Joulunläheisyyttä ja hyvää mieltä toivotan, näin talvipäivän seisahtumisen aamuna. pieni pysähtyminen ja sitten alkaa kevään odotus.
Tänään on talvipäivän pysähdyksen juhla valonäytelmineen vanhalla kanavalla, ei varmaan tule mentyä, olen muutaman kerran tähän valojuhlaan jo tutustunut.
Poikani tukikohdassa myös avoimen päivän tutustumismahdollisuus makkaran ja muun jouluisen tarjoilun merkeissä.
Harmi on lumen puuttuminen, mutta uskon väkeä keräävän tänäkin vuonna tapahtuma.
Joulu on jo todella lähellä ja tulee kaikille, minkälaisena sen päättää jokainen itse.
Ikävä on jos sairaudet vaikeuttavat joulunkin viettoa ja toivoisi, että kaikille kuitenkin jotain iloa elämään mahtuu.
Minulla kaikki hyvin, nukuinkin koko yön heräämättä aamu kahdeksaan.
Eilen paistoin porkkana ja lanttulaatikot, tänään punajuuri, makaronilaatikko ja paisti, tytär tykkää makaronilaatikosta, pitäähän sitä hänelle tehdä.
Huomiseksi jää kaljan, rosollin ja sienisalaatin teko,, mielestäni melko runsas on joulupöytä, onkin hyvä tuo parvekkeen viileys, säilyvät varmaan hyvän tovin hyvänä.
Tiistaille en voi jättää juuri mitään tekemistä, uskon vieraita piipahtavan, no kinkun voin hyvin uuniin laittaa ja sekahedelmäsopan keittää, vävyni herkkua.
Nyt on pääkin tyhjentynyt turhista mietteistä ja olo on levollinen.
Muutama viikko ja Loppiaiselta alkaa arki, vuosikin vaihtuu, tuntematon, arvaamaton on tulevaisuus.
Toivon sydämestäni, että maailmaan rauha saataisiin ja kaikille olisi elämä elämisen arvoinen.
Muutaman vallan haluisan vallassa on maailman rauhan onnistuminen, mutta toivoa ei pidä menettää, huokauksia sinne jonnekin missä kohtalomme määrätään,
Jospa päättäjien sydämetkin löytäisivät sen hyvän mikä maailman kaikille ihmisille kuuluu.
Toivon rauhaisaa joulun nojatuoliketjua, unohdetaan kaikki ikävä ja nautitaan joulusta ja elämästä yleensä, herkistytään joulun sanomalle.
NOJATUOLI JOULUNA 2025
138
1520
Vastaukset
- Anonyymi00001
Miksi niin arkista ruokaa juin makaroonilaatikkoa joulunakn?
- Anonyymi00002
Tiedän monia, jotka tekee makaronilaatikkoa jouluksi, mutta siinä ei ole jauhelihaa.
Itse tein ihan jauhelihamakaronilaatikkoa jouluna, kun lapset oli ihan pieniä. Ei he lanttulaatikkoa yms. silloin syöneet. Istahdin lepäämään ja kurkkasin tänne.
Selitys taas on paikallaan, en yleensä tee tämmöstä makaronilaatikkoa ilman lihaa, jouluna vaan sokerilla ja suolalla maustettu, munamaito kostukkeesi, oiva lisuke paistin seuraksi.
Ei kaikki tee punajuurilaatikkoakaan, hyvä kuitenkin on ja minä en laita maksalaatikkoa, tapoja on monenlaisia.
Sinun ruokalistasi on varmaan herkullinen ilman makaronejakaan;)
Iloa touhuiluusi;)- Anonyymi00004
Hil-la kirjoitti:
Istahdin lepäämään ja kurkkasin tänne.
Selitys taas on paikallaan, en yleensä tee tämmöstä makaronilaatikkoa ilman lihaa, jouluna vaan sokerilla ja suolalla maustettu, munamaito kostukkeesi, oiva lisuke paistin seuraksi.
Ei kaikki tee punajuurilaatikkoakaan, hyvä kuitenkin on ja minä en laita maksalaatikkoa, tapoja on monenlaisia.
Iloa touhuiluusi;)Suuressa viisaudessasi totesit, että joulu tulee kaikille sellaisena kuin sen itse haluaa.
Ei asia noin ole, ei sinne päinkään.
Avaa silmäsi, niin näet sen itsekin, jos uskallat katsoa sieltä patojesi keskeltä vaikkapa leipäjonoissa olevia lähimmäisiäsi. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Suuressa viisaudessasi totesit, että joulu tulee kaikille sellaisena kuin sen itse haluaa.
Avaa silmäsi, niin näet sen itsekin, jos uskallat katsoa sieltä patojesi keskeltä vaikkapa leipäjonoissa olevia lähimmäisiäsi.Viisaita samoja ano 00004
Pitkät leipäjonot näkyvät ja ihmiset ovat rahattomia. - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Viisaita samoja ano 00004
Pitkät leipäjonot näkyvät ja ihmiset ovat rahattomia.Meidän kaupungin jonoissa on yli puolet maahantulleita onnenonkijoita yms.
Anonyymi00004 kirjoitti:
Suuressa viisaudessasi totesit, että joulu tulee kaikille sellaisena kuin sen itse haluaa.
Avaa silmäsi, niin näet sen itsekin, jos uskallat katsoa sieltä patojesi keskeltä vaikkapa leipäjonoissa olevia lähimmäisiäsi.https://ruoka-apu.fi/
Tässä on linkki mistä löytyy lähin auttaja, jos tarvetta on.
Meillä kirjoittajilla ei lie ruuasta pula, emmekä joulua valmistellessa mieti ruokajonoja.
Jos haluaa auttaa voi toteuttaa auttamishalunsa lähettämällä rahaa hyväntekeväisyyteen ehkäpä linkistä löytyy vaihtoehtoja.- Anonyymi00007
Anonyymi00004 kirjoitti:
Avaa silmäsi, niin näet sen itsekin, jos uskallat katsoa sieltä patojesi keskeltä vaikkapa leipäjonoissa olevia lähimmäisiäsi.Lihapatojen äärestå on hyvä toivottaa maailman rauhaa.
Ummistaa silmänsä huono-osaisilta.
Kaikki on omalta kohdalta täydellistä.
Ei missään rosoisuutta eikä säröä. - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Meidän kaupungin jonoissa on yli puolet maahantulleita onnenonkijoita yms.
On se ihmeellistä, kun yksi köyhä on tällä palstalla ja joutuu menemään ja värjöttelemään leipäjonoon.
Anonyymi00007 kirjoitti:
Lihapatojen äärestå on hyvä toivottaa maailman rauhaa.
Ummistaa silmänsä huono-osaisilta.
Kaikki on omalta kohdalta täydellistä.
Ei missään rosoisuutta eikä säröä.Miksi noin negatiivinen asenne? Suomessa ei kukaan jää jos ei halua kadulle kerjäämään. Jos jää, se on oma valinta.
Rosoisuutta ja säröjä on kinkun paistajankin elämässä. Lihapatoja tuskin kenelläkään.
Täydellistä elämää, mitä se pitää sisällään?- Anonyymi00009
korpikirjailija kirjoitti:
Miksi noin negatiivinen asenne? Suomessa ei kukaan jää jos ei halua kadulle kerjäämään. Jos jää, se on oma valinta.
Rosoisuutta ja säröjä on kinkun paistajankin elämässä. Lihapatoja tuskin kenelläkään.
Täydellistä elämää, mitä se pitää sisällään?Kinkku on halpaa, suolaista ja rasvaista ruokaa.. Sitä voi köyjäkin ostaa . Tuore kala Norjan lääkejäämälohta lukuunottamatta on sen sijaan kallista, samoin hedelmät ja vihannekset. Täydellistä elämää ei olekkaan, hyvä elämä tarkoittaa ennen kaikkea hyvää arkea, ei ähkyyn syömistä juhlapäivinä.
- Anonyymi00010
Miksi noin negatiivinen asenne? Suomessa ei kukaan jää jos ei halua kadulle kerjäämään. Jos jää, se on oma valinta.
Täydellistä elämää, mitä se pitää sisällään?Oletko siellä kaiken valmistelujen keskellä tullut ajatelleeksi, että leipäjonot venyvät entisestään.
Oma syykö, kun joutuu menemää avustusjonoon saadakseen lapsille ruokaa, eikä aikuinenkaan ruoatta elä.
Oma syykö, lun monilla aloilla puhutaan vain irtisanomisista ja yhä useampi perheen elättäjä on työtön, ei omasta jalustaan!
Kun olet kärkäs arvostelemaan muiden sanomisia, yritä löytää tosiasialliset perusteet omalle totuudellesi, joka ei vastaa yleistä tilannetta ja käsitystä.
Kun puhuu vähemmän, ei tule lausuneeksi sanoja joissa ei ole mitään sisältöä, koska kaikki eivät jää kadulle, Mutta kaikilla ei ole rohkeutta ja voimia mennä kerjäämään, eikä avustavia käsiä ojenneta kovin helposti.
Ihminen rakentaa itse elämäänsä, mutta vain niillä eväillä joita on käytettävinä.
En ostele tavaraa joulun viettoon, lahjoitan jyväneteväisyyteen ja osattomille sen rahan mitä kuluisi kinkkuihin ja lohiin.
Elän ilman niitä, että joku varaton saa edes jouluna syödäkseen.
Täällä mässäillään ja kehutaan, minua harmittaa osattomien osa. - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Oletko siellä kaiken valmistelujen keskellä tullut ajatelleeksi, että leipäjonot venyvät entisestään.
Oma syykö, kun joutuu menemää avustusjonoon saadakseen lapsille ruokaa, eikä aikuinenkaan ruoatta elä.
Oma syykö, lun monilla aloilla puhutaan vain irtisanomisista ja yhä useampi perheen elättäjä on työtön, ei omasta jalustaan!
Kun olet kärkäs arvostelemaan muiden sanomisia, yritä löytää tosiasialliset perusteet omalle totuudellesi, joka ei vastaa yleistä tilannetta ja käsitystä.
Kun puhuu vähemmän, ei tule lausuneeksi sanoja joissa ei ole mitään sisältöä, koska kaikki eivät jää kadulle, Mutta kaikilla ei ole rohkeutta ja voimia mennä kerjäämään, eikä avustavia käsiä ojenneta kovin helposti.
Ihminen rakentaa itse elämäänsä, mutta vain niillä eväillä joita on käytettävinä.
En ostele tavaraa joulun viettoon, lahjoitan jyväneteväisyyteen ja osattomille sen rahan mitä kuluisi kinkkuihin ja lohiin.
Täällä mässäillään ja kehutaan, minua harmittaa osattomien osa.Ison kinkun saa parilla kympillä, se raha lahjoitettuna ei paljon auta. Jos tulee jouluviersita , kinkku ja laatikot on halpaa tarjottavaa kun jotain on pakko jokaisen syödä. Se kyllä kummastuttaa että joku laittaa kerralla päytään sekä kinkkua että jotain muuta paistia pienelle porukalle.
- Anonyymi00012
Anonyymi00009 kirjoitti:
Kinkku on halpaa, suolaista ja rasvaista ruokaa.. Sitä voi köyjäkin ostaa . Tuore kala Norjan lääkejäämälohta lukuunottamatta on sen sijaan kallista, samoin hedelmät ja vihannekset. Täydellistä elämää ei olekkaan, hyvä elämä tarkoittaa ennen kaikkea hyvää arkea, ei ähkyyn syömistä juhlapäivinä.
Kylläpä tuli herkullinen kinkku. Eilen paistoimme 7 kilon juhlakinkun potkalla. Silava otimme paiston jälkeen pois ennen kuortutusta. Ei ole ylisuolaista. Liotan aina hyvin ennen paistoa syödään pikkuhiljaa muiden ruokien ohella. Aivan ihanaa.
Hoikkia olemme ja sydäntautisia. - Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Ison kinkun saa parilla kympillä, se raha lahjoitettuna ei paljon auta. Jos tulee jouluviersita , kinkku ja laatikot on halpaa tarjottavaa kun jotain on pakko jokaisen syödä. Se kyllä kummastuttaa että joku laittaa kerralla päytään sekä kinkkua että jotain muuta paistia pienelle porukalle.
Voi pyhä Yksinkertaisuus.
Jos jokainen joka mässäilee, lahjoittaisi Joulukeräykseen sen " Ison kinkun hinnan"
edes sen 20 euroa, saisi moni perhe jouluna hiukan siitä mistä te täällä kehuskelette!
Minä en osta sitä kinkkuakaan!
Ostin kolme kiloa omenia, pärjään Joulun yli! - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Jos jokainen joka mässäilee, lahjoittaisi Joulukeräykseen sen " Ison kinkun hinnan"
edes sen 20 euroa, saisi moni perhe jouluna hiukan siitä mistä te täällä kehuskelette!
Ostin kolme kiloa omenia, pärjään Joulun yli!Minä ostin 5 kg perunoita ja pärjään uuteenvuoteen. Tarjoan jouluvieraille raikasta vettä hanasta. Hyvää tekee paasto pienille lastenlastenlapsillekkin.
- Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Ostin kolme kiloa omenia, pärjään Joulun yli!Totta haastat. Lahjoittajien 20 euroista koostuu suuri summa, josta on paljon
iloa saajille.
Oma ruokalistani ei muutu juuri mitenkään jouluna.
En mässäile yhtään.
Saatan ostaa porkkanalaatikkoa ja silliä ja perunoita,
joita söisin muutenkin joskus. - Anonyymi00017
Täydellistä elämää, mitä se pitää sisällään?https://yle.fi/a/74-20184705
Avaa linkki ja lue, mitä siinä kirjoitetaan lapsiperheköyhyydestä.
Mieti sitten, onko köyhyys oma valinta, vai mahtaako se aiheutua jostain muista tekijöistä.
Kannattaa myös huomioida, mitä lapsiperheköyhyydestä seuraa pitkässä juoksussa. - Anonyymi00018
Anonyymi00013 kirjoitti:
Ostin kolme kiloa omenia, pärjään Joulun yli!Ei tulisi mieleenikään lahjoittaa kinkkua ns ”köyhille”, jotka ovat pitkän elämänsä laittaneet kaikki ansaitsemansa rahat taivaan tuuliin. Maksamme veroja monia tonneja kuukaudessa jotta lusmut saa laiskotella.
- Anonyymi00019
Itse tehtynä se ei olekaan arkista.
- Anonyymi00020
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään lahjoittaa kinkkua ns ”köyhille”, jotka ovat pitkän elämänsä laittaneet kaikki ansaitsemansa rahat taivaan tuuliin. Maksamme veroja monia tonneja kuukaudessa jotta lusmut saa laiskotella.
Et varmaankaan monia tonneja kuussa veroja maksa, , hyvä jos yhden tonnin.Jos olet 80 plus ikäinen, olet itse makoillut eläkkeellä jo parikymmentä vuotta. Itse maksamasi eläkkeen olet jo nostanut.
- Anonyymi00021
Anonyymi00010 kirjoitti:
Oletko siellä kaiken valmistelujen keskellä tullut ajatelleeksi, että leipäjonot venyvät entisestään.
Täällä mässäillään ja kehutaan, minua harmittaa osattomien osa.Juuri noin. Kk itse pääsi siivellä asumaan ja reissaamaan, ei siinä muiden asiat kiinnosta, murheena kun hyytelö lässähti lattialle.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Juuri noin. Kk itse pääsi siivellä asumaan ja reissaamaan, ei siinä muiden asiat kiinnosta, murheena kun hyytelö lässähti lattialle.
