Hirveät säärikivut sokerista

Olen 2 tyypin diabeetikko, ollut vuoden. Minulla on välillä hirveitä säärikipuja ja nyt kun olen tutkinut asiaa, niin ne kai tulee sokerista. En voi juuri yhtään käyttää sokeria, jos haluan estää säärikivut.
Onko tämä aivan tavallista diabeetikolle, kun vaivat eivät heti alkaaneet vaan vasta noin kuukausi sitten? Sokeriarvot on hyvät eikä niissä hirveitä muutoksia ole vaikka söisinkin vähän sokeria mutta silti tulee säärikivut.
6289
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Diabetes voi tuoda mukanaan hermorappeumataudin. Polyneuropatian. Se voi aiheuttaa särkyjä jalkoihin ja sääriin.

Äänestä
  • Onko siihen mitään hoitoa? Eli kävisinkö lääkärillä särkyjen takia?

    Äänestä

Minulla on polyneuropatia, vaikka ei ole diabetestä ollenkaan.
Sokerista tulee usein lihaskramppeja jalkoihin, joskus pakaroihin asti. Ei joka kerta, jos syön jotain sokeripitoista, mutta aina silloin tällöin. Olut aiheuttaa myös ajoittain kramppeja.
Kivun suhteen en ole huomannut muutoksia edes makean syömisen jälkeen.
Olen kyllä kiitollinen, kun polyneuropatia on ollut jo yli kymmenen vuotta, enkä ole edelleenkään kärsinyt rajuista kivuista.
Pitää varmaan koputtaa puuta.....

Äänestä

Ensimmäistä kertaa kuulen, että sokeri aiheuttaisi säärikipuja. Ei varmasti ole tavallista eikä liity diabetekseen varsinkaan, jos verensokeri hyvällä hoidolla ja hyvällä tasolla.

Onko muita lääkityksia kuin diabeteslääkitys, esim statiini?

Voisiko sitä sokerin syömistä vähentää, jos siitä tulee kipuja?

Diabeetikon pitää puhua asiasta diabeteshoitajan tai lääkärin kanssa.

Äänestä

En ole kyllä ikinä kuullut, että sokeri säärikipua aiheuttaisi. Periaatteessa joskus kramppeja voi tulla vaikka jos verensokeri heilahtaa nopeasti tosi korkealle. Mutta sanosin kyllä, että mainitsemasi säärikivut johtuu jostain muusta kuten esimerkiksi käytössäsi olevista kolesterolilääkkeistä, statiinit voi aiheuttaa sitä lihassärkyä. Mutta itselläni on tyypin 1 diabetes joten en osaa tyypin 2 diabeteksen aiheuttamista jutuista sanoa mitään varmaa.

Äänestä

Tyypin 2 diabetes ei puhkea yhtäkkiä, vaan diagnoosivaiheessa takana on jo pitkä kehitys. Diagnoosin jälkeen diabetes etenee vuosien mittaan eli tulee uusia oireita ja diabeteksesta johtuvia lisätauteja hyvälläkin hoidolla, mutta varsinkin huonolla hoidolla. Silti voi tietysti tulla myös diabeteksesta riippumattomia uusia sairauksia.

Netistä löydät paljon asiallista (ja asiatontakin) tietoa diabeteksesta. Pätevää tietoa löydät esim. Terveyskylästä ja Diabetesliiton sivuilta.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.

Kommentoi aloitusta


Anonyymi-ap kirjoitti:

Olen 2 tyypin diabeetikko, ollut vuoden. Minulla on välillä hirveitä säärikipuja ja nyt kun olen tutkinut asiaa, niin ne kai tulee sokerista. En voi juuri yhtään käyttää sokeria, jos haluan estää säärikivut.
Onko tämä aivan tavallista diabeetikolle, kun vaivat eivät heti alkaaneet vaan vasta noin kuukausi sitten? Sokeriarvot on hyvät eikä niissä hirveitä muutoksia ole vaikka söisinkin vähän sokeria mutta silti tulee säärikivut.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu