Vertaistukea

Anonyymi-ap

Sain skitsofrenia diagnoosin noin 20 vuotta sitten. Nykyään olen kohtalaisen hyvinvoiva; terapia, lääkkeet, elämäntavat. Välillä on ollut sairaalajaksoja oireiden hallitessa liikaa. Mitä haluan sanoa on, että keskity hyvinvointiin; liiku, ulkoile, mene ihmisten pariin, harrasta. Älä jää kiinni oireisiin. Yritä opetella oireiden ja elämänhallintaa. Diagnoosi ei ole ainoa puoli sinussa, on myös terveitä puolia, yritä vahvistaa niitä. Ryyppääminen ja paneskelu ei tee sinusta sen aikuisempaa. Tätä sairautta ei kyetä täysin ymmärtämään ja selittämään ja sitä on pelätty , demonisoitu ja välillä meidät halutan nähdä lapsen kaltaisina. Joskus tuntuu, että sitä psykoedukaatiota tarvitsisi enemmänkin ympäristö. Riittävän tuen ja turvallisen ympäristön avulla tämän kanssa kykenee elämään. Ja lopuksi, kukaan ihminen ei ole täysin terve ja psykoosiriski on olemassa kaikilla ihmisillä. Toivotan kovasti jaksamista kaikille ja kuntoutumista omaksi , ihanan epätäydelliseksi itseksi.

30

447

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Et saa täältä vertaistukea lähde vetämään luuset

• Anonyymi00002

Siis luuseri piti sanoa

• Anonyymi00003

Sinulle on siis tullut skitsofrenia vaikka sulla on ollut hyvä lapsuus ja nuoruus ja sulla on ollut terveelliset elämäntavat ja silti sulle tuli skitsofrenia?

• Anonyymi00008

Siinä esimerkkiä muille lifestyle mänteille

• Anonyymi00004

Typerä aloitus ilmiannettu

• Anonyymi00007

Mitähön typerää tuossa oli?

• Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Mitähön typerää tuossa oli?

Se että hän ei kannusta syömään lääkkeitä

• Anonyymi00013
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Se että hän ei kannusta syömään lääkkeitä

Lukeehan siinä lääkkeet!

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Lukeehan siinä lääkkeet!

Elämäntavat on turhia

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Elämäntavat on turhia

No ei todellakaan ole turhia. Itse ainakin puhun hoitajan kanssa aina terveellisistä elämäntavoista.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00015 kirjoitti:

No ei todellakaan ole turhia. Itse ainakin puhun hoitajan kanssa aina terveellisistä elämäntavoista.

Hoitajasi on väärässä

• Anonyymi00022
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Hoitajasi on väärässä

Miten terveelliset elämäntavat voi olla pahasta kenellekään? Oli sitten mikä sairaus tahansa? Pitäisikö vain maata, syödä roskaa, ryypätä ja polttaa? Sillähän sitä tulee terveeksi....

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Miten terveelliset elämäntavat voi olla pahasta kenellekään? Oli sitten mikä sairaus tahansa? Pitäisikö vain maata, syödä roskaa, ryypätä ja polttaa? Sillähän sitä tulee terveeksi....

Mä en saa liikuntaa! Teidän syytä

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Mä en saa liikuntaa! Teidän syytä

Minä lääke lisää jaksamista että jaksaa lähteä ulos?

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Minä lääke lisää jaksamista että jaksaa lähteä ulos?

Voxra

• Anonyymi00006

Liikunta ei auta kun et pääse ulkoilemaan. Nukkuminen ei auta kun ei nukahda

• Anonyymi00010

Aloittaja on mongoloidi

• Anonyymi00011

Mene mielisairaalaan aloittaja

• Anonyymi00020

Korkea kuume

• Anonyymi00012

Ap on roskaa

• Anonyymi00016

Onko sulla paha olla?

• Anonyymi00021

Vaikka mä miten pakotan itseni en pääse ylös sängystä!

• Anonyymi00026

Lisää kommentteja!

• Anonyymi00027

Mä kostan tänne kaiken pahan mitä olen kokenut tänä vuonna.

• Anonyymi00028

Aikalailla joo pätee muuhunkin

• Anonyymi00029

Diagnoosi kyll leimaa aika vahvasti

• Anonyymi00031

Jonkunhan se täytyy sekin rooli kantaa, muut voivat epätietoisuudessaan luulla olevansa normaaleja. Helpottaa heidän elämäänsä.

• Anonyymi00030

Aivot, jolla oletettu sairaus siis esiintyy, koordinoivat liikkumista ja motoriikkaa. Niinpä vaikutus voi olla myös päinvastainen. Treenaamalla ja liikkumalla parannat aivojen toimintakykyä.

• Anonyymi00032

aloittaja sanoi että kaikilla on psykoosin riski, kun on terveelliset elämäntavat niin voi tulla psykoosi ja siitä voi parantua syömällä vieläkin terveellisemmin ja liikkumalla vielä enemmän.

• Anonyymi00033

Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä yritin sanoa, että terveellisillä elämäntavoilla mm. Voi saada parempaa elämänlaatua. Ei se alttius psykoosiin niin harvinaista ole. Esim. Sotapsykoosit, päihteet. Mutta nyt menee jaaritteluksi. Psykoosi on oire. Vakavasta sairaudestahan on kyse ja Jokaisella yksilöllinen.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      123
      7084
    2. Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?

Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam
      Maailman menoa
      64
      4836
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      74
      3764
    4. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      27
      2884
    5. Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?

Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni
      Maailman menoa
      38
      2538
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      24
      1957
    7. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      209
      1485
    8. Martinan prinsessahäät peruuntui

Seiska uutisoi Kauneus ja Terveyslehden artikkeliin perustuen mihin nämä häät kosahti.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      319
      1274
    9. Vakavasti psyykkisesti sairas on pakkohoidossa - Ja asuu silti kotona

Miten käy, kun vakavasti psyykkisesti sairas "hoidetaan" kotona? Norjassa psyykkisesti sairaiden vuodepaikkojen määrä on
      42
      1085
    10. Nainen, kaiken aikaa olin yläpuolella

Ja olen edelleen kaiken yläpuolella. Ja niin on aina oleva. :/
      Ikävä
      162
      931
    Aihe