Mielessä on pyörinyt pitemmän aikaa hullu ajatus seuraavasta:
-joutilaana autotallissa pyörii Tunturi Sport jonka vm. jotain 60-luvun loppua. Lisäksi jaloissa on uudempi 4 vaihteinen Puchin kone. Ideana olisi huumorimielessä rakentaa vanhaa kunnioittaen TT-tyylinen mopo clip-on -kahvoja sekä isompaa tankkia myöten, tällä uudemmalla 4v. koneella. Kysynkin, koska omista viritys-ajoista on kulunut tovi, miten tuosta Puchista saisi mahdollisimman paljon "tehoa" irti seuraavilla osilla: pappatunturin sylinteri puhallin sekä Bingin kiinteäkurkkuinen (lyhyt käyrä) kaasutin, myös papiskasta? Ihan vaan periaatesyistä...
Tielle ei mopolla tietenkään asiaa ole.
Kertokaa ideoita, hyväksi koettuja tehoputkia ym. Sekä mistä kannattaa osia tilata.
Kiitän!!
Tunturin rakentelu/viritys
6
2790
Vastaukset
- tunavirittäjä
www.mc-scatter.com, www.emc-sci.fi
- MiniGT
Hmmm....noita aikansa nuorisomopoja eli urheilumalleja on säilynyt hyvin vähän. Eli minä miettisin, onko aihio kunnostuskelpoinen enkä lähtisi sitä heti muuttelemaan.
Näin viritettiin Tunturi Sport 60-70-lukujen taitteessa:
Yritettiin löytää jostain tuollainen lyhytkurkkuinen 1961-mallinen kaasutin ja mielellään myös sylinteri ja mäntä. Kaasutin varustettiin ns. säätösuuttimella, jolla seos haettiin kohdalleen. Ilmanputsari veks ja tilalle imuilman kiihdytystorvi.
Männän helmaa lyhennettiin imupuolelta siten, että sylinterin imuaukko aukesi kokonaan. Kaikki kanavat kiillotettiin parhaan kyvyn ja jaksamisen mukaan. Katsottiin, ettei imupuolelle jäänyt mitään virtausta haittaavaa "pykälää".
Jotkut madalsivat kantta puristussuhteen kohottamiseksi. Sitä piti vaan hioa todella vähän ( mitata palotilan tilavuus nesteellä ennen ja jälkeen operaation), muuten tuli susi.
Sitten vaan joko 12- tai kolmetoistapiikkinen eturatas ja menoksi.
Pakoputkelle ei tuolloin kukaan osannut tehdä mitään tehoa oikeasti lisäävää, joten korkeintaan huilun poisto riitti.
Paljonko kulki? No ehkä 60-65 km/h.- Sport
Tallessa Sportista ei ole enää kuin runko, tankki ja takahaarukka, joten kyseisen yksilön entisöinti ei liene mielekästä. Mutta olet aivan oikeassa, että vanhempia Sportti-malleja on valitettavan vähän liikenteessä. Pappa-malleja pyörii reilusti.
Noita lyhytkurkkuisia kaasuttimia näkee myös aika harvoin, ja niistä pyydetään aika rautaista hintaa jos on myynnissä. Oliko ´61 mallissa, joka oli legendaarisen hyväkulkuinen, sylinterissä jotain eroa uudempiin, vai oliko taika juuri ja pelkästään tässä kaasarissa?
Mites tuo ilmanputsarin poisto, olen aina ollut siinä käsityksessä että 2-t tarvitsisi ilmanputsaria käydäkseen hyvin? Liittyen jotenkin näihin paineisiin ja virtauksiin. Tai jotain..
Tehoputkeen täytynee satsata, kuitenkin 2-tahtisessa aika paljon merkitystä. Oma tavoite kulkupuoleen on jotain 65-70km/h... No, saa nähdä. - MiniGT
Sport kirjoitti:
Tallessa Sportista ei ole enää kuin runko, tankki ja takahaarukka, joten kyseisen yksilön entisöinti ei liene mielekästä. Mutta olet aivan oikeassa, että vanhempia Sportti-malleja on valitettavan vähän liikenteessä. Pappa-malleja pyörii reilusti.
