Miten niin suomenkieli vaikeaa?

🤔🥔🐀 siinähän kuitenkin sanat lausutaan niinkuin kirjoitetaan. Muissa kielissä näin ei tapahdu. Kuuntelen juuri joululauluja Vegalta. Siinä haastateltiin vanhaa pappaa, joka oli savustanut itse joulukinkin. Toimittaja kysyi kuinka kauan sitä voi syödä (säilymisen takia). Pappa vastasi, että niin kauan kunnes se loppuu😅 sitten kysyttiin, että mitä lautasella on kinkun lisäksi. Pappa vastasi ääntäen näin "muslooda". Mutta ei hän hiirilaatikkoa aio syödä (hiiri=mus). Ruoka oli tietenkin mosläda eli pottumuussiaatikko.

Hyvää Joulua🎄

8

207

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 😅 Sori nuo kirjoitusvirheet. Nyt on niin nälkä, että näköä haittaa kun aamiainen on vielä syömättä.🥣

• Anonyymi00001

Entä ymmärrätkö mitä mikäkin sana tarkoittaa ja si vielä on hyvä muista että sana lauseessa ei välttämättä tarkoita samaa kuin yksistään ilman lauseyhteyttä eikö vaan suomenkieli olekin yksi maailman kauneimmista kielistä edes suomalaiset itse eivät ymmärrä tiedä tajua kaikkien sanojen merkitystä ja sitä kuinka kirjoituksellakin voidaan antaa ymmärtää muuta kuin mitä tarkoitetaan

• Joissakin kielissä vielä omat nuottinsa. Pitää tietää nouseeko ääni lauseen lopussa vai sanojen keskellä.

Suomessa samalla sanalla voi olla parikin erilaista merkitystä. Esim kuusi tarkoittaen puuta ja kuusi tarkoittaen kuuden numeroa. Suutari voi olla kala, räjähtämätön ammus tai ammatti.

• Kiitos samoin.

No mulla ainakin, kun teen paljon kirjotustöitä. Niin sijamuodot haittaa. Ei aina tiedä mitä tarkoittaa. Tulee vähän fingerporimaisia tekstejä. Mutta onneks enemmän tuolla harrastuskirjottamisen puolella. Inssiteksti on kuitenkin aika yksinkertasta.

Suomen ruotsissa tulee joskus väärinymmärryksiä. Käyttää hassusti esim sanaa semla.

• Kun ei ole aikoihin puhunut kieliä, niin tulee paljon ääntämisvirheitä. Sana muuttuu ihan toiseksi jos jonkun kirjaimen lausuu väärin. Meillä oli kerran umpienglantilainen töissä opettamassa englantia. Puhuin hänelle jostakin käymästäni kurssista. Samassa kun se väärin lausuttu sana lipsahti suustani tunsin vajoavani maan alle. En lähtenyt korjaamaan, kun toivoin etteivät työkaverit olisi huomanneet asiaa. Eikä kurssin opettajakaan korjannut vaikka on iso ero puhuuko kurssista vai kirouksesta. Oli senverran kohtelias tyyppi.

Kirjoittaessa on aikaa paremmin miettiä kielioppia.

• Anonyymi00002

Lontoo on kyllä ihan hullu kieli, mikä hemmeti the ja a ym.

• Kun olisikin pelkkä a mutta kun on an vielä lisänä. Ruotsinkielessä on vähän saman tapaista. Onneksi nykyaikana ei välttämättä tarvitse osata kieliä. Nyt saa vaikka älykännykällä käännettyä tekstin haluamalleen kielelle. Tuttavalla käyneet siivoojat heittäytyivät kielitaidottomaksi. Tuttavarouva sai asiansa toimitettua, kun otti kännykän kääntäjän käyttöön.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi yritti murhata mopopojan

Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti
      Maailman menoa
      705
      3040
    2. Käviskö tällainen suhde

Tutustutaan, fyysistä kontaktia, mutta ensijaisesti tarkoituksena ei ole aloittaa mitään virallista tai rikkoa mitään? E
      Ikävä
      71
      933
    3. Raiskausyritys

Eilen laajallakankaalla lenkkipolulla.
      Kajaani
      42
      807
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä

huomiota kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      752
    5. Niin kauan tätä

Onko vuotesi menneet hukkaan
      Ikävä
      88
      637
    6. Olen pahoillani

Olen mokannut pahasti ja pilannut sinun ja monen muun ihmisen maineen. Anteeksi. Muutan toiselle paikkakunnalle. Hyvästi
      Ikävä
      43
      535
    7. Poutalan onnettomuus

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-mika-poutala-vakavassa-onnettomuudessa/9375980 Kumma kun jutussa ei manit
      Maailman menoa
      47
      514
    8. Harvinaisin persoonallisuustyyppi

Vihdoin löytyi selitys sille mitä olen. En olisi uskonut että löytyisi. Signs You Are the Rarest Personality Type o
      Sinkut
      80
      465
    9. Missä on Sofia Virta? Loistaa poissaolollaan Erikoisjoukot uudelta kaudelta

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta pääsi otsikoihin, kun tieto hänen osallistumisestaan Erikoisjoukot-k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      456
    10. Taisin vihdoin saada sinut ulos luuristani stalkkeri

Et selvästikään ole niin pätevä kuin luulet. Tai minä niin huono.
      Ikävä
      82
      451
    Aihe