Tunturin rakentelu/viritys

Sport

Mielessä on pyörinyt pitemmän aikaa hullu ajatus seuraavasta:

-joutilaana autotallissa pyörii Tunturi Sport jonka vm. jotain 60-luvun loppua. Lisäksi jaloissa on uudempi 4 vaihteinen Puchin kone. Ideana olisi huumorimielessä rakentaa vanhaa kunnioittaen TT-tyylinen mopo clip-on -kahvoja sekä isompaa tankkia myöten, tällä uudemmalla 4v. koneella. Kysynkin, koska omista viritys-ajoista on kulunut tovi, miten tuosta Puchista saisi mahdollisimman paljon "tehoa" irti seuraavilla osilla: pappatunturin sylinteri puhallin sekä Bingin kiinteäkurkkuinen (lyhyt käyrä) kaasutin, myös papiskasta? Ihan vaan periaatesyistä...

Tielle ei mopolla tietenkään asiaa ole.

Kertokaa ideoita, hyväksi koettuja tehoputkia ym. Sekä mistä kannattaa osia tilata.

Kiitän!!

6

3854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunavirittäjä

      www.mc-scatter.com, www.emc-sci.fi

    • MiniGT

      Hmmm....noita aikansa nuorisomopoja eli urheilumalleja on säilynyt hyvin vähän. Eli minä miettisin, onko aihio kunnostuskelpoinen enkä lähtisi sitä heti muuttelemaan.

      Näin viritettiin Tunturi Sport 60-70-lukujen taitteessa:

      Yritettiin löytää jostain tuollainen lyhytkurkkuinen 1961-mallinen kaasutin ja mielellään myös sylinteri ja mäntä. Kaasutin varustettiin ns. säätösuuttimella, jolla seos haettiin kohdalleen. Ilmanputsari veks ja tilalle imuilman kiihdytystorvi.

      Männän helmaa lyhennettiin imupuolelta siten, että sylinterin imuaukko aukesi kokonaan. Kaikki kanavat kiillotettiin parhaan kyvyn ja jaksamisen mukaan. Katsottiin, ettei imupuolelle jäänyt mitään virtausta haittaavaa "pykälää".

      Jotkut madalsivat kantta puristussuhteen kohottamiseksi. Sitä piti vaan hioa todella vähän ( mitata palotilan tilavuus nesteellä ennen ja jälkeen operaation), muuten tuli susi.

      Sitten vaan joko 12- tai kolmetoistapiikkinen eturatas ja menoksi.

      Pakoputkelle ei tuolloin kukaan osannut tehdä mitään tehoa oikeasti lisäävää, joten korkeintaan huilun poisto riitti.

      Paljonko kulki? No ehkä 60-65 km/h.

      • Sport

        Tallessa Sportista ei ole enää kuin runko, tankki ja takahaarukka, joten kyseisen yksilön entisöinti ei liene mielekästä. Mutta olet aivan oikeassa, että vanhempia Sportti-malleja on valitettavan vähän liikenteessä. Pappa-malleja pyörii reilusti.

        Noita lyhytkurkkuisia kaasuttimia näkee myös aika harvoin, ja niistä pyydetään aika rautaista hintaa jos on myynnissä. Oliko ´61 mallissa, joka oli legendaarisen hyväkulkuinen, sylinterissä jotain eroa uudempiin, vai oliko taika juuri ja pelkästään tässä kaasarissa?

        Mites tuo ilmanputsarin poisto, olen aina ollut siinä käsityksessä että 2-t tarvitsisi ilmanputsaria käydäkseen hyvin? Liittyen jotenkin näihin paineisiin ja virtauksiin. Tai jotain..

        Tehoputkeen täytynee satsata, kuitenkin 2-tahtisessa aika paljon merkitystä. Oma tavoite kulkupuoleen on jotain 65-70km/h... No, saa nähdä.


      • MiniGT
        Sport kirjoitti:

        Tallessa Sportista ei ole enää kuin runko, tankki ja takahaarukka, joten kyseisen yksilön entisöinti ei liene mielekästä. Mutta olet aivan oikeassa, että vanhempia Sportti-malleja on valitettavan vähän liikenteessä. Pappa-malleja pyörii reilusti.

        Noita lyhytkurkkuisia kaasuttimia näkee myös aika harvoin, ja niistä pyydetään aika rautaista hintaa jos on myynnissä. Oliko ´61 mallissa, joka oli legendaarisen hyväkulkuinen, sylinterissä jotain eroa uudempiin, vai oliko taika juuri ja pelkästään tässä kaasarissa?

        Mites tuo ilmanputsarin poisto, olen aina ollut siinä käsityksessä että 2-t tarvitsisi ilmanputsaria käydäkseen hyvin? Liittyen jotenkin näihin paineisiin ja virtauksiin. Tai jotain..

        Tehoputkeen täytynee satsata, kuitenkin 2-tahtisessa aika paljon merkitystä. Oma tavoite kulkupuoleen on jotain 65-70km/h... No, saa nähdä.

        Tunturi tehdas sai muuten sakot, koska 1961 valmistetut mopot eivät olleet tyyppikatsastuksen mukaisia, vaan niissä oli liikaa tehoa.

        Luulen kyllä, että sylinterin huuhteluaukkojen ajoituksissa on ollut myös eroa, mutta 1961-mallin kaasuttajan kurkun läpimitta on muistaakseni 13 mm ja myöhemmät 11 mm. Siitä ero suurimmaksi osaksi.

        Vasta 1980-luvun alussa kakstahtarien imupuolelle keksittiin laittaa "käänteinen paisuntakammio", jonka jälkeen ilmanputsarin poisto ei kannata. Vanhemmissa kylläkin.Katsoa voi 1970-luvun alun TT-kilpureiden kaasuttimia malliksi.

        Huhun mukaan on olemassa Turussa kaveri, joka on hankkinut aikanaan Tunturi-tehtaan jäämistön moponvalmistuksen loputtua. Tallissa on kuulemma kaksi uusista osista tehtyä ajamatonta(!!!) Tunturi Sportia 1960-luvulta.


      • Sport
        MiniGT kirjoitti:

        Tunturi tehdas sai muuten sakot, koska 1961 valmistetut mopot eivät olleet tyyppikatsastuksen mukaisia, vaan niissä oli liikaa tehoa.

        Luulen kyllä, että sylinterin huuhteluaukkojen ajoituksissa on ollut myös eroa, mutta 1961-mallin kaasuttajan kurkun läpimitta on muistaakseni 13 mm ja myöhemmät 11 mm. Siitä ero suurimmaksi osaksi.

        Vasta 1980-luvun alussa kakstahtarien imupuolelle keksittiin laittaa "käänteinen paisuntakammio", jonka jälkeen ilmanputsarin poisto ei kannata. Vanhemmissa kylläkin.Katsoa voi 1970-luvun alun TT-kilpureiden kaasuttimia malliksi.

        Huhun mukaan on olemassa Turussa kaveri, joka on hankkinut aikanaan Tunturi-tehtaan jäämistön moponvalmistuksen loputtua. Tallissa on kuulemma kaksi uusista osista tehtyä ajamatonta(!!!) Tunturi Sportia 1960-luvulta.

        ...että jotain sanktiota Tunturi näistä "sakko-tunista" sai. ´61 lieneekin niitä halutuimpia vuosimalleja.

        Että tosiaan olisi hyötyä putsarin poistosta? Vieläkin vähän ihmettelen, kun muistelen että aikoinaan putsarin poisto pappatunturista sai aikaan lähinnä huonoja vaikutuksia tehottomuutena. Eikö seossuhde mene siinä reilusti liian laihalle? Vai auttaisiko reilumpi suutin tai neulan nosto asiaan että saisi vähän rikkaammalle? Pahoittelen tietämättömyyttäni..


      • Anonyymi
        Sport kirjoitti:

        ...että jotain sanktiota Tunturi näistä "sakko-tunista" sai. ´61 lieneekin niitä halutuimpia vuosimalleja.

        Että tosiaan olisi hyötyä putsarin poistosta? Vieläkin vähän ihmettelen, kun muistelen että aikoinaan putsarin poisto pappatunturista sai aikaan lähinnä huonoja vaikutuksia tehottomuutena. Eikö seossuhde mene siinä reilusti liian laihalle? Vai auttaisiko reilumpi suutin tai neulan nosto asiaan että saisi vähän rikkaammalle? Pahoittelen tietämättömyyttäni..

        No siksipä se säätösuutin sinne laitetaan että saa säätää minne tahtoo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57
      2740
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2400
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1854
    Aihe