lapsiveden menosta

pinie

Ekakertalaisena synnytystä odottelen ja mieltä askarruttaa seuraava asia..
Tuleeko se vesi sitten ihan paineella lorahtamalla? Voiko sen tuntea etukäteen, että vois keretä vaikka vessaan ennenkuin vedet holahtaa?
Ja kuinka paljon sitä kerralla tulee?

Kiitos vastauksista etukäteen!

13

6686

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä3

vaan puhkaistaan kalvo synnärillä. Ja jos lapsivesi lorahtaa kotona tai muualla, ei sitä voi olla huomaamatta. Ja vessaan harva ehtii. Se on kuitenkin luonnollista joten älä etukäteen murehdi.

• poika 02/05

itselläni synnytys alkoi lapsiveden menolla...oltiin vielä kaupungilla ostoksilla on ensimmäiset "lirahdukset" tulivat...ei siinä sitten muuta kuin autoon ja kun kotiin päästiin niin oli jo housut polvia myöten aivan litimärät...eli mulla ensin tuli vain vähän ja sitten hulahti isompia määriä...mutta turha sitä on jännittää tai muutenkaan ajatella...menee miten menee...kävin sitten kotona vielä suihkussa ja sitten lähdettiin sairaalaan odottelemaan supistusten alkua...ja seuraavana aaumuna klo04.00 poika oli maailmassa...

onnea odotukseen...

• mulla..

Perjantai-iltana epäilin vesien menoa (synnytys 5 vkoa sitten) ja eikun nukkumaan ja 03.00 heräsin kun alkkarit märät ja hieman lakanalla. Menin suihkuun ja herätin sitten vasta miehen että nyt sitä sit lähdetään. Lapsivettä tihkui ajoittain laitoksellakin ja supistukset alkoi la 16.00, nii ja vauva syntyi vasta su aamuna...

• eve

Mulla puhkaistiin kalvot synnytyksen nopeuttamiseksi (oltiin menty supistusten takia jo sairaalaan). Lapsivettä tuli joka supistuksella hulahtamalla ainakin tunnin ajan! Ja supistuksia oli siis tossa vaiheessa parin minsan välein jo. Siis tuntui että vettä tuli ämpärikaupalla :) Kätilökin sanoi, että jopas sitä on paljon. Mutta kyllä siis varmaan aina tulee aika paljon. Huomaamatta ei voi jäädä :)

Mut tuskin se koskaan kerralla tulee, uimasille et siis joudu :) :) Ja ekan hulahduksen jälkeen voi toki mennä vessaan tms. mut fiksumpaa on varmaan napata pyyhe tai vastaava ja ruveta pikkuhiljaa puuhaamaan itseään hospitaaliin.

• äityli-04

mulla kun alko synnytys ni se meni sillain että ensin tuli kaksi supistusta n.3 min. välein ja sitten hulvahti lapsivedet supistuksen aikana. sitten meni noin 7 min. ja tyttö oli rinnallani omassa sängyssäni kotona! eli mulla oli oikea pikasynnytys..äitini soitti ambulanssin kun huusin että nyt meni lapsivedet ja kun amppari tuli 7 minuutin päästä soitosta niin tyttö kerkesi jo syntyä, eli äitini (myyjä) sai kokeilla myös kätilön ammattia!

• avitettu
        äityli-04 kirjoitti:

mulla kun alko synnytys ni se meni sillain että ensin tuli kaksi supistusta n.3 min. välein ja sitten hulvahti lapsivedet supistuksen aikana. sitten meni noin 7 min. ja tyttö oli rinnallani omassa sängyssäni kotona! eli mulla oli oikea pikasynnytys..äitini soitti ambulanssin kun huusin että nyt meni lapsivedet ja kun amppari tuli 7 minuutin päästä soitosta niin tyttö kerkesi jo syntyä, eli äitini (myyjä) sai kokeilla myös kätilön ammattia!

Joka synnyttäjän pelko, ettei ehdi laitokselle:) Vaikka varmasti aika ainutlaatuinen ja äit-tytärsuhdetta lujittava kokemus.

• avitettu

Mulla meni kummallakin kerralla niin, että ensin"lorahti"vähän vesiä, sen verran kuitenkin että tiesi mitä on, mutta sitten jouduttiin parin pv päästä puhkasemaan kalvot että loputkin tuli ja synnytys käynnistyisi kunnolla. Kyllä sen erottaa kuitenkin, onko pissat vai vedet:)

• ven

Mua kiinnostaa kanssa tämä juttu, koska mun synnytys ei alkanut vesien menolla vaan kalvot puhkaistiin jossakin vaiheessa kesken synnytystä, muistaakseni avutumisvaihe oli jo loppusuoralla. Olen miettinyt, huomaako sen sitten varmasti, jos lapsivettä alkaa lorahdella vai voiko sitä tulla niin hiljakseen, ettei koko asiaa edes tajua pitkään aikaan? Olen raskaana vk 31 2.

• äitee 05

Kyllä varmasti huomaat. Itsellä oli sama pelko, että ei huomaa jos vedet menee, mutta nyt voin sen kokeneena sanoa että kyllä sen huomaa. Mulla ei ollut aamulla herätessä yhtään supistuksia (eikä ollut yölläkään ollut mikä oli minulle uusi ilmiö loppuraskaudesta), mutta vedet meni puoli tuntia heräämisen jälkeen. Loikoilin vielä sängyllä ja yht äkkiä oli reiden välissä märkää ja ennen kun kerkisin tajuta mistä kyse kun laskettuun aikaan oli vielä pari viikkoa niin lorahti uudelleen ja tällä kertaa reilummin. Siitä ylös noustessa tuli lisää ja sitä jatkui muutamia tunteja vielä sairaalaan päästyäkin. Supistuksen käynnistyivät vasta vartti ensimmäisestä lorauksesta lapsivettä. Että kyllä varmasti tiedät koska on kyse lapsivedestä. Ja sairaalassa muuten sanoivat että lapsivettä tulee koko ajan lisää että vauva ei ole "kuivassa" vaikka vettä tulisi runsaamminkin.

• kohta kahden äiti
        äitee 05 kirjoitti:

Kyllä varmasti huomaat. Itsellä oli sama pelko, että ei huomaa jos vedet menee, mutta nyt voin sen kokeneena sanoa että kyllä sen huomaa. Mulla ei ollut aamulla herätessä yhtään supistuksia (eikä ollut yölläkään ollut mikä oli minulle uusi ilmiö loppuraskaudesta), mutta vedet meni puoli tuntia heräämisen jälkeen. Loikoilin vielä sängyllä ja yht äkkiä oli reiden välissä märkää ja ennen kun kerkisin tajuta mistä kyse kun laskettuun aikaan oli vielä pari viikkoa niin lorahti uudelleen ja tällä kertaa reilummin. Siitä ylös noustessa tuli lisää ja sitä jatkui muutamia tunteja vielä sairaalaan päästyäkin. Supistuksen käynnistyivät vasta vartti ensimmäisestä lorauksesta lapsivettä. Että kyllä varmasti tiedät koska on kyse lapsivedestä. Ja sairaalassa muuten sanoivat että lapsivettä tulee koko ajan lisää että vauva ei ole "kuivassa" vaikka vettä tulisi runsaamminkin.

Esikoisen kohdalla lapsiveden meno oli vähän mysteeri..aamulla kävin pissillä ja pytyltä noustessa tuntui niin kuin olisi tullut vielä jotain pönttöön. Ajattelin sen olevan lapsivettä, koska LA oli jo niin lähellä (muutamia päiviä). En uskonut sen olevan pissiäkään, koska olin huolehtinut lantionpohjan lihasten jumpasta. Samoin tuli hieman verensekaista limaista vuotoa. Soitin synnärille ja sanoivat ettei se voinut olla lapsivettä, että liikkeelle vaan..no, samana päivänä piti lähteä synnärille supistusten takia ja aamulla oli vauva kainalossa. Ja koko päivänä tai synnärillä ei tullut lapsivettä kätilöiden ihmettelystä huolimatta!

• kylläkyllä

Itelläkin jouduttu lopulta puhkasee ne kalvot kummallakin kerralla. Lapsivesiä oli tullut jo reilusti mutta synnytys jäi"jumittamaa"mihin auttoi kummasti se "loppukalvojen" puhkaisu.

Ekan lapsen aikana kävi niin että kesken kauppareissun alkoi liruttamaan ja sen kyllä todellakin tunnisti lasivedeksi eikä tullut mieleenkään epäillä kumpaaa on, sitä vai pissaa. Myöhemmin yöllä sitten hulahti oikein kunnolla sänkyyn pitkäkseen mentäessä. Toisen kanssa kävi samoin. Ensin lirahteli ja sitten hulahti lammikko.

• carin

Mulla alkoi synnytys supisteluilla ja vasta synnytyssalissa meni vedet. Mut ne menikin sitten kerralla kaikki, ilman mitään ennakkovaroitusta. Koko sänky lainehti ja täyty vaihtaa vaatteetkin. En olisi kerinnyt vessaan tai muutenkaan varautumaan. Mutta yksilöllistä toki kaikki on.

• vauhdilla

Makoilin sängyllä ja yhtäkkiä tuntui, että nyt tulee jotain. Juoksin kylppäriin ja sitä valui pitkin koipia ja runsaasti. Tästä hetkestä meni 57h ennen kuin lapsi syntyi (monien ammattitahojen mukaan sairaalassa tekivät väärin, kun pitkittivät näin paljon).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2132
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1999
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      975
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      828
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      760
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe