Olen läpensä kyllästynyt siihen, että aina valitetaan sitä mitä ilman on jääty, tai miten mikäkin on vaan ihan pjaskaa.
Olisikos jo aika tajuta se, räkänokkienkin, että meillä jokaisella on hirmuisen paljon kaikkea.
Itse olen kiitollinen monesta asiasta. Kuten vaikkapa tästä palstasta.
Nämä arjen pienet ihmeet jäävät niin monelta huomaamatta ja kaikki energia keskittyy siihen, mitä meillä ei ole. Ei jakseta nähdä vaivaa ajattelemiseen siitä, mitä meillä oikeasti on. Ja meillä on paljon verrattuna menneisiin aikoihin tai moneen maailman asukkaaseen.
Olemme maailman onnellisin kansa ja osaamme vain valittaa ja haukkua. Tsiisus.
Nyt riittää.
63
375
Vastaukset
Hyvä ja vahva ulostulo. Olisi jo aika avautua ja täyttää nämä keskustelufoorumit vaikka aiheesta: - Mistä kaikesta olemme kiitollisia?
Heti päällimmäisenä : - Vapaus!
(tätä ei kaikilla kansoilla ja varsinkaan naisilla ole, emme saa ottaa itsestäänselvyytenä)- Anonyymi00001UUSI
Kiitollisuus on todellakin aliarvostettua. Laitetaanpa se nousukiitoon ja rutistaan vähemmän.
- SheenaKiitollisuuden tunne on osa arvostusta. Jos kiitollisuutta ei tunne, ei aidosti osaa arvostaakaan.
Hyvä Pirpana! Tahallaan laitoin isolla. Just tänään listasin muka tavoitteita ensi vuodelle, pyyhin listan mielestäni ja kirjoitin yhden tavoitteen: Pysyisin ja lapset pysyisivät terveenä. ❤️
- Anonyymi00002UUSI
"pyyhin listan mielestäni ja kirjoitin yhden tavoitteen: Pysyisin ja lapset pysyisivät terveenä."
Tiedän kyllä mitä tarkoitat.. sanonpa kuitenkin; tavoitteet ovat sellaisia, joiden toteutumiseen itse pystyy vaikuttamaan. Tietty omiin elintapoihin ja elämään voi joltain ja joissain asioissa hyvin suureltakin osin, vaikuttaa, samoin lasten, etenkin jos he vielä ovat alaikäisiä ja asuvat luonasi. Mutta kuten jo toisessa aloituksessa sanoin; ihmiset vanhenee kaikenaikaa elämänsä loppuun asti. Kukaan ei voi valita sairauksiaan, ne vain tulevat jos on tullakseen.
- Sheena Anonyymi00002 kirjoitti:
"pyyhin listan mielestäni ja kirjoitin yhden tavoitteen: Pysyisin ja lapset pysyisivät terveenä."
Tiedän kyllä mitä tarkoitat.. sanonpa kuitenkin; tavoitteet ovat sellaisia, joiden toteutumiseen itse pystyy vaikuttamaan. Tietty omiin elintapoihin ja elämään voi joltain ja joissain asioissa hyvin suureltakin osin, vaikuttaa, samoin lasten, etenkin jos he vielä ovat alaikäisiä ja asuvat luonasi. Mutta kuten jo toisessa aloituksessa sanoin; ihmiset vanhenee kaikenaikaa elämänsä loppuun asti. Kukaan ei voi valita sairauksiaan, ne vain tulevat jos on tullakseen.
- SheenaNiinpä, mutta mulla on omissa elintavoissa parantamisen varaa, siksi en voi pitää terveyttä itsestäänselvyytenä. Nuorilla on kyllä elintavat kunnossa.
Terveys on tärkeä. Sen tajuaa kun sen menettää.
Niin on monen meille itsestäänselvän asianlaitakin.- Anonyymi00006UUSI
Mu5tasydän kirjoitti:
Niinpä, mutta mulla on omissa elintavoissa parantamisen varaa, siksi en voi pitää terveyttä itsestäänselvyytenä. Nuorilla on kyllä elintavat kunnossa.
Hyvä, että petraat elintapojasi! Tutkituta kaikki tärkeimmät terveysarvosi, verenpaine, verensokeri (paasto + pitkä), kolesteroli, munuaisten toiminta, maksa-arvot jne.
Nyt jos koskaan on hyvä tilaisuus miettiä mitä sairauksia on lähisukulaisilla ja vähän heidänkin elintapojaan.
- Sheena Anonyymi00006 kirjoitti:
Hyvä, että petraat elintapojasi! Tutkituta kaikki tärkeimmät terveysarvosi, verenpaine, verensokeri (paasto pitkä), kolesteroli, munuaisten toiminta, maksa-arvot jne.
Nyt jos koskaan on hyvä tilaisuus miettiä mitä sairauksia on lähisukulaisilla ja vähän heidänkin elintapojaan.
- SheenaVeriarvot on kaikki syksyllä katottu, ne on onneksi kunnossa. :)
- Anonyymi00003UUSI
Jee!! Hyvä Pirppis! Sustahan löytyy pippuria 💪
Tuo on niin totta, meillä todellakin on asiat hyvin. Silloinkin kun ne ovat huonosti.
Mutta kaikki eivät näe asioita samalla tavalla, luonne-eroja. Täytyy olla tyytyväinen (😁) siihen että itse kykenee näkemään ne hyvät asiat. Muille ei oikein voi mitään...
xLinerTuli mitta täyteen tuossa pop-musiikin haukkumisketjussa.
Aikuisten oikeasti meitä on siunattu niin monin tavoin ja sen päälle vaan haukutaan kaikkea ja valitetaan.
Voidaan miettiä minkälaista elämä olisi ilman älylaitteita tai sähköä. Ilman lämmintä kotia tai untuvapeitteitä. Ilman puhdasta vettä.
Tai ilman vapautta. Sodan jaloissa raunioissa..
Nähdä nälkää.
Suurimmalle osalle jo päivä ilman älykännyä on kauhistus. :)- Anonyymi00007UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Tuli mitta täyteen tuossa pop-musiikin haukkumisketjussa.
Aikuisten oikeasti meitä on siunattu niin monin tavoin ja sen päälle vaan haukutaan kaikkea ja valitetaan.
Voidaan miettiä minkälaista elämä olisi ilman älylaitteita tai sähköä. Ilman lämmintä kotia tai untuvapeitteitä. Ilman puhdasta vettä.
Nähdä nälkää.
Suurimmalle osalle jo päivä ilman älykännyä on kauhistus. :)Noita musiikkiketjuja en juurikaan lue, niin en tiedä mitä siellä tapahtuu.
Kyllä vaan, ollaan totuttu niin hyvään ettei enää nähdä sitä. Eikä mikään riitä... Ollaan vaan oikeutettuja kaikkeen, ilman vastuuta mistään.
xLiner Anonyymi00007 kirjoitti:
Noita musiikkiketjuja en juurikaan lue, niin en tiedä mitä siellä tapahtuu.
Kyllä vaan, ollaan totuttu niin hyvään ettei enää nähdä sitä. Eikä mikään riitä... Ollaan vaan oikeutettuja kaikkeen, ilman vastuuta mistään.
xLinerToi on hyvä pointti tuo vastuu. Se pitäisi myös tajuta, että kaikella on hintansa ja jokin maksaa sen laskun - aina.
Vastuu omasta itsestään ja omasta elämästään voi olla vaikeaa ymmärtää, sillä olemme kaikki eläneet koko elämämme holhousyhteiskunnassa. Mutta se perimmäinen vastuu on ihan löydettävissä peilistä näkyvän pärstän takaa.
Jokaisella on velvollisuus kantaa vastuunsa, edes itsestään.- Anonyymi00020UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Tuli mitta täyteen tuossa pop-musiikin haukkumisketjussa.
Nähdä nälkää.
Suurimmalle osalle jo päivä ilman älykännyä on kauhistus. :)ja taas kerran se valittaa joka itse on älykänny kädessä joka päivä 24h... itse et selviäisi ilman älylaitteita päivääkään.
se keskustelu pop musiikista perustui tutkimustulokseen, siitä voi olla ihan vapaasti mitä mieltä tahtoo olla, mutta asia on tutkittu ja todettu. piste.
Niinpä se on. Monet kerrat sanonut pessimisti isällenikin, että sinulla ei ole juuri aihetta kitistä, kun on perusasiat kunnossa. Sairauksienkin kanssa pystyy elämään. Jollain on paljon paljon huonommin asiat, kun sulla tai mulla.
Voi olla joko lasi puoliksi täysi tai tyhjä. Mielummin onnellinen hyvistä asioista, kun aina pohtii mitä ei ole.Mä haltioiduin ajatuksesta, että mulla on musiikkia. Ei mikään itsestään selvä asia, vaikka sitä sellaisena pidetäänkin. Karu totuus on, että elintasomme on äärettömän korkea. Jopa kohtuuttoman korkea siihen nähden, miten vähän sitä arvostetaan täällä.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mä haltioiduin ajatuksesta, että mulla on musiikkia. Ei mikään itsestään selvä asia, vaikka sitä sellaisena pidetäänkin. Karu totuus on, että elintasomme on äärettömän korkea. Jopa kohtuuttoman korkea siihen nähden, miten vähän sitä arvostetaan täällä.
Se ongelma voikin piillä siinä, että alkaa olla jo liikaa kaikkea. Silloin merkitykset hukkuu tulvaan. Ihminen olisi ehkä onnellisempi, kun olisi niukemmin kaikkea ja saisi pakertaa enemmän onnensa eteen.
Jasu2025 kirjoitti:
Se ongelma voikin piillä siinä, että alkaa olla jo liikaa kaikkea. Silloin merkitykset hukkuu tulvaan. Ihminen olisi ehkä onnellisempi, kun olisi niukemmin kaikkea ja saisi pakertaa enemmän onnensa eteen.
Jos katsoo ihmisiä ja miettii niitä, niin ne askeettisimmat on tainneet olla aina onnellisempia. Oppineet arvostamaan ihan muuta kuin helppoutta.
Jasu2025 kirjoitti:
Jos katsoo ihmisiä ja miettii niitä, niin ne askeettisimmat on tainneet olla aina onnellisempia. Oppineet arvostamaan ihan muuta kuin helppoutta.
Meinaan älyllistä helppoutta muun muassa.
Jasu2025 kirjoitti:
Loistava pointti. Mutta mitenkäs kermaperseen saisi tuon tajuamaan?
Pikku-pirpana kirjoitti:
Loistava pointti. Mutta mitenkäs kermaperseen saisi tuon tajuamaan?
Hyvä kysymys. Mitä enemmän ihmisillä on, sitä onnettomammiksi he tuntuu käyvän. Ehkä pitää menettää jotain, ennen kun on vertailupohjaa miten hyvin oli? Yleensä kai jokin kolhu pitää käydä mikä avaa silmät.
Jasu2025 kirjoitti:
Hyvä kysymys. Mitä enemmän ihmisillä on, sitä onnettomammiksi he tuntuu käyvän. Ehkä pitää menettää jotain, ennen kun on vertailupohjaa miten hyvin oli? Yleensä kai jokin kolhu pitää käydä mikä avaa silmät.
Olemme tämän planeetan älykkäin eläinlaji, mitä on välillä hyvin vaikeaa uskoa todeksi, joten luulisi, että pelkällä asioiden ajattelemisella tuosta päästäisiin.
Mutta kun ihmiset eivät ajattele asioita. Ei niiden tarvitse. Siitähän tulee pää kipeäksi.. :)
Elämä täällä meillä on tehty niin helpoksi, ettei tarvitse edes ajatella. Kaiken ajan voi kuluttaa muutoinkin. Miksi siis vaivata päätänsä?
Suomessa ihmiset tyhmistyvät hurjaa vauhtia. Itselleni tuo ei ole ongelma, sillä olen aina ollut pikkuisen tyhmä ja yksinkertainen.
Mutta rakastan ajattelemista. Lempipuuhaani jos noin voin asian ilmaista.
Suomessa kaikki on niin toimivaa ja funktionaalista. Kaikilla on kaikkea ja minkään eteen ei juurikaan tarvii laittaa maksimaalista vaivannäköä. Ollaan eletty niin helppoa elämää.- Anonyymi00011UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Olemme tämän planeetan älykkäin eläinlaji, mitä on välillä hyvin vaikeaa uskoa todeksi, joten luulisi, että pelkällä asioiden ajattelemisella tuosta päästäisiin.
Mutta kun ihmiset eivät ajattele asioita. Ei niiden tarvitse. Siitähän tulee pää kipeäksi.. :)
Elämä täällä meillä on tehty niin helpoksi, ettei tarvitse edes ajatella. Kaiken ajan voi kuluttaa muutoinkin. Miksi siis vaivata päätänsä?
Suomessa ihmiset tyhmistyvät hurjaa vauhtia. Itselleni tuo ei ole ongelma, sillä olen aina ollut pikkuisen tyhmä ja yksinkertainen.
Suomessa kaikki on niin toimivaa ja funktionaalista. Kaikilla on kaikkea ja minkään eteen ei juurikaan tarvii laittaa maksimaalista vaivannäköä. Ollaan eletty niin helppoa elämää."Olemme tämän planeetan älykkäin eläinlaji,.."
Ollaanko?
xLiner Pikku-pirpana kirjoitti:
Suomessa kaikki on niin toimivaa ja funktionaalista. Kaikilla on kaikkea ja minkään eteen ei juurikaan tarvii laittaa maksimaalista vaivannäköä. Ollaan eletty niin helppoa elämää.Itseasiassa luulen, että tuo älykkäin eläinlaji on meidän halo. Todellisuus on jotakin aivan muuta.
Mutta juu. Omasta mielestäni ihmisen olisi voinut jättää kokonaan keksimättä. Ehkä oomme jonkun olion rikkaruohoja, joiden mukautumiskykyä testaillaan. 😆
Pääjämme on istutettu ajatus, että olisimme älykkäimmät pallolla, samaan aikaan olemme ne tyhmimmät joille nauraa delfiinitkin.Anonyymi00011 kirjoitti:
"Olemme tämän planeetan älykkäin eläinlaji,.."
Ollaanko?
xLinerLuulisin näin. Mutta en ole varmaksi siitäkään.
En ehkä ole riittävän älykäs vastaamaan tuohon. 😅Jasu2025 kirjoitti:
Itseasiassa luulen, että tuo älykkäin eläinlaji on meidän halo. Todellisuus on jotakin aivan muuta.
Mutta juu. Omasta mielestäni ihmisen olisi voinut jättää kokonaan keksimättä. Ehkä oomme jonkun olion rikkaruohoja, joiden mukautumiskykyä testaillaan. 😆
Pääjämme on istutettu ajatus, että olisimme älykkäimmät pallolla, samaan aikaan olemme ne tyhmimmät joille nauraa delfiinitkin.Tuota älykkyyttä on miettinyt joskus joku muukin. Ihmisen nimittäin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ovatko-elaimet-alykkaampia-kuin-ihmiset/1806998Jasu2025 kirjoitti:
Tuota älykkyyttä on miettinyt joskus joku muukin. Ihmisen nimittäin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ovatko-elaimet-alykkaampia-kuin-ihmiset/1806998Viitailan kanssa erittäin samaa mieltä mitä nyt olen eläimiä tarkkaillut ikäni.
"Viitala kehottaakin ihmisiä kohtelemaan eläimiä kuin vertaisiaan ja jopa ottamaan oppia niistä."
Niiden oivallukset ja äly hurmaa mennen tullen.Jasu2025 kirjoitti:
Itseasiassa luulen, että tuo älykkäin eläinlaji on meidän halo. Todellisuus on jotakin aivan muuta.
Pääjämme on istutettu ajatus, että olisimme älykkäimmät pallolla, samaan aikaan olemme ne tyhmimmät joille nauraa delfiinitkin.No niin.. sehän nyt sit riippunee taas ihan katsantokannasta. Olemme ainakin luova eläinlaji. Olemme luoneet paljon.
Sellaisia asioita joita muut eläinlajit eivät ole kyenneet.
Mutta onko se älykkyyden merkki? Tuosta voidaan olla eri mieltä, mutta mielestäni luomisvoima on vahva älykkyyden merkki.
Olemme luoneet paljon hyvää ja paljon pahaa. Eniten olemme luoneet kaikkea turhaa.
Siinä piilee myös ihmisen tuhovoima. Luomisessa. Kun luodaan jotakin, tuhotaan luonnonvaroja sen uuden luomiseen. Yleensä aika pienessä mittakaavassa, mutta kun meitä luojia on se 8.5 miljardia, niin eihän se ole kestävällä pohjalla. Tosin kaikilla ei ole resuja luomiseen..- Anonyymi00014UUSI
Jasu2025 kirjoitti:
Tuota älykkyyttä on miettinyt joskus joku muukin. Ihmisen nimittäin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ovatko-elaimet-alykkaampia-kuin-ihmiset/1806998No niin. Sanon taas, että ihminen on pahin haittaeläin.
xLiner Pikku-pirpana kirjoitti:
No niin.. sehän nyt sit riippunee taas ihan katsantokannasta. Olemme ainakin luova eläinlaji. Olemme luoneet paljon.
