Jatkanpa muistelua v 2004 tapaninpäivästä.
Tapaniaamuna olin pyykkituvan puolella alakerrassa ja tyhjentelin
matkalaukkujani Sri Lanka-matkan jälkeen. Olin tullut kotiin edel-
lisenä yönä.
Yks´kaks huutaa poikani yläkerrasta että siellä Sri Lankalla on ta-
pahtunut kauheita, aivan niillä seuduilla missä olit, kaikki menee veden
mukana. Huutelin takaisin, että joo, siellä on ne monsuunisateet kau-heita. Mutta poika vastaa, että tämä ei ole minkään monsuunin aiheut-tama, vaan tsunami. Junanvaunutkin menevät kuin lelut vedessä. Tule
katsomaan!
Minä syöksyin yläkertaan ja näky oli todella kauhea!
Kyllä siinä ehti ajatella, mitä olisi tapahtunut, jos olisimme jääneet
uudenvuoden yli ja huoneemme olivat n 20 metriä rantaviivasta. Minun
huoneeni oli toisessa kerroksessa. Sellainen jättiaalto olisi lyönyt valtavan ikkunan sisään. Ei siinä olisi ehtinyt pakata laukkujaan ja poistua hyvässä järjestyksessä.
Toinen vastaava kauhuyö oli 10 vuotta aikaisemmin, kun olin hakenut
vanhempani Suomesta ja tapasimme merellä Estonian, joka oli menossa
Tallinnaan viimeisen kerran. Tuntui että laivojen kyljet olisivat voineet
sattua toisiinsa, niin ahtaassa paikassa ohitimme Estonian.
Äiti ihmetteli laivan kokoa kun isot kirjaimet E-S-T-O-N-I-A lipuivat ohi.
Minä tokaisin siihen että se on uiva ruumisarkku, en ikinä uskaltaisi enää sen kyytiin lähteä. Sehän liikennöi aikaisemmin Suomen ja Ruotsin välillä
ja monet työmatkat sillä tein. Usein otin hytin vesirajan alapuolelta, missä oli rauhallista, kun ei juopot yöllä jaksaneet ravata rapuissa, niin siellä hiljaisuudessa sai nukutuksi. - Estoniasta tulikin uiva ruumisarkku,
siitä muistutti äiti heti, että olin niin sanonut.
Mutta Estonian uppoamisen jälkeen on aina ikkunallinen hytti vesirajan yläpuolella, kun laivalla matkustan. Tai lentokone, niinkuin se olisi tur-
vallisempi.
On ollut sellainen "läheltä liippasi"-tunnelma näitten onnettomuuksien
jälkeen ja olenkin ajatellut että ei kaksi kolmannetta. Minkähänlainen kokemus se kolmas lienee? Vesi siinä on kuitenkin tärkeimpänä element-
tinä, luulisin.
/MdK
Tapaninpäivä 2004
14
196
Vastaukset
- Anonyymi00001
Muistan tuon. Itse en heti uskonut, että kyseessä oli mikään vakava asia, en välittänyt katsella uutisia. Ihmettelin mitä ne joka päivä siitä puhuu. Sitten meni tajuntaan kuinka iso ja vakava asia oli kyseessä.
En tiedä omasta lähipiiristäni kenenkään siellä olleen. Se Niinistön puuhun kiipeäminen jäi mieleen ja tuon laulajan perheen menehtyminen. Siinä tuli käytettyä mielikuvitustakin kun ajattelin millaista kys. hukkumisen on täytynyt olla. - Anonyymi00002
Väittävät olevan miellyttävä.
- Anonyymi00003
Pari tuntia sitten luin Amurin turbiinin Pate Mustajärven kuolleen tapanina Tampereella.
Pobedan ukkometson elontaival päättyi.
Amen- Anonyymi00004
Juu, muistamme häntä joka tapaninpäivä.
- Anonyymi00009
Ettei vaan olisi samanlainen valeuutinen kuin seuraavatkin "uutiset".
https://www.youtube.com/channel/UCFLZKvfrtjYUFEszCvuWtzQ
3 päivää sitten uutisoitiin, että Markku Aro on kuollut.
Joku on menettänyt järkensä. - Anonyymi00014
Anonyymi00009 kirjoitti:
Ettei vaan olisi samanlainen valeuutinen kuin seuraavatkin "uutiset".
https://www.youtube.com/channel/UCFLZKvfrtjYUFEszCvuWtzQ
3 päivää sitten uutisoitiin, että Markku Aro on kuollut.
Joku on menettänyt järkensä.Tuon kaltaisista valeuutisista voisi joku tehdä jopa rikosilmoituksen, sillä esim. jonkun omainen saattaa lukea uutisen ja asiasta voi syntyä hämminki. Suomessa tosin saa tehdä mitä tahansa, eikä siitä tuomita.
- Anonyymi00005
Lentokoneissa kandee istua aina vesirajan yläpuolella tainakin samassa tasossa itsensä kanssa
- Anonyymi00006
Niinistön puuhun kiipeäminen jäi mieleen ja tuon laulajan perheen
Tolppaan. Perään järjestettiin keskustelu TV, Halonen mukana, aihe, miksi valtio väisteli ja velttoili apuaan suomalaisuhreille
H pääsi pilkkaamaan N, " nuo ovat henkilökohtaisia näkemyksiä", N kiehui vieressä ja yritti iskeä takaisin. Viha vain vahvistui - Anonyymi00007
Luonnossa sattuu ja tapahtuu, kaikkea.
- Anonyymi00008
"Minkähänlainen kokemus se kolmas lienee?"
Häh? Ethän sinä noissakaan ollut mukana. :)- Anonyymi00010
Onko joku väittänyt olleensa mukana? Lue ensin, kommentoi sitten.
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Onko joku väittänyt olleensa mukana? Lue ensin, kommentoi sitten.
Jos olisit ollut...
Jos äidillä on munat, hän on mies!
- Anonyymi00011
Helpotus, kun kaverin nimi oli pelastuneiden joukossa.
- Anonyymi00015
Vanha virsi, mutta kai opimme sanatkin ulkoa kun tänne tarpeeks usein taas kopsii.
En kyllä ole lukenut loppuun, ja alkuperäinenkin on jo niin vanha että paperi homeessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1217166Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden4955303Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1483266Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2152621Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t412324Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431272En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su771242Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta
Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä681188Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111159- 1111133