... etenkin yksinäisille. 🎄 🕯 🧚♀️ ✨
Tänään on "hyvän" Tuomaan päivä, "joka joulun tuopi".
Oma jouluni alkoi aamulla vas.korvan säryllä. Tein hieman muutoksia tähän päivään, eli en lähde asioille, en kirkkoonkaan, kuten olin suunnitellut. Laitoin pesukoneen pyörimään, vaihdan myös lakanat jo tänään.
Otin 1g Panadolin ja suojasin / lämmitin korvan unisuojalla (on vinottain päässäni). Katson auttaako. Jos ei, niin on tilattava akuuttiaika lääkäriin, että saan antibioottia.
HYVÄÄ, SIUNATTUA, RAUHALLISTA JA ILOISTA JOULUAIKAA KAIKILLE!
Jouluketju 2025
104
1254
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kirjautuneella Nojatuoli-väelläkin on jouluketjunsa, mutta kaukaa viisaasti (?) avasin myös tämän aiemmin pyydetyn anonyymiketjun, jossei sitten niin herkästi syttyisi riitoja...
- Anonyymi00004
Kirjautuneet osaa riidellä keskenään , siellä nojatuolissa riehuu taas saneeraaja, tosin ilman rekkausta mustalla nikillä.
- Anonyymi00005
Oletko sinä avaaja siis MdK?
- Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Oletko sinä avaaja siis MdK?
En ole MdK. Minulla ei ole ollut täällä nickiä.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
En ole MdK. Minulla ei ole ollut täällä nickiä.
Hyvä! Sillä minä en kannata hänen "puhdistus" metodeja.
Vahingossa niin saatan tehdä, mutta "ei kysyvä tieltä eksy".
Valon määrä lisääntyy, nyt jo aurinko tulee hetkeksi esiin.
Hyvää joulunalusaikaa aloittajalle kuin muille!
- Anonyymi00003
Toivottavasti korvakipusi hellittää. Heräsin yhdeksältä aamukahville. Nytvon taivas köhes pilvetön ja tänään tulee upea ulkoilusää tänne eteläiseen vihreään jouluun.
Kaikki on valmiina joulun tulla. Huomenna leivon vielä pikkupullia lasten iloksi. Kaupassa ei tarvitse käydä ennenkin aikaisintaan viikon kuluttua.
Leppoisaa joulunaikaa kaikille. - Anonyymi00006
MdK:n aloitus?
- Anonyymi00009
Sunnuntain hiljaisuutta, radiossa joululauluja, on myös talvpvän seisaus kuulemma, tästä eteenpäin vaan, ulkonakin aurinkoista.
- Anonyymi00010
Hei ! Olen yksinäinen ja ilahduin aloituksesta,
vaikka en ole "jouluihminen".
Aamiaiseni jälkeen kävin antamassa tinteille ruokaa.
Päivä ei ole kovin harmaa, pilven takaa pilkottaa
hiukan auringonvaloa ja totesin itsekseni,
että tästä lähtee päivät pitenemään, miten mukavaa ! - Anonyymi00011
Taidan olla ahmatti. Paistoin perjantaina uunilohifileen ja uunijuureksia ihan itselleni. Äsken totesin, että pieni pala enää on kalaa päivälliseksi salaatin kanssa.
Välillä ei lohi maistu missään muodossa.
Torilta oli kalakauppiaat kaikonneet. Olisin silakoita ostanut silakkarullia varten.
Täällä on ollut poutasää ja tein pitkähkön lenkin.
Tyttären perhe kävi kahvilla eilen. Asuvat toisella paikkakunnalla.
Joulun vietän yksin omasta tahdostani. Käyn aattona viemässä haudoille kynttilän.
Sitten saunon. En ole päättänyt vielä mitä syön. Ruokaa :) - Anonyymi00012
Tänään 17.03 on se hetki, kun yön valta väistyy. Valo alkaa lisääntyä
ja aika pian on jo kevät.- Anonyymi00013
Mystinen hetki. Viettäkäämme sitä hartaudella... 🙂
- Anonyymi00014
Ai, se hetki on noin lähellä. Tietoisuus jo tekee hyvälle mielelle.
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Ai, se hetki on noin lähellä. Tietoisuus jo tekee hyvälle mielelle.
Toinen tieto on minuuttia aikaisempi: klo 17:02.
Ehkä kannattaa pidättää hengitystä kokonainen minuutti... - Anonyymi00018
Anonyymi00015 kirjoitti:
Toinen tieto on minuuttia aikaisempi: klo 17:02.
Ehkä kannattaa pidättää hengitystä kokonainen minuutti...Ei enempää aikaistuksia. Jos pitkään olen hengittämättä, saatan unohtaa koko hengityksen.
- Anonyymi00016
Vuoden lyhin päivä on ollut pitkästä aikaa aurinkoinen.
- Anonyymi00017
Täällä Stadissa päivä ollut harmaa. Sukulainen Tampereen ympäristöstä kertoi, että siellä ollut aurinkoista,
- Anonyymi00019
Mitä tulee korvasärkyyni, niin se meni yhdellä Panadolilla ohi (ellei uusiudu). 👂
- Anonyymi00020
Aurinkoinen päivä täällä.
