Ei ole diagnosoitu diabetesta, vuosia sitten sokerirasitustestissä todettiin heikentynyt glukoosin sietokyky.
Joskus mittailen sokeriarvoja ja paastosokerin suhteen on tullut sellainen ilmiö, että esim tänä aamuna noin kymmenen tunnin paaston ja juomattomuuden jälkeen arvo oli 5,6.
Siitä pari tuntia ja arvo olikin 6,1.
Mitään en syönyt tuona aikana, pieni tilkka vettä vain.
?
Paastosokerin oudot arvot
20
261
Vastaukset
- Anonyymi00001
eli esidiabetes on diagnosoitu silloin .
- Anonyymi00002
Pelkkä herääminen saa hormonit liikkeelle ja verensokeri saattaa tuon verran nousta. Kyseessä voi olla myös mittarin heitto, kotimittarit eivät ole kovin tarkkoja ja perättäiset mittaukset voivat heittää jopa millimoolinkin verran.
Pyydä lääkäriltä lähete pitkän sokerin mittaukseen labraan, niin saat tietää verensokerin todellisen tason. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Pelkkä herääminen saa hormonit liikkeelle ja verensokeri saattaa tuon verran nousta. Kyseessä voi olla myös mittarin heitto, kotimittarit eivät ole kovin tarkkoja ja perättäiset mittaukset voivat heittää jopa millimoolinkin verran.
Pyydä lääkäriltä lähete pitkän sokerin mittaukseen labraan, niin saat tietää verensokerin todellisen tason.Entäs miten vaikuttaa veren sokeriin, jos paasto venyy ylettömän pitkäksi?
Olen nyt itseasiassa tähän hetkeen saakka ollut syömättä eilisillasta, eli noin 18 tuntia, pelkkää vettä ja mustaa kahvia ilman sokeria ja maitoa. Mittari näytti 5,9.
Vaikuttaako stressi sokeriarvoihin? - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Entäs miten vaikuttaa veren sokeriin, jos paasto venyy ylettömän pitkäksi?
Olen nyt itseasiassa tähän hetkeen saakka ollut syömättä eilisillasta, eli noin 18 tuntia, pelkkää vettä ja mustaa kahvia ilman sokeria ja maitoa. Mittari näytti 5,9.
Vaikuttaako stressi sokeriarvoihin?eihän sitä labran verikoettakaan suositella jos paasto on yli 12 tuntia. Kyllä sterssi vaikuttaa verensokeriin. Miksi et mene lääkäriin jos sinulla on diabeteksen oireita. ja mitä sinulle sanottiin silloin kun sinull aoli arvot koholla. Yleensä jos arvot on koholla tulee seurantalabra.
- Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Entäs miten vaikuttaa veren sokeriin, jos paasto venyy ylettömän pitkäksi?
Vaikuttaako stressi sokeriarvoihin?Kofeiini nostaa stressihormoni kortisolin tasoa, mikä voi nostaa verensokeria, vaikka et olisi syönyt.
Aamulla herätessä elimistön luonnollinen kortisolitaso on jo korkea, joten kahvin juomista kannattaa usein odottaa 1–1,5 tuntia heräämisen jälkeen. - Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
eihän sitä labran verikoettakaan suositella jos paasto on yli 12 tuntia. Kyllä sterssi vaikuttaa verensokeriin. Miksi et mene lääkäriin jos sinulla on diabeteksen oireita. ja mitä sinulle sanottiin silloin kun sinull aoli arvot koholla. Yleensä jos arvot on koholla tulee seurantalabra.
Silloin vuosia sitten sokerirasitustestin jälkeen kuljin diabeteshoitajalla ja ei ne arvot muistaakseni kovin huonoja olleet ja lopulta hoitaja sanoi, ettei enää tarvitse tulla. Eikä nuo arvot harvoilla omatoimisilla mittauskerroilla ylettömän huonoja ole olleet muutenkaan, mutta tuo aamuilmiö on ihmetyttänyt.
Olen ostanut itse noita mittausliuskoja, koska diabetesta ei ole diagnosoitu enkä saa niitä ilmaiseksi. - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Silloin vuosia sitten sokerirasitustestin jälkeen kuljin diabeteshoitajalla ja ei ne arvot muistaakseni kovin huonoja olleet ja lopulta hoitaja sanoi, ettei enää tarvitse tulla. Eikä nuo arvot harvoilla omatoimisilla mittauskerroilla ylettömän huonoja ole olleet muutenkaan, mutta tuo aamuilmiö on ihmetyttänyt.
Olen ostanut itse noita mittausliuskoja, koska diabetesta ei ole diagnosoitu enkä saa niitä ilmaiseksi.no mene lääkäriin jos huolettaa ja jos on oireita
- Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Olen ostanut itse noita mittausliuskoja, koska diabetesta ei ole diagnosoitu enkä saa niitä ilmaiseksi.On hyvä tapa mitata välillä paastoja kotimittarilla. Ja tosiaan nuo lukemat sinulla ihan hyvät. Jos ne alkavat hissukseen olemaan vähän korkeammalla, kannattaa silloin ottaa yhteyttä hoitajaan tai lääkäriin toki. Muistathan että avattu liuskapurkki säilyy noin reilun kuukauden ( jos liuskat eivät ole yksittaipakattuja) vanhat liuskat saattaa heittää lukemassa paljonkin.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
On hyvä tapa mitata välillä paastoja kotimittarilla. Ja tosiaan nuo lukemat sinulla ihan hyvät. Jos ne alkavat hissukseen olemaan vähän korkeammalla, kannattaa silloin ottaa yhteyttä hoitajaan tai lääkäriin toki. Muistathan että avattu liuskapurkki säilyy noin reilun kuukauden ( jos liuskat eivät ole yksittaipakattuja) vanhat liuskat saattaa heittää lukemassa paljonkin.
Nykyään liuskat saattavat merkistä riippuen säilyä paljon kauemmin kuin kuukauden.
- Anonyymi00010
Anonyymi00008 kirjoitti:
On hyvä tapa mitata välillä paastoja kotimittarilla. Ja tosiaan nuo lukemat sinulla ihan hyvät. Jos ne alkavat hissukseen olemaan vähän korkeammalla, kannattaa silloin ottaa yhteyttä hoitajaan tai lääkäriin toki. Muistathan että avattu liuskapurkki säilyy noin reilun kuukauden ( jos liuskat eivät ole yksittaipakattuja) vanhat liuskat saattaa heittää lukemassa paljonkin.
Purkissahan on kuukausi ja vuosi, johon mennessä käytettävä.
Muovipurkissa irrallaan esim. 50 kpl. Nekö pitäisi käyttää kuukauden sisään muka, vaikka päiväysmerkintä voi olla vuoden päähän?
Purkissa ei ole edes mitään ilmatiivistä kalvoa korkin alla, joten enpä usko mihinkään kuukauden sisällä käytettävä juttuun. - Anonyymi00011
Anonyymi00008 kirjoitti:
Minulla on tällainen mittari.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Minulla on tällainen mittari.
Linkki unohtui.
https://www.nettiapteekki.fi/products/contour-xt-verensokerimittari-1-kpl?variant=48065751318862 - Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Muovipurkissa irrallaan esim. 50 kpl. Nekö pitäisi käyttää kuukauden sisään muka, vaikka päiväysmerkintä voi olla vuoden päähän?
Purkissa ei ole edes mitään ilmatiivistä kalvoa korkin alla, joten enpä usko mihinkään kuukauden sisällä käytettävä juttuun.Diabeetikolla voi olla vaiheita, jolloin vs mitaan useasti vuorokaudessa. Silloin 50 liuskaa ei riitä kuukaudeksi.
Hyvässä hoidossa ja tasapainossa olevaa verensokeria ei tarvitse mitata joka päivä, jolloin 50 liuskan purkki riittää pitkään. Purkin merkintöihin käyttöajasta voi luottaa. - Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Diabeetikolla voi olla vaiheita, jolloin vs mitaan useasti vuorokaudessa. Silloin 50 liuskaa ei riitä kuukaudeksi.