Keljuttaako kun et ollut yhtä ovela kuin Kk.
Anonyymi00010 kirjoitti:
Täällä mässäillään ja kehutaan, minua harmittaa osattomien osa.Voihan sitä noinkin ajatella.
Mutta voi ajatella näinkin, että ne kinkut voivat olla monenkin sikojenkasvattajan ainut tulonlähde, ettei tarvitse olla työttömänä. Heilläkin varmasti on lapsia, jotka tarvitsevat välillä muutakin ruokaa kuin aina vain sikaa.
Jos niitä kinkkuja ei kukaan ostaisi edes joulun aikaan, niin perhe voisi joutua kerjuulle ja leipäjonon jatkoksi.
Silkkaa hyväntekeväisyyttä ostaa kinkkuja (vaikka en itse siihen porukkaan kuulukaan, kun en ole koskaan ostanut enkä paistanut kinkkua). Mutta ihan hyvähän se on, että jotkut kuitenkin kannattavat siankasvattajien yritystoimintaa.Anonyymi00017 kirjoitti:
https://yle.fi/a/74-20184705
Avaa linkki ja lue, mitä siinä kirjoitetaan lapsiperheköyhyydestä.
Mieti sitten, onko köyhyys oma valinta, vai mahtaako se aiheutua jostain muista tekijöistä.
Kannattaa myös huomioida, mitä lapsiperheköyhyydestä seuraa pitkässä juoksussa.Anna-Maria Isola THL:stä korostaa, että köyhyyden kokemus on monisyinen ja yksilöllinen, eikä se yksinään määritä kenenkään tulevaisuutta.
Luin tai oikeastaan seurasin tekstiä kuuntelemalla sitä.
Mietin lapsuuttaan sota-aikana eläneitä, kuinka he selvisivät aikuisuuteen ja rakensivat elämänsä.
Jäikö eriarvoisuuden tunteita. Kehittyikö sosiaaliset kyvyt yhdenvertaisiksi. Silloinhan kaikilla oli pulaa jostakin.
Plus 80-vuotiailla lie kokemusperäistä tietoa.
Nyt perheiden hyvinvoinnissa voi olla isojakin eroja, puutetta koetaan sosiaaliseen kasvuympäristöön itseä peilatessa.
Lapsi on hyvin sopeutuvainen, liian helpolla päästy lapsuus ei välttämättä turvaa menestymistä aikuisena. Vastoinkäymiset lapsuudessa voivat jopa auttaa itse tienatun leivän syöntiin.
Tällaisia mietteitä artikkeli sai aikaan.
Tänään täytekakun teko ; )- Anonyymi00030
Anna-Maria Isola THL:stä korostaa, että köyhyyden kokemus on monisyinen ja yksilöllinen, eikä se yksinään määritä kenenkään tulevaisuutta.
Luin tai oikeastaan seurasin tekstiä kuuntelemalla sitä.
Mietin lapsuuttaan sota-aikana eläneitä, kuinka he selvisivät aikuisuuteen ja rakensivat elämänsä.
Jäikö eriarvoisuuden tunteita. Kehittyikö sosiaaliset kyvyt yhdenvertaisiksi. Silloinhan kaikilla oli pulaa jostakin.
Plus 80-vuotiailla lie kokemusperäistä tietoa.
Nyt perheiden hyvinvoinnissa voi olla isojakin eroja, puutetta koetaan sosiaaliseen kasvuympäristöön itseä peilatessa.
Lapsi on hyvin sopeutuvainen, liian helpolla päästy lapsuus ei välttämättä turvaa menestymistä aikuisena. Vastoinkäymiset lapsuudessa voivat jopa auttaa itse tienatun leivän syöntiin.
Tällaisia mietteitä artikkeli sai aikaan.
Tänään täytekakun teko ; )Terveyden ja hyvinvointilaitoksen johtava tutkija Anna-Maria Isola on huolissaan siitä, riittääkö vähävaraisilla perheillä leikkausten myötä rahaa hyvään ravintoon ja kunnollisiin vaatteisiin lapsilleen.
Pelastakaa Lapset ry:n Aino Sarkia puolestaan toteaa, että pienituloisten perheiden lapsia tuetaan parhaiten panostamalla palveluihin ja riittävään sosiaaliturvaan.
Sinä luit linkin sisällön valikoiden, etkä selvästikään ymmärtänyt kokonaisuutta.
Elämää 1940-ja 1950-luvulla ei voi verrata elämään tämän päivän Suomessa.
Onko sinulla kokemusperäistä tietoa lapsiperheköyhyydestä vuonna 2025? - Anonyymi00034
Minäkin söin tänään makaroonilaatikkoa siivousten lomassa.
Ihanan makuista! Anonyymi00030 kirjoitti:
Terveyden ja hyvinvointilaitoksen johtava tutkija Anna-Maria Isola on huolissaan siitä, riittääkö vähävaraisilla perheillä leikkausten myötä rahaa hyvään ravintoon ja kunnollisiin vaatteisiin lapsilleen.
Pelastakaa Lapset ry:n Aino Sarkia puolestaan toteaa, että pienituloisten perheiden lapsia tuetaan parhaiten panostamalla palveluihin ja riittävään sosiaaliturvaan.
Sinä luit linkin sisällön valikoiden, etkä selvästikään ymmärtänyt kokonaisuutta.
Elämää 1940-ja 1950-luvulla ei voi verrata elämään tämän päivän Suomessa.
Onko sinulla kokemusperäistä tietoa lapsiperheköyhyydestä vuonna 2025?Sisäistin artikkelin, ymmrsin kokonaisuuden. Painotin kommentissani huolta tulevaisuuden näkökulmasta.
Sodan aikana lapsuutensa viettäneillä oli erilainen sosiaalinen kasvuympäristö. Puutetta oli kaikilla, kellä ruuan, kellä maallisten huvitusten.
Tänä päivänä sosiaalinen kasvuympäristö poikkeaa suuresti sota ajasta. Rikkauden ja köyhyyden raja näkyy jopa röyhkeänä. Kouluissa varakkaimpien lasten merkkivaatteet voi tulla ryöstetyksi.
Minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia lapsiperheiden köyhyydestä.- Anonyymi00037
Sisäistin artikkelin, ymmrsin kokonaisuuden. Painotin kommentissani huolta tulevaisuuden näkökulmasta.
Sodan aikana lapsuutensa viettäneillä oli erilainen sosiaalinen kasvuympäristö. Puutetta oli kaikilla, kellä ruuan, kellä maallisten huvitusten.
Tänä päivänä sosiaalinen kasvuympäristö poikkeaa suuresti sota ajasta. Rikkauden ja köyhyyden raja näkyy jopa röyhkeänä. Kouluissa varakkaimpien lasten merkkivaatteet voi tulla ryöstetyksi.
Minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia lapsiperheiden köyhyydestä.Eipä sinulla ole lapsiperheitä jälkeläisissäsi, mutta kai sentään olet lukenut. Nyt on meidän lastenlasten sukupolvi pienten lasten vanhempia. Aika on aivan erilainen kuin meidän ollessa lasten vanhempia.
- Anonyymi00044
Anonyymi00005 kirjoitti:
Viisaita samoja ano 00004
Pitkät leipäjonot näkyvät ja ihmiset ovat rahattomia.Näkyy oluen ostoon rahaa monella riittävän,kertoo ettei ole ruuastakaan pula..
- Anonyymi00052
Hil-la kirjoitti:
Istahdin lepäämään ja kurkkasin tänne.
Iloa touhuiluusi;)Minun äitini teki maailman parasta makaronilaatikkoa, juuri sellaista, jossa ei ollut lihaa. Se tehtiin pitkistä makaroneista, jotka pätkittiin lyhyemmiksi ja munamaito liemenä paistettiin ilman esikeittämistä puu-uunissa.-Uudelleen lämmitettynä pannulla paistettuna maku vain parani.
Mira - Anonyymi00078
Anonyymi00052 kirjoitti:
Minun äitini teki maailman parasta makaronilaatikkoa, juuri sellaista, jossa ei ollut lihaa. Se tehtiin pitkistä makaroneista, jotka pätkittiin lyhyemmiksi ja munamaito liemenä paistettiin ilman esikeittämistä puu-uunissa.-Uudelleen lämmitettynä pannulla paistettuna maku vain parani.
MiraVesi tulee kielelle kun tuota miettii....
- Anonyymi00084
Anonyymi00008 kirjoitti:
On se ihmeellistä, kun yksi köyhä on tällä palstalla ja joutuu menemään ja värjöttelemään leipäjonoon.
Ihmeiden aikaa eletään, jatketaan.
- Anonyymi00003
Hyvää neljättä adventtisunnuntaita täältä naapurista!
Hil-la kirjoitti niin selkeästi omista tunnelmistaan, että voin aivan
nähdä sinut sieluni silmin, kuinka olet ahertanut joulunalusviikkoina,
stressannut, leiponut ja laittanut jouluherkkuja ja nyt tyytyväisenä
ja onnellisena katsastat että "homma on hanskassa", tänäkin vuonna!
Hyvä Hil-la!
Minä satuin huomaamaan, että TV:ssä tuli jumalanpalvelus kaupunkimme
kirkosta, jota on remontoitu viime vuosien aikana, mm vaihdettu uusi katto.
Kirkko on ollut rakennustelineitten ja verkkojen peitossa monta vuotta.
Kellotorni on n 120 m korkeudella. Ei saa kärsiä huimauksesta, kun siellä
korkeuksissa töitä tekee.
Nyt on rakennustelineet poissa ja toiminta kirkossa on käynnissä.
Oli ihana kuunnella kirkkokuoroa, jonka jäsenet ovat eri puolilta maailmaa,
lauloivat joulun sanomaa yhdessä.
Tämän päivän omistan joulutervehdysten lähettämiselle ja kaikista lähimmille
soitan. Vanhimpien sukulaisten, kuten ei omastakaan, seuraavasta joulusta
voi olla vuorenvarma.
Rauhallista joulua kaikille!
/MdK Päivän hämärää Korvesta @
Tänään tulee täyteen 36-vuotta kun kuopukseni syntyi. Talvipäivänseisaus, tästä se päivä alkaa pidetä.
Kirjoitin eilen kakun teoista, tekstiäni kommentoineen anon ei tarvitse pelätä voileipäkakkuni eltaantumista, se on pakkasessa. Hyytelökakulle kävi huonosti se putosi lattialle kun olin siirtämässä sitä pakkaseen. Huomenna uutta tekemään, sen taidan tehdä helpommalla reseptillä.
Hienoinen lumipeite oli yön aikana ilmaantunut ruohikolle, jospa saisimme vielä lisää lunta ennen tiista-iltaa kun hollantilaiset jouluvieraamme saapuvat.
Kinkun paistamisen teen aina ennen aattoa. tuoksu on mielestäni hyvä, mutta liian voimakas jouluaattoon.
Tänään ei mitään sen kummempaa kuin valonauhojen patterien vaihtoa.Osa toimii sähköllä. Nukkekodit ovat myös ledvalaistu.
Laatikoista keskustelitte Minulla on li
kaalilaatikkoa lihalla ja vegenä pakkasessa.
Tunnelmallista ja levollista sunnuntaipäivää kaikille.- Anonyymi00016
Rauhaa toivon minäkin kaikille. Joulun tunnelmaan pääsee jos sitä haluaa, ei siihen tarvita kauheen paljon erilaisia asioita.
Hyvää uutta viikkoa, jouluun johtavaan ja siitä sitten vuosikin tuota pikaa vaihdetaan.
Sitä joulun tunnelmaa, mitä joskus lasten pieninä olleena, ja myöhemmin perheiden yhteistä jouluaattoa kaipailen ja muistelen.
Vielä kauemmas mietteet menee oman lapsuuden jouluihin joita sota varjosti.
Ei ollut lahjoja, kuuseen kynttilätkin sidottiin kiinni, mutta ruoka oli pöydässä, kiitos äidin, joka potkurilla maalla kulki ja sai haalittua tuttavaperheistä tarpeita, ei mitään ylellistä, mutta erilaista kumminkin mitä arkisin oli,
Joulu jäi lapsen mieleen siitäkin.
Maailma on muuttunut ja muuttuu koko ajan, paremmaksi ei mielestäni ja ketjua lukeneet tietävät, että mieleni on heidän puolellaan joilta kaikki on viety, ruokakin pöydästä.
Sain kiitoksen Amnestyltä osallistumalla heidän keräyksiin, nyt iloinen sanoma, vankilassa viisivuotta olleista on osa vapautettu, mukana nainen joka oli rauhallisesti mieltään osoittanut hallintoa vastaan ja joutui kiinni otetuksi, nimilistalla maailman ympäri kerätyillä sai vapauden.
Mikään toimi ei ilman kustannuksia pyöri, siksi olen kuukausi .
Jotain vaikutusta myös anomuksilla, joita koko maailma kerää.
Kukaan ei meistä tiedä, mihin hyvätekeväisyyteen jokainen voi osallistua ja osallistuukin, itse olen monessa mukana pienillä summilla ja vuosien aikaan ei ihan mitätöntä olekaan.
Pojan tytär on työnsä puolesta paikalla missä puute vaikuttaa ja hänen kauttaan saan annettua neuleita joita yli oman tarpeen jää, aina niitäkin, lapsille useimmiten.
Sitten tuo "mässäily" pahalta korvaan kuului, sitä ei minun kodissa koskaan ole tapahtunut, ruokaa laitan, mutta hukkaan ei mene koskaan, siitä pidän huolen.
Pakastan, kyllä, mutta vain rajallisen ajan ja parvekkeen osuus on suojattuja , taatusti puhtaita ruokia.
Sitten itse mässäilyyn, kerran vuoteen se paisti pöytään ilmestyy, kinkkuakaan en mieheni kuoleman jälkeen ole monta kertaa paistanut, nyt pienen sellaisen paistoin.
Juurekset haalin päivän vanhoista torilta myynnistä euron kilo, valmistan pakkaseen soseina ja näin jouluna sitten valmistan.
Itse kaiken valmistaen (en osta valmiina) pienellä euromäärällä onnistuu ja melkoisen kevyttä syötävää
Tänäkin jouluna laitan sen verran, että ei ylimääräistä jää ja jos jotain jääkin, tytär helpottaa ottaen osan mukaansa.
Perinteinen joulu on minulle sen joulutunnelman lisä ja siihen kuuluu periteiset ruuat.
Aiemmin olen hyvinkin paljon kertonut ruokieni valmistuksesta ja tarkan kulutuksen, ostan paljon torilta lähiviljelijöiltä ja kaupasta myös lähivalmistuksessa olevia, mahdollisuuksien rajoissa.
Maanviljelyskin on vaikeuksissa, jos vielä siirrymme kaikessa ulkomaisten tuotteiden käyttöön, omavaraisuutemme kaiken suhteen katoaa, suosi suomalaista on mottoni.
Tellukka puhuu asiaa, ostamalla kotimaisia tuotteita, hyöty on monen tekijän summa.
Lähipiirissäni ei suoranaisessa hädässä ole ketään, mutta jakaminen on tuttua, ilahdutan usein ( näin luulen) naapureita ja ystäviä siten miten osaan, saan myös vastailoja.
Tiedostan liiankin hyvin hädän mikä maassamme valitsee, mutta kaikkeen en ole syyllinen, yksi eläke mummo ei kulutuksellaan ostoillaan pysty paljon vaikuttamaan, parhaani olen tehnyt.
Päättäjien käsissä on ohjat kaiken kärsimyksen ja puutteen suhteen, sinne osoitetut viestit voisi hyvinkin olla vaikuttavia.
Anteeksi jos tällä viestillä sain pahan mielen joillekin, mutta en malttanut olla hiljaa.
Jospa jaksaisimme tuota arvostelua jokaiseen viestiin tai ainakin moneen vähentää ja laskeutua joulua tarkoittavaan tunnelmaan, kukin omilla tavoillaan.- Anonyymi00024
Hil-la kirjoitti:
Hyvää uutta viikkoa, jouluun johtavaan ja siitä sitten vuosikin tuota pikaa vaihdetaan.
Sitä joulun tunnelmaa, mitä joskus lasten pieninä olleena, ja myöhemmin perheiden yhteistä jouluaattoa kaipailen ja muistelen.
Ei ollut lahjoja, kuuseen kynttilätkin sidottiin kiinni, mutta ruoka oli pöydässä, kiitos äidin, joka potkurilla maalla kulki ja sai haalittua tuttavaperheistä tarpeita, ei mitään ylellistä, mutta erilaista kumminkin mitä arkisin oli,
Maailma on muuttunut ja muuttuu koko ajan, paremmaksi ei mielestäni ja ketjua lukeneet tietävät, että mieleni on heidän puolellaan joilta kaikki on viety, ruokakin pöydästä.
Sain kiitoksen Amnestyltä osallistumalla heidän keräyksiin, nyt iloinen sanoma, vankilassa viisivuotta olleista on osa vapautettu, mukana nainen joka oli rauhallisesti mieltään osoittanut hallintoa vastaan ja joutui kiinni otetuksi, nimilistalla maailman ympäri kerätyillä sai vapauden.
Kukaan ei meistä tiedä, mihin hyvätekeväisyyteen jokainen voi osallistua ja osallistuukin, itse olen monessa mukana pienillä summilla ja vuosien aikaan ei ihan mitätöntä olekaan.
Pojan tytär on työnsä puolesta paikalla missä puute vaikuttaa ja hänen kauttaan saan annettua neuleita joita yli oman tarpeen jää, aina niitäkin, lapsille useimmiten.
Sitten tuo "mässäily" pahalta korvaan kuului, sitä ei minun kodissa koskaan ole tapahtunut, ruokaa laitan, mutta hukkaan ei mene koskaan, siitä pidän huolen.
Pakastan, kyllä, mutta vain rajallisen ajan ja parvekkeen osuus on suojattuja , taatusti puhtaita ruokia.
Sitten itse mässäilyyn, kerran vuoteen se paisti pöytään ilmestyy, kinkkuakaan en mieheni kuoleman jälkeen ole monta kertaa paistanut, nyt pienen sellaisen paistoin.
Juurekset haalin päivän vanhoista torilta myynnistä euron kilo, valmistan pakkaseen soseina ja näin jouluna sitten valmistan.
Itse kaiken valmistaen (en osta valmiina) pienellä euromäärällä onnistuu ja melkoisen kevyttä syötävää
Tänäkin jouluna laitan sen verran, että ei ylimääräistä jää ja jos jotain jääkin, tytär helpottaa ottaen osan mukaansa.
Perinteinen joulu on minulle sen joulutunnelman lisä ja siihen kuuluu periteiset ruuat.
Aiemmin olen hyvinkin paljon kertonut ruokieni valmistuksesta ja tarkan kulutuksen, ostan paljon torilta lähiviljelijöiltä ja kaupasta myös lähivalmistuksessa olevia, mahdollisuuksien rajoissa.
Maanviljelyskin on vaikeuksissa, jos vielä siirrymme kaikessa ulkomaisten tuotteiden käyttöön, omavaraisuutemme kaiken suhteen katoaa, suosi suomalaista on mottoni.
Tellukka puhuu asiaa, ostamalla kotimaisia tuotteita, hyöty on monen tekijän summa.
Lähipiirissäni ei suoranaisessa hädässä ole ketään, mutta jakaminen on tuttua, ilahdutan usein ( näin luulen) naapureita ja ystäviä siten miten osaan, saan myös vastailoja.
Tiedostan liiankin hyvin hädän mikä maassamme valitsee, mutta kaikkeen en ole syyllinen, yksi eläke mummo ei kulutuksellaan ostoillaan pysty paljon vaikuttamaan, parhaani olen tehnyt.
Päättäjien käsissä on ohjat kaiken kärsimyksen ja puutteen suhteen, sinne osoitetut viestit voisi hyvinkin olla vaikuttavia.
Anteeksi jos tällä viestillä sain pahan mielen joillekin, mutta en malttanut olla hiljaa.
Jospa jaksaisimme tuota arvostelua jokaiseen viestiin tai ainakin moneen vähentää ja laskeutua joulua tarkoittavaan tunnelmaan, kukin omilla tavoillaan.On hienoa tekstiä. Kaikki on kohdillaan pilkuista ja pisteistä lähtien.
Kappalejaot kohdillaan, asiat kerrottu täsmällisesti.
Kyllä yli 80 vuotiaat osaavat käyttää tietokonetta mallikkaasti
Tässä hyvä esimerkki - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
On hienoa tekstiä. Kaikki on kohdillaan pilkuista ja pisteistä lähtien.
Kappalejaot kohdillaan, asiat kerrottu täsmällisesti.
Kyllä yli 80 vuotiaat osaavat käyttää tietokonetta mallikkaasti
Tässä hyvä esimerkkiMinulla jäi oikeinkirjoitus noiden puoluspuheidrn alle, oikeutuksille omaan mässäilyynsä.
Hil-la kirjoitti:
Jospa jaksaisimme tuota arvostelua jokaiseen viestiin tai ainakin moneen vähentää ja laskeutua joulua tarkoittavaan tunnelmaan, kukin omilla tavoillaan.Aamupäivää ! Kyllä sinä Hil-la käyt hyvänä esimerkkinä järkevän ruokatalouden hoidosta, enkä oikein usko että meidän ikäpolvi ruualla pröystäilisi muutenkaan.
Hävikkiäkin yritetään vähentää ihan maanlaajuisesti - sitähän ne kuuluisat leipäjonotkin hyödyntävät.
Viimeiset jouluruuat minun täytyy valmistaa huomenna - en pakasta niitä vähiä..))
Aaton vietän nuoremman pojan perheen luona, joulun jatko on vielä auki...
Hil-lalle onnittelut tulevan merkkipäivän johdosta ! Hänelle ja kaikille kirjoittajille kiitokset menneestä vuodesta ja kaikkea hyvää tulevaan !
demeter1demeter1 kirjoitti:
Aamupäivää ! Kyllä sinä Hil-la käyt hyvänä esimerkkinä järkevän ruokatalouden hoidosta, enkä oikein usko että meidän ikäpolvi ruualla pröystäilisi muutenkaan.
Hävikkiäkin yritetään vähentää ihan maanlaajuisesti - sitähän ne kuuluisat leipäjonotkin hyödyntävät.
Viimeiset jouluruuat minun täytyy valmistaa huomenna - en pakasta niitä vähiä..))
Hil-lalle onnittelut tulevan merkkipäivän johdosta ! Hänelle ja kaikille kirjoittajille kiitokset menneestä vuodesta ja kaikkea hyvää tulevaan !
demeter1Kiitos Demeter ja nauti sinäkin joulunajasta.
Huomasin lauseeni jääneen kesken, piti olla kuukausilahjoittaja olen.
Kiitos myös 00024 kauniista maininnastasi, hyvää joulua ja kirjoitteluun jatkossakin.
Itsekin ajattelen, että olen onnellisten tähtien alla syntynyt, kun näin hyvä kuntoinen olen ja 88 pian täyttyy.
Jouluinen tätitaivas ihastuttaisi, mutta kaupunginvalot ne hävittää, joskus pohjantähti ja iltatähti vilkuttelee, hyvä niinkin;)
Tyttärentytär tulee kohta hakemaan ja jouluterveiset ja olemiset vaihdetaan tyttären kahvipöydän ääressä.- Anonyymi00026
Hil-la kirjoitti:
Kiitos Demeter ja nauti sinäkin joulunajasta.
Kiitos myös 00024 kauniista maininnastasi, hyvää joulua ja kirjoitteluun jatkossakin.
Itsekin ajattelen, että olen onnellisten tähtien alla syntynyt, kun näin hyvä kuntoinen olen ja 88 pian täyttyy.
Jouluinen tätitaivas ihastuttaisi, mutta kaupunginvalot ne hävittää, joskus pohjantähti ja iltatähti vilkuttelee, hyvä niinkin;)
Tyttärentytär tulee kohta hakemaan ja jouluterveiset ja olemiset vaihdetaan tyttären kahvipöydän ääressä.Sinulla Hilla ihanasti kun on noin paljon sukupolvia asumassa lähettyvillä. Voin kuvitella miten hauskaa teillä eri sujupolvien naisilla on jaonhan tuotamiesväkeäkin sinulla monessa polvessa. Rauhaisaa joulua !
demeter1 kirjoitti:
Aamupäivää ! Kyllä sinä Hil-la käyt hyvänä esimerkkinä järkevän ruokatalouden hoidosta, enkä oikein usko että meidän ikäpolvi ruualla pröystäilisi muutenkaan.
demeter1Kiitos samoin demeter1. Tunnelmallista ja leppoisaa joulun aikaa! Samoin tietysti .myös muille oman elämänsä joulun viettäjille.:).
Hil-la kirjoitti:
Kiitos Demeter ja nauti sinäkin joulunajasta.
Tyttärentytär tulee kohta hakemaan ja jouluterveiset ja olemiset vaihdetaan tyttären kahvipöydän ääressä.Onpa sinulla, Hil-la, sitten jo ikää.
Ei uskoisi, kun tekstejäsi lukee. Ei se pitkä ikä kaikkien aivoja näy haperruttavan. Toivotan sinulle hyvää syntymäpäivää ja samaa selväpäisyyttä vielä kauan jatkossakin.
Eipä sinulla mitään anteeksipyydeltävää ole, Hil-la, mielensäpahoittjat meillä on aina keskuudessamme.
Kovin järkipohjasiselta kaikki jouluvalmistelusi kuulostavat minun korvaani, sosiaalisuutta ja empatiaa mukana, Lääkäreille ilman rajoja ja Amnestyyn olen joskus lähettänyt lanttejani, viime jouluna taisi mennä Ukrainaan joku lämmmitysjuttu, joka tuntui ekstra ajankohtaiselta.
Katselin eilen Ylen Areenalta joulunviettoa Myrskyluodolla, kun pirtti paloi ja Myrskylyuotolaiset joutuivat viettämään jouluyön navetassa. Ateriana taisi olla mustaa leipää ja oliko jotain särvintä en muista. Pienillä eväillä he joulunvietosta selvisivät.
Kyllä minullekin tulee mieleen lapsuuden joulut, vaatimattomissa oloissa, mutta ruokaaa oli aina riittävästi ja joulupukki kävi jakelemassa pieniä lahjoja, sekä lapsille että aikusille. Hävikkiä ruokapöydästä ei tullut, sialle ja koiralle kelpasivat hyvin kaikki mitä jäi yli. Olimme aika pitkälti omavaraisia, mitä tulee ruuan suhteen, mutta kylmäsäilytystä ei ollut, paitsi eteisen 'sulannissa', jossa lämpötila oli vain muutama plussa aste.
Mutta että jokainen tekee itselleen sellaisen joulun kuin haluaa ei aina pidä paikkansa. "Niin makaa, kuin on pedannut" on vain sanaparsi, joka ei kerro koko totuutta etenkään ihmisten varallisuudesta ja miten korkea on jouluahjojen vuori kuusen alla. On koko joukko ihmisiä jotka ylpeilevät varakkuudellaan ja uskovat jollain tapaa itse ansainneensa kaiken sen omalla neuvokkuudellaan, älykkyydellään ja työmoraalillaan. Etenkin tuo että "koyhät saavat syyttää itseään, koska he ovat köyhyytensä ansainneet laiskuudellaan, työhaluttomuudellaan ja leväperäisyydellään" on tiettyjen poliittisten piirien sujurin emävalhe.
Kyllä me, joilla on riittävät eläkkeet, että voimme rakentaa mieleisemme joulun voimme valita teemmekö siitä prameilevan, runsaan, anteliaan ja amerikkalaistyylisen hilpeä ja hauskan joulun, vai hiljaisen, hartaan, entisajan korpimökkien joulun; valtaosa kai tekee oman joulunsa sen vanhan kaavan mukaan , mihin ollaan jo totuttu vuosikymmenien aikaan. Jops mahdollista kokoonnumme jonkun lapsen ja hänen perheensä luona ja sehän sopii hyvin, nyt kun ikää tulee lisää ja voimat vähenevät eikä tee mieli järjestää enää isoja pitoja. Haluaisin tässä vain korostaa sitä että mikään ei ole väärin eikä oikein: jokainen rakentaa joulunsa varojensa ja mahdollisuuksiensa mukaan oman näköisekseen.
Kuunnellaan kauneimpia joululauluja, syödään kotonaleivottua ja paistettua, tervehditään tuttuja ja halaillaan rakkaimpiamme. Pieni lahja tai kukka on myös paikallaan. Joulu ei ole vain lasten juhla, se on meidän kaikkien juhla vauvasta vaariin,
joulumieltä ja joulurauhaa kaikille palstalaisille,
Dalajoen alavirralta, joulutunnelimissa,
Paloma- Anonyymi00027
Jotkut jopa ylpeilee, miten monta jätesäkillistä tulee pelkkiä lahjapapereita.
Kirjoitit...
Etenkin tuo että "koyhät saavat syyttää itseään, koska he ovat köyhyytensä ansainneet laiskuudellaan, työhaluttomuudellaan ja leväperäisyydellään" on tiettyjen poliittisten piirien sujurin emävalhe.
Ei se ole vale, On myös itseaiheutettua köyhyyttä sekä sosiaalisten tuken väärinkäyttöä.
Ihan tuttu ilmiö. Johon politikoi ovat puuttuneet.- Anonyymi00028
Kirjoitit...
Etenkin tuo että "koyhät saavat syyttää itseään, koska he ovat köyhyytensä ansainneet laiskuudellaan, työhaluttomuudellaan ja leväperäisyydellään" on tiettyjen poliittisten piirien sujurin emävalhe.
Ei se ole vale, On myös itseaiheutettua köyhyyttä sekä sosiaalisten tuken väärinkäyttöä.
Ihan tuttu ilmiö. Johon politikoi ovat puuttuneet.On myös toisten ihmisten hyväksikäyttäjiä ja siivellä eläjiä.
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
On myös toisten ihmisten hyväksikäyttäjiä ja siivellä eläjiä.
Montako tunnet?
Kirjoitit...
Ihan tuttu ilmiö. Johon politikoi ovat puuttuneet.Itseaiheutettu köyhyys on vain lieveilmiö, samoin tukien väärinkäyttö. Heitetään lapsi ulos pesuveden kanssa. Suurin osa esim. lapsiköyhyydestä johtuu työttömyydestä, yksinhuoltajuudesta, naisten pienistä palkoista (naisvaltaiset, ihmisläheiset alat ovat aina olleet huonosti palkattuja). Poikkeuksiakin on, mutta poikkeus ei tee sääntöä. Poliitikot taas ovat käyttäneet ikivanhaa väitettä siitä että kölyhyys on ihmisen oma vika päästäkseen valtaan ja saadakseen ääniä. Koko ajatus tulee amerikkalisesta kalvinismista (Max Weber: Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki. Elikkä amerikkalainen kapitalismi perusttu ajatukselle että taloudellinen menestys on merkki siitä että kuuluu pelastuneiden joukkoon.
- Anonyymi00031
Tuo omannäköinen joulu on typerä vertaus. Oletko sinä korpimökin näköinen? Oljet lattialla. Leipää ja kapakalaa, ehkä sian suolalihaa palanen. Ohrapuuroa. Raamatun lukua ja pollella joulukirkkoon. Muutama itsevalettu kynttilä.
- Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
Tuo omannäköinen joulu on typerä vertaus. Oletko sinä korpimökin näköinen? Oljet lattialla. Leipää ja kapakalaa, ehkä sian suolalihaa palanen. Ohrapuuroa. Raamatun lukua ja pollella joulukirkkoon. Muutama itsevalettu kynttilä.
Minä en aseta omaa valokuvaa tonttulakissakaan Jouluni kuvaksi!
Se ei ole oman näköinen joulu jota vietän, mutta tyyli ja tavat kuin lapsena, eli perittyä ja ihanaa.
Herkutella saa sillä mitä on tarjolla, mutta eivät herkut tee joulusta parempaa.
Joulu on lasten juhlaa ja Kristityn ihmisen juhlaa Jeesuksen syntymästä.
"Heinillä härkien kaukalon,nukkuu, lapsi viaton..."
Ei ollut silloin kinkkuja ja kynttilöitä, oli vain tähti taivaalla.
Se riittänee. Paloma.se01 kirjoitti:
Itseaiheutettu köyhyys on vain lieveilmiö, samoin tukien väärinkäyttö. Heitetään lapsi ulos pesuveden kanssa. Suurin osa esim. lapsiköyhyydestä johtuu työttömyydestä, yksinhuoltajuudesta, naisten pienistä palkoista (naisvaltaiset, ihmisläheiset alat ovat aina olleet huonosti palkattuja). Poikkeuksiakin on, mutta poikkeus ei tee sääntöä. Poliitikot taas ovat käyttäneet ikivanhaa väitettä siitä että kölyhyys on ihmisen oma vika päästäkseen valtaan ja saadakseen ääniä. Koko ajatus tulee amerikkalisesta kalvinismista (Max Weber: Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki. Elikkä amerikkalainen kapitalismi perusttu ajatukselle että taloudellinen menestys on merkki siitä että kuuluu pelastuneiden joukkoon.
Olin vuosia yksinhuoltaja. Olin pienyrittäjä ja elin hyvää elämää, joten minuun kalahtaa aina vertaus sosiaaliapua turvissa eläviin yksinhuoltajiin.
Esim. nyt tuttavapiirissäni on yksihuoltajaäiti. Hän teki lapsen omasta halustaan. On hyväpalkkainen ja koulutettu.
Etkö sinäkin ollut yksinhuoltajaäiti, olen ymmärtänyt, että selvisit myös ilman yhteiskunnan tukia.Anonyymi00029 kirjoitti:
Montako tunnet?
No, hän kuvittelee tuntevansa minut, joka avioiduin eronneen vakavaraisen miehen kanssa kahdenkymmenen vuoden seurustelun jälkeen.
- Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Minä en aseta omaa valokuvaa tonttulakissakaan Jouluni kuvaksi!
Se ei ole oman näköinen joulu jota vietän, mutta tyyli ja tavat kuin lapsena, eli perittyä ja ihanaa.
Herkutella saa sillä mitä on tarjolla, mutta eivät herkut tee joulusta parempaa.
Joulu on lasten juhlaa ja Kristityn ihmisen juhlaa Jeesuksen syntymästä.
"Heinillä härkien kaukalon,nukkuu, lapsi viaton..."
Ei ollut silloin kinkkuja ja kynttilöitä, oli vain tähti taivaalla.
Se riittänee.Minulla on lapsuuteni joulujen näköinen, rauhallinen joulu. Tavalliset jouluruuat ja prinsessakakku päälle. Ruokaa on riittävästi, ei turhaa, eikä liikaa. Tuli ennen joulua, jo marraskuun alulta paljon puuhailtua, nyt voin vain levätä.
Anonyymi00031 kirjoitti:
Omituinen on kuvasi v. 2025 korpimökistä.
Korpimökit menevät hyvin vuokralle kovalla hinnalla. On saunaosastoa porealtaineen, pikiä pirtinpöytiä lammastaljoineen. Kuivattua poronlihaa kipossa ja tietty skumppaa..
Nytkin Lapissa on täys sesonki päällä, on poroajelua ja itsepalvelu pajoja joissa voi valaa kynttilöitä ja tehdä olkitöitä, niin jos on varaa ostaa näitä palveluja.- Anonyymi00035
Olin vuosia yksinhuoltaja. Olin pienyrittäjä ja elin hyvää elämää, joten minuun kalahtaa aina vertaus sosiaaliapua turvissa eläviin yksinhuoltajiin.
Esim. nyt tuttavapiirissäni on yksihuoltajaäiti. Hän teki lapsen omasta halustaan. On hyväpalkkainen ja koulutettu.
Etkö sinäkin ollut yksinhuoltajaäiti, olen ymmärtänyt, että selvisit myös ilman yhteiskunnan tukia.Oikeampi nimitys nykyään on sinkkuäiti tai sinkkuisä.
Yhteishuoltajuushan nykyisin on, jos vanhemmat asuvat erillään. - Anonyymi00036
Etkö sinäkin ollut yksinhuoltajaäiti, olen ymmärtänyt, että selvisit myös ilman yhteiskunnan tukia.Kyllä yh äidit saa tukia ilman anomuksiakin Ja lesket ja orvot jotain eläkkeitäkin. Ei se ole ylpeilyn aihe ettei tukia jae kun on tarvis.
Onko tuokaan palstalle kuuluva tieto, että nait vakavaraisen yli 90 v miehen? Anonyymi00036 kirjoitti:
Kyllä yh äidit saa tukia ilman anomuksiakin Ja lesket ja orvot jotain eläkkeitäkin. Ei se ole ylpeilyn aihe ettei tukia jae kun on tarvis.
Onko tuokaan palstalle kuuluva tieto, että nait vakavaraisen yli 90 v miehen?Minkälaisia tukia yh-äidit saa ilman anomuksia? Jos on tarvis tukiin niin miksi ei sitä varten ne ovat.
On asioita jotka helpottuvat jos avosuhde rekisteröidään. Valtakirjoilla ja todistuksilla leikkiminen loppuu kun on lähisukulainen.- Anonyymi00038
Minkälaisia tukia yh-äidit saa ilman anomuksia? Jos on tarvis tukiin niin miksi ei sitä varten ne ovat.
On asioita jotka helpottuvat jos avosuhde rekisteröidään. Valtakirjoilla ja todistuksilla leikkiminen loppuu kun on lähisukulainen.Verotuksessa kaikki yksimhuoltajat saa ”tukea”.
- Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Verotuksessa kaikki yksimhuoltajat saa ”tukea”.
Lapsilisisä on yh korotus.
- Anonyymi00040
Anonyymi00036 kirjoitti:
Kyllä yh äidit saa tukia ilman anomuksiakin Ja lesket ja orvot jotain eläkkeitäkin. Ei se ole ylpeilyn aihe ettei tukia jae kun on tarvis.
Onko tuokaan palstalle kuuluva tieto, että nait vakavaraisen yli 90 v miehen?Mikä sinun ongelmasi on?
Saahan tänne kertoa itsestään, perheestään, elämästään ihan kaiken, jos haluaa. - Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
Mikä sinun ongelmasi on?
Saahan tänne kertoa itsestään, perheestään, elämästään ihan kaiken, jos haluaa.Mahtaakohan se pariskunnan toinen osapuoli tietää näistä paljastuksista, mitä hänestä ja hänen perheestään kk on tänne tehnyt.
- Anonyymi00042
Anonyymi00041 kirjoitti:
Mahtaakohan se pariskunnan toinen osapuoli tietää näistä paljastuksista, mitä hänestä ja hänen perheestään kk on tänne tehnyt.
Se ei ole sinun, eikä minunkaan ongelma.
Kertoohan täällä muutkin Hilla, Deme, Eliaana. paloma ja keitä heitä nyt onkaan. Anonyymi00042 kirjoitti:
Se ei ole sinun, eikä minunkaan ongelma.
Kertoohan täällä muutkin Hilla, Deme, Eliaana. paloma ja keitä heitä nyt onkaan.Niinpä, mieheni ikäkin on ihmetyksen aihe. No, on hän Hillaa vajaa 4-vuotta vanhempi ; ))
Eli kun Hilla oli 6-vuotias, mieheni oli 10-vuotias. Minä olin silloin vilkkeenä vanhempieni silmissä.korpikirjailija kirjoitti:
Etkö sinäkin ollut yksinhuoltajaäiti, olen ymmärtänyt, että selvisit myös ilman yhteiskunnan tukia.Hyvinhän me selviydyttiin, mutta väljempääkin olisi saanut olla. Toisaalta se oli oma valintani: tein vain kuusituntisia päiviä, koska halusin olla kotona kun lapset pääsee koulusta.. Täällä Ruotsissa taas hain lapsille ja itselleni eläkkeet heti kun olimme saaneet kansalaisuuden ja pärjäsimmehän me, samalla kun säästöön jäi rahaa oman mökin ostoon.
Mutta,
työssäni eskolulunopettajana alueella, jossa oli paljon maahanmuuttajia, yksinhuoltajia ja työttömiä näin kyllä miten stressattuja monet äidit olivat kun lennättivät pikkuisiaan päivähoitoon, eskouluun ja kouluun, pitkiä päiviä tuli lapsille vapaa.ajankodeissa ja päiväkodeissa, kun yhden vanhemman palkkka, edes yhteiskunnan tuilla buustattuna ei tahtonut riittää lasten ja omiiin tarpeisiin.. Äidit tekivät pitkiä päiviä huonolla palkalla.
Kaikilla ei ole samoja edellytyksiä eikä mahdollisuuksia, vaikka kuinka yrittäisivät. Köyhyys kulkee usein sosiaalisena perintönä, samoin kuin varallisuuskin.Paloma.se01 kirjoitti:
Hyvinhän me selviydyttiin, mutta väljempääkin olisi saanut olla. Toisaalta se oli oma valintani: tein vain kuusituntisia päiviä, koska halusin olla kotona kun lapset pääsee koulusta.. Täällä Ruotsissa taas hain lapsille ja itselleni eläkkeet heti kun olimme saaneet kansalaisuuden ja pärjäsimmehän me, samalla kun säästöön jäi rahaa oman mökin ostoon.
Mutta,
työssäni eskolulunopettajana alueella, jossa oli paljon maahanmuuttajia, yksinhuoltajia ja työttömiä näin kyllä miten stressattuja monet äidit olivat kun lennättivät pikkuisiaan päivähoitoon, eskouluun ja kouluun, pitkiä päiviä tuli lapsille vapaa.ajankodeissa ja päiväkodeissa, kun yhden vanhemman palkkka, edes yhteiskunnan tuilla buustattuna ei tahtonut riittää lasten ja omiiin tarpeisiin.. Äidit tekivät pitkiä päiviä huonolla palkalla.
Kaikilla ei ole samoja edellytyksiä eikä mahdollisuuksia, vaikka kuinka yrittäisivät. Köyhyys kulkee usein sosiaalisena perintönä, samoin kuin varallisuuskin.Minulla on sen verran laskupäätä, että sain kyllä kahden lapsen yksinhuoltajana rahat riittämään ilman sosiaalitukea.
Aina oli ruokaa, kenkiä ja lämmintä vaatetta lapsille vaikka tein vain 3/4 aikaa töitä, että lapset saivat nukkua aamuisin tarpeeksi, eikä heitä tarvinnut repiä kesken uniensa sängyistä. Saivat syödä rauhassa aamiaisen kotona ja liikkeelle lähdettiin ilman stressiä.
Ruokapöydässä oli useinkin myös vieraita lapsia, omieni kavereita, etenkin viikonloppuisin.
Kyllä siinä on paljolti kyse siitä, mihin ne rahansa käyttää.- Anonyymi00046
Paloma.se01 kirjoitti:
Hyvinhän me selviydyttiin, mutta väljempääkin olisi saanut olla. Toisaalta se oli oma valintani: tein vain kuusituntisia päiviä, koska halusin olla kotona kun lapset pääsee koulusta.. Täällä Ruotsissa taas hain lapsille ja itselleni eläkkeet heti kun olimme saaneet kansalaisuuden ja pärjäsimmehän me, samalla kun säästöön jäi rahaa oman mökin ostoon.
Mutta,
Kaikilla ei ole samoja edellytyksiä eikä mahdollisuuksia, vaikka kuinka yrittäisivät. Köyhyys kulkee usein sosiaalisena perintönä, samoin kuin varallisuuskin.Eikö Ruotsissa ole työaikalaki, ei. ne työpäivät voi olla sallittua pitempiä.
- Anonyymi00047
Anonyymi00028 kirjoitti:
On myös toisten ihmisten hyväksikäyttäjiä ja siivellä eläjiä.
Se on aika harvinaista, koska elämä tukien varassa on todella vaikeaa.
- Anonyymi00048
Paloma.se01 kirjoitti:
Itseaiheutettu köyhyys on vain lieveilmiö, samoin tukien väärinkäyttö. Heitetään lapsi ulos pesuveden kanssa. Suurin osa esim. lapsiköyhyydestä johtuu työttömyydestä, yksinhuoltajuudesta, naisten pienistä palkoista (naisvaltaiset, ihmisläheiset alat ovat aina olleet huonosti palkattuja). Poikkeuksiakin on, mutta poikkeus ei tee sääntöä. Poliitikot taas ovat käyttäneet ikivanhaa väitettä siitä että kölyhyys on ihmisen oma vika päästäkseen valtaan ja saadakseen ääniä. Koko ajatus tulee amerikkalisesta kalvinismista (Max Weber: Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki. Elikkä amerikkalainen kapitalismi perusttu ajatukselle että taloudellinen menestys on merkki siitä että kuuluu pelastuneiden joukkoon.
Kiitos paloma järkevästä ja asiallisesta kirjoituksestasi ! Sinulla on aina laajempia
näkemyksiä ja enemmän tietoa kuin muilla.
Köyhtymiseen voi vaikuttaa lisäksi myös avioero, jonkun perheenjäsenen vakava sairastuminen, vammautuminen, puolison kuolema ja muitakin syitä on.
Tuntuu alhaiselta ja tuntee myötähäpeää niitten ihmisten puolesta, jotka tuomitsevat vaikeuksissa olevia ihmisiä - omahyväisyydessään.
70-80 vuotiaitten ikäluokan naisten tavoitehan oli yleensä hankkia itselleen elättäjä
eli aviomies. Parempituloisen aviomiehen siivellä pystyi olemaan vaikka
pienipalkkaisena konttoristina, mutta olisiko monikaan nyt tukia saavia tuomitseva nainen pärjännyt itse yksin ? - Anonyymi00050
Anonyymi00048 kirjoitti:
Kiitos paloma järkevästä ja asiallisesta kirjoituksestasi ! Sinulla on aina laajempia
Köyhtymiseen voi vaikuttaa lisäksi myös avioero, jonkun perheenjäsenen vakava sairastuminen, vammautuminen, puolison kuolema ja muitakin syitä on.
Tuntuu alhaiselta ja tuntee myötähäpeää niitten ihmisten puolesta, jotka tuomitsevat vaikeuksissa olevia ihmisiä - omahyväisyydessään.
70-80 vuotiaitten ikäluokan naisten tavoitehan oli yleensä hankkia itselleen elättäjä
pienipalkkaisena konttoristina, mutta olisiko monikaan nyt tukia saavia tuomitseva nainen pärjännyt itse yksin ?Niinhän Paloma hankki sen aviomiehen vanhoilla päivillään.
- Anonyymi00051
Anonyymi00048 kirjoitti:
pienipalkkaisena konttoristina, mutta olisiko monikaan nyt tukia saavia tuomitseva nainen pärjännyt itse yksin ?Jotkut pärjäävät hyvästi yksin, toiset ei.
Väittäisinpä, että suurin osa on niitä itsenäisiä ihmisiä, jotka pärjäävät yksin. - Anonyymi00053
Anonyymi00050 kirjoitti:
Niinhän Paloma hankki sen aviomiehen vanhoilla päivillään.
Elikkä kaksi elättäjää ollut, koska kaksi kertaa naimisissa.
- Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
Paloman kyvyillä pärjäsi itsenäaisestikin !
- Anonyymi00055
Anonyymi00051 kirjoitti:
Jotkut pärjäävät hyvästi yksin, toiset ei.
Väittäisinpä, että suurin osa on niitä itsenäisiä ihmisiä, jotka pärjäävät yksin.Ei meidän ikäpolvesta.
- Anonyymi00056
Anonyymi00046 kirjoitti:
Eikö Ruotsissa ole työaikalaki, ei. ne työpäivät voi olla sallittua pitempiä.
Ei VOI olla totta ! Olet varmaan persu. Niin päin honkia tajuat asioita.
- Anonyymi00057
Anonyymi00050 kirjoitti:
Niinhän Paloma hankki sen aviomiehen vanhoilla päivillään.
Paloma pärjäisi aivan loistavasti yksinkin. Hänellä on hyvä ammatti ja
lisäksi hän kirjoittaa kirjoja. Anonyymi00046 kirjoitti:
Eikö Ruotsissa ole työaikalaki, ei. ne työpäivät voi olla sallittua pitempiä.
Kokoaikatyö, pitkät työmatkat, ei omaa autoa, yksinholtajavanhempi, ei tukiverkostoa merkitsee 10-12 tunnin hoitoaikoja lapsille.
USA:ssa on myös otettava huomioon lasten turvallisuus ja että heillä on aina joku aikuinen läsnä tai hyvin lähellä ja saatavilla, vaikka leikkisivätkin omassa pihassa.
En minäkään sosiaalin luukulla käynyt täällä Ruotsissa: kävin neuvottelemassa tilanteestani ja minua kehoitettiin hakemaan Ruotsin kansalaisuus eläkkeiden takia. Lapsieläkkeet ja leskieläke myönnettiin takautuvasti ja vanhoilla säännöillä eikä minulla ollut mitään tarvetta hankkia itselleni elättäjää eikä lapsilleni isäpuolta, koska pienellä palkallani ja eläkkeillä pärjäsimme ihan ok.
Elämällä vaatimattomasti ja pitämällä kukkaron nyöreistä kiinni pystyin tarjoamaan lapsilleni hyvän elämän täällä Ruotsissa luopumatta periaatteistani tai nojaamatta keneenkään.- Anonyymi00059
Anonyymi00057 kirjoitti:
lisäksi hän kirjoittaa kirjoja.Ammatti? Eikös hän ole ollut jo kauan eläkemummo.
- Anonyymi00060
Anonyymi00055 kirjoitti:
Ei meidän ikäpolvesta.
Mitä ikäpolvea mahdat olla.
Tämän palstan ikäisistä mummoista suurin osa näyttää pärjäävän yksin. - Anonyymi00061
Anonyymi00048 kirjoitti:
pienipalkkaisena konttoristina, mutta olisiko monikaan nyt tukia saavia tuomitseva nainen pärjännyt itse yksin ?Onko jotain tilastoja?
Missäpäin Suomea?
Ehkä jossain maatiloilla?
Siis 1940 - 1950 syntyneet?
Vaikea uskoa. - Anonyymi00062
Anonyymi00061 kirjoitti:
Onko jotain tilastoja?
Missäpäin Suomea?
Ehkä jossain maatiloilla?
Siis 1940 - 1950 syntyneet?
Vaikea uskoa.Tilastoja mistä?
- Anonyymi00063
Paloma.se01 kirjoitti:
Kokoaikatyö, pitkät työmatkat, ei omaa autoa, yksinholtajavanhempi, ei tukiverkostoa merkitsee 10-12 tunnin hoitoaikoja lapsille.
USA:ssa on myös otettava huomioon lasten turvallisuus ja että heillä on aina joku aikuinen läsnä tai hyvin lähellä ja saatavilla, vaikka leikkisivätkin omassa pihassa.
En minäkään sosiaalin luukulla käynyt täällä Ruotsissa: kävin neuvottelemassa tilanteestani ja minua kehoitettiin hakemaan Ruotsin kansalaisuus eläkkeiden takia. Lapsieläkkeet ja leskieläke myönnettiin takautuvasti ja vanhoilla säännöillä eikä minulla ollut mitään tarvetta hankkia itselleni elättäjää eikä lapsilleni isäpuolta, koska pienellä palkallani ja eläkkeillä pärjäsimme ihan ok.
Elämällä vaatimattomasti ja pitämällä kukkaron nyöreistä kiinni pystyin tarjoamaan lapsilleni hyvän elämän täällä Ruotsissa luopumatta periaatteistani tai nojaamatta keneenkään.Missä sinä kävit neuvottelemassa tilanteestasi? Sosiaalissako? Oliko helppo saada Ruotsin kansalaisuus het maahan tulleena?
- Anonyymi00065
Paloma.se01 kirjoitti:
Elämällä vaatimattomasti ja pitämällä kukkaron nyöreistä kiinni pystyin tarjoamaan lapsilleni hyvän elämän täällä Ruotsissa luopumatta periaatteistani tai nojaamatta keneenkään.” tarjoamalla hyvän elämän lapsille”
Kyllä siinä tarjoamisessa oli ruotsalainen hyvinvointivaltio suurena osana. Ja kai ne lapset olisivat isääkin tarvinneet. - Anonyymi00067
Anonyymi00062 kirjoitti:
Tilastoja mistä?
Tästä:
"70-80 vuotiaitten ikäluokan naisten tavoitehan oli yleensä hankkia itselleen elättäjä
eli aviomies. " - Anonyymi00069
Anonyymi00054 kirjoitti:
Paloman kyvyillä pärjäsi itsenäaisestikin !
Sitä paitsi hänellä oli oma talo.
- Anonyymi00070
Anonyymi00059 kirjoitti:
Ammatti? Eikös hän ole ollut jo kauan eläkemummo.
Kuinka moni kirjalija on jäänyt eläkeläiseksi?
- Anonyymi00071
Anonyymi00069 kirjoitti:
Sitä paitsi hänellä oli oma talo.
Mikä oli talon arvo?
- Anonyymi00073
Anonyymi00071 kirjoitti:
Mikä oli talon arvo?
Hän puhui
mökistä metsän laidassa. Sittennyhdessä ukkonsa kanssa osti pikku talon joen mutkasta - Anonyymi00074
Anonyymi00057 kirjoitti:
lisäksi hän kirjoittaa kirjoja.Hyvä ammatti mutta huono palkka..
- Anonyymi00075
Anonyymi00071 kirjoitti:
Mikä oli talon arvo?
Mitä se muka sulle kuuluu? Älyvapaa kysymys.
- Anonyymi00076
Anonyymi00053 kirjoitti:
Voi että... 🤮
- Anonyymi00079
Omituinen on kuvasi v. 2025 korpimökistä.
Korpimökit menevät hyvin vuokralle kovalla hinnalla. On saunaosastoa porealtaineen, pikiä pirtinpöytiä lammastaljoineen. Kuivattua poronlihaa kipossa ja tietty skumppaa..
Nytkin Lapissa on täys sesonki päällä, on poroajelua ja itsepalvelu pajoja joissa voi valaa kynttilöitä ja tehdä olkitöitä, niin jos on varaa ostaa näitä palveluja.Annatko yhteystiedot että voin varata Korpimökkisi?
Mitä mukavuuksia, ja hinta arvio mökistäsi viikoksi Uudenv. ja Loppiaisen välillä! - Anonyymi00086
Anonyymi00029 kirjoitti:
Montako tunnet?
Palstalta yhden.
- Anonyymi00043
Hilla.
Täällä näkyy olevan pelkkää Joulumielisyyttä.
Muista huomenna kiittää kaikkia erikseen!Sain juuri rosollin aineosat pilkottua. Mansikka-vadelmakakku on jääkaapissa, Joulukana uunissa ja joulukukat pöydillä. Keittiö siivottu ja istahdin olohuoneen nojatuoliin.
Hyvää joulua-aaton-aattoiltaa; )- Anonyymi00045
Sain juuri rosollin aineosat pilkottua. Mansikka-vadelmakakku on jääkaapissa, Joulukana uunissa ja joulukukat pöydillä. Keittiö siivottu ja istahdin olohuoneen nojatuoliin.
Hyvää joulua-aaton-aattoiltaa; )Äläs nyt kiiruhda. :) eiks tuohon kuulu vielä yksi ”aaton”?
- Anonyymi00087
Sain juuri rosollin aineosat pilkottua. Mansikka-vadelmakakku on jääkaapissa, Joulukana uunissa ja joulukukat pöydillä. Keittiö siivottu ja istahdin olohuoneen nojatuoliin.
Hyvää joulua-aaton-aattoiltaa; )Et vastannut kun kyselin mökkisi vuokraamista.
Kun se on niin arvokas, ja mukavuudet, kelpais viikoksi vuokralle! - Anonyymi00088
Anonyymi00087 kirjoitti:
Et vastannut kun kyselin mökkisi vuokraamista.
Kun se on niin arvokas, ja mukavuudet, kelpais viikoksi vuokralle!Siellä on ulkohuussi ja kantovesi. Ei ole talviasuttava. En menis ilmaiseksikaan.
Illankorvaa.
Tulinpa tänne kurkkaamaan, veljeni katsoo salkkareita, joita minä en seuraa.
Niin , hänhän syksyllä puheli, että oltaisiinko omissa kotona joulu, kun tätä touhua ja kulkemista tässä riittää.
Nyökyttelin, että sopiihan se, mielessäni arvelin, että vielä kelkkansa kääntää.
Niin sitten kävikin, no mikäpä siinä. me kaksi vanhaa varista, eipä tuota tiedä, koska aika jättää.
Itselleni kävi pieni haaveri. Lähtiessä, kun pakaaseja vein, hups kolme askelmaa ennen ulko-ovea ja nilkka heilahti, mummu kumoon ulko-oven eteen.
Turraksi meni, luulin, ettei mitään, vaan 6 tunnin päästä, kun olin kotona jälleen, alkoi jomotus, turvotustakin vähän polvessa. Saas nähdä aamulla.
No sisulla eteenpäin.
Miniäni sairastui, ei päässyt tapaamiseen.
Onneksi neljäs polvi oli paikalla.
Pojanpoika taas laittoi tietokonehommat järjestykseen, kun olen sellainen digitumpelo itse. Onneksi on asiantuntija omasta takaa, Taitaisi tulla kalliiksi hypätä alvariinsa jossain liikkeessä.
Tuossa lueskelin noita kommentteja.
Sen mielikuvan olen saanut, että niissä leipäjonoissa, on tositarvitsijoita ja sitten muita.
Opiskelijoita ulkomailtakin on houkuteltu väärin perustein tänne ja siksi on ainoaksi vaihtoehdoksi jäänyt leipäjonosta ruuan haku.
Niin moninaiset ovat ihmisten kyvyt, toinen ponnistaa tyhjästä (kotimaastakin esimerkkejä löytyy) toinen ei onnistu paremmillakaan eväillä
Mutta, kaikille mielenrauhaa ja joulurauhaa, myös tänne palstalle, sekä joulun iloa.kylmätotuus kirjoitti:
Toivottavasti jalkasi on kunnossa ja kivuton aamulla.
Rauhallista joulua täältä Savosta!Kiitos, rauhaisat joulutoivotukset myös täältä Pirkanmaalta.
Hain apteekista kipusalvaa.
Jomotusta ei ole, kävely sujuu aika tavallisesti varoen kuitenkin. Ponnistusvoimaa ei ole.
Hyvän Joulun toivotukset myös kaikille palstalaisille.
- Anonyymi00058
Samat sörsselit lähes jokaisella joka joulu. Pitkien ruokalistojen pitkäpiimäisen perusteellisilla selittelijöillä on jäänyt puuttumaan vain ilmoitus milloin he ovat käyneet vessassa.
- Anonyymi00064
Pitää ymmärtää näitä osattomiksi jääneitä, , nyt loppusuoralla koitetaan ruuan avulla korvata sitä.
Anonyymi00064 kirjoitti:
Pitää ymmärtää näitä osattomiksi jääneitä, , nyt loppusuoralla koitetaan ruuan avulla korvata sitä.
Hyvää huomenta tännekin, hoohetki jo oven takana, alkaa puuhat olla loppusuoralla.
Olen lueskellut ketjua ja ihmetys on suuri, mistä riittää tämä jatkuva vikojen ja erheiden etsiminen.
Kertoilin eilen kahvihetkessämme, mitä kaikkea 80+ palstalta löytyykään, tyttärentytön tyttö ihmetteli, että nuoretkin oppia käyvät täältä etsimässä, muuten sanoi ihan asiallista nuortenkin joukosta löytyvän.
Saahan sitä ihmetellä, muuta ei voikaan.
Joulu on perinnejuhla ja ne samat "sörsselit " tätä juhlimista ilmentää, mutta missään ei kielletä muunkin laista elämää ja juhlaa viettämään.
Miten monella suulla onkaan sanottu, että jokaisen joulu on sellainen minkä pystyy ja haluaa tehdä.
Tuokin, että osattomiksi olisi jääty ei pidä paikkaansa, uskon, että monella elämä on suht kohtaisesti sujunut.
Katkeruuttakin ilmenee, mutta mistä johtunee ja tänne sitten mieliala puretaan.
Eliaana sanoit aivan oikein, leipäjonoihin menevät ne joilla todellinen tilanne sen vaatii, olen kyllä kuullut myös hyvin pärjäävienkin siellä jonottavan, ehkä ei omatunto ole kohdillaan.
Meissä eläkeläisissäkin on kaikenlaisia, keskustelimme eilen siitäkin, miten monen vanhat hyväkuntoiset eläkkeellä olevat käyttävät hyväkseen ikäänsä, vaikka vaan kassajonossa, omalla toiminnallaan monet herättävät pahaa henkeä tämän ikäisille.
Todella huonokuntoiset ovat avun tarpeessa, mutta ei tulisi mieleenkään käyttää ikääni omaksi edukseni.
