Sain skitsofrenia diagnoosin noin 20 vuotta sitten. Nykyään olen kohtalaisen hyvinvoiva; terapia, lääkkeet, elämäntavat. Välillä on ollut sairaalajaksoja oireiden hallitessa liikaa. Mitä haluan sanoa on, että keskity hyvinvointiin; liiku, ulkoile, mene ihmisten pariin, harrasta. Älä jää kiinni oireisiin. Yritä opetella oireiden ja elämänhallintaa. Diagnoosi ei ole ainoa puoli sinussa, on myös terveitä puolia, yritä vahvistaa niitä. Ryyppääminen ja paneskelu ei tee sinusta sen aikuisempaa. Tätä sairautta ei kyetä täysin ymmärtämään ja selittämään ja sitä on pelätty , demonisoitu ja välillä meidät halutan nähdä lapsen kaltaisina. Joskus tuntuu, että sitä psykoedukaatiota tarvitsisi enemmänkin ympäristö. Riittävän tuen ja turvallisen ympäristön avulla tämän kanssa kykenee elämään. Ja lopuksi, kukaan ihminen ei ole täysin terve ja psykoosiriski on olemassa kaikilla ihmisillä. Toivotan kovasti jaksamista kaikille ja kuntoutumista omaksi , ihanan epätäydelliseksi itseksi.
Vertaistukea
30
447
Vastaukset
- Anonyymi00001
Et saa täältä vertaistukea lähde vetämään luuset
- Anonyymi00002
Siis luuseri piti sanoa
- Anonyymi00003
Sinulle on siis tullut skitsofrenia vaikka sulla on ollut hyvä lapsuus ja nuoruus ja sulla on ollut terveelliset elämäntavat ja silti sulle tuli skitsofrenia?
- Anonyymi00008
Siinä esimerkkiä muille lifestyle mänteille
- Anonyymi00004
Typerä aloitus ilmiannettu
- Anonyymi00007
Mitähön typerää tuossa oli?
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Mitähön typerää tuossa oli?
Se että hän ei kannusta syömään lääkkeitä
- Anonyymi00013
Anonyymi00009 kirjoitti:
Se että hän ei kannusta syömään lääkkeitä
Lukeehan siinä lääkkeet!
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Lukeehan siinä lääkkeet!
Elämäntavat on turhia
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Elämäntavat on turhia
No ei todellakaan ole turhia. Itse ainakin puhun hoitajan kanssa aina terveellisistä elämäntavoista.
- Anonyymi00018
Anonyymi00015 kirjoitti:
No ei todellakaan ole turhia. Itse ainakin puhun hoitajan kanssa aina terveellisistä elämäntavoista.
Hoitajasi on väärässä
- Anonyymi00022
Anonyymi00018 kirjoitti:
Hoitajasi on väärässä
Miten terveelliset elämäntavat voi olla pahasta kenellekään? Oli sitten mikä sairaus tahansa? Pitäisikö vain maata, syödä roskaa, ryypätä ja polttaa? Sillähän sitä tulee terveeksi....
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Miten terveelliset elämäntavat voi olla pahasta kenellekään? Oli sitten mikä sairaus tahansa? Pitäisikö vain maata, syödä roskaa, ryypätä ja polttaa? Sillähän sitä tulee terveeksi....
Mä en saa liikuntaa! Teidän syytä
- Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Mä en saa liikuntaa! Teidän syytä
Minä lääke lisää jaksamista että jaksaa lähteä ulos?
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Minä lääke lisää jaksamista että jaksaa lähteä ulos?
Voxra
- Anonyymi00006
Liikunta ei auta kun et pääse ulkoilemaan. Nukkuminen ei auta kun ei nukahda
- Anonyymi00010
Aloittaja on mongoloidi
- Anonyymi00011
Mene mielisairaalaan aloittaja
- Anonyymi00020
Korkea kuume
- Anonyymi00012
Ap on roskaa
- Anonyymi00016
Onko sulla paha olla?
- Anonyymi00021
Vaikka mä miten pakotan itseni en pääse ylös sängystä!
- Anonyymi00026
Lisää kommentteja!
- Anonyymi00027
Mä kostan tänne kaiken pahan mitä olen kokenut tänä vuonna.
- Anonyymi00028
Aikalailla joo pätee muuhunkin
- Anonyymi00029
Diagnoosi kyll leimaa aika vahvasti
- Anonyymi00031
Jonkunhan se täytyy sekin rooli kantaa, muut voivat epätietoisuudessaan luulla olevansa normaaleja. Helpottaa heidän elämäänsä.
- Anonyymi00030
Aivot, jolla oletettu sairaus siis esiintyy, koordinoivat liikkumista ja motoriikkaa. Niinpä vaikutus voi olla myös päinvastainen. Treenaamalla ja liikkumalla parannat aivojen toimintakykyä.
- Anonyymi00032
aloittaja sanoi että kaikilla on psykoosin riski, kun on terveelliset elämäntavat niin voi tulla psykoosi ja siitä voi parantua syömällä vieläkin terveellisemmin ja liikkumalla vielä enemmän.
- Anonyymi00033
Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä yritin sanoa, että terveellisillä elämäntavoilla mm. Voi saada parempaa elämänlaatua. Ei se alttius psykoosiin niin harvinaista ole. Esim. Sotapsykoosit, päihteet. Mutta nyt menee jaaritteluksi. Psykoosi on oire. Vakavasta sairaudestahan on kyse ja Jokaisella yksilöllinen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen1237084Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?
Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam644836Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa
Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk743764Sinä olet minun forEver
Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,272884Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?
Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni382538Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?
Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t241957Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan
Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei2091485Martinan prinsessahäät peruuntui
Seiska uutisoi Kauneus ja Terveyslehden artikkeliin perustuen mihin nämä häät kosahti.3191274Vakavasti psyykkisesti sairas on pakkohoidossa - Ja asuu silti kotona
Miten käy, kun vakavasti psyykkisesti sairas "hoidetaan" kotona? Norjassa psyykkisesti sairaiden vuodepaikkojen määrä on421085Nainen, kaiken aikaa olin yläpuolella
Ja olen edelleen kaiken yläpuolella. Ja niin on aina oleva. :/162931