Alaa pitäisi vaihtaa. Historia kiinnostaa, mutta kuinka järkevää on leipoa itsestään historian maisteri? Heitä on varmaan ihan riittämiin jo tunkemassa toimittajiksi, opettajiksi ja kaikenmaailman hanttihommiin?
Kertokaa historianmaisterit missä olette töissä.
Kannattaako opiskella historiaa
14
10881
Vastaukset
- 125 ov
Aika yleinen väärinkäsitys että historiaa ja muitakin humanistisia aineita opiskelleet tekevät "kaikenmaailman hanttihommia". Kyllä yliopisto-opinnot antavat valmiuksia myös "oikeisiin töihin" sillä opinnot sisältävät kriittisen ajattelun ja tieteellisten metodien käytön opintoja. Akateeminen vapaus takasi aikaisemmin myös kattavat opintovalikoiman, mutta nyt kun sitä rajoitetaan, saamme tulevaisuudessa yhden segmentin maistereita. Valitettavaa. Opinnot yliopistossa menevät kuitenkin täysin hukkaan vain harvoin joten rohkeasti vain opintojen pariin.
- Joe X
Historian opinnoilla pääsee juuri hanttihommiin jos edes sinnekkään. Kukaan ei ole kiinnostunut työntekijästä, jolla ei ole muuta ammattitaitoa kuin erinäinen määrä "vuosilukuja"
- Anonyymi
Joe X kirjoitti:
Historian opinnoilla pääsee juuri hanttihommiin jos edes sinnekkään. Kukaan ei ole kiinnostunut työntekijästä, jolla ei ole muuta ammattitaitoa kuin erinäinen määrä "vuosilukuja"
Vitun idiootti, kuinka joku voi olla niin tyhmä että kuvittelee historian olevan "pelkkiä vuosilukuja"??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vitun idiootti, kuinka joku voi olla niin tyhmä että kuvittelee historian olevan "pelkkiä vuosilukuja"??
Ap:llä on vain niin kova ikävä minua. Siksi hän kirjoitti tämän aloituksen. Vain minua varten. Olenhan minä paras ja maailman napa;)
- FM03
Onko toimittajan työ hanttihommaa?
Valmistuin pari vuotta sitten historian maisteriksi (pääaine kulttuurihissa). Teen töitä toimittajana, ja tienaan mielestäni ihan kivasti eli vajaat 3000 euroa (palkassa jonkinverran erinäisiä lisiä).
Omien ja kavereitteni kokemusten perusteella sanoisin, että oleellista ei ole, mitä olet opiskellut, vaan se että olet opiskellut, ja valmistunutkin. Joka alan akateemisia on "ihan riittämiin" mutta parhaat palkataan alalla kuin alalla.
Ja sille joka tässä ketjussa totesi että historianlukijat oppivat vain vuosilukuja joilla ei tee mitään, totean että neljä vuotta kestäneiden opintojeni aikana en tosiaankaan tarvinnut päntätä ulkoa yhtään vuosilukua. Sen sijaan opin etsimään tietoa, lajittelemaan sitä, suhtautumaan tietoon kriittisesti ja muokkaamaan sitä = kirjoittamaan mielenkiintoisesti.
Viestinnästä mulla on perusopinnot, joten pidän itseäni historianmaisterina vaikka löysinkin ammattini, ainakin toistaiseksi, viestinnän piiristä.- hölmö
Juu, en tainnut olla kyllin selvä asiayhteyksissä. En suinkaan tarkoittanut, että toimittajan työ olisi hanttihommaa. Yleensä vain opettajan, toimittajan ja tutkijan työsarka tulee ensimmäisenä mieleen, kun alkaa miettiä, minkälaisiin hommiin historianmaisterina voisi työllistyä. Yleensäkin hanttihommilla tarkoitin sellaista työtä, joka ei vastaa omaa koulutusta. Hanttihommahan on aika suhteellinen juttu. Minulle vaikkapa kovapalkkaisen tuloksentekijämyyntitykin työ on hanttihommaa.
Historia tuntuu olevan ainut alue, joka todella kiinnostaa minua, joten siltä pohjalta on ilmeisesti pakko rakentaa. Silti epäilyttää työllistyminen, varsinkin, jos tähtää opettajaksi. Olen kuullut, että historianopettajan paikoista on sangen kova kilpailu. Toimittajan työ voisi todellakin olla toinen hyvä vaihtoehto.
Minkälaisia neuvoja antaisitte, jotta historian alueella saisi rakennettua mahdollisimman iskevän rakenteen tutkintoonsa. Asia riippuu varmaan paljolti siitä mihin tähtää, mutta jonkinlaisia yleisiä neuvoja on ehkä olemassa. En haluaisi enää lähemmäs kolmikymppisenä tuhlata aikaa enempää kuin on tarpeellista.
Mitä suositteliset pääainevalinnaksi ja sivuainevalinnaksi jne. jos ajatellaan vaikka juuri toimittajan työtä. Entä miten opettajan duuninkohdalla?
Kaipaan jonkinlaista perspektiiviä. - Joe X
Okei , toi vuosiluku juttu oli tarkoituksellista provokaatiota, mutta tosiasia on, että historiaa lukemalla ei valmistu oikeasti mihinkään ammattiin. Totta kai tietoa oppii etsimään yms. yms., mutta saman oppii myös koulutuksista, jotka valmentavat ns. oikeisiin töihin. Valitettavaa on, että autoja ei opi korjaamaan muuten kuin opiskelemalla auton korjausta, ohjelmointia muuten kuin opiskelemalla ohjelmointia jne. Vai oletteko koskaan kuullut, että jossain muussa kuin historian opettajan ammatissa vaadittaisiin ko. tietoja ?!?! Jos kysyjällä on ikää jo kohta maagiset 30, en haaskaisi aikaa mihinkään mistä ei saa oikeaa ammatitaitoa .... jättäisin kaiken maailman historian, filosofian, taiteen, naistutkimuksen, kulttuurin, kirjallisuuden opiskelut ihan harratetoiminnan piiriin (jos niistä on oikeasti kiinnostunut) ja opiskelisin jotain IHAN OIKEATA AMMATTIA.
Ugh ... olen puhunut :) - hölmö
Joe X kirjoitti:
Okei , toi vuosiluku juttu oli tarkoituksellista provokaatiota, mutta tosiasia on, että historiaa lukemalla ei valmistu oikeasti mihinkään ammattiin. Totta kai tietoa oppii etsimään yms. yms., mutta saman oppii myös koulutuksista, jotka valmentavat ns. oikeisiin töihin. Valitettavaa on, että autoja ei opi korjaamaan muuten kuin opiskelemalla auton korjausta, ohjelmointia muuten kuin opiskelemalla ohjelmointia jne. Vai oletteko koskaan kuullut, että jossain muussa kuin historian opettajan ammatissa vaadittaisiin ko. tietoja ?!?! Jos kysyjällä on ikää jo kohta maagiset 30, en haaskaisi aikaa mihinkään mistä ei saa oikeaa ammatitaitoa .... jättäisin kaiken maailman historian, filosofian, taiteen, naistutkimuksen, kulttuurin, kirjallisuuden opiskelut ihan harratetoiminnan piiriin (jos niistä on oikeasti kiinnostunut) ja opiskelisin jotain IHAN OIKEATA AMMATTIA.
Ugh ... olen puhunut :)Tulee heti mieleen ainakin tuo toimittajan ammatti, jossa tuosta harrastetoimintaluettelostasi olisi varmaan jotain hyötyä.
Tuskin toimittajat ovat pelkästään opetelleet viestinnän teoriaa, kielioppisääntöjä, kynänteroitusta ja pyyhekumin käyttöä, joita saattaisit itse pelkästään sisällyttää heidän koulutukseensa. Uskoisin ko. ammatissa olevan hyötyä muustakin tiedosta kuin pelkästä lego-ohjeiden osaamisesta.
Realiteetit on tosiaan pidettävä mielessä, mutta ei niin paljon, että maailma alkaa näyttää siltä legolandialta.
- Historiikki
Itse 30 vuotias. Pääsin tänä vuonna sisään.
Opettajaksi kai suurin osa pyrkii. Osa museotöihin yms. Tuskinpa kukaan historiaa opiskeleva kuvittelee rikastuvansa ammatissaan?
"Oikeissa" töissä tienaa paremmin. Nykyisessä duunissa palkka parempi kuin sitten valmistuessa.
Mutta hei. Teen jotakin mikä _minua_ kiinnostaa. ;) Voisin purra hammasta yhteen ja jatkaa eläkeikään asti nykyisissä hommissa. Kuolisin varakkaampana. HAH.
=)- :S
onko vaikeaa päästä opiskelemaan historiaa tampereelle, tai vaikka jyväskylään? motivaatiota on lukemiseen, mutta lukiossa ei kursseista mitään kymppejä tullut ja kirjoituksistakin vain C
- Hissalainen
Sainpahan vinkin, että jos historiaa lähden opiskelemaan niin sivuaineena kannattaa olla opinto-ohjaus. Suomessa on pulaa opoista ja helpottaa työllistymistä, jos on opon koulutus.
- hissa1865
Aikoinaan 80-luvulla piti lähteä lukemaan hissaa, se jäi.
Nyt vaan harrastus. Joku museotyö, tutkija tms. Olisi ok.
Opiskelin metsäalaa, junttien kanssa korvessa. Sen jälkeen taloutta.- robobotti
Olisit ollut varsin hyvä hissantutkija. Äskenkin vastasit noin 6 vuotta vanhaan suomi24-viestiin. Hissantutkija ei varmaan uudempaan viestiin edes vastaisi.
- Anonyymi
robobotti kirjoitti:
Olisit ollut varsin hyvä hissantutkija. Äskenkin vastasit noin 6 vuotta vanhaan suomi24-viestiin. Hissantutkija ei varmaan uudempaan viestiin edes vastaisi.
Ai, että. Kaikilla tiedustelupalveluilla on minua niin suuri ikävä. Olenhan minä niin tärkeä ihminen:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124280MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822161Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5551701Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991425Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331078Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903- 171874
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868