Tunturin rakentelu/viritys

Sport

Mielessä on pyörinyt pitemmän aikaa hullu ajatus seuraavasta:

-joutilaana autotallissa pyörii Tunturi Sport jonka vm. jotain 60-luvun loppua. Lisäksi jaloissa on uudempi 4 vaihteinen Puchin kone. Ideana olisi huumorimielessä rakentaa vanhaa kunnioittaen TT-tyylinen mopo clip-on -kahvoja sekä isompaa tankkia myöten, tällä uudemmalla 4v. koneella. Kysynkin, koska omista viritys-ajoista on kulunut tovi, miten tuosta Puchista saisi mahdollisimman paljon "tehoa" irti seuraavilla osilla: pappatunturin sylinteri puhallin sekä Bingin kiinteäkurkkuinen (lyhyt käyrä) kaasutin, myös papiskasta? Ihan vaan periaatesyistä...

Tielle ei mopolla tietenkään asiaa ole.

Kertokaa ideoita, hyväksi koettuja tehoputkia ym. Sekä mistä kannattaa osia tilata.

Kiitän!!

6

3793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunavirittäjä

      www.mc-scatter.com, www.emc-sci.fi

    • MiniGT

      Hmmm....noita aikansa nuorisomopoja eli urheilumalleja on säilynyt hyvin vähän. Eli minä miettisin, onko aihio kunnostuskelpoinen enkä lähtisi sitä heti muuttelemaan.

      Näin viritettiin Tunturi Sport 60-70-lukujen taitteessa:

      Yritettiin löytää jostain tuollainen lyhytkurkkuinen 1961-mallinen kaasutin ja mielellään myös sylinteri ja mäntä. Kaasutin varustettiin ns. säätösuuttimella, jolla seos haettiin kohdalleen. Ilmanputsari veks ja tilalle imuilman kiihdytystorvi.

      Männän helmaa lyhennettiin imupuolelta siten, että sylinterin imuaukko aukesi kokonaan. Kaikki kanavat kiillotettiin parhaan kyvyn ja jaksamisen mukaan. Katsottiin, ettei imupuolelle jäänyt mitään virtausta haittaavaa "pykälää".

      Jotkut madalsivat kantta puristussuhteen kohottamiseksi. Sitä piti vaan hioa todella vähän ( mitata palotilan tilavuus nesteellä ennen ja jälkeen operaation), muuten tuli susi.

      Sitten vaan joko 12- tai kolmetoistapiikkinen eturatas ja menoksi.

      Pakoputkelle ei tuolloin kukaan osannut tehdä mitään tehoa oikeasti lisäävää, joten korkeintaan huilun poisto riitti.

      Paljonko kulki? No ehkä 60-65 km/h.

      • Sport

        Tallessa Sportista ei ole enää kuin runko, tankki ja takahaarukka, joten kyseisen yksilön entisöinti ei liene mielekästä. Mutta olet aivan oikeassa, että vanhempia Sportti-malleja on valitettavan vähän liikenteessä. Pappa-malleja pyörii reilusti.

        Noita lyhytkurkkuisia kaasuttimia näkee myös aika harvoin, ja niistä pyydetään aika rautaista hintaa jos on myynnissä. Oliko ´61 mallissa, joka oli legendaarisen hyväkulkuinen, sylinterissä jotain eroa uudempiin, vai oliko taika juuri ja pelkästään tässä kaasarissa?

        Mites tuo ilmanputsarin poisto, olen aina ollut siinä käsityksessä että 2-t tarvitsisi ilmanputsaria käydäkseen hyvin? Liittyen jotenkin näihin paineisiin ja virtauksiin. Tai jotain..

        Tehoputkeen täytynee satsata, kuitenkin 2-tahtisessa aika paljon merkitystä. Oma tavoite kulkupuoleen on jotain 65-70km/h... No, saa nähdä.


      • MiniGT
        Sport kirjoitti:

        Tallessa Sportista ei ole enää kuin runko, tankki ja takahaarukka, joten kyseisen yksilön entisöinti ei liene mielekästä. Mutta olet aivan oikeassa, että vanhempia Sportti-malleja on valitettavan vähän liikenteessä. Pappa-malleja pyörii reilusti.

