Muutos kahvinjuonnissa on saanut joidenkin suomalaisten kolesteroliarvot pomppaamaan yllättävästi.
– Tämä ei ole ollenkaan harvinaista, näitä tapauksia tulee vastaanotolla esiin varsin usein, kertoo ravitsemusterapian professori Ursula Schwab, joka toimii myös ravitsemusterapeuttina Kuopion yliopistollisessa sairaalassa.
Ilmiö johtuu siitä, että moni on vaihtanut suodatinkahvin suodattamattomaan, joka sisältää diterpeenejä eli kahvipapujen öljyjä. Ne voivat nostaa veren haitallista LDL-kolesterolia.
Suodattamatonta kahvia ovat esimerkiksi espresso ja siitä valmistetut caffè latte, latte macchiato ja cappuccino.
Osalla ihmisistä LDL-arvo voi siis kohota sen seurauksena, että kotiin on hankittu perinteisen kahvinkeittimen sijaan esimerkiksi mutteripannu, espressokeitin tai kahvikone, joissa ei käytetä paperisia suodatinpusseja.
Sama riski koskee laitteesta riippuen myös joitakin kapselikeittimiä sekä osaa työpaikkojen kahviautomaateista.
Kolesterolia ei nosta suodatinkahvi eikä myöskään muru- eli pikakahvi.
– Kahvi sisältää diterpeenejä: kafestolia ja kahveolia. Nämä rasva-aineet tulevat metallisesta suodattimesta läpi, mutta paperiseen suodattimeen rasvat jäävät, Schwab kertoo.
https://www.is.fi/terveys/art-2000011500382.html
Suodattamattoman kahvin vaikutus kolesteroliin
10
127
Vastaukset
- Anonyymi00001
Juon suodatinkahvia. Mutta pikakahvi nostaa kuulemma kolestrolia.
Laitan kahviin aina ruokalusikallisen jotain vahviketta/en muista sen nimeä.
Kaneli ja puhdas kaakao olis myös hyvä. Oli jotain muutakin, mutta en muista mitä.
Olen alkanut juoda punajuurimehua.- Anonyymi00002
Pikakahvi ei nosta kolesterolia, koska se on valmistettu suodatetusta kahvista, jolloin kahvin kolesterolia kohottavat aineet (kafestoli ja kahveoli) on poistettu prosessissa; sen sijaan suodattamaton kahvi, kuten pannukahvi tai pressopannukahvi, voi nostaa kolesterolia. Pikakahvin kolesterolivaikutus on siis sama kuin suodatinkahvilla, eli hyvin vähäinen.
- Anonyymi00007
Älä juo liikaa punajuurimehua.
Tärkeimmät syyt kohtuullisuuteen on nitraatti ja oksalaatti.
Punajuuri kerää maasta nitraatteja, jotka muuttuvat elimistössä nitriiteiksi.
Suuret määrät voivat heikentää hemoglobiinin kykyä kuljettaa happea.
Punajuuri sisältää oksaalihappoa, joka voi suurina määrinä häiritä kalsiumin imeytymistä ja johtaa munuaiskivien muodostumiseen etenkin alttiilla henkilöillä.
Kypsennys (keittäminen, paahtaminen) vähentää sekä nitraattien että oksalaattien määrää, tehden punajuuresta turvallisempaa ja helpommin sulavaa.
Ruokavirasto varoittaa raakana nautitun punajuuren aiheuttamista oireista, ja se onkin syytä nauttia kypsennettynä tai pieninä määrinä, erityisesti lasten ja munuaissairauksista kärsivien tulisi olla varovaisia.
- Anonyymi00003
Kolesterolit ei kiinnosta, mutta ne oli OK labrassa. Suurin osa kahvista on kapselikahvia (juon liikaa kahvia)
- Anonyymi00005
Mulla aikoinaan oli aktiivinen työpaikkalääkäri, mitattiin kolesteroli 2 kk välein. Ainoa mikä vähensi oli kahvin juomisen vähentäminen. Margariinit ei laskeneet kuin 0,1-0,2 sitä kokonaisarvoa joka oli jotain 4,5.
Menin toiselle lääkärille kun en tuolta saanut lääkettä, Hän antoi 1998 Lipitoria ja samoi että syödessä saat todennäköisesti 20 tervettä vuotta verenkiertosi osalta. Näin on marjat, olen saanut jo yli 25 vuotta. - Anonyymi00008
Anonyymi00005 kirjoitti:
Mulla aikoinaan oli aktiivinen työpaikkalääkäri, mitattiin kolesteroli 2 kk välein. Ainoa mikä vähensi oli kahvin juomisen vähentäminen. Margariinit ei laskeneet kuin 0,1-0,2 sitä kokonaisarvoa joka oli jotain 4,5.
Menin toiselle lääkärille kun en tuolta saanut lääkettä, Hän antoi 1998 Lipitoria ja samoi että syödessä saat todennäköisesti 20 tervettä vuotta verenkiertosi osalta. Näin on marjat, olen saanut jo yli 25 vuotta.Juon 3-4 mukillista kahvia päivässä. Kokonaiskolesteroliarvoni
on hiukan alle viisi ilman lääkitystä eikä sen alempi tarvitse ollakaan.
En syö lihaa enkä eläinrasvoja missään muodossa.
- Anonyymi00004
"Kolesterolia ei nosta suodatinkahvi "
Ei pidä paikkaansa. Tee sitä suodatinkahvia ja suuntaa valoa pintaan kahvikuppisi kahvin pintaan, siinä on rasvaa. Näin on.
Ennen tutkittiin että paperi poistaa 10-20 %.
Mutta jos suodatat -83 c asteisella vedellä tai viileämmälle, ei tule rasvaa kahvikuppisi kahvin pintaan.
Ihmeellistä mutta sen voi itse hyvin helposti todeta. - Anonyymi00006
Kahvin rasva ei ole eläinrasvaa. Eläinrasva kolesterolia aiheuttaa.
- Anonyymi00009
Kahvin rasvat, erityisesti kahveoli ja kafestoli, voivat nostaa veren LDL-kolesterolia, jos juodaan suodattamatonta kahvia kuten pannukahvia, pressokahvia tai kapselikoneen kahvia, koska nämä yhdisteet jäävät suodatinpaperiin suodatinkahvissa, mutta uuttuvat juomaan muissa valmistustavoissa.
- Anonyymi00010
Ei ole suurtakaan väliä enää. Huomenna voi olla jo enkelikuorossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit856020KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3195117Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei482599Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831832Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521- 1091497
seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1191402Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393