Lapsuudestani muistan, että esikoislestadiolaisuudessa pidettiin joulukuusi syntinä, vaikka se on mahdollisesti juuri Martti Lutterin keksintö. Ainakin se on sen ajan Saksasta peräisin, tuo joulukuusiperinne.
Onko siis vielä nyt niin, että esikoislestadiolaiset pitävät joulukuusta syntinä? Omat kemukseni esikoislestadiolaisuudesta ovat vuosikymmenten takaa ja silloin se oli symmillistä toimintaa laittaa huoneeseen joulukuusi. Räsymatot ja verhot olivat silloin jo luvallisia. Taulut seinillä tai huonekasvit olivat kauhistuttavia synnillisiä juttuja.
Onko esikoislestadiolaisuus muuttunut, no arvaan ja jopa tiedän, että on vähän.
Mutta ajatelkaa nyt kaikki, mistä esikoislestadiolaisuudessa on osittain kysymys. Sanoin siis osittain. Onhan siina mahdollisesti myös oikea tiekin löydetttävissä, vai onko. Voiko tuollaiseen ihmisoppiin uskomalla kuitenkaan päästä taivaaseen, kun vasemmalta ja oikealta aivan varmasti sinne mennään?
Joulukuusi, onko se synti
11
106
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Mutta sinä olet elävä todiste siitä että miksi nainen ei ole perheen pää eikä opettaja seurakunnassa.
- Anonyymi00002UUSI
Tiedän nämä henkilöt kuin sanoo Martti Luther tai Lestaadius. Heille kristillisyys on kuin kävisi kaupasta jugurttia ja pierrää vähän kaupan päälle.
Kuitenkin se kirjoitetaan Martti Luther ja Lars Levi Laestadius. Kun puhutaan asioista niin puhutaan oikeilla nimillä. Niin silloin kuulija ymmärtää että ollaan vakavissaan liikenteessä eikä tehdä pilkkaa toisista kun sinä et edes toisen nimeä viitsi kirjoittaa oikein niin se kertoo kuinka halpana sinä pidä hänet. Ja kun sinä pidät hänet halpana niin oletkos sinä silloin se joka voi ensimmäisenä huutaa mitä HÄN on sanonut ja opettanut!!- Anonyymi00003UUSI
Anteeksi korjaan
- Anonyymi00004UUSI
Ne henkilöt kuin sanoo Martti Lutter tai Lestaadius!
- Anonyymi00005UUSI
Ja kuinka minä tunnenkaan sen kuinka Lutherin hymy se tulee haudan takaa ja se hymyilee minun mielessäni.
Ehkä jos minä nyt takerrun pikku seikkoihin. Niin kuitenkin nämä pikku seikat vielä saattaa iloa herättää kuolleissakin.
Että jos kerran teille on niin kallista Martti Lutherin ja Lars Levi Laestadiuksen oppi ja te pidätte heidät kalliina sydämellänne ja sen opin jota he opettivat niin te varmaan myöskin näytätte sen kunnioituksenne heitä kohtaan sillä jos ei muuta jos te ette muuta voi tehdä niin vähimmiten sen että kirjoitatte heidän nimensä niin kuin ne kirjoitettu on. Mutta se nimi joka ihmisellä on, se on hänen kunniansa nimi maan päällä, ja siinä missä ei enään voida ristiinnaulita niin siinä voidaan kuitenkin sylkeä sen nimen päälle ja vääntää Lutteria ja vääntää lestaatiusta ja lestaadiusta ja kaikkea paskaa mikä alentaa ja halventaa sen ihmisen nimeä eli kunniaa kun ei enään ristillekään voida niin tässä me näemme kuinka SUURESSA KUNNIASSA te pidättekään heitä teidän sydämissänne eli kuinka kalliina opettajina mutta teille on tärkeää että pääsette heidän nimeänsä käyttämään kun te levitättekään teidän omia ajatuksianne jotka eivät kuitenkaan yhdenkään Pyhät ajatukset vaan teidän omat ajatuksenne ja iloitse ja hymyile nyt Luther kun joku vielä muistaa sinun kunniaasi puolustaa (opissa) vaikka minä tiedänkin että suurin kunnia sinulle on siellä jossa ei aurinko laske eikä pilvet enään peitä sen auringon paistetta. Jossa on yhden miehen nimi ylistettynä.
Ja te tahdotte sanoa että kyllä me opissa Lutteria puolustamme ja kuitenkin hänen nimensä päälle syljemme eli Kristusta me rakastamme ja Hänen ristiinnaulitsimme.