        Noita lyhytkurkkuisia kaasuttimia näkee myös aika harvoin, ja niistä pyydetään aika rautaista hintaa jos on myynnissä. Oliko ´61 mallissa, joka oli legendaarisen hyväkulkuinen, sylinterissä jotain eroa uudempiin, vai oliko taika juuri ja pelkästään tässä kaasarissa?

        Mites tuo ilmanputsarin poisto, olen aina ollut siinä käsityksessä että 2-t tarvitsisi ilmanputsaria käydäkseen hyvin? Liittyen jotenkin näihin paineisiin ja virtauksiin. Tai jotain..

        Tehoputkeen täytynee satsata, kuitenkin 2-tahtisessa aika paljon merkitystä. Oma tavoite kulkupuoleen on jotain 65-70km/h... No, saa nähdä.

        Tunturi tehdas sai muuten sakot, koska 1961 valmistetut mopot eivät olleet tyyppikatsastuksen mukaisia, vaan niissä oli liikaa tehoa.

        Luulen kyllä, että sylinterin huuhteluaukkojen ajoituksissa on ollut myös eroa, mutta 1961-mallin kaasuttajan kurkun läpimitta on muistaakseni 13 mm ja myöhemmät 11 mm. Siitä ero suurimmaksi osaksi.

        Vasta 1980-luvun alussa kakstahtarien imupuolelle keksittiin laittaa "käänteinen paisuntakammio", jonka jälkeen ilmanputsarin poisto ei kannata. Vanhemmissa kylläkin.Katsoa voi 1970-luvun alun TT-kilpureiden kaasuttimia malliksi.

        Huhun mukaan on olemassa Turussa kaveri, joka on hankkinut aikanaan Tunturi-tehtaan jäämistön moponvalmistuksen loputtua. Tallissa on kuulemma kaksi uusista osista tehtyä ajamatonta(!!!) Tunturi Sportia 1960-luvulta.


      • Sport
        MiniGT kirjoitti:

        Tunturi tehdas sai muuten sakot, koska 1961 valmistetut mopot eivät olleet tyyppikatsastuksen mukaisia, vaan niissä oli liikaa tehoa.

        Luulen kyllä, että sylinterin huuhteluaukkojen ajoituksissa on ollut myös eroa, mutta 1961-mallin kaasuttajan kurkun läpimitta on muistaakseni 13 mm ja myöhemmät 11 mm. Siitä ero suurimmaksi osaksi.

        Vasta 1980-luvun alussa kakstahtarien imupuolelle keksittiin laittaa "käänteinen paisuntakammio", jonka jälkeen ilmanputsarin poisto ei kannata. Vanhemmissa kylläkin.Katsoa voi 1970-luvun alun TT-kilpureiden kaasuttimia malliksi.

        Huhun mukaan on olemassa Turussa kaveri, joka on hankkinut aikanaan Tunturi-tehtaan jäämistön moponvalmistuksen loputtua. Tallissa on kuulemma kaksi uusista osista tehtyä ajamatonta(!!!) Tunturi Sportia 1960-luvulta.

        ...että jotain sanktiota Tunturi näistä "sakko-tunista" sai. ´61 lieneekin niitä halutuimpia vuosimalleja.

        Että tosiaan olisi hyötyä putsarin poistosta? Vieläkin vähän ihmettelen, kun muistelen että aikoinaan putsarin poisto pappatunturista sai aikaan lähinnä huonoja vaikutuksia tehottomuutena. Eikö seossuhde mene siinä reilusti liian laihalle? Vai auttaisiko reilumpi suutin tai neulan nosto asiaan että saisi vähän rikkaammalle? Pahoittelen tietämättömyyttäni..


      • Anonyymi
        Sport kirjoitti:

        ...että jotain sanktiota Tunturi näistä "sakko-tunista" sai. ´61 lieneekin niitä halutuimpia vuosimalleja.

        Että tosiaan olisi hyötyä putsarin poistosta? Vieläkin vähän ihmettelen, kun muistelen että aikoinaan putsarin poisto pappatunturista sai aikaan lähinnä huonoja vaikutuksia tehottomuutena. Eikö seossuhde mene siinä reilusti liian laihalle? Vai auttaisiko reilumpi suutin tai neulan nosto asiaan että saisi vähän rikkaammalle? Pahoittelen tietämättömyyttäni..

        No siksipä se säätösuutin sinne laitetaan että saa säätää minne tahtoo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

      Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe