymi00095
        Anonyymi00093 kirjoitti:

jos juot jouluna alkoholia niin mitä meinasit juoda

En meinaa juoda jouluna alkoholia, ihan alkoholittomilla joulu menee taas, kuten ennenkin.

• Anonyymi00098
        Anonyymi00094 kirjoitti:

Niin se taitaa tarkoittaa, että jos ei erityisesti juo, niin silti saattaa jotain juoda.
        Jotkut juovat jouluna, jotkut eivät. Jokainen saa ihan itse päättää, mitä tekevät.
        Periaatteessa alkoholiahan ei koskaan PIDÄ juoda ( kukaan ei pakota ), monet vaan juovat, kuka mistäkin syystä.

ryyppääminen tarkoittaa eri asiaa kuin vähäinen hallinnassa oleva juominen

• Anonyymi00099
        Anonyymi00095 kirjoitti:

En meinaa juoda jouluna alkoholia, ihan alkoholittomilla joulu menee taas, kuten ennenkin.

miksi pitää sanoa sitten ettei jouluna ryyppää erityisemmin. Miksei voi sanoa ettei juo jouluna

• Anonyymi00106
        Anonyymi00098 kirjoitti:

ryyppääminen tarkoittaa eri asiaa kuin vähäinen hallinnassa oleva juominen

Niin tarkoittaakin, olet oikeassa.
        Se, miten kukakin jostain asiasta sanoo, se on täysin sanojan päätettävissä, sille ei toinen voi mitään. Yleensä ei niin kannata puuttua jonkun toisen sanamuotoihin tai sanomiseen, jos on kuitenkin ymmärtänyt, mitä toinen tarkoittaa.

• Anonyymi00075

Tämän mukaan agressioon johtaisi psykoosin oireista uhka/kontrollin menetys. Tällaisia tuntemuksia jos on niin voi toki yrittää elämästään hallittavaa. Ennen kuin päätyy osastolle.

---Psykoosi on heterogeeninen ilmiö, jonka vaikeusaste vaihtelee. Heikentyneet psykoottiset oireet tai psykoottisen kaltaiset kokemukset (PLE) heijastavat mahdollisia riskitekijöitä muodolliselle psykoosille ja muille kliinisille seurauksille. Historiallisesti on vallinnut laajalle levinnyt väärinkäsitys, että psykoosin oireita kokevat henkilöt ovat vaarallisia ja alttiita aggressiiviselle käyttäytymiselle. Empiirinen näyttö kuitenkin paljastaa vain vaatimattoman yhteyden psykoosin ja aggression välillä. Olemassa olevat yhteydet yhdistetään joskus psykoottisiin oireisiin, jotka tunnetaan uhka/kontrollin ohittaminen (TCO) -oireina ja jotka ovat usein hoidettavissa. Vaikka tutkimuksissa on yhdistetty TCO-oireita ja aggressiivista käyttäytymistä muodollisissa psykooseissa, tutkimuksia PLE-kokemuksia sairastavilla populaatioilla ei ole. TCO-mallin mukaisesti oletimme, että osalla PLE-kokemuksista, jotka edustavat uhkan havaitsemista ja kontrollia, olisi ainutlaatuisia positiivisia yhteyksiä aggressioon otoksessa.

Tutkimussuunnitelma
      Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin henkilökohtaisen oppimiskokemuksen (PLE) ja aggression välistä yhteyttä apua hakevilla nuorilla ( n  = 129). Psykoottisia kokemuksia arvioitiin vanhemman/huoltajan raportilla (Prime Screen-Revised-Parent/Caregiver Version), ja aggressiota mitattiin vanhemman arvioimalla nuoren käyttäytymistä (Behavioral Assessment System for Children, Second Edition).

Tutkimustulokset
      Tulokset tukivat tutkimushypoteeseja paljastaen uhkan havaitsemisen ja hallinnan pieniä, toisistaan riippumattomia vaikutuksia sekä näiden muuttujien merkittävän yhteisvaikutuksen (TCO) aggressioon.

Johtopäätökset
      Tulokset tukevat oirekohtaisten PLE-mittareiden käyttöä, mukaan lukien TCO-mallin kanssa linjassa olevien, lieventyneen psykoottisen oireiston ja aggression välisen suhteen tutkimiseksi.

https://academic.oup.com/schizophreniabulletin/advance-article/doi/10.1093/schbul/sbaf113/8236568

• Anonyymi00076

Voiko viha johtaa psykoosiin vai tekeekö psykoosi vihaiseksi. Toki voi yrittää säädellä tunteitaan, päästä niiden herraksi, ennen kuin tarvitsee lukitut seinät ympärilleen. Jos on aiheesta vihainen, kokenut kovia, on tietenkin joltinenkin tehtävä saada kerrotuksi itselleen että sellaista se nyt vaan on. Hyväksyä se mitä on tapahtunut. Stressiä on hyvä vähentää karsimalla elämästä kaikkea sitä aiheuttavaa. Tietenkin viina pahentaa asiaa. Opetella ajattelemaan kahteen kertaan ennen kuin toimii. Psykoosiin itseensä liittyy sitten jo vihamielinen attribuutioharha, että se alkuperäinen vihan yleistyy koskemaan lähes kaikkea. Hyvä olisi tuntea olevansa osa ihmiskuntaa tavalla tai toisella. Eli psykososiaalisen lähestymistapa tähän omaan tilaan. Opetella tunnistamaan hyvyyttä sitä nähdessään.

• Anonyymi00079

Ainakin omalla kohdallani liiallinen väsymys, omien voimavarojen riittämättömyys, tai ylikierroksilla käyminen aiheuttaa liian pitkään jatkuessaan aggressiivisuuden lisääntymistä.

Onkohan keskustelun aloittajalle jotakin samaa oireen taustalla?

Sinänsä aggressiivisuuden ilmeneminen, tai purkautuminen ei tarkoita sitä, että olisi psyykkisesti sairas. Vaikka alalla tätä aika tavalla väitetään. Se voi tapahtua ihan kenellä tahansa. Jokainen meistä suuttuukin joskus. Vaikka sitä ei pidetä joko ymmärretä, tai pidetä hyväksyttävänä. On myös olemassa asioita, joista pitääkin ilmaista oma mielipide ja on ihan luvallistakin olla joskus vihainen. Esim, eläimet osoittavat aggressiviisutta hyvinkin usein. Ja mekin olemme yksi eläinlaji, missä muutkin.

• Anonyymi00083

Eivät kaikki ole psykoosissa vihaisia tai aggressiivisia.
        Voihan se olla, että joillain ihmisillä on sisällään jotain aggressiivisuutta, ja psykoosi saa sen sieltä nousemaan esiin, ja sitten on psykoosin aikaan aggressiivinen ja vihainen.
        Mistä noista kaikista syistä kukaan koskaan tietää, ei varmaan ketkään asiantuntijatkaan saa ikinä kaikkia aivoituksia selville, mikä johtuu mistäkin.

• Anonyymi00084
        Anonyymi00079 kirjoitti:

Ainakin omalla kohdallani liiallinen väsymys, omien voimavarojen riittämättömyys, tai ylikierroksilla käyminen aiheuttaa liian pitkään jatkuessaan aggressiivisuuden lisääntymistä.

Sinänsä aggressiivisuuden ilmeneminen, tai purkautuminen ei tarkoita sitä, että olisi psyykkisesti sairas. Vaikka alalla tätä aika tavalla väitetään. Se voi tapahtua ihan kenellä tahansa. Jokainen meistä suuttuukin joskus. Vaikka sitä ei pidetä joko ymmärretä, tai pidetä hyväksyttävänä. On myös olemassa asioita, joista pitääkin ilmaista oma mielipide ja on ihan luvallistakin olla joskus vihainen. Esim, eläimet osoittavat aggressiviisutta hyvinkin usein. Ja mekin olemme yksi eläinlaji, missä muutkin.

Sepä se, jokainen suuttuu joskus.
        Mutta miten kukakin suuttuessaan käyttäytyy, siinä on eroja, koska me ihmiset olemme erilaisia.
        Jotkut osaavat hillitä itseään ja käytöstään suuttuessaan, joillain taas voi " räjähtää " suuttumus ihan tosissaan ja pahastikin.

• Anonyymi00087
        Anonyymi00079 kirjoitti:

Eiköhän jokainen suutu joskus . Loukkaannu , turhaudu, tunne pettymystä ja epäoikeudenmukaisuutta. On eri asia miten toimii ja käyttäytyy. ja käsittelee tunteita

• Anonyymi00077

Väsymyskin ja liiallinen stressi aiheuttaa joskus yksilöllä aggressiivisuuden lisääntymistä.

Kaikki ei ole suinkaan jonkin psyykkisen sairauden aiheuttamaa, vaikka tätä asiaa tulkitaan esim. terveydenhuollon puolella usein näin. Tästä(kin)) syystä diagnoosit leimaavat tarpeettomalla tavalla ja turhaan. Itse en näe mitään järkeä ja hyötyä siitä, että ihmisille annetaan joitakin elämää pilaavia ja haittaavia diagnooseja. Ne eivät lisää välttämättä mitään itsetuntemusta.

Mitä tulee siihen tilanteeseen, jollloin ahdistaa, tai tulee hallitsemattomalta tuntuvia vihantunteita, niin ainakin yksi keino on yrittää rauhoittaa itseään tietoisesti. Eli pyrkiä tyynnyttämään omaa kuohuvaa mieltä, esim. tietoisilla hengitys ja rentoutumisharjoituksilla. On jokseenkin väärin, että näitä asioita ei opeteta laajemmin ja esim. kouluissa ja terveydenhuollon puolelta.

Moni asia tuntuu joskus meiltä siltä, että nyt minä en jaksa ja kestä enää mitään. Viha ja ahdistuneisuus ovat voimakkaita tunteita. Joillekin voi tulla sekoamisen ja itsensä hallinnan menettämisen pelko, vaikka siihen ei olisi mitään syytä ja niin ei tapahtuisikaan.

Jos kykenee tiedostamaan omat tunteensa ja tekemään niille jotakin, niin se on jo hyvä askel. Psykiatrian puolelta annetaan, tai määrätään kyllä lääkkeitä, mutta ei tarjota juuri kenellekään keinoja ja välineitä, miten hallita omia tunteitaan, tai elämäänsä. Ja tämä on suuri epäkohta. Suurin osa niistä, jotka saavat hallitsemattomia raivokohtauksia, ne olisi estettävissä jo ennalta.

• Anonyymi00078

Edelliseen vielä sellainen lisäys: oikealla tavalla hengittämisellä on suuri vaikutus ja merkitys hermoston toimintaan. Esim. psyykelääkkeet enemmänkin lamaavat hermostoa ja vaikuttavat myös hengittämiseen negatiivisesti.

• Anonyymi00085

Tunteiden käsittelyn taito olisi tärkeää juuri siitä syystä, että ne ikävät ja huonot tunteetkin pystyisi käsittelemään siten, ettei mistään olisi haittaa muille tai edes itselle.
        Yksi haitta voi olla esim. aggressiivisuus muita kohtaan.
        Mitä paremmin tuntee ja tunnistaa omat tunteensa, ja oppii toimimaan niiden kanssa, hillitsemään niitä, sen vähemmän tulee ikäviä tunteenpurkauksia.

• Anonyymi00086
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Edelliseen vielä sellainen lisäys: oikealla tavalla hengittämisellä on suuri vaikutus ja merkitys hermoston toimintaan. Esim. psyykelääkkeet enemmänkin lamaavat hermostoa ja vaikuttavat myös hengittämiseen negatiivisesti.

Kautta vuosien onkin neuvottu, jos hermostuu tai suuttuu, että vedä hetki syvään henkeä. Sekin voi vähän rauhoittaa.

• Anonyymi00089
        Anonyymi00086 kirjoitti:

Kautta vuosien onkin neuvottu, jos hermostuu tai suuttuu, että vedä hetki syvään henkeä. Sekin voi vähän rauhoittaa.

jos hermostuu niin ei se hengittely auta jos kuuntelet puhelimessa jonotusmusiikkia ja maksat siitä että saat sitä kuunnella minuuttia tolkulla.

• Anonyymi00091
        Anonyymi00089 kirjoitti:

jos hermostuu niin ei se hengittely auta jos kuuntelet puhelimessa jonotusmusiikkia ja maksat siitä että saat sitä kuunnella minuuttia tolkulla.

No ei siinä auta se hermostuminenkaan. Ikävä kyllä elämän varrella joskus joutuu myös odottelemaan jotain. Kaikki ei aina tapahdu nyt ja heti välittömästi.

• Anonyymi00096
        Anonyymi00091 kirjoitti:

No ei siinä auta se hermostuminenkaan. Ikävä kyllä elämän varrella joskus joutuu myös odottelemaan jotain. Kaikki ei aina tapahdu nyt ja heti välittömästi.

Ei auta,mutta mutta se on äsryttävää kuunnella puolikin tuntia sitä samaa jonotusmusiikkia ja kun et tiedä kuinka kauan saat kuunnella

• Anonyymi00097
        Anonyymi00096 kirjoitti:

Ei auta,mutta mutta se on äsryttävää kuunnella puolikin tuntia sitä samaa jonotusmusiikkia ja kun et tiedä kuinka kauan saat kuunnella

Tiedän, eihän se kivaa ole, mutta joskus joutuu, ikävä kyllä.
        Onneksi sitä ei tapahdu päivittäin, eikä varmaan aina edes viikoittain.
        Kärsivällisyys ja maltti olisivat hyviä piirteitä ihmisessä, joillain sitä on enemmän, joillain vähemmän. Sitäkin voi tosin harjoitella. Kuten jo sanoin, elämässä tulee ajoittain tilanteita, että voi joutua odottamaan jotain, joskus pitkiäkin aikoja, eikä siinä hermostuminenkaan auta mitään.
        Tuskin kukaan nauttii odottamisesta tai jonottamisesta ( ilmaiset ämpärit taitaa olla poikkeus ). Pieni loppukevennys.

• Anonyymi00100
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Kärsivällisyys ja maltti olisivat hyviä piirteitä ihmisessä, joillain sitä on enemmän, joillain vähemmän. Sitäkin voi tosin harjoitella. Kuten jo sanoin, elämässä tulee ajoittain tilanteita, että voi joutua odottamaan jotain, joskus pitkiäkin aikoja, eikä siinä hermostuminenkaan auta mitään.
        Tuskin kukaan nauttii odottamisesta tai jonottamisesta ( ilmaiset ämpärit taitaa olla poikkeus ). Pieni loppukevennys.

Ei mutta se myös epätietoisuus kauan sä joudut odottaa. On ihmisiä jotka kuuntelee sitä jonotus musiikkia tunnin ja sitten luovuttavat . Noi yritysnumeroihin soittamiset ei ole halpoja. Vaikka sä joutusit soittaa vain kerran niin se puhelinlaski voi olla suuri vain se jonotuksen takia. ja sen jälkeen saat hoidettua asian minuutissa parissa niin se ärsyttää.

• Anonyymi00101
        Anonyymi00100 kirjoitti:

Ei mutta se myös epätietoisuus kauan sä joudut odottaa. On ihmisiä jotka kuuntelee sitä jonotus musiikkia tunnin ja sitten luovuttavat . Noi yritysnumeroihin soittamiset ei ole halpoja. Vaikka sä joutusit soittaa vain kerran niin se puhelinlaski voi olla suuri vain se jonotuksen takia. ja sen jälkeen saat hoidettua asian minuutissa parissa niin se ärsyttää.

aikoinaan sai Kelaan soittaa ja ootella 2h. Siinä menee hermot

• Anonyymi00102
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Siinä ei harjoittelu auta kun sulle pärähtää se puhelinlasku joka koostuu enimmäkseen siitä jonotuksesta ja sä et voi vaikuttaa siihen mitenkään. jos ei ole takasinsoittomahdollisuutta niin silloin sä jonotat ,jos sä et voi hoitaa asiaa muiden kanavien kautta,

• Anonyymi00104
        Anonyymi00101 kirjoitti:

aikoinaan sai Kelaan soittaa ja ootella 2h. Siinä menee hermot

Yksi sentään ymmärtää

• Anonyymi00107
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Yksi sentään ymmärtää

Kyllä minäkin sen ymmärrän, mutta se on asia, jolle ei itse voi mitään.
        Ei se ole soittajan vika, että joutuu odottamaan, ja se on kallista, totta kai se silti ottaa päähän, ja voi hermostuakin.
        Mutta ei silloinkaan hermostumisesta ole mitään apua, saa vain oman mielialansa " kierroksille ".
        Itseäni on auttanut, kun ajattelen, jos on joitain asioita, joille en itse voi mitään, niin en halua niiden takia itseäni stressata, vaikka hetken harmittaakin, se on onneksi ohimenevää.
        Jos taas olisi kyseessä asia, johon voisin itse vaikuttaa, enkä siltikään tekisi mitään, silloin voisin jo hermostua, eniten tietenkin itselleni.
        Mutta ymmärrettävää toki on, että tämä koko elämisen kalleus kiukuttaa hyvin monia ihmisiä, niin minuakin, en voi sitä kieltää.

• Anonyymi00109
        Anonyymi00107 kirjoitti:

Kyllä minäkin sen ymmärrän, mutta se on asia, jolle ei itse voi mitään.
        Ei se ole soittajan vika, että joutuu odottamaan, ja se on kallista, totta kai se silti ottaa päähän, ja voi hermostuakin.
        Mutta ei silloinkaan hermostumisesta ole mitään apua, saa vain oman mielialansa " kierroksille ".
        Itseäni on auttanut, kun ajattelen, jos on joitain asioita, joille en itse voi mitään, niin en halua niiden takia itseäni stressata, vaikka hetken harmittaakin, se on onneksi ohimenevää.
        Jos taas olisi kyseessä asia, johon voisin itse vaikuttaa, enkä siltikään tekisi mitään, silloin voisin jo hermostua, eniten tietenkin itselleni.
        Mutta ymmärrettävää toki on, että tämä koko elämisen kalleus kiukuttaa hyvin monia ihmisiä, niin minuakin, en voi sitä kieltää.

En tarkoita että tulis agressiivisuutta vaan se on ärsyttävää kun ei voi tietää kuinka kauan sä joudut odottaa. onko 5 minuuttia ja tunti tai enemmän ja sitten sä saat oikeesti sen sun asian hoidettua minuutissa tai parissa. Jos sä haluat vaan kysyä jotain yksinkertaista asiaa mutta ei ole muuta kanavaa kuin soittaa ja jonottaa että saat kysymykseen kyllä tai ei vastauksen.

• Anonyymi00113

Ei voi. Lopeta lääkkeesi koska ne tekee agressiiviseksi. Loppuu sairautesi siihen. 100% takuu.

• Anonyymi00114

Et voi täällä jaella " neuvojasi " kenellekään, ja antaa jotain paranemistakuita.
        Jätettäisiinkö hoito-ohjeistus ammattilaisille ?

• Anonyymi00116
        Anonyymi00114 kirjoitti:

Et voi täällä jaella " neuvojasi " kenellekään, ja antaa jotain paranemistakuita.
        Jätettäisiinkö hoito-ohjeistus ammattilaisille ?

Ei ne ammattilaisetkaan aina tiedä näistä

• Anonyymi00118
        Anonyymi00116 kirjoitti:

Ei ne ammattilaisetkaan aina tiedä näistä

Ehkä ne nyt kuitenkin tietää paremmin kuin ei-ammattilaiset.
        Tuiki tuntemattomia ei voi muutenkaan neuvoa kovinkaan monissa asioissa.

• Anonyymi00120
        Anonyymi00118 kirjoitti:

Ehkä ne nyt kuitenkin tietää paremmin kuin ei-ammattilaiset.
        Tuiki tuntemattomia ei voi muutenkaan neuvoa kovinkaan monissa asioissa.

No toki enemmän kuin random kommentti internetissä mut tekee nekin virheitä eikä aina osaa potilaita tulkita

• Anonyymi00117

Olo on parantanut nyt paljon. Ei ole enää mitään syytä ottaa yhteyttä mihinkään. Leppoinen ja rauhallinen on mieli. Hyvää joulua kaikille jotka kommentoivat. Ap.

• Anonyymi00119

Hyvä, että olosi on parantunut.
        Ja kiitos, hyvää joulua sinullekin.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      76
      5884
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      274
      5170
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      45
      3254
    4. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      105
      2683
    5. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      9
      2619
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      4
      1635
    7. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      15
      1575
    8. Vihervassarit

Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät
      Maailman menoa
      29
      1428
    9. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      21
      1370
    10. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      131
      927
    Aihe