Apteekki - lääkkeet

Mites se nyt menikään? alkuomavastuu tänävuonna 70€? muistaakseni. Vuosi omavastuu 636€.
Lääkeluottoa pystyy hakemaan Kelasta, jos vuoden omavastuu täyttyy kerralla tai helmikuuhun mennessä.

Itselläni menee säännöllisesti, on jo vuosia mennyt loppuvuodesta, lääkekatto täys, mutt vasta syyslokakuussa. On se hurja määrä lääkkeitä, vaikka sitä yrittääkin keplotella niillä vastaavilla halvemmilla tuotteilla. Lääkelistaa ja diagnoosilistaa ja sair. tutkimuksia - sitä se eläkeläisen elämä on ...

32

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

En ymmärrä tuota Suomen lääkeomavastuun suuruuden määrää ja aikataulutusta.
      Miksi se aina aloitetaan 1/1 ja lopetetaan 31/12.? Jos sairastuu ja joutuu ostamaan reseptilääkkeet ensi kerran vaikkapa 1/7 2026 niin miksi se 12 kk aika ei lopu vasta 30/6 2027?
      Ruotsissa tällä viikolla uutisissa että apteekit tuhoavat vanhaksi ja tarpeettomiksi jääneitä lääkkeitä 1400 tuhatta kg/ vuosi. Kuinka paljon Suomessa menee lääkkeitä hävitykseen? Ja ovatko päivämäärältään vanhentuneet lääkkeet vaarallisia vai onko niiden teho vain vähentynyt jonkin verran.?

• Ehdotan verotussyitä omavastuu osuuden laskemisen perusteeks. Voisko olla näin?

ja tuo on hyväpointti, vanhentuneet lääkkeet, vaikka niissä on kyllä käyttöaikaa toisinaan yllinkyllin. On minullakin vanhaks menneitä lääkkeitä, joita käytän, vaikkei pitäis, mutt ku on nuuka, niin on. Toisaalta miks se parasta ennen käyttöpvm siinä on ellei se oikeesti kertois tehosta, tai sen menetyksestä, mutta sitähän mä en tiedä meneekö tehosta puolet vai vain just jonkinverran vai koko teho:)

• Mummunen kirjoitti:

Ehdotan verotussyitä omavastuu osuuden laskemisen perusteeks. Voisko olla näin?

ja tuo on hyväpointti, vanhentuneet lääkkeet, vaikka niissä on kyllä käyttöaikaa toisinaan yllinkyllin. On minullakin vanhaks menneitä lääkkeitä, joita käytän, vaikkei pitäis, mutt ku on nuuka, niin on. Toisaalta miks se parasta ennen käyttöpvm siinä on ellei se oikeesti kertois tehosta, tai sen menetyksestä, mutta sitähän mä en tiedä meneekö tehosta puolet vai vain just jonkinverran vai koko teho:)

Minä luottaisin lääkkeen valmistajan ilmoittamaan viimeiseen käyttöpäivämäärään. Siihen astihan valmistaja vastaa siitä että lääke toimii kuten on ilmoitettu.

• Siili25 kirjoitti:

Minä luottaisin lääkkeen valmistajan ilmoittamaan viimeiseen käyttöpäivämäärään. Siihen astihan valmistaja vastaa siitä että lääke toimii kuten on ilmoitettu.

Järkevästi aateltu ja varmasti ihan asiallisesti oikein. OIkein hyvä kommentti mun typeryydelle. ei vanhoja lääkkeitä saisi syödä , ees omalla vastuulla.

• Mummunen kirjoitti:

Järkevästi aateltu ja varmasti ihan asiallisesti oikein. OIkein hyvä kommentti mun typeryydelle. ei vanhoja lääkkeitä saisi syödä , ees omalla vastuulla.

Ei ole typeryyttä. Varmasti moni ajattelee jotta ei viineisellä käyttöpäivällä ole niin merkitystå. Samoin kuin elintarvikkeilla. Mutta lääkkeet on eri asia

• Anonyymi00003
        Siili25 kirjoitti:

Ei ole typeryyttä. Varmasti moni ajattelee jotta ei viineisellä käyttöpäivällä ole niin merkitystå. Samoin kuin elintarvikkeilla. Mutta lääkkeet on eri asia

Eikö elintarvikkeilla ole kaksi ”ohjetta”:
        Parasta ennen tai viimeinen käyttöpäivä tai jotain sellaista?