Jouluja on tullut elettyä monenlaisia, on ollut hyörinää ja hälinää,
joita voi nyt muistella yksin hiljaisuudessa.
Joulurauhaa itsekullekin säädylle. - Anonyymi00021
Tuomas, tuo veljeksistä harteikkain ja vahvin, vakaa ja turvallinen hahmo.
- Anonyymi00024
Juu, Jukolan Tuomaan päivä, ehdottomasti myös hänen.
- Anonyymi00022
Aioin leipoa pulla tänään, mutta siirsin toiseen päivään, kävin ostamassa 2 pakettia kahvia, ja ne ojensin yhdelle kotimaan köyhälle perheelle.
Heillä ei ole varaa ostaa edes sitä tarjouskahvia, ja kyllä kahvi maistuu heillekin.
Yksi hyvä teko päivässä, heille jää kahvin hinnan verran rahaa muihin ostoksiin.- Anonyymi00023
Siis 8 euroa, saahan sillä puoli kiloa jauhelihaa.
- Anonyymi00025
Anonyymi00023 kirjoitti:
JuhlaMokka 3.95 € paketti tarjouksesta.
Kahden viikon aikana olen ostanut niitä kymenen pakettia. - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
JuhlaMokka 3.95 € paketti tarjouksesta.
Kahden viikon aikana olen ostanut niitä kymenen pakettia.Samoin minä. Valmistaikinasta luumutorttuja Annas pepparkakor, ihania kahvihetkiä tulossa!
- Anonyymi00027
Anonyymi00023 kirjoitti:
Enemmän seki kuin ei mitään!
Luulitteko, että se oli vain kahvipaketit joita luovutin?
Ei ole tapani kaikkia kertoa, tuo vain pieni vihje, että kahvikin on joillekin ylellisyyttä.
Kun ei ole rahaa, ei ole rahaa edes sitä kahdeksaa euroa. - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Enemmän seki kuin ei mitään!
Luulitteko, että se oli vain kahvipaketit joita luovutin?
Ei ole tapani kaikkia kertoa, tuo vain pieni vihje, että kahvikin on joillekin ylellisyyttä.
Kun ei ole rahaa, ei ole rahaa edes sitä kahdeksaa euroa.Osallistun joka jouluna köyhien lapsiperheitten rahakeräykseen.
Pienistä puroista syntyy suuria jokia. Pienikin summa auttaa.
Pieneläkeläisenä tiedän sen. Oma jouluni on yhtä vaatimaton
kuin muutkin päivät. Yksinkertaisia, edullisia ja silti hyviä ruokia.
Mainosten notkuvat joulupöydät monenlaisine herkkuineen
herättävät ristiriitaisia ajatuksia maailmanmenosta ja Suomesta.
Joillakin ei ole mitään ja toiset syövät itsensä ähkyyn.
Sydämeni on vähäosaisten puolella. - Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Osallistun joka jouluna köyhien lapsiperheitten rahakeräykseen.
Pienistä puroista syntyy suuria jokia. Pienikin summa auttaa.
Pieneläkeläisenä tiedän sen. Oma jouluni on yhtä vaatimaton
kuin muutkin päivät. Yksinkertaisia, edullisia ja silti hyviä ruokia.
Mainosten notkuvat joulupöydät monenlaisine herkkuineen
herättävät ristiriitaisia ajatuksia maailmanmenosta ja Suomesta.
Joillakin ei ole mitään ja toiset syövät itsensä ähkyyn.
Sydämeni on vähäosaisten puolella."Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostaankaan."
- Anonyymi00030
Uimahallipäivä on tänään. Valkeutta vartoon, etten matkalla astu harhaan.
Noista lahjoituksista vähävaraisille. Pankin kautta minä lahjoitin. Huomasin aiemmin perinteisen joulupadan kirjakaupan sisääntulotilassa. Nyt arveluttaa, että mitä sinne pataan laitetaan. Ei minulla ole kolikoita enkä pankkikorttia voi laittaa.- Anonyymi00031
Pankin kautta paras, mutta kohde on Tärkein.
Punaisen Ristin keräysvaroista vain pieni osa mene avustuksiin.
Sen keräystuutoilla rahoitetaan palkintoautoja sun muuta.
En anna sinne euroakaan! - Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
Pankin kautta paras, mutta kohde on Tärkein.
Punaisen Ristin keräysvaroista vain pieni osa mene avustuksiin.
Sen keräystuutoilla rahoitetaan palkintoautoja sun muuta.
En anna sinne euroakaan!Se epäilyttääkin, kun ei ole varmuutta mihin varat käytetään. Haluan nimenomaan lahjoitukseni menevän ja jäävän tänne Suomeen.
- Anonyymi00033
Seinästä voi ottaa 10 euroa ja laittaa keräyspataan
- Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Seinästä voi ottaa 10 euroa ja laittaa keräyspataan
Se on yksi tapa, jos "seinä" on lähellä.
- Anonyymi00039
Anonyymi00034 kirjoitti:
Se on yksi tapa, jos "seinä" on lähellä.
Taikaseinä on vain rikkaita matuja varten.
- Anonyymi00035
Kitupiikillä käsi vapisee jos antamaan joutuis, mutta ei vapise ottaessa.
- Anonyymi00036
On monenlaisia eri kohteita ympäri vuoden joita voi halutessaan auttaa, jos varaa on. Eikä niillä tarvitse kehuskella, soittaa torvea edellään "kuinka hyvä ihminen olen!" Velvollisuutta kuitenkaan ei ole.
Jokaisen velvollisuus on huolehtia itse omista asioistaan ja makaa niinkuin on itse asiansa pedannut, meillä kaikillahan on ollut samat mahdollisuudet ja vapaat valinnat miten rahamme käytämme.
Suomessa on hyvät sosiaalituet jakaa rahaa jopa niille jotka eivät ole itse halunneet työtä tehdä vaan elää muiden työllä, siivellä ja tuilla. Ovat varkaita. Miksi hankkia monta lasta jos ei ole itsellä kykyä omiaan elättää?. Muille he eivät saisi kauulua.
Työssä käyneellä ja työnsä tehneellä on kyllä varaa ainakin yhteen joulupuuroonsa eikä tarvitse avutonta esittää.
Itse odotan juuri verkkokaupan ruuantuojaa, tuo maitoni ja jouluruokani. En jättänyt kauppa-asiointiani viimeiseen päivään ja tuntiin. Muuten onkin itse rakentamani jouluni jo valmis.- Anonyymi00037
Omassa itserakkaudessa on hyvä elää!
Valon seassa ei ole varjoja, eikä elämässä vastamäkiä.
Nauti, kun vielä voit! - Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Omassa itserakkaudessa on hyvä elää!
Valon seassa ei ole varjoja, eikä elämässä vastamäkiä.
Nauti, kun vielä voit!Uhkailetko ihmisiä jotka ovat itse hoitaneet omat asiansa kuntoon?
- Anonyymi00040
Joulu on Jumalan lahja hmisille, ei sitä tarvitse rakentaa.
Huomennakin on arkipäivä, silloin kaupasta saa tuoretta tavaraa. - Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
Joulu on Jumalan lahja hmisille, ei sitä tarvitse rakentaa.
Huomennakin on arkipäivä, silloin kaupasta saa tuoretta tavaraa.No, joulu on myös Jumalan lahja, mutta jos aikoo viettää esim. vaatimatontakin, vanhanaikaista perinnejoulua, pitää tämän suunnittelu ja rahojensa säästäminen aloittaa jo alkusyksystä.
Eikä elää kuin typerys kädestä suuhun, poltellen rahojaan savuna ilmaan ja alkaa sitten viime hetkillä kadehtia ja himoita toisten omaa. Syyllistää ihmisiä, myös itsekin köyhiä, jotka nähneet ja näkevät itse vaivaa oman elämänsä ja läheistensä puolesta. On rehellisiä köyhiä, myös rikkaitakin ja sitten varkaita. Noita varkaita ja siivestäjiä en suvaitse yhtään, enkä edes teeskentele.
Meinasin minäkin jo hupsahtaa tekemään jouluvalmisteluja vähitellen.
Onneksi sain jatkoaikaa, niin ei tule mitään stressiä.
Päätettiin siirtää meidän joulu vasta ensi viikonlopuksi.
Kävi näin, että meidän tärkein jouluvieras (3,5 v) sairastui 40 asteen kuumeeseen viikonloppuna ja vaikka kuume on nyt osin hellittänyt, niin kurkkukipu ja nuha on jäljellä. Nyt on äitinsä saanut yhtä kovan kuumeen ja makaa punkan pohjalla.
Antaa potilaitten parantua rauhassa ja ei kai se niin päivän päälle ole milloin sitä joulua viettää. Tuskin Luoja siitä meitä kurittaa, ettei toimita tämän ihmisten laatiman kalenterin mukaan?
Jonkunlainen muistikuva, että joskus aikaisemminkin ollaan siirrelty joulua perheen omien tarpeitten mukaan. Olikohan se niin, että yksi meistä juuttui ulkomaille, kun lennoissa oli jotain häikkää.- Anonyymi00042
Tuo on viisasta. Joulu on ensijaisesti sydämissä, ei kalenterissa. 💞
Kurjaa muutoin, että pikkuinen ja äiti tulivat kipeiksi. Toivottavasti paranevat hyvin.
Minä, muutama joulunalus sitten, olin ensin polvileikkauksessa ja sen jälkeen jatkohoidossa kuntoutuslaitoksessa. Taisin syödä jouluruokia vähän liian reippaanlaisesti, mm. lipeäkala oli itselleni uusi ruokakokemus, oli hyvää. Sain ileuksen, eli suolitukoksen. Mutta tästä olenkin täällä jo kertonutkin. Jouluaatto-iltapäivällä haukoin henkeäni röntgenin pöydällä, olin tukehtua.