Noita lyhytkurkkuisia kaasuttimia näkee myös aika harvoin, ja niistä pyydetään aika rautaista hintaa jos on myynnissä. Oliko ´61 mallissa, joka oli legendaarisen hyväkulkuinen, sylinterissä jotain eroa uudempiin, vai oliko taika juuri ja pelkästään tässä kaasarissa?
Mites tuo ilmanputsarin poisto, olen aina ollut siinä käsityksessä että 2-t tarvitsisi ilmanputsaria käydäkseen hyvin? Liittyen jotenkin näihin paineisiin ja virtauksiin. Tai jotain..
Tehoputkeen täytynee satsata, kuitenkin 2-tahtisessa aika paljon merkitystä. Oma tavoite kulkupuoleen on jotain 65-70km/h... No, saa nähdä.Tunturi tehdas sai muuten sakot, koska 1961 valmistetut mopot eivät olleet tyyppikatsastuksen mukaisia, vaan niissä oli liikaa tehoa.
Luulen kyllä, että sylinterin huuhteluaukkojen ajoituksissa on ollut myös eroa, mutta 1961-mallin kaasuttajan kurkun läpimitta on muistaakseni 13 mm ja myöhemmät 11 mm. Siitä ero suurimmaksi osaksi.
Vasta 1980-luvun alussa kakstahtarien imupuolelle keksittiin laittaa "käänteinen paisuntakammio", jonka jälkeen ilmanputsarin poisto ei kannata. Vanhemmissa kylläkin.Katsoa voi 1970-luvun alun TT-kilpureiden kaasuttimia malliksi.
Huhun mukaan on olemassa Turussa kaveri, joka on hankkinut aikanaan Tunturi-tehtaan jäämistön moponvalmistuksen loputtua. Tallissa on kuulemma kaksi uusista osista tehtyä ajamatonta(!!!) Tunturi Sportia 1960-luvulta. - Sport
MiniGT kirjoitti:
Tunturi tehdas sai muuten sakot, koska 1961 valmistetut mopot eivät olleet tyyppikatsastuksen mukaisia, vaan niissä oli liikaa tehoa.
Luulen kyllä, että sylinterin huuhteluaukkojen ajoituksissa on ollut myös eroa, mutta 1961-mallin kaasuttajan kurkun läpimitta on muistaakseni 13 mm ja myöhemmät 11 mm. Siitä ero suurimmaksi osaksi.
Vasta 1980-luvun alussa kakstahtarien imupuolelle keksittiin laittaa "käänteinen paisuntakammio", jonka jälkeen ilmanputsarin poisto ei kannata. Vanhemmissa kylläkin.Katsoa voi 1970-luvun alun TT-kilpureiden kaasuttimia malliksi.
Huhun mukaan on olemassa Turussa kaveri, joka on hankkinut aikanaan Tunturi-tehtaan jäämistön moponvalmistuksen loputtua. Tallissa on kuulemma kaksi uusista osista tehtyä ajamatonta(!!!) Tunturi Sportia 1960-luvulta....että jotain sanktiota Tunturi näistä "sakko-tunista" sai. ´61 lieneekin niitä halutuimpia vuosimalleja.
Että tosiaan olisi hyötyä putsarin poistosta? Vieläkin vähän ihmettelen, kun muistelen että aikoinaan putsarin poisto pappatunturista sai aikaan lähinnä huonoja vaikutuksia tehottomuutena. Eikö seossuhde mene siinä reilusti liian laihalle? Vai auttaisiko reilumpi suutin tai neulan nosto asiaan että saisi vähän rikkaammalle? Pahoittelen tietämättömyyttäni.. - Anonyymi
Sport kirjoitti:
...että jotain sanktiota Tunturi näistä "sakko-tunista" sai. ´61 lieneekin niitä halutuimpia vuosimalleja.
Että tosiaan olisi hyötyä putsarin poistosta? Vieläkin vähän ihmettelen, kun muistelen että aikoinaan putsarin poisto pappatunturista sai aikaan lähinnä huonoja vaikutuksia tehottomuutena. Eikö seossuhde mene siinä reilusti liian laihalle? Vai auttaisiko reilumpi suutin tai neulan nosto asiaan että saisi vähän rikkaammalle? Pahoittelen tietämättömyyttäni..No siksipä se säätösuutin sinne laitetaan että saa säätää minne tahtoo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)332244Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu81882- 151341
- 81230
Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."
ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w211215- 161140
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51081- 71035
- 61024
- 12997