Loppuuko vauvakuume koskaan?

Ikuinen kuumeilijako

Hei!
Laitoin tämän viestin tuonne vauvakuumepalstalle ja ajattelin laittaa tännekin, jos niitä kohtalontovereita löytyisi...:)

Onko kenelläkään muulla ikuista vauvakuumetta? Tuntuu ettei tämä varmaan lopu koskaan. Meillä on viisi lasta, 9v, kaksoset 7v, 2v, ja 6kk. Näiden kahden pienemmän jälkeen olen kummallakin kertaa kovasti toitottanut itselleni ja vieraillekin, että nyt riittää, viides ja viimeinen on tulossa...:) Nyt alkaa vauvakuume taas nostaa päätään ja tuntuu, että kyllähän meille vielä yksi voisi tulla. Siis, olenkohan ihan kahjo.
Elämän perusasiat meillä on kunnossa, kummallakin vakituiset työpaikat, iso oma koti ja vahva parisuhde. Mieheni kyllä on nyt sanonut, että eiköhän tämä lapsiperhe-elämä nyt riitä, kasvatetaan näistä lapsista kunnon kansalaisia ja keskitytään johonkin muuhunkin kuin vaipan vaihtoon :)
Mutta ei tämä tunne tästä mihinkään taida mennä. Yllätän itseni pohtimasta milloin olisi järkevää aloittaa uuden vauvan yritys, pohdin ikäeroja toisiin lapsiin, töihinmenoa ja hoitovapaata... Tällaista tämä on aina ollut, ei siis sikäli ole uutta, mutta aika rassaavaa tietenkin, pyörittelen näitä asioita kovastikin päässäni. Olisiko joku kohtalon toveri, jolla on samanlaisia tunteita? Moni varmaan ajattelee, että hulluhan tuo on, kun haluaa noin monta lasta, mutta onhan nämä niin ihania :) Miten olette laittaneet pisteen vauvakuumeilulle? Kun ei tämä päättämisellä tahdo pois mennä. Yritän aina päättää, että ei enää, mutta silti huomaan kerääväni pienet vaatteet edelleen säästöön...

14

4845

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähäri

kouluttaudu lähihoitajaksi ja mee töihin seimeen.
      Ilmiselvästi olet vauvaorientoitunut, viis siitä, että ne kasvaa.
      Seimessä saisit helliä niitä pieniä.
      (itte tykkään leikki-ikäisistä) ;)

• ratamo77

Vauvakuume on tällä kertaa vallannut meidät molemmat äidin kohta 28v. ja isän 32v. Meillä on jo kaksi ihanaa lasta 5v. ja 3v. Ja kohtalaisen vakaat työpaikat, joissa odotetaan jo urakehityksen näkymistä jollain tavalla. Suoraan ei ole kysytty aiommeko "tehdä" lisää lapsia, mutta on annettu ymmärtää, että nyt pitäisi keskittyä uraan. Omaa taloa ei ole vielä hankittu, sukulaiset ovat huolissaan taas siitä. Eipä paljon huvita hehkuttaa että olis ihanaa saada vielä yksi pienokainen...Olen äitinä raivoissani työlleni, joka vie minut pois lasteni luota, vaikka he sosiaalisina tarhassa viihtyvätkin. Silti me unelmoimme yhdessä kolmannesta vauvasta, juttelemme siitä iltaisin vuoteessa salaa ja aiomme valmistautua siihen huolella. Kun esikoinen lähtee kouluun, toivon että olen kotona vastaanottamassa häntä keskimmäisen ja vauvan kanssa. Elämä on tietysti arvoitus ja on elettävä nyt ja yritettävä parhaansa kaiken suhteen. Toivon ennenkaikkea terveyttä koko perheelle. Mutta ainakin nyt vauvakuume tuo parisuhteeseemme hellyyttä ja auttaa meitä selviämään välillä rankastakin arjesta.

• yksi äiti

En aikoinaan suunnitellut hankkivani isoa perhettä, mutta onnellisten sattumien summana olen neljän ihanan lapsen äiti. Neljännen raskauden aikana keskustelimme mieheni kanssa steriliaatiosta, mutta emme tehneet lopullista päätöstä siitä, kummalle se tehdään. Tällä hetkellä ehkäisy toimii, mutta yhteinen sopimus on se, että jos se pettää, siihen ei maailma kaadu. Vauva on tervetullut, jos on tullakseen.

Neljännen lapsen jälkeen mietin pitkään uutta raskautta, järki sanoi ei, mutta mielessä pyöri nimivaihtoehtoja ja vaaleanpunaisia ajatuksia. Töihin meno keskeytti haaveet tehokkaasti, samaten kahden nuorimman perättäiset uhmaiät ja hoitokiukuttelut. Tällä hetkellä olen uupunut jo pelkästä ajatuksesta, että katras kasvaisi.

Onneksi lähisuvussa on vauvoja, ja olen kierrättänyt useimmat vauvantarvikkeet tarvitseville. Vauvanvaatteita hypistellessä tulee mieli haikeaksi, ja olenkin jemmannut rakkaimmat tarvikkeet "muistojen laatikkoon". Vaunut ovat varastossa tilaa viemässä, niistä luopuminen on ehkä lopullinen niitti vauvahaaveille.

Näin jälkeenpäin ajatellen tunnen haikeutta muistellessani vauva-aikoja, aika on kullannut koliikkimuistot. Toisaalta oli mahtava tunne kiikuttaa potta pois vessan lattialta ja ajatella, että ei koskaan enää. Aika aikaa kutakin, tällä hetkellä tuntuu mukavalta reissata ja harrastaa koulu- ja leikki-ikäisten kanssa ilman vauvan mukanaan tuomia rajoituksia.

Itse koen tehneeni oikean ratkaisun. Kun meillä on edelleen "ovi auki" vauvalle, ei minun ole tarvinnut tehdä surutyötä vauvahaaveiden hautaamisesta. Perheeseen hankittu kissa tuo "lohtua tyhjään syliin" toistaiseksi.

Onnea ratkaisuusi, mikä se sitten onkaan. Joku viisas on sanonut: vähän lapsia, vähän iloja/ paljon lapsia, paljon murheita.

• aktivisti

"Perheeseen hankittu kissa tuo "lohtua tyhjään syliin" toistaiseksi."
        Ette kai vain kesäkissaa siitä tee kun ei enää mirri tuo lohtua edes miehellesi?

• yksi äiti
        aktivisti kirjoitti:

"Perheeseen hankittu kissa tuo "lohtua tyhjään syliin" toistaiseksi."
        Ette kai vain kesäkissaa siitä tee kun ei enää mirri tuo lohtua edes miehellesi?

Sanalla "toistaiseksi" ei ole mitään tekemistä kissan kanssa. Luehan vistini tarkemmin, jos sisältö jäi epäselväksi.

Ai niin, kissamme tuli meille jo viime vuonna, edellisessä kodissa sille oli annettu tappotuomio. Jotkut tekevät, toiset vain saarnaavat.

• äippä69

loppuu =).Itselläni nuorimmaisen (6. lapsi) jälkeen tuli yllättävä havainto ; saatoin pitää ystävättäreni vauvaa sylissäni huudahtamatta "voi mä haluan kyllä vielä yhden vauvan!".Enemmänkin ajatus kulki suuntaan "voi kun olet ihana ja suloinen, mutta voi luojan kiitos voin antaa sinut äitisi syliin takaisin kun siltä tuntuu!".
      Vanhempien iällä on varmasti myös osuutta asiaan,kuopuksen synnyttyä olin 30v. ja edellinen lapsi oli täyttänyt jo 5v. joten tuntui jo muutenkin että nuorimmasta tulee "iltatähti".
      Eli kuume loppuu kun on sen aika =).

• äitee +4

se ei lopu mutta järki alkaa voittaa ja ikä rasittaa joten vähän tekee mieli, mutta ei tarpeeksi ollenkaan!!