Joulut poissa kotoa ovat itselleni kurjia, mutta teillähän ei ihan näin olekaan: vietätte yhteistä jouluanne sitten heti, kun voitte. - Anonyymi00043
Paranemista lapselle ja ädille! Hyvää juhlaa sitten kun olette terveitä sitä viettämään!
Monasti olen itsekkin aikonut siirtää joulua, viikon päästä saa kaiken alennuksella.
- Anonyymi00044
Eräs iäkäs sukulaiseni soitti, on sairaalassa, mutta pääsee ilm. huomenna kotiin. Monenlaisia vaivoja meillä "vanhoilla".
- Anonyymi00045
Tellukalle toivotan hyvää ja rauhallista joulua ja pyydän anteeksi näiden kahden
Ruotsin vanhuksen Mdk ja Paloman puolesta. Heidän ilkeytensä ja kaunansa
on ollut palstaa tuhoava voima jo vuosia ja joulurauhaa tuskin löytää heidän
nurkistaan.
Maailman kautta kuljemme laulain taivasta kohti matka vie. - Anonyymi00046
Kiva päivä, lapsenlapsi oli laittamassa uuden koneen, on vähän vierasta, mutta eiköhän totu. Kinkku on pöydällä, laitan ehkä yöksi uuniin, sitä ennen paista 20 torttua. Aika rattoisan mukava olo.
Siirryin nyt hiirestä pyörittelemään tätä koneen neliskanttista palkkia sormenpäillä.- Anonyymi00051
Joo, samoin, on niistä perillisistä hyötyäkin....heh.
- Anonyymi00047
Kiva päivä.
Sain pari,laitetta toimimaan niin, että niiden tuottamasta tiedosta voin tarkkailla erilaisia tietoja.
Laivoin kanelikierrepullia ja luumuhillolla kierrepullia, sitten vielä tavallisia pikkupullia, josta voi hatun leikkaamalla tehdä hillopullia, kuin laskiaisena.
Pullalämpimäisiä naapureille!
Jos nyt söisin yhden lohivoileivän piimälasillisen kanssa,
Huomenna on kampaaja. - Anonyymi00048
Koska tämä on jouluketju, niin kysynpä teiltä: Oletteko toivoneet OURA-sormusta
joulupukilta? Näyttävät yleistyneen viime aikoina.- Anonyymi00049
Älysormus! Kaikkia sitä onkin.
https://ttechtok.org/vuoden-2025-viisi-parasta-alysormusta/?gad_source=1&gad_campaignid=22983514473&gclid=CjwKCAiA9aPKBhBhEiwAyz82J-7e0oPXeUwiL_SYhOfmBUv9ezMwzl2uzZwECfJ3UBxRNDxFhm8euBoCryUQAvD_BwE
Itse en tee mokomalla taikakalulla yhtikä mitään.
Älyän ilman sitäkin, - Anonyymi00050
Oura on hyvin tunnettu laajalti ulkomaita myöten. Ymmärrän hyvin nämä menevät nykyihmiset, että hyödyntävät noin näkymättömän digitaalisen hyvinvoinkeskuksen sormeensa.
Minulla on niin koppuraiset sormet ja joskus nivelkipuja, saattaisi nuo mittaavat impulssit tuoda lisää oireita. Mitäpä minä mittaisin. Askeleita, kännykkä laskee ja nykyisin vissiin suositellaan seuraamaan aikaa eikä askeleita. Verenpainemittari on erikseen, joskus muutaman päivän mittaussession teen. Uni ei mittaamalla parane, voi olla, että stressaantuisin seuratessa ja häviäisi tämä rytmitön unirytmi.
Varmasti hyvä niille, jotka elävät hektistä elämää tai urheilevat.
Mitenkä kysyjä, teitkö joulupukille toivomuksen? - Anonyymi00056
Anonyymi00049 kirjoitti:
Älysormus! Kaikkia sitä onkin.
https://ttechtok.org/vuoden-2025-viisi-parasta-alysormusta/?gad_source=1&gad_campaignid=22983514473&gclid=CjwKCAiA9aPKBhBhEiwAyz82J-7e0oPXeUwiL_SYhOfmBUv9ezMwzl2uzZwECfJ3UBxRNDxFhm8euBoCryUQAvD_BwE
Itse en tee mokomalla taikakalulla yhtikä mitään.
Älyän ilman sitäkin,Ei ole. Et ole ymmärtänyt edes älysormuksen tarkoitusta, mutta sitä ilman voi
kyllä elää älykäskin, tyhmä ei sillä mitään tee.
- Anonyymi00052
Nyt on hyvä mieli. Aurinko (!) taivaanrannassa nousee ja sääennusteet näyttää monen tulevan päivän olevan aurinkoinen.
Nyt on -5°, ei ole lunta, en sitä kaipaa, jos aurinko on näkyvissä. Huomenna jo plussan puolella.
Sitruunoita, perunoita ja sen sellaista käyn vielä hakemassa kaupasta, sitten poteroidun nauttimaan olostani.
Stressitöntä aatonaattoa👨🍳💫- Anonyymi00053
5 pakkasta täällä rannikollakin, ja tuuli tuntuu jääkylmältä, kaupoissa on ruuhkaa....
- Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
5 pakkasta täällä rannikollakin, ja tuuli tuntuu jääkylmältä, kaupoissa on ruuhkaa....
Just telkkarissakin mainittiin tuosta kauppojen ruuhkasta. Menen rauhassa, en kiireellä ja väistelen kyynärpäitä 😃
- Anonyymi00063
Olen saanut tänäänkin tehtyä kaikki hommani suunnitellusti. Kaikki roskatkin vein. Vielä tiskaus (käsin, mulla ei ole tiskikonetta). Vaikka väsyttäisi, niin pakotan itseni kaikkeen työhön.
- Anonyymi00055
Joulurauhaa aion toteuttaa nukkumalla oikein pitkään ja makeasti, sillä
univelkaa on kasaantunut.
Jouluauhaa kaikille. - Anonyymi00058
Sain paistettua pellillisen: luumu-, riisi-lohi-muna-torttuja.
Katselen viimeistä (6.) osaa Myrskyluodon Maijasta: Janne on juuri hukkunut jäihin.
Itse pelkään jäitä. Lapsena sain trauman siitä lastenlaulusta, itkin ääneen kun kissanpennut "eivät totelleet äidin neuvoja" vaan menivät heikoille jäille: ""Miu, mau, miu, mau, auttakaa oi, miu, mau!" mirrit vaikertaa..." Suomen Joutsen heidät taisi sitten pelastaa. Kaamea laulu.
- Kerran enon kyydissä auton takapyörät upposivat jäällä, mutta eno sai auton pyörineen takaisin jäälle.
- Olen ollut kerran jäällä verkkoa vetämässä, olin kauhuissani koko ajan.
- Kerran koirani flexi tipahti rannalla kädestäni ja likukui jäälle. Kun menin sitä ottamaan, jää alkoi pettää alla. Kiljaisin, mutta pääsin hyppäämään takaisin kalliolle.
- Toisen kerran joku nainen piti koiraansa jäällä irti. Koira äkkäsi meidät saareen menevällä sillalla ja lähti juosten luoksemme. Sillan vierellä jää petti alta. Minä pitelin omaa koiraani, toinen koiranomistaja sai tuon koiran kaulapannasta kiinni ja kiskoi tämän märkänä sillalle.- Anonyymi00059
"Miks' äidin neuvoja emme totelleet, on kuolo siitä seuraus ja äidin kyyneleet.
Halli-koira silloin saapui, niin kuin myrskytuuli... "
Eli Halli-koira pelasti pennut ja haukkui koko kotimatkan.
En muista tarkkaan. Siihen aikaan oli noita opettavaisia lauluja ja loruja.
"Edestä auton seisovan, Tiina (kukko) ei kulje kuulkaahan. Ei myös raitiovaunun takaa, Tiina on malttavainen ja vakaa."
Mukavaa on nyt vain pötkötellä. Mahassa kalakeittoa, ei kurni maha. - Anonyymi00060
Anonyymi00059 kirjoitti:
"Miks' äidin neuvoja emme totelleet, on kuolo siitä seuraus ja äidin kyyneleet.
Halli-koira silloin saapui, niin kuin myrskytuuli... "
Eli Halli-koira pelasti pennut ja haukkui koko kotimatkan.
En muista tarkkaan. Siihen aikaan oli noita opettavaisia lauluja ja loruja.
"Edestä auton seisovan, Tiina (kukko) ei kulje kuulkaahan. Ei myös raitiovaunun takaa, Tiina on malttavainen ja vakaa."
Mukavaa on nyt vain pötkötellä. Mahassa kalakeittoa, ei kurni maha.Halli-koira se olikin! Suomen Joutsen taas pelasti Mikki Hiiren merihädästä.
- Anonyymi00061
Anonyymi00060 kirjoitti:
Halli-koira se olikin! Suomen Joutsen taas pelasti Mikki Hiiren merihädästä.
Tuota Suomen Joutsenta minä en muistanut.
Malmstenit taisivat laulaa noita opetuslauluja. Ragni "Mikki-Hiiri merihädässä", George "Muista aina liikenteessä".
Aika hyvin palautuu mieleen. - Anonyymi00064
Janne huusi sieltä avannosta vielä jotain neuvoja vaimolleen muistaakseni? Se näytti jopa koomiselta, jotenkin....
- Anonyymi00065
Anonyymi00064 kirjoitti:
Janne huusi sieltä avannosta vielä jotain neuvoja vaimolleen muistaakseni? Se näytti jopa koomiselta, jotenkin....
Minusta Myrskyluodon Maija-sarja vaikutti hieman hidastempoiselta, musiikki pelasi.
Lieneekö vanhuuden syytä, että vähän vauhtia kaipasin paikka paikoin.
Jannesta tykkäsin. - Anonyymi00067
Anonyymi00065 kirjoitti:
Minusta Myrskyluodon Maija-sarja vaikutti hieman hidastempoiselta, musiikki pelasi.
Lieneekö vanhuuden syytä, että vähän vauhtia kaipasin paikka paikoin.
Jannesta tykkäsin.Minä hurahdin Maijan isään. Symppis mies (näytt. Rainer Jansson).