Katso ystävä katso sitä naista joka vuodatti nadrus öljyä vapahtajan päälle kuinka halpana hän piti hänet joka kuitenkin lihassa oli ja ei vielä ylösnoussut ollut, että hän senkin kunniassa piti joka ei vielä kuollut ollut syntiemme edestä.
Jos sinulle nyt kerran on Lutherin oppi kallis* niin osoita se sinun suullasi ja kunnioita hänen nimeään niin paljon että sinä kirjoitat sen oikein ja vuodata sen päälle hyvän tuoksuista nadrus öljyä. - Anonyymi00006UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ja kuinka minä tunnenkaan sen kuinka Lutherin hymy se tulee haudan takaa ja se hymyilee minun mielessäni.
Ehkä jos minä nyt takerrun pikku seikkoihin. Niin kuitenkin nämä pikku seikat vielä saattaa iloa herättää kuolleissakin.
Että jos kerran teille on niin kallista Martti Lutherin ja Lars Levi Laestadiuksen oppi ja te pidätte heidät kalliina sydämellänne ja sen opin jota he opettivat niin te varmaan myöskin näytätte sen kunnioituksenne heitä kohtaan sillä jos ei muuta jos te ette muuta voi tehdä niin vähimmiten sen että kirjoitatte heidän nimensä niin kuin ne kirjoitettu on. Mutta se nimi joka ihmisellä on, se on hänen kunniansa nimi maan päällä, ja siinä missä ei enään voida ristiinnaulita niin siinä voidaan kuitenkin sylkeä sen nimen päälle ja vääntää Lutteria ja vääntää lestaatiusta ja lestaadiusta ja kaikkea paskaa mikä alentaa ja halventaa sen ihmisen nimeä eli kunniaa kun ei enään ristillekään voida niin tässä me näemme kuinka SUURESSA KUNNIASSA te pidättekään heitä teidän sydämissänne eli kuinka kalliina opettajina mutta teille on tärkeää että pääsette heidän nimeänsä käyttämään kun te levitättekään teidän omia ajatuksianne jotka eivät kuitenkaan yhdenkään Pyhät ajatukset vaan teidän omat ajatuksenne ja iloitse ja hymyile nyt Luther kun joku vielä muistaa sinun kunniaasi puolustaa (opissa) vaikka minä tiedänkin että suurin kunnia sinulle on siellä jossa ei aurinko laske eikä pilvet enään peitä sen auringon paistetta. Jossa on yhden miehen nimi ylistettynä.
Ja te tahdotte sanoa että kyllä me opissa Lutteria puolustamme ja kuitenkin hänen nimensä päälle syljemme eli Kristusta me rakastamme ja Hänen ristiinnaulitsimme.
Katso ystävä katso sitä naista joka vuodatti nadrus öljyä vapahtajan päälle kuinka halpana hän piti hänet joka kuitenkin lihassa oli ja ei vielä ylösnoussut ollut, että hän senkin kunniassa piti joka ei vielä kuollut ollut syntiemme edestä.
Jos sinulle nyt kerran on Lutherin oppi kallis* niin osoita se sinun suullasi ja kunnioita hänen nimeään niin paljon että sinä kirjoitat sen oikein ja vuodata sen päälle hyvän tuoksuista nadrus öljyä.Nardus öljyä.
Se suodaan anteeksi kun kirjoittaa vahingossa väärin.
Mutta kun te näette minun kirjoittavan vahingossa väärin niin minä korjaan sen jos huomaan sen.
Esimerkiksi Pyhät ajatukset siinä luki pyhien tai Pyhän ajatukset vaikka...
Mutta korjaako hän viestiään eli oliko se kirjoitusvirhe vai sanooko hän mielellään häntä lutteriksi? - Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Nardus öljyä.
Se suodaan anteeksi kun kirjoittaa vahingossa väärin.
Mutta kun te näette minun kirjoittavan vahingossa väärin niin minä korjaan sen jos huomaan sen.
Esimerkiksi Pyhät ajatukset siinä luki pyhien tai Pyhän ajatukset vaikka...
Mutta korjaako hän viestiään eli oliko se kirjoitusvirhe vai sanooko hän mielellään häntä lutteriksi?Ja nyt minä tahdon kysyä teiltä jotka olette kristinuskovaisia kuinka on, oliko Jeesuksen Kristuksen nimi alku raamatussa Jeesus?
Minä en tiedä, minä kutsun häntä sillä ainoalla nimellä jonka olen kuullut eli tiennyt todeksi.
Koska sehän kertoo kunnioituksesta ja rakkaudesta kaiken puhutko rakkaintasi oikealla nimellä.
Mutta kun se nimi alkaa karvastelamaan kielessä ja se alkaa tuntumaan pahan makuiselta silloin voi tulla ajatus jos sitä vähän muuttaisi. Kun ei hän ihan niin arvokas henkilö ole että häntä pitäisi noin kalliilla eli arvokkaalla nimellä kutsua.
Ja sitten tulee Jeesusta ja lutteria ja Lestaadiusta ja kaupasta käydään jugurttia ja pierrää päälle.
Jos minä tietäisin Jeesuksen oikean nimen minä kutsuisin häntä sillä nimellä.
Mutta minä en voi koska tämän maailman herrat ja raamatunväärentäjät salasivat sen minulta.
Mutta varmaan se on lähellä tätä Jeesus sanaa niinkuin Lutter on myös lähellä Luther sanaa ja Lestaadius lähellä Laestadius sanaa mutta kuitenkin siinä vähän tehdään jugurttia kristillisyydestä ja pierrää päälle. Että sitä on kevyempi niellä ja vähemmän tarvitsee muita kunnioittaa kuin itseään ja omia erinomaisia ajatuksiaan.
- Anonyymi00008UUSI
Onko Jeesuksen risti nyt raskas kantaa?
On se välillä koska hän sanoi seuratkaa minua.
Niin koska sinä otat ristit ja et löydä ketään ketä seurata niin sinun ristis on työläs ja sinun ikees on painava.
Mutta jos Paimen ruokkii lampaansa niin silloin jaksaa paremmin.- Anonyymi00009UUSI
Että he ottivat ristinsä mutta ei heillä ollut vapahtajaa ja he vaipuivat ristin taakan alla.
Minkäs tähden te sanotte pois ristin pahennus seurakunnasta sillä sen alla vaipuu moni?
Ettekö te tiedä ettei teitä käsketty ottamaan ainoastaan ristiä vaan myös seuraamaan vapahtajaa Kristusta Jeesusta että teillä olisi voima elämän puussa sen virvoittavan lähteen tykönä josta te saatte uutta voimaa ristin kuorman alla ettette te niin pian vaipuisi.
Kuka teille on nyt opettanut rististä ilman auttajaa?
Ja sanoo sen raskaaksi vaikka te itse kiellätte itseltänne avun joka ei kyllä koskaan teiltä itseään kieltänyt ole vaan te hänet itse teiltänne ja ette tahdo teitä autettaa! - Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Että he ottivat ristinsä mutta ei heillä ollut vapahtajaa ja he vaipuivat ristin taakan alla.
Minkäs tähden te sanotte pois ristin pahennus seurakunnasta sillä sen alla vaipuu moni?
Ettekö te tiedä ettei teitä käsketty ottamaan ainoastaan ristiä vaan myös seuraamaan vapahtajaa Kristusta Jeesusta että teillä olisi voima elämän puussa sen virvoittavan lähteen tykönä josta te saatte uutta voimaa ristin kuorman alla ettette te niin pian vaipuisi.
Kuka teille on nyt opettanut rististä ilman auttajaa?
Ja sanoo sen raskaaksi vaikka te itse kiellätte itseltänne avun joka ei kyllä koskaan teiltä itseään kieltänyt ole vaan te hänet itse teiltänne ja ette tahdo teitä autettaa!. Ei! Vaan. Eli. Piste siis. En minä jaksa huutaa. Välillä ehkä.
Raamatullisessa synnin määrittelyssä ei mikään laite, esine tai asia ole syntiä! Ktse on enemmänkin siitä miksi joku asia omistetaan, mihin käytetään ja mitä käytöstä seuraa. Jeesus sanoi: Synti on siinä, etteivät usko Minuun! Siis Jeesukseen! Mitä uskminen Jeesukseen sisältää? Rakkaus Häneen ja sen myötä kuuliaisuus sanalle!
Miksi sitten niin moniakin asioita ja esineitä on sanottu synniksi? Siksi, että köyhyyden aikana on parempi askettinen koti, jossa on leipää, kuin kaunis koti leivän puutteessa. On siis haluttu varjella turhuuteen satsaamiselta. On vain keksitty oiva keino sanoa kaikkea synniksi! Se on kuin veden äärellä on sanottu pienille lapsille, ettei kannata mennä veteen, kun näkki tulee ja nappaa. Aikuiset obat tienneet ettei sellaista näkkiä ole olemassa, mutta lapset pelkäävät sitä ha pysyvät rannalla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2334159Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1122624Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit382355Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811426Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1151406- 481169
- 781087
- 59953
- 45936
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58921