Miten niin suomenkieli vaikeaa?

🤔🥔🐀 siinähän kuitenkin sanat lausutaan niinkuin kirjoitetaan. Muissa kielissä näin ei tapahdu. Kuuntelen juuri joululauluja Vegalta. Siinä haastateltiin vanhaa pappaa, joka oli savustanut itse joulukinkin. Toimittaja kysyi kuinka kauan sitä voi syödä (säilymisen takia). Pappa vastasi, että niin kauan kunnes se loppuu😅 sitten kysyttiin, että mitä lautasella on kinkun lisäksi. Pappa vastasi ääntäen näin "muslooda". Mutta ei hän hiirilaatikkoa aio syödä (hiiri=mus). Ruoka oli tietenkin mosläda eli pottumuussiaatikko.

Hyvää Joulua🎄

8

209

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 😅 Sori nuo kirjoitusvirheet. Nyt on niin nälkä, että näköä haittaa kun aamiainen on vielä syömättä.🥣

• Anonyymi00001

Entä ymmärrätkö mitä mikäkin sana tarkoittaa ja si vielä on hyvä muista että sana lauseessa ei välttämättä tarkoita samaa kuin yksistään ilman lauseyhteyttä eikö vaan suomenkieli olekin yksi maailman kauneimmista kielistä edes suomalaiset itse eivät ymmärrä tiedä tajua kaikkien sanojen merkitystä ja sitä kuinka kirjoituksellakin voidaan antaa ymmärtää muuta kuin mitä tarkoitetaan

• Joissakin kielissä vielä omat nuottinsa. Pitää tietää nouseeko ääni lauseen lopussa vai sanojen keskellä.

Suomessa samalla sanalla voi olla parikin erilaista merkitystä. Esim kuusi tarkoittaen puuta ja kuusi tarkoittaen kuuden numeroa. Suutari voi olla kala, räjähtämätön ammus tai ammatti.

• Kiitos samoin.

No mulla ainakin, kun teen paljon kirjotustöitä. Niin sijamuodot haittaa. Ei aina tiedä mitä tarkoittaa. Tulee vähän fingerporimaisia tekstejä. Mutta onneks enemmän tuolla harrastuskirjottamisen puolella. Inssiteksti on kuitenkin aika yksinkertasta.

Suomen ruotsissa tulee joskus väärinymmärryksiä. Käyttää hassusti esim sanaa semla.

• Kun ei ole aikoihin puhunut kieliä, niin tulee paljon ääntämisvirheitä. Sana muuttuu ihan toiseksi jos jonkun kirjaimen lausuu väärin. Meillä oli kerran umpienglantilainen töissä opettamassa englantia. Puhuin hänelle jostakin käymästäni kurssista. Samassa kun se väärin lausuttu sana lipsahti suustani tunsin vajoavani maan alle. En lähtenyt korjaamaan, kun toivoin etteivät työkaverit olisi huomanneet asiaa. Eikä kurssin opettajakaan korjannut vaikka on iso ero puhuuko kurssista vai kirouksesta. Oli senverran kohtelias tyyppi.

Kirjoittaessa on aikaa paremmin miettiä kielioppia.

• Anonyymi00002

Lontoo on kyllä ihan hullu kieli, mikä hemmeti the ja a ym.

• Kun olisikin pelkkä a mutta kun on an vielä lisänä. Ruotsinkielessä on vähän saman tapaista. Onneksi nykyaikana ei välttämättä tarvitse osata kieliä. Nyt saa vaikka älykännykällä käännettyä tekstin haluamalleen kielelle. Tuttavalla käyneet siivoojat heittäytyivät kielitaidottomaksi. Tuttavarouva sai asiansa toimitettua, kun otti kännykän kääntäjän käyttöön.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      61
      1630
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      28
      1245
    3. 85
      1098
    4. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      42
      907
    5. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      67
      845
    6. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      92
      814
    7. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      15
      789
    8. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      735
    9. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      735
    10. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      116
      701
    11. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      649
    12. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      632
    13. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      625
    14. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      76
      603
    15. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      601
    16. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      580
    17. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      566
    18. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      558
    19. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      25
      551
    20. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      19
      512
    Aihe