Sellaisia asioita joita muut eläinlajit eivät ole kyenneet.
Mutta onko se älykkyyden merkki? Tuosta voidaan olla eri mieltä, mutta mielestäni luomisvoima on vahva älykkyyden merkki.
Olemme luoneet paljon hyvää ja paljon pahaa. Eniten olemme luoneet kaikkea turhaa.
Siinä piilee myös ihmisen tuhovoima. Luomisessa. Kun luodaan jotakin, tuhotaan luonnonvaroja sen uuden luomiseen. Yleensä aika pienessä mittakaavassa, mutta kun meitä luojia on se 8.5 miljardia, niin eihän se ole kestävällä pohjalla. Tosin kaikilla ei ole resuja luomiseen..Nimenomaan se, että oomme käyttäneet älyä huonon luomiseen on osoitus tyhmyydestä. Älykäs ei olisi tehnyt niin. Älykäs olisi miettinyt ensin.
Jasu2025 kirjoitti:
Nimenomaan se, että oomme käyttäneet älyä huonon luomiseen on osoitus tyhmyydestä. Älykäs ei olisi tehnyt niin. Älykäs olisi miettinyt ensin.
Eli emme ole älykkäitä, korkeintaan kekseliäitä.
Jasu2025 kirjoitti:
Eli emme ole älykkäitä, korkeintaan kekseliäitä.
Mielestäni kekseliäisyyteen juurikin tarvitaan älykkyyttä.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mielestäni kekseliäisyyteen juurikin tarvitaan älykkyyttä.
Mutta älykkyyttä osoittaisi miettiä keksityn seurauksetkin.
Jasu2025 kirjoitti:
Mutta älykkyyttä osoittaisi miettiä keksityn seurauksetkin.
Noh.. saanen olla eri mieltä kanssasi. Se, että ennakoisi keksityn seurauksia, osoittaisi viisautta. Viisaaksi en suurin surminkaan kutsuisi ihmiskuntaa.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Noh.. saanen olla eri mieltä kanssasi. Se, että ennakoisi keksityn seurauksia, osoittaisi viisautta. Viisaaksi en suurin surminkaan kutsuisi ihmiskuntaa.
No saat. Ehkä olet oikeassa. Viisaus kuulostaa loogiselta. 🙂👍
Jasu2025 kirjoitti:
No saat. Ehkä olet oikeassa. Viisaus kuulostaa loogiselta. 🙂👍
Viisaaksi eläinlajeiksi sanoisin merinisäkkäitä. Ja ovat älykkäitäkin. Kekseliäitä.
Mut tarkemmin ajateltuna, mikä on sitten viisautta ja mikä olosuhteiden luomaa sopeutumaa.
No.. en kiellä eläimien älykkyyttä, mutta älykkäin on kai ihminen. Viisain onkin sitten eri juttu.- Anonyymi00021UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mä haltioiduin ajatuksesta, että mulla on musiikkia. Ei mikään itsestään selvä asia, vaikka sitä sellaisena pidetäänkin. Karu totuus on, että elintasomme on äärettömän korkea. Jopa kohtuuttoman korkea siihen nähden, miten vähän sitä arvostetaan täällä.
musiikkia on kaikilla kansoilla ympäri maailmaa, vaikka asuisivat viidakossa tms. tai ei olisi mitään niin silti niillä on musiikkia.
jos koet että elintasosi on kohtuuttoman korkea, niin olisiko aika vähentää sitä elintasoasi? sinä itse. ei muut. kun se halusi vähentään elintasoa kohdistuu kuitenkin aina muihin, ei itseesi.
- Anonyymi00004UUSI
ihan vtun typeä avautuminen.... taas kerran...
- Anonyymi00008UUSI
Sama aloittaja on lukuisat kerrat valittanut vaikka mistä, mutta kun pitää olla äänessä niin sitten valitetaan valittamisesta. Huokaus.
- Anonyymi00009UUSI
Ahaa... Ottaa suihin ei ole p@istolistalla mutta v€dä käteen on. Kiinnostavaa 😅
xLiner- Anonyymi00010UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Heh! Kyllä mä tuon arvasin, että poistoon menee.
Teen joskus kattavan testin noista 😇
xLiner Anonyymi00010 kirjoitti:
Teen joskus kattavan testin noista 😇
xLinerNo siitä listasta tulee loputtoman pitkä. Siis poistolistasta. 😊
- Anonyymi00012UUSI
Kyöstikin näyttäytyy ensimmäisenä ja viimeisenä hetkensä tullen. Rikollinen palaa aina paikallaan. Syttyen itsestään.
- Anonyymi00013UUSI
Aloittaja.
Tarkoittanet, mitä hyvää sinulla itselläsi on.
En halua hämärtää itseäni tai kulkea laput silmillä.
T i e d o s t a n, ettei kaikilla mene hyvin.
Siksi pitää tehdä asioita, että mahdollisimman monella on hyvä olla tässä maassa.
Vilma
Se, että olemme maailman onnellisin kansa, on vitsi.Laput silmillä kulkeminen on oma valinta. Ihan pikku kysymys, onko sinulla mitään kokemuspohjaa ulkomaista..? Jotta olisi vertailupohjaa mielipiteellesi?
Toki saat olla sitä mieltä, mitä olet meidän onnellisuudestamme, mutta se, ettet halua asettua kannalleni vaikuttaa olevan jonkin sortin luupäisyyttä.
Meillä on koti, vesi, sähkö, ruoka, infra, koulutus, turvallisuus, tasa-arvo, vapaus ihan maailman huippuluokkaa. Jo se tekee meistä maailman onnellisimman kansan.- Anonyymi00016UUSI
Olemme maailman onnellisin kansa EIKÄ se ole vitsi. Sinullakin on vapaus valita, oletko onnellinen vai ruikutatko tyhjästä. Ilmeisesti kuulut niihin, joilla on aina ollut liian hyvin.
- Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Olemme maailman onnellisin kansa EIKÄ se ole vitsi. Sinullakin on vapaus valita, oletko onnellinen vai ruikutatko tyhjästä. Ilmeisesti kuulut niihin, joilla on aina ollut liian hyvin.
Minulla on hyvin.
Muttei se riitä.
Tunnen huolta muista.
Ovatko empatia ja solidaarisuus kielletty?
Hohhohhoijaa.
Miten latteaa.
Vil a
- Anonyymi00015UUSI
Kävin Ismo Leikolan keikalla Tampereella ja siellä tehtiin äänestys, että onko se määritys, että ollaan maailman onnellisin kansa, tehty oikein...
Suurin osa oli sitä mieltä, että ei...
Mutta oikeastihan se mittaus ei liioin ole tehtykään kai mielipiteiden perusteella. Vaan siinä on kyselty juuri perusjuttuja, mihin ihmiset vastanneet, miten tyytyväisiä ovat. Ja saako jotain miten hyvin jne.
Mutta ihminen ei keskimäärin ole mihinkään tyytyväinen, vaan marisee alituiseen...Perus.
Juurikin noin se ymmärtääkseni on mitattu. Tarvepuoleisesti. Ja meillä on kaikkea ja ylikin mitä ihminen tarvitsee.
Itse olen hyvin erityisen kiitollinen puhtaasta juomavedestä. Aina kun alkaa marisuttamaan turhat asiat, muistutan itseäni vedestä. Olen sattunut onnellisesti syntymään Suomeen, missä vedestä ei ole pulaa. Toisin on monessa pallomme kolkassa. Ja jos vettä olisikin, ei ole välttis puhdasta.
Ihmisiä kuolee joka päivä puhtaan veden puutteeseen ja täällä huuhdellaan vessanpönttöä juomakelpoisella vedellä. Huuhdellaan roskia kierrätykseen. Mut hei, meillä ei ole pulaa vedestä. Siksi sen tärkeys on helppoa unohtaa.- Anonyymi00017UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Perus.
Juurikin noin se ymmärtääkseni on mitattu. Tarvepuoleisesti. Ja meillä on kaikkea ja ylikin mitä ihminen tarvitsee.
Itse olen hyvin erityisen kiitollinen puhtaasta juomavedestä. Aina kun alkaa marisuttamaan turhat asiat, muistutan itseäni vedestä. Olen sattunut onnellisesti syntymään Suomeen, missä vedestä ei ole pulaa. Toisin on monessa pallomme kolkassa. Ja jos vettä olisikin, ei ole välttis puhdasta.
Ihmisiä kuolee joka päivä puhtaan veden puutteeseen ja täällä huuhdellaan vessanpönttöä juomakelpoisella vedellä. Huuhdellaan roskia kierrätykseen. Mut hei, meillä ei ole pulaa vedestä. Siksi sen tärkeys on helppoa unohtaa.Minuakin v.tuttaa ihmisten jatkuva marina ties mistä.
Marisen itsekin v.tutuspäissäni ties mistä, mutta sen hetken... sitten teen jotain asialle.
Ja tuo onnellisuusjutska... se tarkoittaa, että täällä jos missä, pystyy vaikuttamaan moneen asiaan ihan itse.
Mutta jos haluat, että kaikki vaan tapahtuu itsestään ilman itsensä likoon laittamista, se tuskin tapahtuu täälläkään. Tai missään muuallakaan, tai kellekkään. - Anonyymi00022UUSI
se että suomalaiset on maailman onnellisempia perustuu yhteen kysymykseen johon suomalaiset vastasivat uskovansa. " uskotko että tulevaisuudessa asiat on paremmin" tms. ja sellainen ihminen jolla ei ole mitään mutta yrittää selvitä ja pysytellä hengissä sanoo uskovansa että asiat on vielä joskus paremmin, koska se usko on ainoa asia mikä pitää sen hengissä. muut kriteerit taisivat olla tulotasoon liittyviä ja terveydenhuoltoon tms.
- Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
se että suomalaiset on maailman onnellisempia perustuu yhteen kysymykseen johon suomalaiset vastasivat uskovansa. " uskotko että tulevaisuudessa asiat on paremmin" tms. ja sellainen ihminen jolla ei ole mitään mutta yrittää selvitä ja pysytellä hengissä sanoo uskovansa että asiat on vielä joskus paremmin, koska se usko on ainoa asia mikä pitää sen hengissä. muut kriteerit taisivat olla tulotasoon liittyviä ja terveydenhuoltoon tms.
Suomi on tasa-arvossa ja demokratian toteutumisessa ja oikeuden saamisessa ykkösmaita tilastoissa. (Ei liity onnellisuus-kyselyyn)
Missä luulet kansainvälisesti heikko-osaisten saavaan mahdollisuuksia nousta jostain kuopasta pois, jotka olisivat Suomea paremmat?
Nimeä vaikka maat... Anonyymi00017 kirjoitti:
Minuakin v.tuttaa ihmisten jatkuva marina ties mistä.
Marisen itsekin v.tutuspäissäni ties mistä, mutta sen hetken... sitten teen jotain asialle.
Ja tuo onnellisuusjutska... se tarkoittaa, että täällä jos missä, pystyy vaikuttamaan moneen asiaan ihan itse.
Mutta jos haluat, että kaikki vaan tapahtuu itsestään ilman itsensä likoon laittamista, se tuskin tapahtuu täälläkään. Tai missään muuallakaan, tai kellekkään.Minä olen itsessäni hyvin onnellinen, vaikka minulla on vähän suomalaisten mittapuulla. Minä yritän nähdä omassa elämässäni sitä hyvää ja kaunista enkä vaipua valituskierteeseen. Joskus onnistunkin siinä.
Kaikki marisee, myös minä. Ei siinä, se kuuluu osana elämään, mutta ei kuulu olla koko elämä.- Anonyymi00025UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Minä olen itsessäni hyvin onnellinen, vaikka minulla on vähän suomalaisten mittapuulla. Minä yritän nähdä omassa elämässäni sitä hyvää ja kaunista enkä vaipua valituskierteeseen. Joskus onnistunkin siinä.
Kaikki marisee, myös minä. Ei siinä, se kuuluu osana elämään, mutta ei kuulu olla koko elämä.Joillekin se on se elämä... jatkuva marina...
Paras ja hupaisin selitys sille on, että muuten ei yhteiskunta kehity...😆 Anonyymi00025 kirjoitti:
Joillekin se on se elämä... jatkuva marina...
Paras ja hupaisin selitys sille on, että muuten ei yhteiskunta kehity...😆Mä dissaan suosiolla jatkuvat valittajat. Ovat hiton rasittavia. Ei vaan jaksa hetkeä kauemmin.
Valittamalla pääsee asioissa joskus eteenpäin, mutta paremmin olen saanut aikaan sillä, että valittaa vain aiheesta. Ja sellaisista joihin oikeasti itse voi vaikuttaa. Turhaa mun on valittaa töissä esimiehelle resupulasta, kun hän ei resursseista päätä. Voin valittaa siivottoman likaisista huomioliiveistä.. asia johon esimies pystyy vaikuttamaan. Ja sen semmoisista.
Työkaverini on jatkuvasti nariseva marisija. Ja saanut sillä aikaan sen, ettei kukaan jaksa kuunnella häntä. Eikä saa mitään ehdotuksiaan eteenpäin.. ja tietysti narisee tauottomasti siitäkin.
Olen aina sanonut, että tarvitsen elämääni kolme asiaa ollakseni onnellinen:
- Katto pään päälle
- Leipää suuhun
- Pedin missä nukkua
Kaikki muu tuon päälle on vain ekstraa. Tosin annan todella, siis aivan mielettömän ison painoarvon läheisille ihmisille, joilla minua on siunattu. Minua ei edes haittaa tämän mielensairauskaan. Siihen kun ei kuole. Olin lapsena fyysisesti todella sairas, joten olen kiitollinen siitä terveydestä mitä minulle on nykyään suotu.
Yhteiskunta voi nykyään huonosti, mutta koen että rahaakin minulla on tarpeeksi. Sitä ei ole paljoa, mutta riittävästi, jotta voin elää mielekästä elämää. Kaiken kaikkiaan elämässäni on kaikki hyvin. Ei juuri murheita ja mielekästä tekemistä riittää.
Ainut mikä puuttuu elämästäni on romanttinen rakkaus, mutta en ole varma haluaisinko sitä edes. Aspergerina kun viihdyn paljon yksin ja omistautuminen toiselle ihmiselle olisi emotionaalisesti iso panos.
Olen myös kiitollinen Jumalalle ja siitä että Hän on läsnä elämässäni ja että Hän on uskonut minuun myös niinä hetkinä, kun en ole itse uskonut itseeni.Kiitos Palstakamu. Ihanan positiivista luettavaa. Tulin NIIN iloiseksi sinusta taas kerran. Harmittaa kun en kuulu lähipiiriisi. Olisi kunnia tuntea sinut.
Mutta olet ilo myös palstakaverina. Kiitos kultaseni että olet olemassa. Olet ihana ❤️- Anonyymi00023UUSI
sinulla onkin päässä vikaa..... se takaa onnellisuuden.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kiitos Palstakamu. Ihanan positiivista luettavaa. Tulin NIIN iloiseksi sinusta taas kerran. Harmittaa kun en kuulu lähipiiriisi. Olisi kunnia tuntea sinut.
Mutta olet ilo myös palstakaverina. Kiitos kultaseni että olet olemassa. Olet ihana ❤️Kiitos ❤️
Kuten varmaan olet huomannut omasta pojastasi, me Aspergerit emme ole kovin sosiaalisia. Tutustuminen oikeassa elämässä toisella puolella Suomea sijaitsevaan ihmiseen olisi minulle liian iso pala purtavaksi.
Ihana että olet täällä palstalla. Tulee aina hyvä mieli kun luen viestejäsi :)
- Anonyymi00018UUSI
Minä-mittari on vastenmielisin.
Aloittaja voisi kieltää kriittisen ajattelun. Kehitystä ei tapahtuisi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli5210425Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.1376427"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn744608Yritystuet pois ja työeläkevaroilla maksettava valtion velka pois
Nyt on teille kerrottu keino kuinka Suomen velkaongelmasta päästää eroon kertalaakista. Älkää saatanat enää minulle tul143497Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1433260Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji2833075Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1512843Ylen juttu sisäministeristä oli selvän tarkoitushakuinen
haluttiin vielä vuoden loppuun saada joku "kohu". (Olisiko Yle tehnyt jutun jos sisäministerinä olisi esim. RKP:n, jota672786Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota
Muualla maailmassa yrittäjät elävät asiakkaiden rahoilla, Suomessa palkansaajien maksamilla veroilla. Palkansaajahan ma52232Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait342164