• Titta86

Eiköhän 5 lapsessa ole jo aika paljo huollettavaa :) kyl se vauvakuume ajallaa varmasti loppuu mutta sitä itse aina olen miettinyt että millasta ois elää suurperheessä.itselläni on 2 sisarusta ja olen keskimmäinen.musta on ihana olla ainoa tyttö ja huomion keskipisteenä :) mut kannattee miettii koska sulla on toi 2v ki aika pieni viel et hänki haluu varmasti huomiota paljon.et kannattee keskittyy niihin mitä sulla nyt on.5 lasta on kuitenki aika iso määrä ja paljon huollettavaa...

• cat70

minulla on ollut vauvakuume vuosikausia. Jo pikkutyttönä 13 v huomasin miten vauvan piteleminen tuntui sisuksissa. Myöhemmin sain kaksi lasta, ekan 24 vuotiaana. En ole koskaan voinut ottaa vierasta lasta syliini, koska kuume iski välittömästi. Jo katseleminen tuntui.

Alkuvuodesta mieheni lapset joutuivat olosuhteiden pakosta muuttamaan luoksemme. Yllätykseni olikin melkoinen, kun seuraavan kerran kun tapasin vauvan. Ei tehnyt yhtään mieli omaa vauvaa, vaan pikemminkin mietiskelin että tollasia kitisijöitäkö ne olivatkin, miten olen tollaisia kestänyt, on se hyvä ettei meille enää tule tollasia..

Luulen, että vauvakuume johtuu vain siitä, että oma lapsikiintiö ei ole vielä täynnä.

• MMM

Jos ei lopu, niin kyllä vaihdevuodet tulevat aikanaan hätiin. Sitten tulee lapsenlapsikuune, jonka hyväksi ei sitten voikaan itse tehdä yhtään mitään.

• Ei enää lapsia

Meidän perheeseemme kuuluu kolme lasta, kaksi tyttöä ja poika. Minun vauvakuumeeni ei ole vieläkään loppu, ja ainakin nyt tuntuu, että ei se ikinä tule loppumaankaan. Mutta lapsia meille ei enää koskaan tule, se on varma! Mieheni kävi sterilisaatiossa heti kolmannen lapsemme syntymän jälkeen. Hän haluaa päästä nauttimaan ajasta, jolloin voimme taas nauttia kahdenkeskisestä ajastakin. Ja toki minäkin sitä kaipaan, sillä emme ehtineet olla kauaa yhdessä ennen esikoisemme syntymää. Ja yksi suuri tekijä, miksi minäkin nöyrryin tyytymään tähän lapsilukuun on se, että uusi raskaus voisi viedä minulta hengen. En uskalla sitä riskeerata, kun nykyiset lapsemme tarvitsevat äitiä...

• mamuli80

En ole ihan samassa tilanteessa kun sä koska mulla on vasta yksi laosi mutta voin hyvin samaistua tilanteeseesi etkä ole ollenkaan hullu. Mulla vauvakuume paheni esikoisen syntymän jälkeen ja nyt tekee kauheesti miel toista (esikoinen 10kk.
      Mulla raskausaika oli aivan ihanaa, synnytys lähes kivuton, lyhyt ja muutenkin maailmani mullistava uskomaton kokemus....tuntuu jo nyt että olen jäänyt koukkuun, vauvat on ihania!
      Olen miettiny et millasta se sitte on ku päättää että ei enää lapsia...tutnuu että se voisi olla aika surullista, että ei enää ikinä saa kokea sitä uuden elämän syntymisen ihanuutta, ja sitä tunnetta kun kantaa rakasta lastaan mahassa...kai siitä on vähän sellanen luopumisen ja menettämisen tunne, näin voisin kuvitella....melko varmasti jossain vaiheessa elämää tulen oleman kanssasi samassa tilanteessa.
      En tainnu yhtään helpottaa sun vauvakuumetta näillä jutuilla :-)
      hyvät jatkot sulle kuitenkin mitä ikinä päätättekin tehdä sen vauvakuumeen suhteen!

• mies 38

...

• nähty on ...

Kun masennus alkaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe