Vertaistukea

Anonyymi-ap

Sain skitsofrenia diagnoosin noin 20 vuotta sitten. Nykyään olen kohtalaisen hyvinvoiva; terapia, lääkkeet, elämäntavat. Välillä on ollut sairaalajaksoja oireiden hallitessa liikaa. Mitä haluan sanoa on, että keskity hyvinvointiin; liiku, ulkoile, mene ihmisten pariin, harrasta. Älä jää kiinni oireisiin. Yritä opetella oireiden ja elämänhallintaa. Diagnoosi ei ole ainoa puoli sinussa, on myös terveitä puolia, yritä vahvistaa niitä. Ryyppääminen ja paneskelu ei tee sinusta sen aikuisempaa. Tätä sairautta ei kyetä täysin ymmärtämään ja selittämään ja sitä on pelätty , demonisoitu ja välillä meidät halutan nähdä lapsen kaltaisina. Joskus tuntuu, että sitä psykoedukaatiota tarvitsisi enemmänkin ympäristö. Riittävän tuen ja turvallisen ympäristön avulla tämän kanssa kykenee elämään. Ja lopuksi, kukaan ihminen ei ole täysin terve ja psykoosiriski on olemassa kaikilla ihmisillä. Toivotan kovasti jaksamista kaikille ja kuntoutumista omaksi , ihanan epätäydelliseksi itseksi.

31

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Et saa täältä vertaistukea lähde vetämään luuset

• Anonyymi00002
      UUSI

Siis luuseri piti sanoa

• Anonyymi00003
      UUSI

Sinulle on siis tullut skitsofrenia vaikka sulla on ollut hyvä lapsuus ja nuoruus ja sulla on ollut terveelliset elämäntavat ja silti sulle tuli skitsofrenia?

• Anonyymi00008
        UUSI

Siinä esimerkkiä muille lifestyle mänteille

• Anonyymi00004
      UUSI

Typerä aloitus ilmiannettu

• Anonyymi00007
        UUSI

Mitähön typerää tuossa oli?

• Anonyymi00009
        UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Mitähön typerää tuossa oli?

Se että hän ei kannusta syömään lääkkeitä

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Se että hän ei kannusta syömään lääkkeitä

Lukeehan siinä lääkkeet!

• Anonyymi00014
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Lukeehan siinä lääkkeet!

Elämäntavat on turhia

• Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Elämäntavat on turhia

No ei todellakaan ole turhia. Itse ainakin puhun hoitajan kanssa aina terveellisistä elämäntavoista.

• Anonyymi00018
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

No ei todellakaan ole turhia. Itse ainakin puhun hoitajan kanssa aina terveellisistä elämäntavoista.

Hoitajasi on väärässä

• Anonyymi00022
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Hoitajasi on väärässä

Miten terveelliset elämäntavat voi olla pahasta kenellekään? Oli sitten mikä sairaus tahansa? Pitäisikö vain maata, syödä roskaa, ryypätä ja polttaa? Sillähän sitä tulee terveeksi....

• Anonyymi00023
        UUSI
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Miten terveelliset elämäntavat voi olla pahasta kenellekään? Oli sitten mikä sairaus tahansa? Pitäisikö vain maata, syödä roskaa, ryypätä ja polttaa? Sillähän sitä tulee terveeksi....

Mä en saa liikuntaa! Teidän syytä

• Anonyymi00024
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Mä en saa liikuntaa! Teidän syytä

Minä lääke lisää jaksamista että jaksaa lähteä ulos?

• Anonyymi00025
        UUSI
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Minä lääke lisää jaksamista että jaksaa lähteä ulos?

Voxra

• Anonyymi00005
      UUSI

Ääliö skitsofrenia on vakavin mielisairaus mitä voi olla ja sä tulet tyrkyttämään luomu hoitoa.

• Anonyymi00006
      UUSI

Liikunta ei auta kun et pääse ulkoilemaan. Nukkuminen ei auta kun ei nukahda

• Anonyymi00010
      UUSI

Aloittaja on mongoloidi

• Anonyymi00011
      UUSI

Mene mielisairaalaan aloittaja

• Anonyymi00020
        UUSI

Korkea kuume

• Anonyymi00012
      UUSI

Ap on roskaa

• Anonyymi00016
        UUSI

Onko sulla paha olla?

• Anonyymi00021
      UUSI

Vaikka mä miten pakotan itseni en pääse ylös sängystä!

• Anonyymi00026
      UUSI

Lisää kommentteja!

• Anonyymi00027
      UUSI

Mä kostan tänne kaiken pahan mitä olen kokenut tänä vuonna.

• Anonyymi00028
      UUSI

Aikalailla joo pätee muuhunkin

• Anonyymi00029
      UUSI

Diagnoosi kyll leimaa aika vahvasti

• Anonyymi00031
        UUSI

Jonkunhan se täytyy sekin rooli kantaa, muut voivat epätietoisuudessaan luulla olevansa normaaleja. Helpottaa heidän elämäänsä.

• Anonyymi00030
      UUSI

Aivot, jolla oletettu sairaus siis esiintyy, koordinoivat liikkumista ja motoriikkaa. Niinpä vaikutus voi olla myös päinvastainen. Treenaamalla ja liikkumalla parannat aivojen toimintakykyä.

• Anonyymi00032
        UUSI

aloittaja sanoi että kaikilla on psykoosin riski, kun on terveelliset elämäntavat niin voi tulla psykoosi ja siitä voi parantua syömällä vieläkin terveellisemmin ja liikkumalla vielä enemmän.

• Anonyymi00033
      UUSI

Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä yritin sanoa, että terveellisillä elämäntavoilla mm. Voi saada parempaa elämänlaatua. Ei se alttius psykoosiin niin harvinaista ole. Esim. Sotapsykoosit, päihteet. Mutta nyt menee jaaritteluksi. Psykoosi on oire. Vakavasta sairaudestahan on kyse ja Jokaisella yksilöllinen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      256
      4382
    2. Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin

Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän
      Maailman menoa
      48
      2567
    3. Onko 65-vuotias liian vanha lähtemään rintamalle?

Suomessa reserviläisikä nousee ensi vuoden alusta 65 ikävuoteen. Jatkossa asevelvollinen kuuluu reserviin sen vuoden lop
      Maailman menoa
      557
      2336
    4. Oho, köyhyys väheni Marinin hallituskaudella

👋💥🤕 Tuonkin Marinin hallitus sössi --- Vuosien 2019–2023 sosiaaliturva- ja verotusperusteiden muutokset suhteessa h
      Maailman menoa
      61
      2149
    5. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      43
      1850
    6. Kohuotsikoihin nousseet Aku Hirviniemi ja Mikko Leppilampi jouluna tv:ssä!

Täydellinen joulu -leffassa on iso kaarti suomalaisia näyttelijöitä. Mukana mm. Elena Leeve, Antti Luusuaniemi sekä koh
      Kotimainen elokuva
      42
      1771
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      108
      1735
    8. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      3
      1591
    9. Ex-Puoli seitsemän juontaja Anniina Valtonen yllättää - Uudessa roolissa tv:ssä!

Monen suosikki Anniina Valtonen tv:ssä! Valtonen on tuttu Ylen meteorologina, mutta hän juonsi myös Puoli seiskaa. Nyt A
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1411
    10. Mitä metsaman tuottaa

Törkypuhetta, ahdistusta, pahaa mieltä, riitaa, eripuraa, köyhien menestymättömien ja maattomien kurjien vähättelyä. Sit
      Tuusniemi
      128
      1237
    Aihe