Hyvässä hoidossa ja tasapainossa olevaa verensokeria ei tarvitse mitata joka päivä, jolloin 50 liuskan purkki riittää pitkään. Purkin merkintöihin käyttöajasta voi luottaa.Puhuisit asiosta kun ptitää. Tyypin 2 diabeetikolla 50 liuskan purkki voi toki riittää pitkäänkin, mutta tyypin 1 diabeetikolla se voi kulua hyvinkin nopeasti. Sitten jos oot vielä näkövammainen tyypin 1 diabeetikko se 50 liuskan purkki ei välttämättä riitä kuin hetken. Onneksi itsellänikin on sensori käytössä.
- Anonyymi00016
Anonyymi00010 kirjoitti:
Purkissa ei ole edes mitään ilmatiivistä kalvoa korkin alla, joten enpä usko mihinkään kuukauden sisällä käytettävä juttuun.Se purkkien päiväys tarkottaa sitä, että ne liuskat säilyy AVAAMATTOMASSA purkissa päiväykseen asti. Jos se purkki on avattu ne liuskat ei todellakaan säily niin pitkään, koska ilma alkaa vaikuttaa niihin heti kun avaat purkin ja availet sitä sitten käyttöönoton jälkeen jatkossakin. Kyllä se avaamaton purkki on sen verta tiivis, että avaamattomana liuskat säilyy, mutta ei se purkki ole yhtä tiivis enää sen jälkeen kunoot sen avannut. Ja purkkiinhan pääsee ilmaa aina kun avaat sen.
- Anonyymi00014
Suht normaalejahan noi sun lukemat vielä on. Aamulla herätessä vaikuttaa ns. aamunkoittoilmiö, joka voi hyvinkin nostaa verensokerimittauksen tulosta. Tollaset erot tosin voi mennä jo mittausepätyarkkuudenkin piikkiin. Kyllä noiden lukemien perusteella on hyvä aina välillä seurata mihin suuntaan paastosokerit jne muuttuu ja jos ne hivuttautuu ylöspäin sitten kannattaa olla yhteydessä lekuriin. Kyllä noi lukemat on lievästi koholla mikä voi viitata esidiabetekseen ja sen mahdollisuudestahan alotuksessa puhuit.
- Anonyymi00017
Mulla oli 14.1. suoritetuissa mittauksissa B-Hemoglobiini-A1c 43 mmol/mol ja glukoosi, plasmasta, paasto arvo tasan 7 mmol/l reilu 12 tunnin paaston jälkeen. Ennen paastoa söin kyllä itseni melki ähkyyn, ihan sen vuoksi kun sattui olemaan hitonmoinen nälkä.
Tuon jälkimmäisen arvon mukaan mulla pitäisi olla jo sitten diabetes, vaikka mitään oireita ei olekaan, ainakaan niitä klassisia. Vai voiko jo yhden tuollaisen mittausarvon perusteella olettaa olevan diabetes, vai..?
Sokerirasitustestiä mulle ei ole tehty. Niin tuli mieleen, että olisiko syytä vielä pyytää eriksen toista mittausta ja vaikka tuota rasitustestiäkin lisäksi.
Lääkäriin olen menossa asian tiimoilta helmikuun eka viikolla, joten totta kai kysyn häneltäkin vielä.
Aiemmin railu vuosi sitten mulla otettiin tuo ensimmäinen eli hemoglobiiniarvo pelkästään ja se oli silloin 45, paastoarvoa ei mitattu.
Sitä edelliset arvot olivat 43 ja paastoarvo 5,9 alkuvuodelta 2023. Nuo aiemmat pitkät sokerit mulla on normisti aina olleet siinä 40 vähän molemmin puolin, eli viitearvoissa ainakin justiinsa.
Toki mulla on nämä viimeisimmät mittaukset otettu aina heti tammikuussa ja mulla on tietysti pitkä, pyhistä johtuva "mässäilyjakso" takana, joten tuo pitkä sokeri ainakin omasta mielestäni on koholla ihan sen vuoksi, kun tosiaan tammikuulla on aina pohjilla muutama viikko, jolloin on tullut elettyä useampi viikko suurin piirtein rasvalla ja sokerilla, vaikka muu vuosi menee suht järkevästi herkkujen puolesta.
Eli tuo jälkimmäinen 7 arvo enemmänkin mietityttää, koska ainakin kaikkien taulukkojen mukaan jo tuo 7 arvo tarkoittaisi diabetesta.
Maksa-arvot mulla oli hieman koholla, mutta yksi aika mahdollinen syy siihen on se, koska ASA-allergiani takia tulehduskipulääkkeitä en voi syödä, joten parasetamoli on mulle ainoa sopiva kipulääke näistä, mitä saa myös reseptivapaasti ja mulle on määrätty kovempiinkin kipuihin aina Panacodia. Ja loppuvuodesta jouduin niitä kipulääkkeitä ottamaan päivittäin pidemmän ajan kovista selkä- ja polvisäryistä johtuen. Eli Panacodia tai Panadolia, noudatin kyllä aina määräystä tarkasti, eli hurjimmillaankin otin max 2gr parasetamolia päivässä, kun 3gr on se ehdoton maksimi.
No mutta kuitenkin..
Eräs 1-tyypin diabetesta sairastava läheiseni kyllä totesi, että hänen mielestään nuo arvot saattaisivat hyvin palautua normaaliksi ruokavaliolla ja parasetamolin karttamisella. Eli kipulääkkeiksikin pyytäisi jotain muuta kuin parastamolia sisältävää, jos sitä tarvitsee ottaa.
Ja tosiaan tuo 7 paastoarvokin saattaisi olla vielä ruokavaliolla pelastettavissa, kun 6,9 on kait ihan normirajoissa vielä, vaikkakin korkea sekin on/merkki heikentyneestä sokerinsiedosta.
Lähinnä sitä vain mietin ja ehkä stressaankin, kun en nyt oikein olisi ainakaan mihinkään piikityshoitoon innostunut. Vaikka toki sekin on sitten pakko, jos tilanne on tarpeeksi huono, mutta kuitenkin..
Vielä, kun minulle on työterveyshuollon taholta yritetty jo ihan painostamalla tyrkyttää tätä Ozempic-lääkitystä laihduttamiseen lievän ylipainon takia ja sitä en ole huolinut sen vuoksi.
Ja tt on sitten kääntänyt asian niin päin, etten ole halukas käyttämään ko lääkettä sen hinnan vuoksi ja nyt näistä pitkän ajan sokereista on yritetty ottaa syytä siihen, että kohonneiden verensokeriarvojen vuoksi sitä voisi yrittää saada kela-korvattavaksi, jolloin voisin aloittaa sen lääkelaihduttamisen. Vaikka periatteeni on se, että en ala lääkkeiden avulla laihduttamaan, ainakaan/varsinkaan näin pienellä BMI-lukemalla kuin mitä minulla on tällä hetkellä.
Lihavuusleikkaukseen ei onneksi enää painosteta, toki vaati muutaman vuoden vääntämisen sekä potilasasiahenkilölle tehdyn valituksen silloisesta lääkäristä, siis hänen toiminnastaan.
Mutta tosiaan, tuli pitkästi asiaa ja vähän stressaankin asiasta, mutta ajattelin tosiaan silläkin kirjoittaa tilanteestani, jos vaikka joku diabeteksesta ja asiasta ylipäätäänkin tarkemmin tietävä henkilö voisi hieman valottaa aihetta.
Eli onko 7 mmol/l paastoarvo vielä mahdollista saada ruokavaliolla ja elämäntapamuutoksella alas viitearvoihin? Ja tosiaan onko tuo lukema jo merkki selvästä diabeteksesta?- Anonyymi00018
Lisäksi toinen vanhemmistani on taiteillut kohonneiden sokereiden kanssa jo vuosia. Hänellä sokerit käsittääkseni olivat myöskin hieman rajamailla, mutta hän on ainakin saanut pidettyä ne ihan ruokavaliolla kurissa, vaikka hän syö välillä aika ronskistikin makeata.
En nyt hae mitään tekosyitä siis tai muutakaan, mutta tosiaan kun melki varmaksi jo tiedän, millaista painostusta tulee olemaan lääkärin puolelta noihin lääkityksiin, enkä nyt tämän nykyisenkään lääkärin kanssa yksinkertaisesti viitsisi alkaa tappelemaan taas vuosikausia mistään laihdutuslääkkeen käytöstä edes hieman kohonneiden sokeriarvojen vuoksi, jos on pienikin mahdollisuus, että tapoja petraamalla nuo arvot saisi takaisin viitearvoihin ja sitä kautta tilanteen kuriin.
Mulla on kuitenkin fyysinen työ ja liikuntaa harrastan viikottain sen lisäksi, joten niiltä osin asia on ihan ok. Eli ruokapuoli nyt olisi se, mihin täytyisi kiinnittää huomiota ja tehdä korjauksia.
Niin ja yksi ainakin, mitä sanotaan, että stressi nostaa myös veren sokeriarvoja.
Ja mulla on juurikin ollut aika rajuakin stressiä tässä viimeisen reilu 3 vuoden aikana, jolloin myös nuo sokeriarvotkin ovat nousseet viitearvojen ulkopuolelle.
On ollut mm työpaikkakiusaamista ja myös yksityiselämässä on ollut jonkun verran rasitteita. - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Lisäksi toinen vanhemmistani on taiteillut kohonneiden sokereiden kanssa jo vuosia. Hänellä sokerit käsittääkseni olivat myöskin hieman rajamailla, mutta hän on ainakin saanut pidettyä ne ihan ruokavaliolla kurissa, vaikka hän syö välillä aika ronskistikin makeata.
En nyt hae mitään tekosyitä siis tai muutakaan, mutta tosiaan kun melki varmaksi jo tiedän, millaista painostusta tulee olemaan lääkärin puolelta noihin lääkityksiin, enkä nyt tämän nykyisenkään lääkärin kanssa yksinkertaisesti viitsisi alkaa tappelemaan taas vuosikausia mistään laihdutuslääkkeen käytöstä edes hieman kohonneiden sokeriarvojen vuoksi, jos on pienikin mahdollisuus, että tapoja petraamalla nuo arvot saisi takaisin viitearvoihin ja sitä kautta tilanteen kuriin.
Mulla on kuitenkin fyysinen työ ja liikuntaa harrastan viikottain sen lisäksi, joten niiltä osin asia on ihan ok. Eli ruokapuoli nyt olisi se, mihin täytyisi kiinnittää huomiota ja tehdä korjauksia.
Niin ja yksi ainakin, mitä sanotaan, että stressi nostaa myös veren sokeriarvoja.
Ja mulla on juurikin ollut aika rajuakin stressiä tässä viimeisen reilu 3 vuoden aikana, jolloin myös nuo sokeriarvotkin ovat nousseet viitearvojen ulkopuolelle.
On ollut mm työpaikkakiusaamista ja myös yksityiselämässä on ollut jonkun verran rasitteita.Niin ja sen verran vielä noista verensokeriinkin vaikuttavista rasitteista, että yöuneni jäävät usein huonoksi viikolla.
Arkisin nukun useimmiten, eli 3-5 yönä viikossa, korkeintaan 6 tuntia yössä ja tiedän itsekin tarvitsvani hyvinkin 7 tunnin yöunet.
- Anonyymi00020
Uskoisin että voi korjaantua, varsinkin kun hobis on noin hyvä. Uni, ruokavalio, liikunta ja stressin hallinta avainasemassa, sen varmasti tiedätkin. Jos saat näin muutaman kilon pudotettua niin vielä parempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3584255Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1403723Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku92411KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti812395Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei112234Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit1511897Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181798- 1181796
Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241399Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j1551085