Hidashan tuo sarja on, mutta kaiken aikaa kuitenkin tapahtuu. Tuon alueen ja Maijan tuohon aikakauteen liittyvä hengellinen ja kulttuurinen sielunmaailma on vahvasti esillä, mutta tuo on nimenomaan aitoa kerrontaa, tuollainen on kristittyjen uskovaisten ajatusmaailma.
Olen laskenut ja päätellyt Maijan syntyneen n. 1825 paikkeilla ja tarina alkaa kun hän on 18 vuotias. Ja päättyy 1899 kun Maija on n. 75 vuotias, näin olen olettanut.
Maijahan ei siinä vielä kuollut, vaan ainoastaan lähti Myrskyluodolta vanhimman tyttärensä Marian hoteisiin. - Anonyymi00068
Anonyymi00064 kirjoitti:
No, vielä kuollessaankin ajatteli Maijan ja lasten parasta... Liikuttavaa, aitoa rakkautta.
- Anonyymi00069
Anonyymi00068 kirjoitti:
No, vielä kuollessaankin ajatteli Maijan ja lasten parasta... Liikuttavaa, aitoa rakkautta.
Niin kai, kirjailijan mielikuvitusta.
- Anonyymi00062
Vein roskat ja piipahdin tuuhean kuusen juurella, katkomassa parit, pienet oksat. Niin eikös rapussa tule vastaan kaksi eri naapuria! Rikoksella on aina silminnäkijänsä...
Katkon pieniä oksia yleensä aina siten, esim. sisäoksia, ettei se vahingoita puun ulkonäköä. - Anonyymi00071
Haen tänään pienen kuusen oksan tuomaan puun tuoksua.
En polta sisätiloissa kynttilöitä, astma ei tykkää hajuista
Keitin 5 litraa riisipuuroa. Tavallinen satsi.
Osa menee porkkanalaatikoksi uuniin tänään, osa pakkaseen maksalaatikkoa varten, mutta sen aika pyhien jälkeen.
Luuttomia juhlakinkkuja oli eilen 50% alennuksessa, en ostanut, en paista kinkkua.
Joulu tulla jollottaa, lapset ikkunassa tollottaa, pukkia oottavat vanhat ja lapset,
partaniekatkin harmaahapset, tulee pukki vai risuja taakka, siitä pian kuulen täällä saakka!
Ylensyöntiä on varottava yltäkylläisten pöytienne äärellä.
Minulla on aattoiltana Perunoita ja Porkkanalaatikkoa sillin ja sipulin kanssa.
Päivällä Riisipuuro ja viikunakiisseli. Ilman kanelia ja sokeria.- Anonyymi00072
ja puhuivat ruuhkista kaupoissa, tuolla kaupassa jossa eilen poikkesin ostamassa 2 dl kermapurkin, ei ollut kuin kolme asiakasta, yhdellä pieni lapsi mukana.
Kyläkauppa. - Anonyymi00073
Ihana riimi :)
- Anonyymi00074
Anonyymi00072 kirjoitti:
ja puhuivat ruuhkista kaupoissa, tuolla kaupassa jossa eilen poikkesin ostamassa 2 dl kermapurkin, ei ollut kuin kolme asiakasta, yhdellä pieni lapsi mukana.
Kyläkauppa.Ei ollut ruuhkaa meidän kaupassakaan. Hyvin sain sitruunat ja perunat. Ehkä viisi asiakasta. Huomioni kiinnittyi isään ja ehkä 5-vuotiaaseen tyttöön. Tyttö oli niin tomera, hyväntuulinen :)
- Anonyymi00076
Ylläpito piti sääntöjenvastaisena ja poisti laulun "Oi, Jouluyö".
Tällainen poliittinen aika meillä.- Anonyymi00077
Minä haastan itseäni nyt jouluna.
Aloitin kolminkertaisesta mustasta langasta neuloa patenttineuleella pipoa.
Löysin vanhasta Kotiliedestä ohjeen.
Nyt tulee luonnonvaloa ikkunasta. Illalla tuskin onnistuu.🧶🎄 - Anonyymi00078
Anonyymi00077 kirjoitti:
Minä haastan itseäni nyt jouluna.
Aloitin kolminkertaisesta mustasta langasta neuloa patenttineuleella pipoa.
Löysin vanhasta Kotiliedestä ohjeen.
Nyt tulee luonnonvaloa ikkunasta. Illalla tuskin onnistuu.🧶🎄Unohtui:
Hyvää Joulua kaikille! 🎁🎀 - Anonyymi00079
Anonyymi00078 kirjoitti:
Unohtui:
Hyvää Joulua kaikille! 🎁🎀Kiitos samoin!
- Anonyymi00085
Ylläpito on omituinen. Jostain olin lukevinani, että osan "työstä" tekee tekoäly.
Mahtaako olla totta ? Se selittäisi jotain, mutta usein huomaa, että poistojen syy
joku henkilökohtainen ja luotsi on asialla.
- Anonyymi00080
Menin taloyhtiön naisten joulusaunaan, eikä ollutkaan muita saunojia. Sain olla kolmevarttia siellä aivan yksin löylyjä heittämässä. Kävelin sitten taas pihan kautta, mutta kun oli vain harmaata ja vetistä, ei siinä nimenomaista joulutunnelmaa ollut. Parit naapuriperheet tulivat rapussa vastaan ja toivotettiin hyvät joulut. 🕯🔔
- Anonyymi00081
Vaatimaton jouluateriani nautittu. Kiitos Jumalalle, että on ollut riittävästi ruokaa.
- Anonyymi00082
Rauhallisin ostosaika ruokakaupoissa on aattoaamu tai päivä.
Teen pienet ruokaostokseni vasta silloin. Ei ole ruuhkaa eikä kassajonoja
koskaan. - Anonyymi00083
On tämä yksinäisen joulu erilainen. Olo on haikea, kun ei aina ole ollut
yksinäinen. Muistuu mieleen joulut, kun oli rakas ihminen vierellä
ja muitakin joulua yhdessä viettämässä.
Joulu ei ole kaikille ilon juhla, koska joulu on yhdessäolon juhla.
Päinvastoin, joulu voi nostaa surumieliset tunteet pintaan.
Ei tunnelmia paranna entisten joulujen muistelu.
Huomenna tämäkin aatto on ohi, tämä lapsettoman jouluaatto,
jolla ystävätkin ovat jo siirtyneet tuonpuoleiseen.
Hyvää joulunaika kuitenkin kaikille yksinäisille !
Miten olette saaneet tämän päivän kulumaan ?
Minä olen lueskellut ja torkkunut ja yrittänyt olla ajattelematta,
että on joulu. On helpompi ajatella, että olisi arkinen päivä.- Anonyymi00087
Kovin "pitkäpiimäiseltä", tavallista pidemmältä, on tämä aatto tuntunut. Mutta nyt olemmekin jo joulupäivän puolella! Uni vaan ei tullut, joten tulin kurkkimaan uutisia.
- Anonyymi00088
Anonyymi00087 kirjoitti:
Kovin "pitkäpiimäiseltä", tavallista pidemmältä, on tämä aatto tuntunut. Mutta nyt olemmekin jo joulupäivän puolella! Uni vaan ei tullut, joten tulin kurkkimaan uutisia.
Uni tuli, mutta tavalliseen tapaan, kovin lyhyeksi jäi.
Jouluaamuna piha on saanut valkoisen harson,
kenenkään jalan jälkiä ei vielä näy, mutta pian on pupujussi liikkeellä.
Onneksi lähistöllä ei ole pahoja petoja uhkana.
Hiljaisuus hiipii kattojen yllä, taivaalle ilmestyy tänään uusi kuunsirppi,
se syntyi sekin näin Joulun aikaan taas uutena, vanha ystävä taivaalla.
Voi mitä kaikkea sitä ennättää ajatella kun valvoo ja odottaa nukahtamista,
mutta jonnekin se uni taas katosi. Siis huomenta ja kahvin keittoon.
- Anonyymi00084
Aloin lukea sitä mainitsemaani Toini Karivalon lapsuudesta kertovaa kirjaa Hollolan Parinpelon kappalaisen pappilasta. Tarina alkaa v:n 1918 kesästä. Mukavaa ja herttaista luettavaa.
- Anonyymi00089
Ilma kuin linnunmaitoa +6. Naapurin ukko seisoo sortseissa tupakalla pihalla...
- Anonyymi00090
Vai niin tekee ukkeli 😃
On tosi lämmin. Kävin kävelyllä ja oli liikaa päällä. Välillä aurinko paistoi.
En oikein löydä telkkarista mitään katsottavaa. En tykkää jouluelokuvista ja joululaulutkin riittää tälle vuodelle.
Päiväkahvit! - Anonyymi00092
Anonyymi00090 kirjoitti:
Vai niin tekee ukkeli 😃
On tosi lämmin. Kävin kävelyllä ja oli liikaa päällä. Välillä aurinko paistoi.
En oikein löydä telkkarista mitään katsottavaa. En tykkää jouluelokuvista ja joululaulutkin riittää tälle vuodelle.
Päiväkahvit!Kat Tulitikkuja lainaamassa, tulee just nyt.
- Anonyymi00097
Kalsareissa ....?
- Anonyymi00091
plussalla on kaikki mittarit, paitsi pakasteessa on -18.
halvaksi on tähän astinen jouluni tullut ja ennen muuta helpoksi.
olen syönyt vain riisipuuroa ja sekahedelmä soppaa.
pari sipulisillin viipaletta ja yksi kylmäsavu lohi viipale suoalaseksi.
en kyllä parempaa kaupoista hankkinu. kaikki on säästöä. - Anonyymi00093
Raumalla katosi mummeli, mutta onneksi löytyi elossa, joskin kylmissään.
Heinolassa oli vanha vaari lähtenyt aattoiltana ulkoilemaan. Löytyi ojasta rollaattoreineen, mutta hänkin elossa. Poliisikoira löysi.
Kiitos Jeesukselle ja enkeleille. ✨️
Mietin, kun itsekin olen yksineläjä, jos minä tästä (vielä enämpi) höppäännyn, niin kukaan ei tietäisi, että olen lähtenyt tekemään jotain järjetöntä...- Anonyymi00094
Samat ovat aatokset täälläkin, kun noita vuosia on jo melkoinen määrä ja yksin asun.
Yritän testata kykyjäni ja tehdä vertailuja, mutta vieraat silmät huomaisivat varmasti
paremmin muutokset ja avuntarpeen.
Pieni höppääntyminen kuuluu kai vanhuuteen ja on hyväksyttävää, jolle voi
nauraa ja toivoa parempaa.
"Olen orpona, mutt' en orjana, miksi itkemään, kun onnest' unta nään"...
lauloi kummisetäni aikoinaan - Anonyymi00095
Kukaan ei taitaisi huomata, vaikka me yksinäiset kuolisimme koppiimme.
- Anonyymi00096
Joulu on pääpiirteissään ohi. Luojan kiitos ! Henkinen paine helpottaa.
- Anonyymi00098
Joulu on juhlista julmin - yksinäiselle.
- Anonyymi00099
Joulu meni. 31.12 voinemme avata vuodenvaihteen ketjun ?
Sillä aikaa muita.
Kiitos tästä ketjusta <3
t. yksinäinen- Anonyymi00102
Varsinainen jouluaikahan kestää Nuutinpäivään 13.1. asti. Silloin minä päätän jouluni.
Kristillinen, kirkollinen jouluaika kestää helmikuun ensimmäiseen sunnuntaihin eli Kynttilänpäivään asti.
Uusivuosi on vain yksi välipäivä jouluaikana. Luterilainen kirkkommehan on maallistunut näistä vanhoista, kristillisistä tavoista, mm. kynttilöiden siunaamisista. "Mitä turhia!"
Katoliset kirkot ovatkin edelleen hengellisesti uskottavampa kirkkoja kuin tuo jo epäkristillinen ev.l. bluffi-kirkkolaitos. - Anonyymi00103
Anonyymi00102 kirjoitti:
Varsinainen jouluaikahan kestää Nuutinpäivään 13.1. asti. Silloin minä päätän jouluni.
Kristillinen, kirkollinen jouluaika kestää helmikuun ensimmäiseen sunnuntaihin eli Kynttilänpäivään asti.
Uusivuosi on vain yksi välipäivä jouluaikana. Luterilainen kirkkommehan on maallistunut näistä vanhoista, kristillisistä tavoista, mm. kynttilöiden siunaamisista. "Mitä turhia!"
Katoliset kirkot ovatkin edelleen hengellisesti uskottavampa kirkkoja kuin tuo jo epäkristillinen ev.l. bluffi-kirkkolaitos.Turhuuksien turhuutta on väittey uskonnoista, kenen jumala on se oikea....!
- Anonyymi00100
Olipa mukavaa, kun uimahallit oli auki. Pääsi uimaan ja saunomaan. Aurinkokin paistoi ja tiet oli sulat.
Kiitos tosiaan aloittajalle ja osallistujille ketjusta!- Anonyymi00101
Kiva.
- Anonyymi00104
Anonyymi00101 kirjoitti:
Kiva.
On kyllä kiva. Arki on ihmisen parasta aikaa vaikka olisi pyhä.
- Anonyymi00105
Mulla on taas tänään oma saunavuoro. Hohhoijaa. Ja vasta kv:na olin joulusaunassa...
- Anonyymi00106
Valvonut vaihteeksi koko yön. Kuunnellut Hannes-myrskyä ikkunan takana: ei kuulosta, että puita olisi ainakaan kovin läheltä kaatunut. Kuumensin riisipuuroa ja tulin vilkaisemaan nettiä. Ei mitään erityisiä uutisia.
- Anonyymi00107
Minä nukahdin suurinpiirtein tuohon aikaan, kun sinä olit täällä. 3-4 tuntia. Aina se uni ei vaan tule. Onneksi ei mitään menoa tänään.
Ei tuo myrsky näille kulmille yltänyt. Aurinko paistaa. Pakkasta on povattu, en olisi kaivannut. - Anonyymi00108
Anonyymi00107 kirjoitti:
Minä nukahdin suurinpiirtein tuohon aikaan, kun sinä olit täällä. 3-4 tuntia. Aina se uni ei vaan tule. Onneksi ei mitään menoa tänään.
Ei tuo myrsky näille kulmille yltänyt. Aurinko paistaa. Pakkasta on povattu, en olisi kaivannut.Minäkin lopulta nukahdin muutamiksi aamun tunneiksi.
- Anonyymi00109
Kyllä se myrsky mylvi ja tuuli teki tepposia.
parhaimmillaan 190.000 kotia oli ilman sähköjä.
12,45 sähköttä 79.000 kotitaloutta ja voi kestää
jopa päiviä, että kaikki on kunnossa.
Se repi lintujen rasvapötkötkin maahan tuo pohjoistuuli.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1186346Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3816167Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie696030Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443972Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1452375Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42355Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1201411- 121251
- 1871098
- 59897