NOJATUOLI JOULUNA 2025

Joulunläheisyyttä ja hyvää mieltä toivotan, näin talvipäivän seisahtumisen aamuna. pieni pysähtyminen ja sitten alkaa kevään odotus.
Tänään on talvipäivän pysähdyksen juhla valonäytelmineen vanhalla kanavalla, ei varmaan tule mentyä, olen muutaman kerran tähän valojuhlaan jo tutustunut.
Poikani tukikohdassa myös avoimen päivän tutustumismahdollisuus makkaran ja muun jouluisen tarjoilun merkeissä.
Harmi on lumen puuttuminen, mutta uskon väkeä keräävän tänäkin vuonna tapahtuma.

Joulu on jo todella lähellä ja tulee kaikille, minkälaisena sen päättää jokainen itse.
Ikävä on jos sairaudet vaikeuttavat joulunkin viettoa ja toivoisi, että kaikille kuitenkin jotain iloa elämään mahtuu.
Minulla kaikki hyvin, nukuinkin koko yön heräämättä aamu kahdeksaan.
Eilen paistoin porkkana ja lanttulaatikot, tänään punajuuri, makaronilaatikko ja paisti, tytär tykkää makaronilaatikosta, pitäähän sitä hänelle tehdä.
Huomiseksi jää kaljan, rosollin ja sienisalaatin teko,, mielestäni melko runsas on joulupöytä, onkin hyvä tuo parvekkeen viileys, säilyvät varmaan hyvän tovin hyvänä.
Tiistaille en voi jättää juuri mitään tekemistä, uskon vieraita piipahtavan, no kinkun voin hyvin uuniin laittaa ja sekahedelmäsopan keittää, vävyni herkkua.
Nyt on pääkin tyhjentynyt turhista mietteistä ja olo on levollinen.

Muutama viikko ja Loppiaiselta alkaa arki, vuosikin vaihtuu, tuntematon, arvaamaton on tulevaisuus.
Toivon sydämestäni, että maailmaan rauha saataisiin ja kaikille olisi elämä elämisen arvoinen.
Muutaman vallan haluisan vallassa on maailman rauhan onnistuminen, mutta toivoa ei pidä menettää, huokauksia sinne jonnekin missä kohtalomme määrätään,
Jospa päättäjien sydämetkin löytäisivät sen hyvän mikä maailman kaikille ihmisille kuuluu.
Toivon rauhaisaa joulun nojatuoliketjua, unohdetaan kaikki ikävä ja nautitaan joulusta ja elämästä yleensä, herkistytään joulun sanomalle.

27

261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Miksi niin arkista ruokaa juin makaroonilaatikkoa joulunakn?

• Anonyymi00002
        UUSI

Tiedän monia, jotka tekee makaronilaatikkoa jouluksi, mutta siinä ei ole jauhelihaa.

Itse tein ihan jauhelihamakaronilaatikkoa jouluna, kun lapset oli ihan pieniä. Ei he lanttulaatikkoa yms. silloin syöneet.

• UUSI

Istahdin lepäämään ja kurkkasin tänne.

Selitys taas on paikallaan, en yleensä tee tämmöstä makaronilaatikkoa ilman lihaa, jouluna vaan sokerilla ja suolalla maustettu, munamaito kostukkeesi, oiva lisuke paistin seuraksi.
        Ei kaikki tee punajuurilaatikkoakaan, hyvä kuitenkin on ja minä en laita maksalaatikkoa, tapoja on monenlaisia.

Sinun ruokalistasi on varmaan herkullinen ilman makaronejakaan;)
        Iloa touhuiluusi;)

• Anonyymi00004
        UUSI
        Hil-la kirjoitti:

Istahdin lepäämään ja kurkkasin tänne.

Selitys taas on paikallaan, en yleensä tee tämmöstä makaronilaatikkoa ilman lihaa, jouluna vaan sokerilla ja suolalla maustettu, munamaito kostukkeesi, oiva lisuke paistin seuraksi.
        Ei kaikki tee punajuurilaatikkoakaan, hyvä kuitenkin on ja minä en laita maksalaatikkoa, tapoja on monenlaisia.

Sinun ruokalistasi on varmaan herkullinen ilman makaronejakaan;)
        Iloa touhuiluusi;)

Suuressa viisaudessasi totesit, että joulu tulee kaikille sellaisena kuin sen itse haluaa.

Ei asia noin ole, ei sinne päinkään.
        Avaa silmäsi, niin näet sen itsekin, jos uskallat katsoa sieltä patojesi keskeltä vaikkapa leipäjonoissa olevia lähimmäisiäsi.

• Anonyymi00005
        UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Suuressa viisaudessasi totesit, että joulu tulee kaikille sellaisena kuin sen itse haluaa.

Avaa silmäsi, niin näet sen itsekin, jos uskallat katsoa sieltä patojesi keskeltä vaikkapa leipäjonoissa olevia lähimmäisiäsi.

Viisaita samoja ano 00004
        Pitkät leipäjonot näkyvät ja ihmiset ovat rahattomia.

• Anonyymi00006
        UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Viisaita samoja ano 00004
        Pitkät leipäjonot näkyvät ja ihmiset ovat rahattomia.

Meidän kaupungin jonoissa on yli puolet maahantulleita onnenonkijoita yms.

• UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

https://ruoka-apu.fi/

Tässä on linkki mistä löytyy lähin auttaja, jos tarvetta on.

Meillä kirjoittajilla ei lie ruuasta pula, emmekä joulua valmistellessa mieti ruokajonoja.

Jos haluaa auttaa voi toteuttaa auttamishalunsa lähettämällä rahaa hyväntekeväisyyteen ehkäpä linkistä löytyy vaihtoehtoja.

• Anonyymi00007
        UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Lihapatojen äärestå on hyvä toivottaa maailman rauhaa.
        Ummistaa silmänsä huono-osaisilta.
        Kaikki on omalta kohdalta täydellistä.
        Ei missään rosoisuutta eikä säröä.

• Anonyymi00008
        UUSI
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Meidän kaupungin jonoissa on yli puolet maahantulleita onnenonkijoita yms.

On se ihmeellistä, kun yksi köyhä on tällä palstalla ja joutuu menemään ja värjöttelemään leipäjonoon.

• UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Lihapatojen äärestå on hyvä toivottaa maailman rauhaa.
        Ummistaa silmänsä huono-osaisilta.
        Kaikki on omalta kohdalta täydellistä.
        Ei missään rosoisuutta eikä säröä.

Miksi noin negatiivinen asenne? Suomessa ei kukaan jää jos ei halua kadulle kerjäämään. Jos jää, se on oma valinta.

Rosoisuutta ja säröjä on kinkun paistajankin elämässä. Lihapatoja tuskin kenelläkään.

Täydellistä elämää, mitä se pitää sisällään?

• Anonyymi00009
        UUSI
        korpikirjailija kirjoitti:

Miksi noin negatiivinen asenne? Suomessa ei kukaan jää jos ei halua kadulle kerjäämään. Jos jää, se on oma valinta.

Rosoisuutta ja säröjä on kinkun paistajankin elämässä. Lihapatoja tuskin kenelläkään.

Kinkku on halpaa, suolaista ja rasvaista ruokaa.. Sitä voi köyjäkin ostaa . Tuore kala Norjan lääkejäämälohta lukuunottamatta on sen sijaan kallista, samoin hedelmät ja vihannekset. Täydellistä elämää ei olekkaan, hyvä elämä tarkoittaa ennen kaikkea hyvää arkea, ei ähkyyn syömistä juhlapäivinä.

• Anonyymi00010
        UUSI

Oletko siellä kaiken valmistelujen keskellä tullut ajatelleeksi, että leipäjonot venyvät entisestään.

Oma syykö, kun joutuu menemää avustusjonoon saadakseen lapsille ruokaa, eikä aikuinenkaan ruoatta elä.
        Oma syykö, lun monilla aloilla puhutaan vain irtisanomisista ja yhä useampi perheen elättäjä on työtön, ei omasta jalustaan!

Kun olet kärkäs arvostelemaan muiden sanomisia, yritä löytää tosiasialliset perusteet omalle totuudellesi, joka ei vastaa yleistä tilannetta ja käsitystä.

Kun puhuu vähemmän, ei tule lausuneeksi sanoja joissa ei ole mitään sisältöä, koska kaikki eivät jää kadulle, Mutta kaikilla ei ole rohkeutta ja voimia mennä kerjäämään, eikä avustavia käsiä ojenneta kovin helposti.

Ihminen rakentaa itse elämäänsä, mutta vain niillä eväillä joita on käytettävinä.

En ostele tavaraa joulun viettoon, lahjoitan jyväneteväisyyteen ja osattomille sen rahan mitä kuluisi kinkkuihin ja lohiin.
        Elän ilman niitä, että joku varaton saa edes jouluna syödäkseen.

Täällä mässäillään ja kehutaan, minua harmittaa osattomien osa.

• Anonyymi00011
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Oletko siellä kaiken valmistelujen keskellä tullut ajatelleeksi, että leipäjonot venyvät entisestään.

Oma syykö, kun joutuu menemää avustusjonoon saadakseen lapsille ruokaa, eikä aikuinenkaan ruoatta elä.
        Oma syykö, lun monilla aloilla puhutaan vain irtisanomisista ja yhä useampi perheen elättäjä on työtön, ei omasta jalustaan!

Kun olet kärkäs arvostelemaan muiden sanomisia, yritä löytää tosiasialliset perusteet omalle totuudellesi, joka ei vastaa yleistä tilannetta ja käsitystä.

Kun puhuu vähemmän, ei tule lausuneeksi sanoja joissa ei ole mitään sisältöä, koska kaikki eivät jää kadulle, Mutta kaikilla ei ole rohkeutta ja voimia mennä kerjäämään, eikä avustavia käsiä ojenneta kovin helposti.

Ihminen rakentaa itse elämäänsä, mutta vain niillä eväillä joita on käytettävinä.

En ostele tavaraa joulun viettoon, lahjoitan jyväneteväisyyteen ja osattomille sen rahan mitä kuluisi kinkkuihin ja lohiin.

Ison kinkun saa parilla kympillä, se raha lahjoitettuna ei paljon auta. Jos tulee jouluviersita , kinkku ja laatikot on halpaa tarjottavaa kun jotain on pakko jokaisen syödä. Se kyllä kummastuttaa että joku laittaa kerralla päytään sekä kinkkua että jotain muuta paistia pienelle porukalle.

• Anonyymi00012
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Kinkku on halpaa, suolaista ja rasvaista ruokaa.. Sitä voi köyjäkin ostaa . Tuore kala Norjan lääkejäämälohta lukuunottamatta on sen sijaan kallista, samoin hedelmät ja vihannekset. Täydellistä elämää ei olekkaan, hyvä elämä tarkoittaa ennen kaikkea hyvää arkea, ei ähkyyn syömistä juhlapäivinä.

Kylläpä tuli herkullinen kinkku. Eilen paistoimme 7 kilon juhlakinkun potkalla. Silava otimme paiston jälkeen pois ennen kuortutusta. Ei ole ylisuolaista. Liotan aina hyvin ennen paistoa syödään pikkuhiljaa muiden ruokien ohella. Aivan ihanaa.
        Hoikkia olemme ja sydäntautisia.

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Ison kinkun saa parilla kympillä, se raha lahjoitettuna ei paljon auta. Jos tulee jouluviersita , kinkku ja laatikot on halpaa tarjottavaa kun jotain on pakko jokaisen syödä. Se kyllä kummastuttaa että joku laittaa kerralla päytään sekä kinkkua että jotain muuta paistia pienelle porukalle.

Voi pyhä Yksinkertaisuus.
        Jos jokainen joka mässäilee, lahjoittaisi Joulukeräykseen sen " Ison kinkun hinnan"
        edes sen 20 euroa, saisi moni perhe jouluna hiukan siitä mistä te täällä kehuskelette!

Minä en osta sitä kinkkuakaan!

Ostin kolme kiloa omenia, pärjään Joulun yli!

• Anonyymi00014
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Jos jokainen joka mässäilee, lahjoittaisi Joulukeräykseen sen " Ison kinkun hinnan"
        edes sen 20 euroa, saisi moni perhe jouluna hiukan siitä mistä te täällä kehuskelette!

Minä ostin 5 kg perunoita ja pärjään uuteenvuoteen. Tarjoan jouluvieraille raikasta vettä hanasta. Hyvää tekee paasto pienille lastenlastenlapsillekkin.

• Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Totta haastat. Lahjoittajien 20 euroista koostuu suuri summa, josta on paljon
        iloa saajille.
        Oma ruokalistani ei muutu juuri mitenkään jouluna.
        En mässäile yhtään.
        Saatan ostaa porkkanalaatikkoa ja silliä ja perunoita,
        joita söisin muutenkin joskus.

• Anonyymi00017
        UUSI

https://yle.fi/a/74-20184705

Avaa linkki ja lue, mitä siinä kirjoitetaan lapsiperheköyhyydestä.
        Mieti sitten, onko köyhyys oma valinta, vai mahtaako se aiheutua jostain muista tekijöistä.
        Kannattaa myös huomioida, mitä lapsiperheköyhyydestä seuraa pitkässä juoksussa.

• Anonyymi00018
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Ei tulisi mieleenikään lahjoittaa kinkkua ns ”köyhille”, jotka ovat pitkän elämänsä laittaneet kaikki ansaitsemansa rahat taivaan tuuliin. Maksamme veroja monia tonneja kuukaudessa jotta lusmut saa laiskotella.

• Anonyymi00019
        UUSI

Itse tehtynä se ei olekaan arkista.

• Anonyymi00020
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Ei tulisi mieleenikään lahjoittaa kinkkua ns ”köyhille”, jotka ovat pitkän elämänsä laittaneet kaikki ansaitsemansa rahat taivaan tuuliin. Maksamme veroja monia tonneja kuukaudessa jotta lusmut saa laiskotella.

Et varmaankaan monia tonneja kuussa veroja maksa, , hyvä jos yhden tonnin.Jos olet 80 plus ikäinen, olet itse makoillut eläkkeellä jo parikymmentä vuotta. Itse maksamasi eläkkeen olet jo nostanut.

• Anonyymi00021
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Juuri noin. Kk itse pääsi siivellä asumaan ja reissaamaan, ei siinä muiden asiat kiinnosta, murheena kun hyytelö lässähti lattialle.

• Anonyymi00022
        UUSI
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Juuri noin. Kk itse pääsi siivellä asumaan ja reissaamaan, ei siinä muiden asiat kiinnosta, murheena kun hyytelö lässähti lattialle.

Keljuttaako kun et ollut yhtä ovela kuin Kk.

• UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Voihan sitä noinkin ajatella.

Mutta voi ajatella näinkin, että ne kinkut voivat olla monenkin sikojenkasvattajan ainut tulonlähde, ettei tarvitse olla työttömänä. Heilläkin varmasti on lapsia, jotka tarvitsevat välillä muutakin ruokaa kuin aina vain sikaa.
        Jos niitä kinkkuja ei kukaan ostaisi edes joulun aikaan, niin perhe voisi joutua kerjuulle ja leipäjonon jatkoksi.
        Silkkaa hyväntekeväisyyttä ostaa kinkkuja (vaikka en itse siihen porukkaan kuulukaan, kun en ole koskaan ostanut enkä paistanut kinkkua). Mutta ihan hyvähän se on, että jotkut kuitenkin kannattavat siankasvattajien yritystoimintaa.

• Anonyymi00003
      UUSI

Hyvää neljättä adventtisunnuntaita täältä naapurista!

Hil-la kirjoitti niin selkeästi omista tunnelmistaan, että voin aivan
      nähdä sinut sieluni silmin, kuinka olet ahertanut joulunalusviikkoina,
      stressannut, leiponut ja laittanut jouluherkkuja ja nyt tyytyväisenä
      ja onnellisena katsastat että "homma on hanskassa", tänäkin vuonna!
      Hyvä Hil-la!

Minä satuin huomaamaan, että TV:ssä tuli jumalanpalvelus kaupunkimme
      kirkosta, jota on remontoitu viime vuosien aikana, mm vaihdettu uusi katto.
      Kirkko on ollut rakennustelineitten ja verkkojen peitossa monta vuotta.
      Kellotorni on n 120 m korkeudella. Ei saa kärsiä huimauksesta, kun siellä
      korkeuksissa töitä tekee.
      Nyt on rakennustelineet poissa ja toiminta kirkossa on käynnissä.
      Oli ihana kuunnella kirkkokuoroa, jonka jäsenet ovat eri puolilta maailmaa,
      lauloivat joulun sanomaa yhdessä.

Tämän päivän omistan joulutervehdysten lähettämiselle ja kaikista lähimmille
      soitan. Vanhimpien sukulaisten, kuten ei omastakaan, seuraavasta joulusta
      voi olla vuorenvarma.

Rauhallista joulua kaikille!
      /MdK

• UUSI

Päivän hämärää Korvesta @

Tänään tulee täyteen 36-vuotta kun kuopukseni syntyi. Talvipäivänseisaus, tästä se päivä alkaa pidetä.

Kirjoitin eilen kakun teoista, tekstiäni kommentoineen anon ei tarvitse pelätä voileipäkakkuni eltaantumista, se on pakkasessa. Hyytelökakulle kävi huonosti se putosi lattialle kun olin siirtämässä sitä pakkaseen. Huomenna uutta tekemään, sen taidan tehdä helpommalla reseptillä.

Hienoinen lumipeite oli yön aikana ilmaantunut ruohikolle, jospa saisimme vielä lisää lunta ennen tiista-iltaa kun hollantilaiset jouluvieraamme saapuvat.

Kinkun paistamisen teen aina ennen aattoa. tuoksu on mielestäni hyvä, mutta liian voimakas jouluaattoon.

Tänään ei mitään sen kummempaa kuin valonauhojen patterien vaihtoa.Osa toimii sähköllä. Nukkekodit ovat myös ledvalaistu.

Laatikoista keskustelitte Minulla on li
      kaalilaatikkoa lihalla ja vegenä pakkasessa.

Tunnelmallista ja levollista sunnuntaipäivää kaikille.

• Anonyymi00016
      UUSI

Rauhaa toivon minäkin kaikille. Joulun tunnelmaan pääsee jos sitä haluaa, ei siihen tarvita kauheen paljon erilaisia asioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      381
      5600
    2. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      15
      1592
    3. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      106
      971
    4. Miltä se tuntui

Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      851
    5. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      50
      832
    6. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      41
      823
    7. Asentajako putosi radiomastosta

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      44
      822
    8. Haikeaa miten kaikki meni

Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.
      Ikävä
      56
      817
    9. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      56
      794
    10. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      39