Kassajonossakin lastaan hihnalta tavarat takaisin kärriin ja menen pakkaamaan sivummalle, tietäen, että en nopea ole liikkeissäni.
Pojan kumpikin tytär soitti ja kertoivat lapsien olevan kipeinä, toinen oli saanut antibioottikuurin ja toivoi sen purevan, että voisivat tänään piipahtaa, toinen oli kolmen alle neljän vuotiaan kanssa ajamassa Kuopioon lääkäriin, täältä ei aikaa saanut.
Poika ja miniä kipeänä, ei joulu heidänkään kohdalla hyvissä merkein mene.
Kummi tyttöni pistäytyi illalla ja kertoili pakanneensa äitinsä tavaroita Valamon matkaa varten, surulista oli kertomansa kälyni voinnista, kovaa vauhtia tauti etenee.
Oli tyttäreltäni saanut joulukortin ja kysellyt ketä nämä ovat, johon tytär oli selvittänyt, että kummi tyttösi on ja veljesi lapsi, ei tullut muistikuva mieleen.
Väsynyt oli tytär ja odotti tietoa hoitopaikasta, saapa nähdä miten kauan menee aikaa ja miten kauan tytär jaksaa.
Näin näitä huolia kerääntyy läheisillekin, saatikka sitten koko maailman tuskaa.
Toivon Eliaana, että jalkasi ei pahemmin loukkaantunut, näitä nyrjähtelyjä on naapuristossakin tapahtunut useita ja pitkäaikaisia hoidettavia ovat, pojan tytärkin puoli vuotta jalka kipsissä.
Mennäänpä nyt jokainen oman mielen sopukoihin ja mietitään mitä iloa voisi levittää toisillekin luettavaksi, unohdetaan nuo tyhjät tokaisut, millä ei mitään hyvää mieltä edes itse saa.
Kiitosten paikka on aina ja nyt varsinkin joulumieleen tarttuvana hyvin tervetulleita.
Jaksamista ja kohta nautittavaa joulun tunnelmaa nauttimaan.
- Anonyymi00066
On kyllä suoraan sanottuna ihmmeellisiä ruotsittaria, ( vaikka ei rekattu ruotsitar taida heitän tuttujaankaan olla ).
Lailli asiat puidaan palstalla ja sitten ihmetellään kun joku "muistaa heistä kaiken".
Ei ole muistin varassa nainnit eikä uinnit!
Kaikki on täällä luettavissa.Mutta ei kaikilta riitä aika eikä etenkään kiinnostusta lukea ventovieraiden tarinoita omasta elämästään. Minä lukaisen, ajattelen että jahas, noinkin se voi mennä ja jatkan eteenpäin.
Ihan tavallisia asioitahan me täällä kerromme, me jotka "avaudumme" omasta elämästämme. En tiedä muista, mutta oma perheeni,( puolisoni ja lapseni eivät piittaa siitä mitä täällä kirjoittelen. Elämäni on avoin kirja,
Hil-la mainitsi ilmiön joka on minullekin tuttu Suomesta, mutta en ole nähnyt sitä täällä tapahtuvan: siis että eläkeläisvanhus häpeää hitauttaan kassoilla ja menee pakkaamaan ruokaostoksensa jonnekin sivummalle. Äitinikin tapasi tehdä sen; sanoi takana tulevan monia kiireisiä ja onhan se hieno ajatuksena, ottaa huomioon muut ja heidän kiireensä. Toisaalta, kyllä se eläkeläisen raha ja aika ovat edelleenkin heidän omaansa ja käytettävissään voimiensa ja kykyjensä mukaan.
Kinkku kuorrutettu ja nyt jäähtymässä, valmis voitaikina sulamassa seuraavaan pellilliseen juölutorttuja, jotka on olleet todellisia poppiksia meidän huushollissa. Talossa tuoksuu JOULU!
Ulkona pakkasaste ja Kuningas Talvi (Kung Bore) on käynyt tupsauttumassa puuterihuiskullisen lunta kuuran peittämälle nurmikolle ja auton katolle. Voittamattoman auringon juhlapäivä, talvipäivän seisaus on nyt ylitetty ja olemme saaneet nähdä jo pilkakhduksia auringon paluusta.
Anolle joka kyseli miten pian saimme kansalaisuuden: kahden vuoden maassaolon jälkeen. Tulimme Ruotsiin ystäväperheen luo ja saimme koko joukon hyviä neuvoja ja huolenpitoa, mm buukkasimme ajan sosiaalivirastoon neuvonpitoon ja sain hyviä ohjeita sosiaalisihteeriltä. Menin heti töihin suomenkieliseen esikouluun ja päiväkotiin ja aloin etsiä asuntoa. Ensimmäiset pari vuotta olivat tiukemmat, kunnes eläkehakemukset meni läpi. Minulla oli toki onnea myös mukanani: Ruotsin leskieläke oli jo noin vuotta aikaisemmin muutetty ns. sopeutumiseläkkeeksi, joka loppuisi oliko se kahden vuoden sisällä, mutta sain eläkkeet vanhojen sääntöjen perusteella, eli sain eläkettä siihen saakka kun pääsin vanhuuseläkkeelle. Lapset saivat lapsieläketä, kunnes täyttivät 18 vuotta.- Anonyymi00068
Paloma.se01 kirjoitti:
Mutta ei kaikilta riitä aika eikä etenkään kiinnostusta lukea ventovieraiden tarinoita omasta elämästään. Minä lukaisen, ajattelen että jahas, noinkin se voi mennä ja jatkan eteenpäin.
Ihan tavallisia asioitahan me täällä kerromme, me jotka "avaudumme" omasta elämästämme. En tiedä muista, mutta oma perheeni,( puolisoni ja lapseni eivät piittaa siitä mitä täällä kirjoittelen. Elämäni on avoin kirja,
Hil-la mainitsi ilmiön joka on minullekin tuttu Suomesta, mutta en ole nähnyt sitä täällä tapahtuvan: siis että eläkeläisvanhus häpeää hitauttaan kassoilla ja menee pakkaamaan ruokaostoksensa jonnekin sivummalle. Äitinikin tapasi tehdä sen; sanoi takana tulevan monia kiireisiä ja onhan se hieno ajatuksena, ottaa huomioon muut ja heidän kiireensä. Toisaalta, kyllä se eläkeläisen raha ja aika ovat edelleenkin heidän omaansa ja käytettävissään voimiensa ja kykyjensä mukaan.
Kinkku kuorrutettu ja nyt jäähtymässä, valmis voitaikina sulamassa seuraavaan pellilliseen juölutorttuja, jotka on olleet todellisia poppiksia meidän huushollissa. Talossa tuoksuu JOULU!
Ulkona pakkasaste ja Kuningas Talvi (Kung Bore) on käynyt tupsauttumassa puuterihuiskullisen lunta kuuran peittämälle nurmikolle ja auton katolle. Voittamattoman auringon juhlapäivä, talvipäivän seisaus on nyt ylitetty ja olemme saaneet nähdä jo pilkakhduksia auringon paluusta.
Anolle joka kyseli miten pian saimme kansalaisuuden: kahden vuoden maassaolon jälkeen. Tulimme Ruotsiin ystäväperheen luo ja saimme koko joukon hyviä neuvoja ja huolenpitoa, mm buukkasimme ajan sosiaalivirastoon neuvonpitoon ja sain hyviä ohjeita sosiaalisihteeriltä. Menin heti töihin suomenkieliseen esikouluun ja päiväkotiin ja aloin etsiä asuntoa. Ensimmäiset pari vuotta olivat tiukemmat, kunnes eläkehakemukset meni läpi. Minulla oli toki onnea myös mukanani: Ruotsin leskieläke oli jo noin vuotta aikaisemmin muutetty ns. sopeutumiseläkkeeksi, joka loppuisi oliko se kahden vuoden sisällä, mutta sain eläkkeet vanhojen sääntöjen perusteella, eli sain eläkettä siihen saakka kun pääsin vanhuuseläkkeelle. Lapset saivat lapsieläketä, kunnes täyttivät 18 vuotta."Minä lukaisen, ajattelen että jahas, noinkin se voi mennä ja jatkan eteenpäin."
Miten luulet muiden tekevän?
Hillalle lämmin syntymäpäivätervehdys ,taivaan kirkkaimmat tähdet Sinulle tuikkikoot ja kukat tuoksukoot .Etelärannikko sai hetkeksi lumiharson, kuura kimaltelee ja taivas on sees.
Kirjoittajakumppaneille toivotan joulun rauhaa ja iloa!
🌷🍎🎄🌷🍎🎄- Anonyymi00072
Paljon onnea Hil-la syntymäpäivänäsi! Isosiskoni on samanikäinen, täytti
syyskuussa. Hänkin hoitaa vielä kaikki , sekä ruoanlaitot, että ostokset ja
siivoukset. Ja hänelläkin on perhe lähettyvillä, joten samankaltaisuutta
löytyy ja olen kuullut hänen jouluvalmisteluistaan, lastenlastenlapsille ku-
tomisistaan. - Kyllä tuntee teidät saman vuoden lapsiksi!
Sitkeitä mummeleita ja esikuvia muille nuoremmille!
Itselläni on silmäklinikalle meno parin tunnin päästä.
Sen takia kävinkin alakerran galleriassa ostoksillaja toin ostokset kärryllä
kämpille asti. Ostin myös runsaat ruokalahjakortit joululahjaksi vierailleni,
kun ei aikauhmiselle, joilla jo tuntuu olevan kaikkea, osaa mitään muuta
ostaa. Ruoka on jokaisen pääelinkeino.
Hyvän ja rauhallisen joulun toivotukset!
/MdK
- Anonyymi00077
Syntymäpäiväonnittelut Hillalle minultakin💐💐💐
Mira Synttärionnittelut Hil-lalle. Eliaanalle jalan parantumisia, kaikille enmmän tai vähemmän tutuille palstakavereille, rekisteröidyille ja anonyymeille
HYVÄÄ JOULUA
Dalajoen alajuoksulta, jonne viime yönä satoi ensilumi.Tervehdys Savosta ja lumisateesta, näin saatiin valkoinen joulu viime hetkellä.
Kiitoksia kaikille muistaneille ja Hyvän Joulun toivotus tavoittakoon jokaisen kirjoittajan, rauhaa ja rakkautta mieliin.
Eilen aamulla, kun kirjoituksen aloitin, oli osuvasti 88 kirjoittajaa ketjuun kirjoittanut juuri sinä hetkenä, kun koneen avasin,, jotenkin tuntui kuin tämäkin asia muistutti vuoteni täyttyneen.
En itseäni oikein usko näin vanhaksi, mutta olkoon, ei tämäkään pahalta tunnu.
Eilen piipahti poikani, miniä ja pojan vanhempi tytär tyttärineen, pieni poika oli kipeä, häntä en tavannut, isä oli jäänyt hoitamaan.
Tapanina tulee nuorempi tytär tyttöineen, jos tauti on jättänyt, ihana olisi heitäkin nähdä.
Tyttären poika perheineen viettävät joulun Loviisan tienoilla, heille on odotuksissa uusi tulokas perheeseen, siksi eivät tännepäin tule.
Näin on kaikki jollakin tapaa tavattu, kaikki minua muistaneet ja elämä hyvissä kantimissa jokaisella, se aina mielen kiitoksella täyttää.
Tänään sitten haudoilla käynti, muistamme läheisiä rakkaitamme ja sen jälkeen rauhoitumme joulun ajan tunnelmiin.
Joulurauhan julistus kuunnellaan ja sitten kolmistaan istumme jouluruuan ääreen, yritämme unohtaa arkisen touhun ja kiitollisin mielin nautimme pöydän
antimista.
.Kohdallani joulu sujuu hyvin, näin toivoisi kaikilla olevan.
Illalla on talon joulusauna, voi olla, että yksin siitä nautin, mutta hyvä loppu kaikelle touhuille ja silloin viimeistään koen elämän täydellisyyden kohdallani, löylyä heitellen herkistyn nöyriin kiitoksiin.
Kiitokselle ja hvvälle mielelle pitäisi aina tilaa olla ja nyt kiitoksen lähetän jokaiselle kirjoittajalle ketjussa mukana olleille, niin myönteisin ajatuksin kuin myös teille joilla ei hyvä mieli ole, jospa se näin jouluna mielen täyttää.
Ne Ramoonan toivottamat kirkkaimmat tähdet kaikille vilkutelkoot ja rauhan mieleen tuottakoon.- Anonyymi00080
Hil-la kirjoitti:
Tervehdys Savosta ja lumisateesta, näin saatiin valkoinen joulu viime hetkellä.
Kiitoksia kaikille muistaneille ja Hyvän Joulun toivotus tavoittakoon jokaisen kirjoittajan, rauhaa ja rakkautta mieliin.
Eilen aamulla, kun kirjoituksen aloitin, oli osuvasti 88 kirjoittajaa ketjuun kirjoittanut juuri sinä hetkenä, kun koneen avasin,, jotenkin tuntui kuin tämäkin asia muistutti vuoteni täyttyneen.
En itseäni oikein usko näin vanhaksi, mutta olkoon, ei tämäkään pahalta tunnu.
Eilen piipahti poikani, miniä ja pojan vanhempi tytär tyttärineen, pieni poika oli kipeä, häntä en tavannut, isä oli jäänyt hoitamaan.
Tapanina tulee nuorempi tytär tyttöineen, jos tauti on jättänyt, ihana olisi heitäkin nähdä.
Tyttären poika perheineen viettävät joulun Loviisan tienoilla, heille on odotuksissa uusi tulokas perheeseen, siksi eivät tännepäin tule.
Näin on kaikki jollakin tapaa tavattu, kaikki minua muistaneet ja elämä hyvissä kantimissa jokaisella, se aina mielen kiitoksella täyttää.
Tänään sitten haudoilla käynti, muistamme läheisiä rakkaitamme ja sen jälkeen rauhoitumme joulun ajan tunnelmiin.
Joulurauhan julistus kuunnellaan ja sitten kolmistaan istumme jouluruuan ääreen, yritämme unohtaa arkisen touhun ja kiitollisin mielin nautimme pöydän
antimista.
.Kohdallani joulu sujuu hyvin, näin toivoisi kaikilla olevan.
Illalla on talon joulusauna, voi olla, että yksin siitä nautin, mutta hyvä loppu kaikelle touhuille ja silloin viimeistään koen elämän täydellisyyden kohdallani, löylyä heitellen herkistyn nöyriin kiitoksiin.
Kiitokselle ja hvvälle mielelle pitäisi aina tilaa olla ja nyt kiitoksen lähetän jokaiselle kirjoittajalle ketjussa mukana olleille, niin myönteisin ajatuksin kuin myös teille joilla ei hyvä mieli ole, jospa se näin jouluna mielen täyttää.
Ne Ramoonan toivottamat kirkkaimmat tähdet kaikille vilkutelkoot ja rauhan mieleen tuottakoon.Joulunaattohuomenet!
Aamuvirkkuna olen tehnet joka-aamuisen lenkkini. Eilen satoi räntää, mutta
suli aika pian pois. Yöllä oli sitten ollut kylmää sen verran että maanpinta oli
kiiltojäällä. Mutta ei hätää, icebugit jalassa. Kolme vastaantulijaa oli, joille
toivotin hyvää joulua ja sain iloiset vastaukset kaikilta kolmelta.
Aamiainen on syöty ja kahvit juotu. Rutiinit on samat, oli joulu tai juhannus.
Selasin tv-kanavia ja satuin löytämään takkavideon, joka nyt räiskyy kuva-
ruudulla aidon takan puutteessa. Stereot ja joulumusiikkia on käden ulottuvilla.
On ihanan rauhallista.
Samaa joulurauhaa toivon myös palstalaisille!
/MdK
- Anonyymi00081
Hyvää Joulua kaikille! 🕯 🎄
- Anonyymi00082
Hyvän joulun toivotus minultakin kaikille ketjulaisille kuin myös lukijoille🎄🎅🎄🎅🎄🎅
MiraJoulupäivä, ohi kiireet, hyvin nukutun yön jälkeen mieli on kevyt.
Vanhan runon löysin kirjastani, 23.12. 2008 kirjoitettu nimenä Valkea Joulu, ihan niin ei tänä jouluna ole, mutta huurre kuitenkin maan vakoiseksi saa.
Se saatiin kumminkin,
se valkea joulu.
Puut pukeutuvat valkoisiin,
kinokset kasvavat,
on jouluinen,
sininen hämärä.
Tuleeko joulu joka kotiin,
onko mieli, hyvä, hellä?
Loistaako lasten silmät,
kera kuusen valojen.
Unohtuuko vanhus,
yksin joulun viettää saa.?
Surua, sairautta, pahaa mieltä,
sitä joulukaan ei poista.
Antakoon joulun henki,
rauhan, hyvän olon,
joka kotiin, pirttiin matalampaan.
Tulkoon joulumieli,
sydämeen kovimpaankin.
Kinokset puuttuu tänä jouluna, mutta olo on jouluinen ja muistot elää.
Vapaa päiviä riittää monellakin, vietetään yhdessä olon iloa ja muisteloita herätellen jatkossakin, hyvän mielen jouluaikaa.
Kaikille hyvää oloa ja läheisyyttä rakkaiden kanssa, kauniita muistoja yksin oleville.- Anonyymi00083
Hil-la kirjoitti:
Joulupäivä, ohi kiireet, hyvin nukutun yön jälkeen mieli on kevyt.
Vanhan runon löysin kirjastani, 23.12. 2008 kirjoitettu nimenä Valkea Joulu, ihan niin ei tänä jouluna ole, mutta huurre kuitenkin maan vakoiseksi saa.
Se saatiin kumminkin,
se valkea joulu.
Puut pukeutuvat valkoisiin,
kinokset kasvavat,
on jouluinen,
sininen hämärä.
Tuleeko joulu joka kotiin,
onko mieli, hyvä, hellä?
Loistaako lasten silmät,
kera kuusen valojen.
Unohtuuko vanhus,
yksin joulun viettää saa.?
Surua, sairautta, pahaa mieltä,
sitä joulukaan ei poista.
Antakoon joulun henki,
rauhan, hyvän olon,
joka kotiin, pirttiin matalampaan.
Tulkoon joulumieli,
sydämeen kovimpaankin.
Kinokset puuttuu tänä jouluna, mutta olo on jouluinen ja muistot elää.
Vapaa päiviä riittää monellakin, vietetään yhdessä olon iloa ja muisteloita herätellen jatkossakin, hyvän mielen jouluaikaa.
Kaikille hyvää oloa ja läheisyyttä rakkaiden kanssa, kauniita muistoja yksin oleville.Täällä on 6+ astetta, kovahko tuuli, ei lunta ei kuuraa ei oikeaa talvea, kalenterista voi varmistaa et joulu on!
- Anonyymi00085
Viikonlopuksi tulossa myrskytuulet.
Kirkas päivä alkamassa, kahvia juoden pohjantähteä ihastelin, ajatus tuli ,kuka omaisistani seurasi aamupalan nauttimistani?
Haudoilla käydessä tuli pitempi kävely, lenkistä kävi, kun haudat ympäri hautausmaata. mieheni, isäni, ja äitini saman kiven alla, siellä odottaa paikka minullekin.
No vuoro tulee, kun aika täyttyy.
Eilinen joulupäivä mennä hujahti, laittelin ruuat pakkaseen ja sieltä sitten tarpeen mukaan niitä otan, ruokavieraita ei tiedossa, joten loppiaiseen pääsen ilman suurempia täydennyksiä.
Aino jäätelörasiat ovat oivia pakkaseen laittamisessa ja kestävät astianpesukoneenkin pesun, voi pinota päällekkäin, tilaa riittää paremmin.
Paistettuani en pakkaseen laittanut, nyt voi hyvin pakastaa.
Parvekkeen lämpötilaa joku epäili, pitää olla jo kovempi pakkanen, ennen kuin lasitetulle parvekkeelle tulee jäätymispiste.
Tänään voin saada kylään kolme pientä tyttöä, nelivuotis ja kaksivuotiaat, jos ovat tervehtyneet.
Poikani nuorimman tytön perhe, heitä on vähän koitelleet vaivat, äidin nilkka oli kuusi kuukautta kipsissä, nyt sitten tytöt sairastuivat, tahtoo olla, että kun yksi sairastuu, kohta kaikki taudin läpi käyvät.
Olenkin sitten kaikki, paitsi yhtä jälkeläisporukka en tänä jouluna tapaa, Ruotsin puolelta tullut tyttärenpojan perhe viettävät joululomansa Loviisassa, odottaen perheenlisäystä, tyttärenpojanpojan perheeseen.
Yhdeksästoista on vuorossa oleva, kohta syntyvä vauva, suoraan minun jälkeläisiäni, komea katras;)D
Tulipa sukuselvitystä taas kertaalleen.
Lueskelin ketjua tarkemmin ja huomasin Tellukan ihmetelleen ikääni, niin se vaan on ja onnellinen olen, että tässä kunnossa olen ja vielä näpyttelen ajatuksiani esiin.
Syy miksi sitkeästi kirjoittelen ja toivon ketjun olemassa olon jatkuvan, on juurikin ikäni ja tästä saan ajatuksen virkeänä pitämiseen.
Aina ei selkeää ole ilmaisuni, mutta hyvin olette ymmärtäneet.
Nyt Tapanin ajelut ainakin reellä jää ajamatta, mutta onhan autoja nykyään millä tätäkin perinnettä voi toteuttaa.
Tuuli on tyyntynyt, yhdeksän astetta mittarissa, oiva ulkoilusää, kun vaan saisi lähdettyä, ehkä istahdan katselemaan telkkaria ja odottelemaan tulevatko vieraani.
Oikein hyvää Tapania kaikille teille kirjoittajaystävät.- Anonyymi00089
Hil-la kirjoitti:
Kirkas päivä alkamassa, kahvia juoden pohjantähteä ihastelin, ajatus tuli ,kuka omaisistani seurasi aamupalan nauttimistani?
Haudoilla käydessä tuli pitempi kävely, lenkistä kävi, kun haudat ympäri hautausmaata. mieheni, isäni, ja äitini saman kiven alla, siellä odottaa paikka minullekin.
Eilinen joulupäivä mennä hujahti, laittelin ruuat pakkaseen ja sieltä sitten tarpeen mukaan niitä otan, ruokavieraita ei tiedossa, joten loppiaiseen pääsen ilman suurempia täydennyksiä.
Aino jäätelörasiat ovat oivia pakkaseen laittamisessa ja kestävät astianpesukoneenkin pesun, voi pinota päällekkäin, tilaa riittää paremmin.
Parvekkeen lämpötilaa joku epäili, pitää olla jo kovempi pakkanen, ennen kuin lasitetulle parvekkeelle tulee jäätymispiste.
Tänään voin saada kylään kolme pientä tyttöä, nelivuotis ja kaksivuotiaat, jos ovat tervehtyneet.
Poikani nuorimman tytön perhe, heitä on vähän koitelleet vaivat, äidin nilkka oli kuusi kuukautta kipsissä, nyt sitten tytöt sairastuivat, tahtoo olla, että kun yksi sairastuu, kohta kaikki taudin läpi käyvät.
Olenkin sitten kaikki, paitsi yhtä jälkeläisporukka en tänä jouluna tapaa, Ruotsin puolelta tullut tyttärenpojan perhe viettävät joululomansa Loviisassa, odottaen perheenlisäystä, tyttärenpojanpojan perheeseen.
Yhdeksästoista on vuorossa oleva, kohta syntyvä vauva, suoraan minun jälkeläisiäni, komea katras;)D
Lueskelin ketjua tarkemmin ja huomasin Tellukan ihmetelleen ikääni, niin se vaan on ja onnellinen olen, että tässä kunnossa olen ja vielä näpyttelen ajatuksiani esiin.
Syy miksi sitkeästi kirjoittelen ja toivon ketjun olemassa olon jatkuvan, on juurikin ikäni ja tästä saan ajatuksen virkeänä pitämiseen.
Nyt Tapanin ajelut ainakin reellä jää ajamatta, mutta onhan autoja nykyään millä tätäkin perinnettä voi toteuttaa.
Tuuli on tyyntynyt, yhdeksän astetta mittarissa, oiva ulkoilusää, kun vaan saisi lähdettyä, ehkä istahdan katselemaan telkkaria ja odottelemaan tulevatko vieraani.
Oikein hyvää Tapania kaikille teille kirjoittajaystävät.Pakastamiseen ei riitä että jäätyy. Pitää olla vähintään -18 astetta tasausesti ja sitä ei ole muualla kuin pakastimessa
Anonyymi00089 kirjoitti:
Pakastamiseen ei riitä että jäätyy. Pitää olla vähintään -18 astetta tasausesti ja sitä ei ole muualla kuin pakastimessa
Kiitos muistutuksesta, en pakasta parvekkeella, säilytän vain niitä ruokia joita en voi pakastaa ja seuraan myös tilanteen aina sään mukaan.
Pakkasessa aina 20 astetta.Hil-la kirjoitti:
Oikein hyvää Tapania kaikille teille kirjoittajaystävät.Hyvää Tapania Hilla@
Myöhästynyt onnitteluni syntymäpäiväsi johdosta.
Joulumme on ollut tapahtumarikas, en ole ehtinyt kirjoitella. Nyt on hetki aikaa.
Aattona kävimme mieheni tyttären kanssa joulurauhanjulistusta seuraamassa Raatihuoneen torilla, sitten teimme viimeiset ostokset ja ajelimme Paltaniemen kuvakirkoon joulun sanomaa kuuntelemaan. Kokemus oli upea. Astuimme sisään kirkkoon, juuri kun pappi aloitti. Kirkko oli täynnä, saimme kuitenkin paikat kun ihmiset tiivistivät rivejä. Pakkasta oli sisällä yhtä paljon kuin ulkona, mutta tilaisuutta se ei häirinnyt.
Jouluaterialla söimme kinkkua ja laatikoita perinteisin tavoin.
Joulupukki oli nostellut (minä) lahjat kuusen alle. Jokaiselle löytyi jotain.
Joulupäivänä talo täyttyi kaikista mieheni lapsista. Omat lapseni eivät tänä jouluna päässeet mukaan. Kuopus teki joulunpyhät töitä ja esikoisen vaimolle ei lääkäri suositellut pitkää automatkaa.
Ruosta sen verran, että hyvin ovat tehneet kauppansa. Pakkanenkin on tyhjentynyt kiitettävästi. Tänään kanaa ja katsotaan mitä lisuja.
Ulkonakin pitäisi pyrähtää, ehkäpä käymme mökillä.
Jatketaan kohti uutta vuotta ja tinan valantaa.- Anonyymi00090
Hyvää Tapania Hilla@
Joulumme on ollut tapahtumarikas, en ole ehtinyt kirjoitella. Nyt on hetki aikaa.
Aattona kävimme mieheni tyttären kanssa joulurauhanjulistusta seuraamassa Raatihuoneen torilla, sitten teimme viimeiset ostokset ja ajelimme Paltaniemen kuvakirkoon joulun sanomaa kuuntelemaan. Kokemus oli upea. Astuimme sisään kirkkoon, juuri kun pappi aloitti. Kirkko oli täynnä, saimme kuitenkin paikat kun ihmiset tiivistivät rivejä. Pakkasta oli sisällä yhtä paljon kuin ulkona, mutta tilaisuutta se ei häirinnyt.
Joulupäivänä talo täyttyi kaikista mieheni lapsista. Omat lapseni eivät tänä jouluna päässeet mukaan. Kuopus teki joulunpyhät töitä ja esikoisen vaimolle ei lääkäri suositellut pitkää automatkaa.
Ruosta sen verran, että hyvin ovat tehneet kauppansa. Pakkanenkin on tyhjentynyt kiitettävästi. Tänään kanaa ja katsotaan mitä lisuja.
Jatketaan kohti uutta vuotta ja tinan valantaa.Millaisia tinoja valatte? Perinteiset uuden vuoden tinat sisälsivät lyijyä, jonka käyttö on kielletty (esim. Tukesin toimesta vuonna 2018), koska lyijy on vaarallista.
- Anonyymi00091
Anonyymi00090 kirjoitti:
Millaisia tinoja valatte? Perinteiset uuden vuoden tinat sisälsivät lyijyä, jonka käyttö on kielletty (esim. Tukesin toimesta vuonna 2018), koska lyijy on vaarallista.
Vieläkö tinoja voi ostaa Suomessa?
- Anonyymi00092
Anonyymi00091 kirjoitti:
Vieläkö tinoja voi ostaa Suomessa?
Myynti kielletty 2018.Tilalle on tullut lyijyttömiä vaihtoehtoja, kuten sokeri- tai mehiläisvahapohjaisia tinoja.
Anonyymi00092 kirjoitti:
Myynti kielletty 2018.Tilalle on tullut lyijyttömiä vaihtoehtoja, kuten sokeri- tai mehiläisvahapohjaisia tinoja.
Jos kerran vuodessa poltetaan tinaa, voi olla, että varoituksilla rahastetaan. Uudenaikaiset tinakengät 2 kpl maksavat Prismassa melkein 8.00 €. Joten poltamme vanhoja tiloja uuden vuoden aattona ; ))
- Anonyymi00093
Jos kerran vuodessa poltetaan tinaa, voi olla, että varoituksilla rahastetaan. Uudenaikaiset tinakengät 2 kpl maksavat Prismassa melkein 8.00 €. Joten poltamme vanhoja tiloja uuden vuoden aattona ; ))
Mitä järkeä tuollaisessa tulella tuhraamisessa ja sulan metallin kanssa torveilussa, saatte kömpelöt hauraat vanhukset palovammoja! Kai sen ilman ennustuksia tietää että toinen jalka on jo haudassa.
Anonyymi00093 kirjoitti:
Mitä järkeä tuollaisessa tulella tuhraamisessa ja sulan metallin kanssa torveilussa, saatte kömpelöt hauraat vanhukset palovammoja! Kai sen ilman ennustuksia tietää että toinen jalka on jo haudassa.
Iltaa@
Onneksi en ole noin negatiivinen olevasta ja tulevasta. Uskon, että on turvallisempaa sulattaa tina elävällä tulella kuin keittiön sähköliedellä.
Vai pyh sano ; ))- Anonyymi00094
Iltaa@
Onneksi en ole noin negatiivinen olevasta ja tulevasta. Uskon, että on turvallisempaa sulattaa tina elävällä tulella kuin keittiön sähköliedellä.
Vai pyh sano ; ))Tinaa ei tarvitse eikä pidä sulattaa missään. Sinä se negatiivi olet!
Hyvää Tapania Hilla@
Jatketaan kohti uutta vuotta ja tinan valantaa."""esikoisen vaimolle ei lääkäri suositellut pitkää automatkaa."""
Joko se on kohta laskettu aika käsillä?Tellukka kirjoitti:
"""esikoisen vaimolle ei lääkäri suositellut pitkää automatkaa."""
Joko se on kohta laskettu aika käsillä?Huomenta väliin arkiseen päivään, mutta odotuksissa on uuden vuoden tapahtumat ja ihmeet.
Ilotulituksen katson ikkunasta, siihen ne minun juhlimiset jääkin.
Olen jo kyllästynyt joulukoristeluun jopa valoihin, tavallista eloa kaipaan.
Eilen piipahti pojannuorintytär neljä ja kaksivuotiaan kanssa luonani ja sain makua tämän hetken kasvatuksesta.
Minulta olisi jo kärsivällisyys loppunut, kysyin etkö voisi vähän nipistää niskakarvoista, ei voinut, sanan voimaan uskovat,
Niinhän se tietysti onkin, mutta ei pieni nipistys hallaa aiheuttaisi.
Vanhempi tyttö jo puhetta kuunteli, mutta kaksi vuotias kaikkensa yritti, että pieleen menisi.
On hyvä, että vanhemmat ymmärtävät ja kestokyky on rajaton neuvoa ja ohjata, ihailla pitää heidän taitojaan.
Tytär nauraen kertoili heidän aamutoimia, tunti menee ennen kuin autoon päästään ja päiväkotiin joudutaan.
Kaksosilla vahva oma tahto, saavat aikaan paljon ihanaa, mutta myös koettelevat vanhempia, onneksi on koulutuksen näiden omatahtoisten äitinsä saanut.
Muisteli omaa lapsuuttaan ja tunnusti äidin peruja olevan nuo tytärten luonne.
Tuli mieleen miten minä olenkaan selvinnyt lasteni kanssa heidän pienenä ollen, en muista mitään vastaavaa, oliko lapset silloin kiltimpiä?
Piiskannut en kumpaakaan, sanaa uskottiin, taisin jotain pelottelua apuna käyttää, nyt ei sitäkään saa tehdä.
Maailma muuttuu näiltäkin osin, hyväksi, mene ja tiedä.
Mistä se väkivalta kuitenkin kasvaa yhteiskunnassa, jos sitä ei lapsena ole käytetty, ei missään muodossa.
Ihania kuitenkin ovat, kun vaan terveys säilyisi ja kasvu aina viisauttakin mukana tuo.
Tinan sulattaminen on jo vuosia sitten loppunut, vuosi vaihtuu nykyisin aivan tavallisin oloin, joskus sitä juhlittiinkin.
On se kumma, että nuo juhlimiset on ihan sulavasti jääneet, ei mielipahaa, ei ikävää moiseen.
Kiitos korpikirjailija muistamisesta ja vielä kiitos kaikille toisillekin, nyt sitten pohdintaa ja arvailua siitä, että vieläkö elämää riittää kesään asti, hyvällä alulla on tämäkin vuosi, minkä vaihdoin.
Olen kertonutkin, että meillekin on jännitystä yhden suvun jäsenen ilmaantuminen maailmaan, näinä päivinä pitäisi uusi ihminen maailmaan tulla, minun yhdeksästoista jälkeläinen, kunpa toisi iloa ja onnea perheelleen.
Nyt pientä pölyjen keräämistä, astioiden paikoilleen laittamista, taas vuoden ehkä paikoillaan saavat olla.
Olen jakanut astioitani niin rajusti, että ei meinannut uuniin pantavia astioita enää löytyä.
Kaikesta kuitenkin selvisin ja nyt sitä uuden vuoden alkua odottelemaan.
En tänä vuonna enää kaupassakaan tarvitse käydä, ruokaa joka päivälle riittää, säilytys onnistunut.
Hyvää tätä lauantaipäivää teille ystävät ketjussa.
- Anonyymi00095
Selasin ketjua taaksepäin.
Selvisi, että Hilla on lyönyt 8-parin pöytään. Onnittelut siitä ja onnea tuleville vuosille.
Harvoin näillä palstoilla käyvä tyyppi. Siinäpä se joulu mennä lennähti, samaa rauhaisaa latua, kun jo monta edellistäkin joulua.
Omia perinteisiä latujamme.
Tänään aamupäivällä läksin viemään veljeäni kotiin. Aurinko paistoi, kerrassaan hieno ilma.
Pieni lumikerros maahan tullut, kuu paistaa, ei ainakaan vielä ole tietoa myrskystä täällä.
Väinö hyppäsi kuusipöydälle ja kävi sinne kuusen alle maate. Nätisti tuli pois, ei koskenut mihinkään.
Nätin kuusen löysin rannalta.
Sil-la, noista lapsista puhuit.
Tuo pojantyttärenpoika on nyt viisi, mutta 4vuotiaana hällä oli sellainen känkkäränkkäaika. Mikään ei tahtonut mennä perille, mutta kyllä nuo nuoret vanhemmat jaksaa.
Ajattelin, että, kun nykyään jaetaan sitä arjen taakkaa, se auttaa äitejäkin jaksamaan.
Isätkin ovat mukana siinä lastenhoidossa.
Sehän on nykyään ihan normaalia.
Jo poikani isä leikki lasten kanssa ja vahti ulkona.
Sanon monikossa, minulla oli 3 hoitolasta, kun olin kotona, niin jos ei ollut töissä, vei iltapäivällä lapset ulos, ennen hakua, jotta sain järjestää paikat rauhassa.Hyvää sunnuntaiaamua, pitkään meni tämäkin aamu, sängyssä loikoillen.
Hieman ajatuksia sotkee nämä pyhät keskellä viikkoa, väliin pitää oikein pohtia, mikäs päivä se taas olikaan.
Eilen naapurit tulivat kylään ja päivä sujui hyvin, sain vähän tietoa talon asioista, kattoremontti ei lähiaikoina toteudu, ja huoltofirmaakin vaihdamme.
Myös puheenjohtaja, toinen vieraani harmitteli, koska tämä nykyinen "talkkari" on hyvin hoitanut työnsä, nyt kumminkin jotain harmeja on ilmaantunut.
Kolmisen tuntia vierähti, politiikkaakin sivusimme, samoin mielipitein, ihana parislunta, jaksavat vanhaakin viihdyttää.
Kiitokset, harvoin palstalla käyneelle onnitteluista ja toivomuksen esitän, käy useammin.
Kyllähän se 90:nen lähestyy, juhlinko sitä , jää nähtäväksi, elämän halu on kyllä voimakas, mutta kauankos se vaati muuttuakseen.
Uhmaikä varmaan kaksosilla, mutta myös vahvatahtoisia ovat, samoin vanhempi sisko, mutta hän on ottanut ison siskon elkeet, valvoo ja hoitaa.
Kyllä tässäkin perheessä on avulias isä, ruokaa tekee ja tyttöjään hoitaa, pakkohan se onkin, ei kaksi kättä riitä kolmea lasta yhtä aikaa hoivata.
Onkin mukava seurata tätä nykyistä perhe elämää, isät osallistuvat muutenkin kuin vaan rahaa hankkien, näin ei ollut minun kohdalla, isä ei osallistunut, ei tosin kerennytkään, kun töiden jälkeen kohta harrastukseensa lähti.
Lapset kai oli kiltimpiä siihen aikaan, en kokenut raskaaksi hommaani.
Facessa luin miten kissat hyppäsivät yhdessä (kaksin) juuri kuusen ,saaden ne sen kaatumaan, sitten pakoon pötkien.
Tämä kissa pari Suihkasten nimeä kantavat, toinen on eversti, mikä hiiret kurissa pitää ja ohjaa toista kissaa, upseeri sekin.
Rötöshiiret kiinni saadaan ja tuomiot luetaan., hyvällä mielikuvituksella kissoista kertoo isäntänsä, hauska seurattava.
Katson paljonkin kissojenelämää, miten kissakin osaa kiintyä ja tunnistaa isäntäväkensä.
Tuuli ulvoi yöllä ja luntakin vähän satoi, voi puhua valkoisesta joulunajasta kumminkin.
Nyt sitten voimia kerätään uuden vuoden vastaanottoon, minulle ei suurtakaan muutosta tämäkään asia saa aikaan, katselen toisten aikaan saannoksia ja syön ja nukun, kaikkea sitä on lupa tehdä.
Näin elämä jatkuu meillä joilla vielä on jotain tekemättä ja muistot on luvallisia, niitä muistellen, menneitä juhlimisista ja muusta vastaavasta, onhan sitä kertynyt muisteltavaa.
Tässä tämän aamun turinat, tulkaa kertomaan omianne, rauhallista päivää.Hil-la kirjoitti:
Hyvää sunnuntaiaamua, pitkään meni tämäkin aamu, sängyssä loikoillen.
Hieman ajatuksia sotkee nämä pyhät keskellä viikkoa, väliin pitää oikein pohtia, mikäs päivä se taas olikaan.
Eilen naapurit tulivat kylään ja päivä sujui hyvin, sain vähän tietoa talon asioista, kattoremontti ei lähiaikoina toteudu, ja huoltofirmaakin vaihdamme.
Myös puheenjohtaja, toinen vieraani harmitteli, koska tämä nykyinen "talkkari" on hyvin hoitanut työnsä, nyt kumminkin jotain harmeja on ilmaantunut.
Kolmisen tuntia vierähti, politiikkaakin sivusimme, samoin mielipitein, ihana parislunta, jaksavat vanhaakin viihdyttää.
Kiitokset, harvoin palstalla käyneelle onnitteluista ja toivomuksen esitän, käy useammin.
Kyllähän se 90:nen lähestyy, juhlinko sitä , jää nähtäväksi, elämän halu on kyllä voimakas, mutta kauankos se vaati muuttuakseen.
Uhmaikä varmaan kaksosilla, mutta myös vahvatahtoisia ovat, samoin vanhempi sisko, mutta hän on ottanut ison siskon elkeet, valvoo ja hoitaa.
Kyllä tässäkin perheessä on avulias isä, ruokaa tekee ja tyttöjään hoitaa, pakkohan se onkin, ei kaksi kättä riitä kolmea lasta yhtä aikaa hoivata.
Onkin mukava seurata tätä nykyistä perhe elämää, isät osallistuvat muutenkin kuin vaan rahaa hankkien, näin ei ollut minun kohdalla, isä ei osallistunut, ei tosin kerennytkään, kun töiden jälkeen kohta harrastukseensa lähti.
Facessa luin miten kissat hyppäsivät yhdessä (kaksin) juuri kuusen ,saaden ne sen kaatumaan, sitten pakoon pötkien.
Tämä kissa pari Suihkasten nimeä kantavat, toinen on eversti, mikä hiiret kurissa pitää ja ohjaa toista kissaa, upseeri sekin.
Rötöshiiret kiinni saadaan ja tuomiot luetaan., hyvällä mielikuvituksella kissoista kertoo isäntänsä, hauska seurattava.
Katson paljonkin kissojenelämää, miten kissakin osaa kiintyä ja tunnistaa isäntäväkensä.
Tuuli ulvoi yöllä ja luntakin vähän satoi, voi puhua valkoisesta joulunajasta kumminkin.
Nyt sitten voimia kerätään uuden vuoden vastaanottoon, minulle ei suurtakaan muutosta tämäkään asia saa aikaan, katselen toisten aikaan saannoksia ja syön ja nukun, kaikkea sitä on lupa tehdä.
Näin elämä jatkuu meillä joilla vielä on jotain tekemättä ja muistot on luvallisia, niitä muistellen, menneitä juhlimisista ja muusta vastaavasta, onhan sitä kertynyt muisteltavaa.
Tässä tämän aamun turinat, tulkaa kertomaan omianne, rauhallista päivää.Loikoilin minäkin, vaan eipä ole kiire minnekään.
Ei täällä ihan hirveää rytinää ollut. Äskettäin kävin pienellä lenkillä, niin pieniä puun oksia oli kaikkialla.
Sähkö oli ihan pienen hetken poissa, ei haittaa.
Mökille pitäisi ajella joku päivä katsomaan, siellä kun niitä puita piisaa ympärillä. Toivottavasti ovat edelleen pystyssä.
Istun tässä kone sylissä ja äsken oli toisessa kädessäni joulutorttu ja toisessa kahvikuppi.
Väinö olisi halunnut syliin.
Kiipesi vieressä olevalle pikkutuolille ja laittoi tassunsa koneen päälle.
Sanoin ´´ei´´ veti tassun pois ja hyppäsi lattialle makaamaan.
Leppoista joulunajanjatkoa kaikille ja Hillalle syntymäpäiväonnittelut. Ymmärsin, että päiväsi tässä lähimain olisi.- Anonyymi00098UUSI
Hil-la kirjoitti:
Hyvää sunnuntaiaamua, pitkään meni tämäkin aamu, sängyssä loikoillen.
Tässä tämän aamun turinat, tulkaa kertomaan omianne, rauhallista päivää.Päiväkirjametkinnät tehty!
Siinä sinun yhteistyösi!
- Anonyymi00096UUSI
Iltaa Korvesta@
Myrsky ei Korpeen yltänyt.
Kävimme tänään taidetapahtumassa Lussintuvalla ja ajoimme mökille, ei edes puun oksia ollut maassa, joten hellästi myrsky meitä kohteli. Ihastelimme ja valokuvasimme kaunista punaista auringonlaskua mökin rannalta.
Jouluruuat on syöty melko hyvin. Huomenna kinkunlopusta teen jotain, katsotaan. Tänään paistoin kalaa voin ja kauristen kanssa sekä mummonmuusia.
Tunnen energian ja positiivisuuden lisääntyneen puuhastellessani rakkaiden jouluvieraittemme kanssa. Mieheni vanhimman tyttären ja minun välillä on kiva kaveruussuhde. Mieheni poika on tehnyt pikkuremppoja talossa. On mahtava jakaa vastuita ja saada arvostusta.
Tästä kohti Uutta Vuotta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.1556986Yritystuet pois ja työeläkevaroilla maksettava valtion velka pois
Nyt on teille kerrottu keino kuinka Suomen velkaongelmasta päästää eroon kertalaakista. Älkää saatanat enää minulle tul373895Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji3153297Ylen juttu sisäministeristä oli selvän tarkoitushakuinen
haluttiin vielä vuoden loppuun saada joku "kohu". (Olisiko Yle tehnyt jutun jos sisäministerinä olisi esim. RKP:n, jota702860Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota
Muualla maailmassa yrittäjät elävät asiakkaiden rahoilla, Suomessa palkansaajien maksamilla veroilla. Palkansaajahan ma82327- 211893
Liikaa vauhtia
Nuorukainen 17v. on ajanut 114 km/h 60 km:n alueella Nesteen kohdalla ja onneksi poliisi oli paikalla ja hurjastelu lopp481785- 151706
Ulkoministeriön konsulipäällikkö arvostelee rajusti Haavistoa: "Täällä on pelon ilmapiiri"
"– Täällä on ministerin toimien takia aivan selvästi pelon ilmapiiri. Jos sellaisen annetaan pesiytyä virkamieskulttuuri51654Kuka kävi Vaattunkikönkäällä ampumassa ilmakiväärillä matkailuautosta ikkunoita rikki?
25 päivänä tätä kuuta jouluyönä 3-4 aikoihin721490