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Eikö elintarvikkeilla ole kaksi ”ohjetta”:
        Parasta ennen tai viimeinen käyttöpäivä tai jotain sellaista?

Joo mutta lääkkeillä ei. Elintarvikkeilla parasta ennen ei tarkoita että sitä ei voisi käyttää.

• Anonyymi00006

Miten lääkkeistä tulee vanhentuneita? Eikö niitä osteta apteekista sen verran kuin tarvitsee? Vai eikö joku ota niitä ohjeiden mukaan vai mistä on kysymys?

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Miten lääkkeistä tulee vanhentuneita? Eikö niitä osteta apteekista sen verran kuin tarvitsee? Vai eikö joku ota niitä ohjeiden mukaan vai mistä on kysymys?

Ei kaikki reseptilääkkeet oo kuuriluontoisia lääkkeitä, mull on suurin osa ns."tarvittaessa- tai esim, 2-4 x pvä . siinä tulee jo heittoa kuukaudessakin vaikka kuinka monta pilleriä, saati sitten vuositasolla, en osaa ees laskea.
        Mitähän muita syitä vois olla että lääkkeet menee vanhaks, ehkä hamstraaminen, liikaa ostaminen, käyttämättä jättäminen.. jne.
        Eikä kaikki lääkkeet enää ees oo reseptilääkkeitä, niitä saa ostaa usein ja ilman valvontaa, just esim, särkylääkkeitä sun muita antihistamiineja, ym ym

Keksiikö joku muita syitä?

• Anonyymi00002

Jos omainen kuolee ja häneltä jää paljon avaamattomia, käyttämättä jääneitä lääkkeitä joista ei päivämäärät ja omavastuut ole menneet umpeen, niin eikö apteekin tulisi ostaa ne takaisin markkinahinnoilla?

• Eivät maksa niistä mutta ottavat lääkejätteinå vastaan kuten vanhentuneet lääkkeet.

• Siili25 kirjoitti:

Eivät maksa niistä mutta ottavat lääkejätteinå vastaan kuten vanhentuneet lääkkeet.

Siis liittyy lääkkeiden laadun varmistamiseen .

• Apteekilla ei ole velvollisuutta ottaa vastaan mitään ostettua tuotetta, niillä ei ole vaihto- eikä palautusoikeutta. Toki sinne saa viedä - mutt mitään korvausta niistä ei tipu.
        se lukee nykyisin jokaisessa apteekin kuitissa, koskee myös täysin kunnossa olevia avaamattomia paketteja, tuotteita - jne. Ostettu mikä ostettu, =(

• Anonyymi00007

Kyllä ja myös muiden firmojen, jos vaatteita tai tavaroita ei ole käytetty, heheheh

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Kyllä ja myös muiden firmojen, jos vaatteita tai tavaroita ei ole käytetty, heheheh

joo Oonkin ihaillu ku tuttavat sanoo tekevänsä ns. AVokauppoja, tuotteen saa palauttaa, näissä olosuhteissa, mutt se pitää erikseen sopia. Ostohetkellä.

• Ty tyty tyytyväinen tähän lääkeomavastuu rajaan, lääkkeissä taitaa olla aika paljon ilmaa kun mun kalliin lääkkeen hinta puolittui muutamassa vuodessa.

• Lääketeollisuus on sellainen alue, josta mä en kyllä pysty sanomaan mitään. Mutt sopii ihmetellä, mikä virka on tuottaa samaa lääkettä erihintaisina tuotteina? Miksi kukaan ostaisi sitä kalliimpaa lääkettä jos täysin vastaavaa saa halvemmalla?

• Mummunen kirjoitti:

Lääketeollisuus on sellainen alue, josta mä en kyllä pysty sanomaan mitään. Mutt sopii ihmetellä, mikä virka on tuottaa samaa lääkettä erihintaisina tuotteina? Miksi kukaan ostaisi sitä kalliimpaa lääkettä jos täysin vastaavaa saa halvemmalla?

Olin käyttänyt vuosia kallista biologista lääkettä, vuosi sitten apteekissa ' teidän on ostettava nyt vaihtoehtoisesti halvempaa saman tasoista lääkettä. Seuraavan kerran ilmeni apteekissa että alkuperäisen lääkkeen hinta oli pudonnut vähän halvemmaksi, no sitä sitten mieluiten pistämään kehoon kun laite jolla pistetään on kätevämpi.

• Pertikki kirjoitti:

Olin käyttänyt vuosia kallista biologista lääkettä, vuosi sitten apteekissa ' teidän on ostettava nyt vaihtoehtoisesti halvempaa saman tasoista lääkettä. Seuraavan kerran ilmeni apteekissa että alkuperäisen lääkkeen hinta oli pudonnut vähän halvemmaksi, no sitä sitten mieluiten pistämään kehoon kun laite jolla pistetään on kätevämpi.

Patentit raukeaa. Halvempia rinnakkaisvalmisteita tulee myyntiin. Jos meinaa saada alkuperäistä lääkettä kaupaksi on laskettava hintaa. Kuitenkin usein ns. Alkuperäislääke jää kalliimmaksi kuin rinnakkaislääke.

• Pertikki kirjoitti:

Mulle uus alue myös biologiset lääkkeet, en ole vielä joutunut niihin törmäämään.

Minulle ne sanoo sekä apteekissa paikalla ollessa, että verkkoapteekissa, saako vaihtaa halvempaan vastaavaan, minua se kovasti ihmetyttää. Jotenkin tuntuu lääketehtailulta... Luulis että reseptin kirjoittavalla lääkärilläkin on tietous siitä "halvimmasta" - miksi hän kirjoittaessaan lääkettä kirjoittaa sen kaikista kalleimman tuotteen :) *ihmetellen*

• Mummunen kirjoitti:

Mulle uus alue myös biologiset lääkkeet, en ole vielä joutunut niihin törmäämään.

Minulle ne sanoo sekä apteekissa paikalla ollessa, että verkkoapteekissa, saako vaihtaa halvempaan vastaavaan, minua se kovasti ihmetyttää. Jotenkin tuntuu lääketehtailulta... Luulis että reseptin kirjoittavalla lääkärilläkin on tietous siitä "halvimmasta" - miksi hän kirjoittaessaan lääkettä kirjoittaa sen kaikista kalleimman tuotteen :) *ihmetellen*

Käytä biologista lääkettä psoriasis tautiini pistämällä sitä kehooni. Silloin monta vuotta sitten kun alkuvuonna osti ensimmäisen erän kolmeksi kuukaudeksi, niin oma vastuu heilahti heti rikki, nykyään halventunut rajusti ettei heilahda ensi erä ostossa.
        Biologinen lääke ainoa joka on tehonnut psoriasis tautiini.

• Anonyymi00005
        Mummunen kirjoitti:

Siksi, koska lääkärit saavat etuja lääkeyhtiöiltä, kun kirjoittavat heidän reseptejään. Näin on ollut iät ja ajat. Sairaaloidenkin lääkeostot menee samalla tavoin.
        Toivottavasti tähän seikkaan joku puuttuu, se on pitkä raha.

• Anonyymi00005 kirjoitti:

Siksi, koska lääkärit saavat etuja lääkeyhtiöiltä, kun kirjoittavat heidän reseptejään. Näin on ollut iät ja ajat. Sairaaloidenkin lääkeostot menee samalla tavoin.
        Toivottavasti tähän seikkaan joku puuttuu, se on pitkä raha.

Sairaaloidenkin lääkeostot menee samalla tavoin."

Ei kai. Kyllä sairaaloidenkin lääkehankinnoissa otetaan huomioon taloudellisuusperiaate. Ei siellä lääkehankintoja tehdä sillä periaatteella että lääkärit saisivat etuja. Prosessi on paljon monimutkaisempi.

• Mummunen kirjoitti:

Lääkärihän voisi kirjoittaa reseptin vaikuttavan aineen periaatteella ja apteekista voisi sitten suoraan tarjota halvimman mahdollisen vaihtoehdon jos sitä ei ole erikseen kielletty.
        Eli sama kuten nytkin kun apteekissa kysytään vaihtoa samaan mutta halvempaan.

Jos lääkkeellä on viitehints mutta asiakas haluaa ostaa kalliimman vastaavan lääkkeen hän joutuu maksamaan erotuksen itse eikä erotus kerrytä alkuomavastuuta tai maksukattoa jos olen oikein ymmärtänyt. Eri asia on jos lääkäri on kieltänyt vaihdon. Saattoi olla myös biologisissa lääkkeissä joitain poikkeuksia.

• Pertikki kirjoitti:

Käytä biologista lääkettä psoriasis tautiini pistämällä sitä kehooni. Silloin monta vuotta sitten kun alkuvuonna osti ensimmäisen erän kolmeksi kuukaudeksi, niin oma vastuu heilahti heti rikki, nykyään halventunut rajusti ettei heilahda ensi erä ostossa.
        Biologinen lääke ainoa joka on tehonnut psoriasis tautiini.

Heijjj, hienoa että joku tehoaa! Hyvä että saat avun! *yst.halaus*

• Mummunen kirjoitti:

Heijjj, hienoa että joku tehoaa! Hyvä että saat avun! *yst.halaus*

Oikeen niin kuin etänä, no kiitos :)

• Anonyymi00004

Särkylääkkeet ainakin toimivat vanhoinakin ihan hyvin, sen voi jokainen kokeilla auttaako ne kipuun. Jos tuote ei pilaannu syömäkelvottomaksi, niin ei kai niistä vanhoista ole mitään haittaa, niin on ruoassakin.

• Mä kerron vaan omasta kokemuksestani, Olen saanut ihan samanvasteen sellaisista, jotka ovat ns. vanhoja. Mutt eihän sitä tiedä mitä sivuvaikutuksia vois olla, jos enemmänkin popsis, vain vanhentuneita.

• Ei ole ehkä haittaa mutta tuotteen valmistaja ei enää vastaa siitä miten tuote vaikuttaa.
        Minä en syö vanhentuneita lääkkeitä. Tosin en vanhentuneita raakoja kananmuniakaan :).

• Siili25 kirjoitti:

Ei ole ehkä haittaa mutta tuotteen valmistaja ei enää vastaa siitä miten tuote vaikuttaa.
        Minä en syö vanhentuneita lääkkeitä. Tosin en vanhentuneita raakoja kananmuniakaan :).

ja nekin mä syön tai valmistan tai lisään - käytän ruoanvalmistuksessa. Totta on, että mä ihmettelen kovastikin kananmunien parasta ennen pvm, miten ne nykyään ei kestä kuin hetken, ... Ennenhän munia säilyteltiin pitkään esim, maakellareissa ja sen semmosissa.

• Mummunen kirjoitti:

Mä kerron vaan omasta kokemuksestani, Olen saanut ihan samanvasteen sellaisista, jotka ovat ns. vanhoja. Mutt eihän sitä tiedä mitä sivuvaikutuksia vois olla, jos enemmänkin popsis, vain vanhentuneita.

Sepä se. Jokainen vastaa itse käyttämistään lääkkeistä.

• Siili25 kirjoitti:

Sepä se. Jokainen vastaa itse käyttämistään lääkkeistä.

ja vielä mä tähän lisäisin, että ne tehot ja vaikutukset, myös haittavaikutukset on jokaiselle omakohtaisia, yksilöllisiä, ei voi verrata ihmisten kesken. Vaikka niitä haittoja siell lääkkeen -käyttöohjeessa luetellaankin, pilvinpimein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta

Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark
      Maailman menoa
      286
      7913
    2. Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue

Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää
      Maailman menoa
      171
      4174
    3. Oppiiko vasemmistolaiset valehtelun jo kotonaan?

Sillä vasemmistolaiset/äärivasemmistolaiset valehtelee ja keksii asioita omasta päästään todella paljon. Esim. joku vas
      Maailman menoa
      172
      2451
    4. Olen väsynyt tähän

En osaa lopettaa ja koen huonoa omaatuntoa tästä. Kaikki on muutenkin turhaa ja tekemisesi sattuvat. Tunteita on vain hy
      Ikävä
      27
      2173
    5. Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD

Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 17
      Maailman menoa
      85
      2067
    6. Olenko mies sinun mielestä outo?

Saat vastata rehellisesti.
      Ikävä
      47
      1590
    7. Millasia unelmia sulla on?

onko unelmia...?
      Ikävä
      48
      1557
    8. Maailman laiskin eläin: persu

Persu ei ole eläessään laittanut rikkaa ristiin itsensä elättämiseen. Luonnossa tuollainen ei olisi mahdollista, mutta s
      Maailman menoa
      8
      1481
    9. Minneapolisin tapauksesta hyvä video

Runoilijan auto oli poikittain tiellä ja kun poliisit lähestyivät sitä, runotyttö painoi reippaadti kaasua. Auto syöksäh
      Maailman menoa
      342
      1274
    10. Miten usein toivot

Tai olet toivonut että olisimme lähekkäin vai toivotko ollenkaan?
      Ikävä
      166
      1225
    Aihe